מדוע ברח רב אסי מבבל לארץ ישראל?
פורסם: ה' יולי 04, 2019 6:31 pm
בגמרא קדושין לא: איתא:
ובגמרא לא נתבארה הסיבה לבריחתו.
ובתוספות ר"י הזקן שם כתב:
אולם בספר תפארת בחורים להרה"ג פנחס ברוך מונצליסי עמוד 347 כתב בצוואה לבניו:
ומשמע מדבריו שלמד כן ממה שאמרה לו בעינא גברא דשפיר כוותך.
והיה פירוש זה פלא בעיני אולם מצאתי שכבר קדמו בזה ראש רבני קנדיאה ה"ה הגאון רבי אליהו קפשאלי בספרו מאה שערים סוף שער נ"ד וז"ל:
רב אסי הוה ליה ההיא אמא זקינה אמרה לי' בעינא תכשיטין עבד לה בעינא גברא נייעין לך בעינא גברא דשפיר כותך שבקה ואזל לארעא דישראל שמע דקא אזלה אבתריה אתא לקמיה דרבי יוחנן אמר לי' מהו לצאת מארץ לחוצה לארץ וכו'.
ובגמרא לא נתבארה הסיבה לבריחתו.
ובתוספות ר"י הזקן שם כתב:
והכיר שנטרפה דעתה עליה וברח שלא יוכל לצאת ידי שמים.
אולם בספר תפארת בחורים להרה"ג פנחס ברוך מונצליסי עמוד 347 כתב בצוואה לבניו:
אל תטושו תורת אמכם, שמעו לדבריה ותשמשו אותה כעבד לאשת רבו, תהיו עמה סבלנים ותזכרו מעשה דרב איסי דהוה ליה אמא זקנה והיתה חוץ לדעתה עד דשיוה? אמרה בעינא תכשיטין, בעינא גברא, בעינא גברא דשפיר כוותך, עד דשבק ואזל לארעא דישראל, כדי שלא לחטא עמה וכו'.
ומשמע מדבריו שלמד כן ממה שאמרה לו בעינא גברא דשפיר כוותך.
והיה פירוש זה פלא בעיני אולם מצאתי שכבר קדמו בזה ראש רבני קנדיאה ה"ה הגאון רבי אליהו קפשאלי בספרו מאה שערים סוף שער נ"ד וז"ל:
וליישב דעת הראב”ד אומר אני, שרב אסי לא ברח והניח את אמו אלא אחר שראה שנתנה בו עיניה, עד שאמרה לו בעינא גברא דשפיר כותך, הא בלאו הכי לא היה מניחה והולך לו. וראיה על זה, שהרי אע"פ שנשתטית כבר מקודם עד שהיתה שואלת לו תכשיטים ובעל, לא ברח ולא הניחה, עד שראה שגבר חלייה ונטרפה דעתה לחלוטין, עד שנתנה בו עיניה ואמרה לו בעינא גברא דשפיר כותך. וראיה לדברי שנתנה בו עיניה, שהרי היתה רודפת אחריו עד ארץ ישראל. וא”כ כיון שנתנה בו עיניה, יש להראב"ד לתרץ דיפה עשה שברח והניחה, דלאו בכל שעתא ושעתא איתרחיש ניסא, ויצר הרע דומה לזבוב שיושב וכו', ומי לנו גדול מר' טרפון והיה אומר לתלמידיו הזהרו בי מפני בתי הזהרו בי מפני כלתי, ומי לנו גדול מר' עקיבא והיה רודף אחר השטן כשנדמה לו לאשה וכן רבי מאיר, כדאיתא בפרק עשרה יוחסין וכו'.