מתי תקעו וברכו ביוהכ"פ דיובל?
פורסם: א' יוני 30, 2019 6:32 pm
מתי תקעו שופר וברכו התשע ברכות ביוהכ"פ דיובל?
מצד אחד, הרי חיכו עשרת ימי תשובה עד שישוחררו, וכדברי ר"י בנו של ריב"ב, והיינו דעד גמר עשי"ת, לא שוחררו. נמצאת אומר שתקעו וברכו בנעילה דיוהכ"פ. וכן אנו תוקעין אז זכר ליובל.
מצד שני, בגמ׳ (ר"ה ל.) מבואר דאין תוקעין אלא בזמן ב"ד, ועי׳ רש"י דהיינו עד שש שעות, שעד אז יושבין ב"ד. והיינו שתוקעין ומברכין בשחרית או מוסף.
ולשיטת בעה"מ דבר"ה ברכו בכל התפלות דר"ה, האם עשו כן גם ביוהכ"פ דיובל?
ובאמת היה לנו לברך ולתקוע בשחרית גם בר"ה, אלא שגזרה המלכות עלה. וגזירה זו היתה בגלותם, כפשוטו. ע"כ בזמן שהיובל נהג לכאורה אין סבה לברך ולתקוע במוסף.
אכן, ברמב"ם הל׳ תפלה (פ"ב הל"ח) כתב שברכו בתפלת המוספין, ומ"מ ק׳ כנ"ל.
מצד אחד, הרי חיכו עשרת ימי תשובה עד שישוחררו, וכדברי ר"י בנו של ריב"ב, והיינו דעד גמר עשי"ת, לא שוחררו. נמצאת אומר שתקעו וברכו בנעילה דיוהכ"פ. וכן אנו תוקעין אז זכר ליובל.
מצד שני, בגמ׳ (ר"ה ל.) מבואר דאין תוקעין אלא בזמן ב"ד, ועי׳ רש"י דהיינו עד שש שעות, שעד אז יושבין ב"ד. והיינו שתוקעין ומברכין בשחרית או מוסף.
ולשיטת בעה"מ דבר"ה ברכו בכל התפלות דר"ה, האם עשו כן גם ביוהכ"פ דיובל?
ובאמת היה לנו לברך ולתקוע בשחרית גם בר"ה, אלא שגזרה המלכות עלה. וגזירה זו היתה בגלותם, כפשוטו. ע"כ בזמן שהיובל נהג לכאורה אין סבה לברך ולתקוע במוסף.
אכן, ברמב"ם הל׳ תפלה (פ"ב הל"ח) כתב שברכו בתפלת המוספין, ומ"מ ק׳ כנ"ל.