עמוד 1 מתוך 1

מגילה כב: - "קמיה דרב הואי", ורק לפניו לבדו היה רצפת אבנים?

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 4:54 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
במגילה כב:
רב איקלע לבבל בתענית צבור, קם קרא בספרא, פתח בריך, חתם ולא בריך. נפול כולי עלמא אאנפייהו, ורב לא נפל על אנפיה. מאי טעמא רב לא נפיל על אפיה, רצפה של אבנים היתה. ותניא ואבן משכית לא תתנו בארצכם להשתחות עליה, עליה אי אתה משתחוה בארצכם, אבל אתה משתחוה על אבנים של בית המקדש. כדעולא דאמר עולא לא אסרה תורה אלא רצפה של אבנים בלבד.
ופריך, אי הכי מאי איריא רב, אפילו כולהו נמי. ומשני, קמיה דרב הואי.

וצ"ב במציאות, וכי רק אצל רב הייתה רצפת אבנים, ובכל שאר בית הכנסת לא? מדוע? [אולי בגלל שעמד ב"בימה"?].

ועוד שמבואר שם בגמרא שלא רצה להטריח את הציבור שיעמדו לפניו אם יעבור לפניהם כדי שלא להיות במקום של רצפת אבנים, משמע כביכול רב ישב במקום מבודד קצת מהציבור כולם,
מה פשר דבר?

Re: מגילה כב: - "קמיה דרב הואי", ורק לפניו לבדו היה רצפת אבנים?

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 10:17 am
על ידי י. אברהם
המשך הגמ' ואיבעית אימא רב פישוט ידים ורגלים הוה עביד כו', ואיבעית אימא אדם חשוב שאני כו'
וכתבו בספרי הכללים (ונפתח בראשונים)
"כשאומר בגמרא ואיבעית אימא צריך לעיין מהו הדוחק שיש ב[תירוץ] הראשון" (כללי שמואל אות שסו)

Re: מגילה כב: - "קמיה דרב הואי", ורק לפניו לבדו היה רצפת אבנים?

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 10:33 am
על ידי דרופתקי דאורייתא
הדברים ידועים. ולענ"ד לא שייכים לנ"ד.

כי לא מסתבר לכאו' שהדוחק בתי' הא' יהיה מציאותי,
שנית, מתוס' שם למדתי שלא זה הטעם של התירוץ הנוסף, ע"ש.
ובפרט שלענין הלכה יש מח' גדולה בראשונים כאיזה תירוץ נקטינן לעיקר,

Re: מגילה כב: - "קמיה דרב הואי", ורק לפניו לבדו היה רצפת אבנים?

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 12:23 pm
על ידי י. אברהם
"לא מסתבר" למה? הא דוחקא קמן?
יכול להיות כמה דוחקי

Re: מגילה כב: - "קמיה דרב הואי", ורק לפניו לבדו היה רצפת אבנים?

פורסם: א' אוגוסט 25, 2019 12:52 pm
על ידי דרופתקי דאורייתא
יכול להיות כמה דוחקי, אמת.
אבל דוחק במציאות הדברים, כיצד בכלל יצא מפי המתרץ הראשון?
בכל מקום שבא עוד תירוץ, תמיד יש הבנה מה סבר התרצן הראשון.