עמוד 1 מתוך 1

ביצה ה: שובו לאהליכם

פורסם: א' פברואר 23, 2020 8:43 am
על ידי עושה חדשות
תוספות כתב:כל דבר שבמנין צריך מנין אחר להתירו. יש שהיו רוצין לומר מכאן דאותן חרמות שעושין לזמן עד פסח או עד זמן אחר דכי יגיע הזמן צריך מנין להתיר את החרם אע"פ שעבר הזמן דהא הרי הכא דהקב"ה אסר להם תשמיש בשביל מתן תורה וממילא ידעינן דלאחר שלשה ימים דנתנה תורה דמותרין ואעפ"כ התיר להם ולא היא דהכא אין כאן שום זמן דקרא דהיו נכונים לשלשת ימים וגו' (שמות יט) הזמינו עצמכם לדבר שיהיה לסוף שלשת ימים דאם כתיב היו נכונים שלשת ימים בלא למ"ד של לשלשת ימים הייתי מוכיח שפיר דכי היכי דצריך להתיר תשמיש צריך נמי להתיר החרם ומדלא כתיב הכי שמע מינה גבי תשמיש צריך להתיר משום דכתיב אל תגשו אל אשה וגו' דמשמע עולמית כי היכי דאסר להם קודם מתן תורה שלשת ימים אבל חרמות שמשימין לזמן מכי עבר הזמן ממילא עבר ואין צריך היתר.
כיצד ס"ד לאסור את האשה עולמית, האם עם ישראל נידון מעתה שלא לישא אשה ולא להוליד בנים?

Re: ביצה ה: שובו לאהליכם

פורסם: א' פברואר 23, 2020 12:03 pm
על ידי תורה מפוארת
פעמים בגלל שיודעים את התשובה קשה להבין את השאלה היטיב, ויש לפר שאכן זה עצמו ראית הגמ' מדוע היה צריך הקב"ה להתיר הרי פשוט שמותר וצריך לשאת אשה לאחמ"כ. באה הגמ' לומר שאילולי זה שהתיר הקב"ה לאחר מתן תורה אכן היו אסורים להינשא.

Re: ביצה ה: שובו לאהליכם

פורסם: א' פברואר 23, 2020 1:13 pm
על ידי דמשק
ומהי כוונת הדברות לא תנאף ולא תחמוד אשת רעך?

Re: ביצה ה: שובו לאהליכם

פורסם: א' פברואר 23, 2020 9:38 pm
על ידי ונתנו ידידים
אילולי זה שהתירה תורה היה נשאר באיסור עולמית (היינו עד שיתירוה) דדבר שבמנין צריך מנין להתירה. ואילו לא תחמוד הוא בעיה של הקב"ה, ולכל היותר י"ל שביום מן הימים היה מתירה.

Re: ביצה ה: שובו לאהליכם

פורסם: ב' פברואר 24, 2020 7:51 am
על ידי כולל יונגערמאן
כעין זה בתוס' (ברכות אולי??) שהוכיחו שמותר לעבוד בששת ימי השבוע מדכתיב ואספת דגנך