עמוד 1 מתוך 1

תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 10:12 am
על ידי כדכד
המשנה עוסקת באדם שהפריש סאה ללוי וסאה לעני ור"מ אומר שיכול לאכול שמונה סאים וחכמים חולקים. לפי אחד הפירושים לפי חכמים יכול לאכול רק את הכמות שיודע שהלוי והעני עדיין לא אכלו.
לא הבנתי למה. וכי אדם שמפריש מעשרות ומקבלי המעשרות כבר אכלו את המעשרות לא יכל לאכול מפירותיו?

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 11:53 am
על ידי עזריאל ברגר
הוא נתן ללוי ולעני בלי לומר על מה הוא מפריש, ולכן לא היתה כאן קביעת שֵֵׁם כהלכה.
(במגורה היו בהתחלה יותר מ10 סאין)

Re: תרומות פ"ד מ"ב - מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 12:01 pm
על ידי כדכד
תודה רבה.
אני חושב שהבנתי שמדובר שהיו יותר מעשר סאים אבל לא הבנתי איך זה משפיע.
כת"ר התחיל להסביר. אשמח אם יבאר יותר.

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 2:01 pm
על ידי עזריאל ברגר
הוא נתן סאה ללוי, ועדיין לא אמר על אילו 9 סאין הוא מפריש אותה.
בינתיים הלוי אכל חצי סאה.
אומרים חכמים: הלוי אכל טבל ולא מעשר(!) ועכשיו יש רק חצי סאה שאפשר לקבוע אותה כמעשר על 4.5 סאין שיופרשו כחולין מתוך המגורה.

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 5:04 pm
על ידי כדכד
תודה
ולמה לומר כך?
ראיתי שכותבים שלפי חכמים חלק מהנתינה ללוי ולעני היתה במתנה. למה לומר כך? בפרט שלפי זה יוצא שהמתנה היא טבל ושהלוי אכל טבל. לא יותר הגיוני לומר כרבי מאיר שכל הנתינה היתה בתורת מעשר?

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 5:59 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:תודה
ולמה לומר כך?
ראיתי שכותבים שלפי חכמים חלק מהנתינה ללוי ולעני היתה במתנה. למה לומר כך? בפרט שלפי זה יוצא שהמתנה היא טבל ושהלוי אכל טבל. לא יותר הגיוני לומר כרבי מאיר שכל הנתינה היתה בתורת מעשר?

א. הוא נתן סאה ללוי וסאה לעני בלי לומר במפורש שזה מעשר.
ב. הוא לא הגדיר את מה הוא מעשר, ובעינן "ראשית - ששייריה ניכרין".

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

פורסם: ד' דצמבר 11, 2019 6:08 pm
על ידי כדכד
תודה.
ראשית - ששייריה ניכרים זה לגבי שלא יהיה כל גרנוו תרומה.
במעשר לא מצינו דין כזה שהרי הוא מוגבל ביחס של אחד לעשר וגם לא נקרא ראשית.

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

פורסם: ה' דצמבר 12, 2019 10:24 am
על ידי כדכד
וכנראה כוונת כת"ר באות ב היא לכך שהוא לא הגדיר את מה הוא מעשר וזה עצמו מהווה בעיה בהחלת המעשר למפרע על כל העשר סאים ולא נקט "ראשית ששייריה ניכרים" אלא לסימנא בעלמא. האין זאת?

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

פורסם: ה' דצמבר 12, 2019 12:40 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:וכנראה כוונת כת"ר באות ב היא לכך שהוא לא הגדיר את מה הוא מעשר וזה עצמו מהווה בעיה בהחלת המעשר למפרע על כל העשר סאים ולא נקט "ראשית ששייריה ניכרים" אלא לסימנא בעלמא. האין זאת?

אכן. אם כי לכאורה גם במעשר צריך שיהיו שייריו ניכרים כמו בתרומה.

Re: תרומות פ"ד מ"ב - "מי שהיו לו פירות במגורה.. וחכ"א.. אלא לפי חשבון"

פורסם: ה' דצמבר 12, 2019 12:45 pm
על ידי כדכד
הדין של שייריה ניכרים נזכר בהמשך שם שאין לעשות כל גרנו תרומה לר"ט ור"ע שהלכה כמותם כי צריך להשאר משהו.
זה לא שייך במעשר שבמהותו הוא מוגבל לאחד מעשר.
לכן הנחתי שכוונת כת"ר היא שבמעשר יש להגדיר על מה הוא חל אבל לכאורה אין זה מדעין שייריה ניכרים.