עמוד 1 מתוך 1

האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: א' פברואר 23, 2020 12:05 am
על ידי רון
קיי"ל דלא בשמים היא. וא"א לברר שום הלכה עפ"י בירור שמימי. כגון בת קול או אליהו או נביא. והדברים ארוכים במרחבי הש"ס רק אציין לדוגמא בעלמא ב"מ נט' ב' ותמורה טז' א'. ולשיטת התוס' הוא רק היכא דהגילוי משמים סותר דין כל שהו כגון אחרי רבים להטות. ולפי הרמב"ם ביסוה"ת פ"ט אפילו שאינו לסתור שום דין, רק אם נביא מתנבא שהלכה כפלוני חייב מיתה לפי שסתר דין תורה שאמרו "לא בשמים היא".

אמנם לענין בירור מציאות מהני גילוי מן השמים, ובזה תי' מה שמצינו גבי מן שהיה מגיד ממונם של ישראל ביומא עה' א', וכן מוכח בתוס' בחולין ה' א' והדברים ארוכים וידועים.

אלא דבעירובין סד' ב' מבואר בזה"ל "מעשה ברבן גמליאל שהיה רוכב על החמור והיה מהלך מעכו לכזיב והיה רבי אילעאי מהלך אחריו מצא גלוסקין בדרך אמר לו אילעאי טול גלוסקין מן הדרך מצא נכרי אחד אמר לו מבגאי טול גלוסקין הללו מאילעאי ניטפל לו רבי אילעאי אמר לו מהיכן אתה אמר לו מעיירות של בורגנין ומה שמך מבגאי שמני כלום היכירך רבן גמליאל מעולם אמר לו לאו באותה שעה למדנו שכוון רבן גמליאל ברוח הקודש ושלשה דברים למדנו באותה שעה למדנו שאין מעבירין על האוכלין ולמדנו שהולכין אחרי רוב עוברי דרכים" [אמנם צריך ביאור מה צריך לימוד שהולכים אחר רוב הולכי דרכים, דזיל קרי בי רב הוא דאחרי רבים להטות, אף ברובא דליתא קמן. והבכור שור על המקום כתב ליישב דהציור שם היה שדרך אותו שביל היה העיירות של ישראל, אך הרובא דעלמא הוא גוי, וקמ"ל דרוב וקרוב הולכים אחר הרוב כדר' חנינא בפרק לא יחפור]

והנה כל רואה יתפלא מנין לגמ' דאזלינן בתר רוב עוברי דרכים, הלא שם מה שרבן גמליאל אסר לאכול מהפת הוא משום דידע שהוא מגוים על ידי רוח הקדש כפי המבואר בגמ' שם . ושם הרי הוא בירור המציאות, ואין חיסרון של לא בשמים היא כידוע מהאחרונים ובראשם המשנה למלך באישות פ"ט. והובאה קו' זו בחיד"א בשם רבני אשכנז.

ובספר הערות לגריש"א מתרץ דרוח הקדש שאני, דגם בירור מציאות אי אפשר לברר על ידי רוח הקודש.

שמא יש למישהו כיוון לבאר מאי שנא רוח הקדש משאר גילוים מן שמיא דמהני לבירור מציאות.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: א' פברואר 23, 2020 12:22 am
על ידי עקביה
רון כתב:והנה כל רואה יתפלא מנין לגמ' דאזלינן בתר רוב עוברי דרכים, הלא שם מה שרבן גמליאל אסר לאכול מהפת הוא משום דידע שהוא מגוים על ידי רוח הקדש כפי המבואר בגמ' שם .

היכן מבואר כך בגמ' שם?
רק זה שידע ששמו של הגוי הוא מבגאי היה ברוה"ק.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: א' פברואר 23, 2020 2:21 am
על ידי רון
כונתך לומר שהוא ידע רק את שמו, אבל לא ידע שהוא גוי? זה כנראה לא היה ניחא לחיד"א לומר כן! בפרט שכפי הנראה מבגאי הוא שם גויי מובהק.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: א' פברואר 23, 2020 2:46 am
על ידי עקביה
בשביל לדעת שהוא גוי אי"צ ברוה"ק. אפשר לדעת זאת ע"פ מראהו.
את זה ששמו מבגאי הוא ידע ברוה"ק, כפי שמבואר בגמ' עצמה ובתוס' ד"ה שכוון.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: א' פברואר 23, 2020 3:23 am
על ידי רון
אבל בתחילה הוא לא ראה את מבגאי,
ועוד לפני שראהו ידע ברוח הקודש את שמו וממילא שהוא גוי.
ועל זה הק' החיד"א דא"כ נפלה ראיית הגמ'.

אלא שאתה טוען שאין זה מחייב שידע שהא גוי, ואת זה לא ניחא לחיד"א.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: א' פברואר 23, 2020 3:28 am
על ידי עקביה
את החיד"א לא ראיתי ואיני יודע מה הוא אומר.
נראה שאתה מבין שר"ג ידע שהגלוסקין היה של מבגאי, ומכאן נובעת שאלתך. אבל הרי זה לא כתוב שם. זה לא היה שלו מלכתחילה.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: א' פברואר 23, 2020 4:18 am
על ידי רון
הרי זו כל הסוגיא שם שר' אילעאי התפעל איך ר"ג ידע שזה של מבגאי,
ועל זה הגמ' מעידה שהיה זה ברוח הקדש!
ומה התכונת במש"כ "זה לא היה שלו מלכתחילה"?

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: א' פברואר 23, 2020 7:35 am
על ידי עקביה
התכוונתי שרבי אילעאי לא התפעל מכך שר"ג ידע שזה שייך למבגאי, כי זה לא היה שייך למבגאי עד לרגע זה, אלא מכך שר"ג ידע ששמו של הגוי הזה הוא מבגאי.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: א' פברואר 23, 2020 9:18 am
על ידי רון
כעת הבנתי מה התכוונת! צריך לעבור לילה שלם כדי לעמוד על דעת כת"ר שליט"א

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ד' אפריל 28, 2021 8:21 pm
על ידי בקרו טלה

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 1:34 am
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
שער המצות פרשת אחרי מות
ובענין ביצה צלויה ראיתי למורי זלה"ה פעמים שהיה גומעה כשהיתה צלויה בלתי שישגיח בתוכה אם יש בה דם או לא ולא היה חושש לסברת המחמירין שלא לגמוע ביצה צלויה והביא ראיה מן התלמוד מכמה מקומות בענין גמיעת הביצה כמו שהיא חיה או צלויה וכמעשה דרבי עקיבא [עירובין מ"א ע"א] שהיה בתענית ערב שבת והביאו לו ביצה מגולגלת וגמעה חיה והרבה כאלה והטעם הוא שהוא ספק ספיקא דרבנן.
זכורני שהאחרונים רצו להביא ראיה מכאן שסמך על רוה"ק.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 1:10 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
שמעתי פעם ממרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, שבילדותו בת"ת עץ חיים ספרו על מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל שאמר על כוס שדנו עליה אם היא טבולה או לא: "וכי אינך רואה שם הוי'ה על הכוס?", וכששחו דבר זה למרן החזו"א זצ"ל אמר "על ר' איסר זלמן אי"ז חידוש...".

וצ"ע בזה, וזכורני שמסופר כן על עוד גדולי עולם (אולי הבעש"ט?).

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 1:45 pm
על ידי עקביה
יוסף חיים אוהב ציון כתב:שער המצות פרשת אחרי מות
ובענין ביצה צלויה ראיתי למורי זלה"ה פעמים שהיה גומעה כשהיתה צלויה בלתי שישגיח בתוכה אם יש בה דם או לא ולא היה חושש לסברת המחמירין שלא לגמוע ביצה צלויה והביא ראיה מן התלמוד מכמה מקומות בענין גמיעת הביצה כמו שהיא חיה או צלויה וכמעשה דרבי עקיבא [עירובין מ"א ע"א] שהיה בתענית ערב שבת והביאו לו ביצה מגולגלת וגמעה חיה והרבה כאלה והטעם הוא שהוא ספק ספיקא דרבנן.
זכורני שהאחרונים רצו להביא ראיה מכאן שסמך על רוה"ק.

כיצד אפשר להביא מכך ראיה שסמך על רוה"ק כאשר ע"פ הלכה באמת אין חובה לבדוק את הביצה?

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 2:28 pm
על ידי לבי במערב
אשרי יושבי ביתך כתב:וזכורני שמסופר כן על עוד גדולי עולם
ראה 'מגדל עֹז' (מונדשיין) ע' רלז (אות קצח).
[הסיפור אודות הבעש"ט (סה"ש תש"ב ע' 110) אינו דומה ממש לנדו"ד].

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 2:35 pm
על ידי אשרי יושבי ביתך
לבי במערב כתב:[הסיפור אודות הבעש"ט (סה"ש תש"ב ע' 110) אינו דומה ממש לנדו"ד].

ייש"כ.
מהו באמת הסיפור אודות הבעש"ט?

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 2:46 pm
על ידי לבי במערב
אשרי יושבי ביתך כתב:מהו באמת הסיפור אודות הבעש"ט?
הבעש''ט - סה''ש תש''ב ע' 110.JPG
הבעש''ט - סה''ש תש''ב ע' 110.JPG (58.92 KiB) נצפה 2555 פעמים

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 3:23 pm
על ידי בברכה המשולשת
אשרי יושבי ביתך כתב:שמעתי פעם ממרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, שבילדותו בת"ת עץ חיים ספרו על מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל שאמר על כוס שדנו עליה אם היא טבולה או לא: "וכי אינך רואה שם הוי'ה על הכוס?", וכששחו דבר זה למרן החזו"א זצ"ל אמר "על ר' איסר זלמן אי"ז חידוש...".

וצ"ע בזה, וזכורני שמסופר כן על עוד גדולי עולם (אולי הבעש"ט?).


מופיע בספר בדרך עץ החיים על מרן הגראז"מ זצ"ל
ולמיטב זכרוני נכב"ב

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 5:25 pm
על ידי יוסף חיים אוהב ציון
בברכה המשולשת כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:שמעתי פעם ממרן הגר"י זילברשטיין שליט"א, שבילדותו בת"ת עץ חיים ספרו על מרן הגרא"ז מלצר זצ"ל שאמר על כוס שדנו עליה אם היא טבולה או לא: "וכי אינך רואה שם הוי'ה על הכוס?", וכששחו דבר זה למרן החזו"א זצ"ל אמר "על ר' איסר זלמן אי"ז חידוש...".

וצ"ע בזה, וזכורני שמסופר כן על עוד גדולי עולם (אולי הבעש"ט?).


מופיע בספר בדרך עץ החיים על מרן הגראז"מ זצ"ל
ולמיטב זכרוני נכב"ב

viewtopic.php?f=7&t=3943&p=29763&hilit=%D7%9B%D7%95%D7%A1+%D7%98%D7%91%D7%95%D7%9C%D7%94#p29760

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 5:43 pm
על ידי כדכד
לבי במערב כתב:
אשרי יושבי ביתך כתב:מהו באמת הסיפור אודות הבעש"ט?
הבעש''ט - סה''ש תש''ב ע' 110.JPG

אפשר תרגום?

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 6:04 pm
על ידי לבי במערב
בסה"ש המתורגם הוא בע' קד.

Re: האם אפשר לסמוך על רוח הקדש לבירור מציאות?

פורסם: ה' אפריל 29, 2021 9:03 pm
על ידי תלמיד-חכמים
הרמב"ם בסוף הל' מלכים:
בימי המלך המשיח, כשתתיישב ממלכתו ויתקבצו אליו כל ישראל, יתייחסו כולם על פיו ברוח הקודש שתנוח עליו, שנאמר וישב מצרף ומטהר וגו', ובני לוי מטהר תחילה ואומר זה מיוחס כהן וזה מיוחס לוי, ודוחה את שאינן מיוחסין לישראל, הרי הוא אומר ויאמר התרשתא להם וגו' עד עמוד כהן לאורים ולתומים, הנה למדת שברוח הקודש מייחסין המוחזקין ומודיעין המיוחס, ואינו מייחס ישראל אלא לשבטיהם, שמודיע שזה משבט פלוני וזה משבט פלוני, אבל אינו אומר על שהן בחזקת כשרות זה ממזר וזה עבד שהדין הוא שמשפחה שנטמעה נטמעה: