עמוד 1 מתוך 1

סוטה יא (רש"י):מידה כנגד מידה בדור המבול ובסדום

פורסם: א' מאי 01, 2011 11:32 am
על ידי אדג
שוב בלומדי ביום שב"ק את מסכת סוטה כשיעור היומי בהתאם לימי הספירה, התקשיתי בדברי רש"י.

איתא בגמ' (סוטה יא, א) "הבה נתחכמה לו להם מיבעי ליה א"ר חמא ברבי חנינא באו ונחכם למושיען של ישראל במה נדונם נדונם באש כתיב (ישעיהו סו, טו) כי הנה ה' באש יבא וכתיב כי באש ה' נשפט וגו' בחרב כתיב [(ישעיהו סו, טז) ובחרבו את כל בשר] אלא בואו ונדונם במים שכבר נשבע הקב"ה שאינו מביא מבול לעולם שנאמר (ישעיהו נד, ט) כי מי נח זאת לי וגו' והן אינן יודעין שעל כל העולם כולו אינו מביא אבל על אומה אחת הוא מביא אי נמי הוא אינו מביא אבל הן באין ונופלין בתוכו וכן הוא אומר (שמות יד, כז) ומצרים נסים לקראתו".

וכתב רש"י: "במה נידונם - שלא יוכל לדון אותנו בו שידענו מדרכיו שמדד מדה כנגד מדה לדור המבול ולאנשי סדום".

היינו שבא לבאר מנ"ל למצרים שכך היא דרכו של הבורא ב"ה, לדון במידה כנגד מידה, ומבאר דראו כן במבול ובסדום.

ולא זכיתי להבין, היכן מצינו במבול ובסדום בחי' מידה כנגד מידה. ובסגנון אחר: מהו שייכות חטאי דור המבול עם מים וחטאי סדום עם גפרית ואש?

Re: מידה כנגד מידה בדור המבול ובסדום

פורסם: א' מאי 01, 2011 12:32 pm
על ידי יאיר
לגבי המבול ידועה הגמ':"הם קלקלו ברותחין (הוצאת ז"ל) לפיכך נדונו ברותחין".

Re: מידה כנגד מידה בדור המבול ובסדום

פורסם: א' מאי 01, 2011 12:40 pm
על ידי נוטר הכרמים
יאיר כתב:לגבי המבול ידועה הגמ':"הם קלקלו ברותחין (הוצאת ז"ל) לפיכך נדונו ברותחין".


סנהדרין פרק חלק, דף קח,א-ב, ויעו"ש עוד כמה דעות בענין מדה כנגד מדה.

Re: מידה כנגד מידה בדור המבול ובסדום

פורסם: א' מאי 01, 2011 12:56 pm
על ידי יאיר
[גם בסדום כותב רש"י ד.ה וימטר שבתחילה היה מטר ואח"כ נהפך לגפרית ואש. עוד מצינו שם שאשת לוט נהפכה לנציב מלח מכ"מ..אך קצת דחוק לומר שלכך נתכוון רש"י].

Re: מידה כנגד מידה בדור המבול ובסדום

פורסם: א' אפריל 08, 2018 11:50 pm
על ידי מיללער
יאיר כתב:[גם בסדום כותב רש"י ד.ה וימטר שבתחילה היה מטר ואח"כ נהפך לגפרית ואש. עוד מצינו שם שאשת לוט נהפכה לנציב מלח מכ"מ..אך קצת דחוק לומר שלכך נתכוון רש"י].

הנה מספר החיים (לרבי חיים אחיו של המהר"ל מפראג)
Screenshot_20180408-164656~2.png
Screenshot_20180408-164656~2.png (299.31 KiB) נצפה 1377 פעמים

האם דבר זה נמצא במדרש שהיה גזירה בסדום שמי שיתן צדקה לעני ישרף באש?