עמוד 1 מתוך 1

חרישה בעזרה - לא תעשון כן לה"א

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2019 10:56 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
במכות כא: יש חורש תלם אחד וחייב עליו משום שמונה לאוין וכו', ובגמרא וליחשוב נמי וכו'.

לכאורה יש להעיר דמשכח"ל עוד איסור, אם חורש במקום המקדש בעזרה, שבזה הוא עובר על לא תעשון כן לה"א, שהרי העזרה כולה נתקדשה על ידי דוד, ובזבחים כד. מסיק דעד ארעית דתהומא קדיש דוד המלך. ואם כן בכל חרישה ה"ז עובר על לאו דלא תעשון כן לה"א.

וצ"ע

Re: חרישה בעזרה - לא תעשון כן לה"א

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2019 7:08 pm
על ידי טור תלגא
קושיות הגמ' וליחשוב נמי... הכוונה להוסיף על השמונה דתנן במתניתין ומקשינן דמשכחת לה יותר מח', אבל חורש בעזרה ליכא ח' שהרי אינו בבית הטומאה וחסרו לאו דכהן ונזיר ואין כאן אלא ז'.

Re: חרישה בעזרה - לא תעשון כן לה"א

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2019 8:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
טור תלגא כתב:קושיות הגמ' וליחשוב נמי... הכוונה להוסיף על השמונה דתנן במתניתין ומקשינן דמשכחת לה יותר מח', אבל חורש בעזרה ליכא ח' שהרי אינו בבית הטומאה וחסרו לאו דכהן ונזיר ואין כאן אלא ז'.

כגון שמת הכה"ג בקודש הקדשים, וטרם הוציאוהו.

Re: חרישה בעזרה - לא תעשון כן לה"א

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2019 10:24 pm
על ידי לענין
קושיא מעיקרא ליתא. הרי הגמרא עצמה שואלת ממוחק את השם שעובר בלא תעשון כן, אז מה כבודו שואל?????


ובתורת איידי דזוטר, אצרף נא דברים שנמצאו בזה מימי ביכורי.

בענין איסורין בחורש בתלם א'
מצד יו"ט אולי חייב מצד איסור תחומין והשאלה אם לוקים ע"ז ביו"ט.
ואם הי' יו"ט של פסח יכול לעבור גם מצד שובר עצם מן הפסח ומצד מוציא מבשר פסח חוץ לחבורתו ומצד מחמץ עיסתו (רק לשי' הרמב"ם).
ואולי גם קורע פי המעיל, ומצד מבדיל בחטאת העוף, ושוחט קדשים בחוץ ואם נכנס להיכל (כשהיה שם טומאה, ע"פ המשנה) עובר מצד הבא אל המקדש טמא, ומצד כהן שנכנס להיכל שלא בשעת עבודה, וגם כהן שנכנס לקה"ק שלא לעבודה, ואם לא נכנס בצורה נאותה עובר גם על שנכנס פרוע ראש וגם נכנס קרוע בגדים, ואם בבגדים טמאים נכנס לוקה משום בא לעזרה בבגדים טמאים, ואם הוא בעל מום לוקה מעוד לאו, ואם בשעת עבודה היה וחרש לכיוון חוץ לוקה על שיצא מן המקדש בשעת עבודה.
ואם עושה בחרישה קנין גזילה לוקה משום גזל , או מצד 2 לאוים שלא מחזיר העבוט, וביותר אם היא אלמנה.
ואם הוא מלך ומרויח בזה יותר על מה שצריך עובר גם על שהרבה כסף וזהב.
ויכול לעבור גם על יוצא מא"י לחו"ל, וגם משום עובר לפני המתפלל (אמנם על שתי אלו אין לוקה), ואפשר גם מצד מטיל מום בקדשים, והגוזז את הקדשים, ואם יש ע"ז שדרכה בכך עובר גם על זה .

Re: חרישה בעזרה - לא תעשון כן לה"א

פורסם: ד' אוגוסט 07, 2019 11:36 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
לענין כתב:קושיא מעיקרא ליתא. הרי הגמרא עצמה שואלת ממוחק את השם שעובר בלא תעשון כן, אז מה כבודו שואל?????
.


אתה צודק. יש"כ.

התעוררתי לזה כשלמדתי זבחים, ולא למדתי שוב הסוגיא במכות. וטל"ח.