עמוד 1 מתוך 1

דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ב' יולי 15, 2019 4:46 pm
על ידי טוב וחסד
חז"ל (ברכות כח ע"ב) הזהירו ואמרו: "מנעו בניכם מן ההגיון" כי על פי השכל לבד עלולים להגיע לשגיאות. הרי לנו דוגמא לכך מדברי הבריתא שרבים נתקשו בהסברה:
"זו שאלה שאל ר' יוסי בן תדאי איש טבריא את רבן גמליאל: מה אשתי שאני מותר בה, אני אסור בבתה [דבת אשתו אסורה], אשת איש שאני אסור בה - אינו דין שאהא אסור בבתה". היות וריב"ת בא לעקור דברים המקובלים מסיני ממשיכה הברייתא ואומרת: "נדהו רבן גמליאל".

עוד דוגמא לשיבוש ביבמות (דף טז, ע"א) מסופר:
"בימי רבי דוסא בן הרכינס התירו צרת הבת לאחין, והיה הדבר קשה לחכמים" וכאשר חכמי ישראל ניסו לברר זאת "אמר להם: אח קטן יש לי, בכור שטן הוא, ויונתן שמו, והוא מתלמידי שמאי, והזהרו שלא יקפח אתכם בהלכות, לפי שיש עמו שלש מאות תשובות בצרת הבת שהיא מותרת, אבל מעיד אני עלי שמים וארץ, שעל מדוכה זו ישב חגי הנביא, ואמר שלשה דברים: צרת הבת אסורה".
מכאן שכשם שאי אפשר לטהר את השרץ בפלפול של הבל, כך אי אפשר לעקור דבר מהמסורת בעם ישראל, בדרכים אלו.
​​​​​​​

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ב' יולי 15, 2019 4:52 pm
על ידי מקדש מלך
שיטת בית שמאי היא בגדר 'דברי אלקים חיים', ח"ו מלהתבטא עליה כך.

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ב' יולי 15, 2019 4:58 pm
על ידי טוב וחסד
בעירובין (דף יג ע"ב) נאמר שם שתלמיד אחד היה לו לר"מ וסומכוס שמו שהיה אומר על כל דבר ודבר ק"ן טעמים והיינו בק"ו. ומשום זה נאמר בסנהדרין (דף יז ע"א) אין מעמידין בסנהדרין אלא מי שיודע לטהר את השרץ וכו', והתוספות (שם ד"ה: שיודע לטהר) מקשים מה לנו בחריפות של הבל - שהתורה טימאתו?!

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ב' יולי 15, 2019 8:50 pm
על ידי עזריאל ברגר
טוב וחסד כתב:האם ישנם עוד ניסיונות של הבל מעין אלו?

תחפש בפורום ותמצא הרבה, בעיקר מכמה ניקים מסוימים שלא אנקוב בשמם כמובן...

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ב' יולי 15, 2019 9:56 pm
על ידי טוב וחסד
עזריאל ברגר כתב:
טוב וחסד כתב:האם ישנם עוד ניסיונות של הבל מעין אלו?

תחפש בפורום ותמצא הרבה, בעיקר מכמה ניקים מסוימים שלא אנקוב בשמם כמובן...

תשובה יפה של הבל, אכן מה הפלא שהגעת לכמות גדולה של הודעות

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ב' יולי 15, 2019 9:59 pm
על ידי טוב וחסד
כהמשך לפלפולים של הבל זהו בדיוק טעותו של קורח כידוע

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ב' יולי 15, 2019 10:00 pm
על ידי עזריאל ברגר
טוב וחסד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
טוב וחסד כתב:האם ישנם עוד ניסיונות של הבל מעין אלו?

תחפש בפורום ותמצא הרבה, בעיקר מכמה ניקים מסוימים שלא אנקוב בשמם כמובן...

תשובה יפה של הבל, אכן מה הפלא שהגעת לכמות גדולה של הודעות

עיין קידושין דף ע (יש שם מאמר חז"ל שמופיע משני צידי הדף).

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ג' יולי 16, 2019 11:21 am
על ידי טוב וחסד
ממה שהעירו לי, שלכאורה אין רעותא בעצם הק"ו שנעשה, ואלולי היה קים לן הפוך ממנו, היינו באמת דורשים אותו.
א"כ ההבל הוא לא על עצמות העניין, אלא נובע מחמת שקיבלנו אחרת. וגם החריפות של הבל דתוס' בסנהדרין, אינה שלילית אילמלי היא משמשת נגד המקובל לנו מסיני.

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ג' יולי 16, 2019 10:11 pm
על ידי בברכה המשולשת
טוב וחסד כתב:
עזריאל ברגר כתב:
טוב וחסד כתב:האם ישנם עוד ניסיונות של הבל מעין אלו?

תחפש בפורום ותמצא הרבה, בעיקר מכמה ניקים מסוימים שלא אנקוב בשמם כמובן...

תשובה יפה של הבל, אכן מה הפלא שהגעת לכמות גדולה של הודעות


אין שום היתר שאני מכיר לפגוע ברמה האישית.
ומן הראוי שכב' יתנצל בפני הרב ברגר שיחי' בהקדם האפשרי, ויחזור בו באופן ברור מדבריו הבוטים.

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ה' יולי 18, 2019 12:39 am
על ידי הפצת המעיינות
בכלל מן הראוי שיכתוב ב"פורום לתורה"

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ה' יולי 18, 2019 10:07 am
על ידי עזריאל ברגר
הפצת המעיינות כתב:בכלל מן הראוי שיכתוב ב"פורום לתורה"

הייתי כותב שם לפעמים, ולא נהניתי שם כפי שאני נהנה כאן, ולכן הזנחתיו.

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: ה' יולי 18, 2019 10:40 am
על ידי הפצת המעיינות
התכוונתי שדברי הרב טוב וחסד מתאימים לשם ולא לכאן

Re: דרך ארץ פ"א ה"ו - כיצד מטהרים את השרץ בפלפול של הבל

פורסם: א' דצמבר 29, 2019 5:30 pm
על ידי עושה חדשות
ומענין לענין -
ספר הכריתות לר"ש מקינון כתב:מצינו בירושלמי ק"ו טוב שאין בו פירכא ואפילו הכי סתר ליה מסברא ולא ניתן לידרש דאמרינן בירושלמי ויהא אדם אסור בבת אשת איש מק"ו ומה אשתי שאני מותר בה אסור אני בבתה זו שאני אסור בה אינו דין שאהיה אסור בבתה ומשיב שם פרנס לי כ"ג ואני אפרנס כל העולם פירוש אם ק"ו זה ניתן לידרש לא תמצא אשה לכ"ג שהרי אם אשתו צריכה להיות בעולה וכהן אסור בבעולה ולפ"ז הק"ו יהא אסור בבתה. (בימי חורפי הקשיתי שיוכל כהן גדול להתפרנס כשנתעברה אמה באמבטי, ויצאה דרך דופן, וזה הבל שיצטרך שגם זו האם נהייתה ככה גם אם אמה עד סוף כל הדורות למעלה דאם לא כן תהא האם אסורה וכל שכן הבת וזה לא תמצא).
הקטע המופיע בסוגריים הוא גם של הר"ש, או תוספת מעתיק וכד'?