שתי הערות במס' חגיגה דף ו' ע"א ברש"י
פורסם: ש' אפריל 04, 2020 10:02 pm
שלום וברכה.
אשמח אם מישהו יוכל לעזור לי...
א]
בגמרא שם:השיב רבי תחת בית הלל לדברי בית שמאי וחנה לא עלתה כי אמרה לאישה עד יגמל הנער והביאותיו והא שמואל דיכול לרכוב על כתיפו של אביו הוה.
וזה לשון רש"י: עד יגמל. לסוף כ''ד חדש שכן תינוק יונק ומשנה ראשונה הוא יכול לרכוב על כתיפו של אביו כדי לעלות מירושלים להר הבית וכל שכן משילה למשכן:
מנין לרש"י שהמרחק בין שילה היה יותר קצר מירושלים להר הבית עד שאפשר לעשות "כל שכן"?
ב]
בגמרא שם : בעי רבי שמעון קטן חיגר לדברי בית שמאי וסומא לדברי שניהם מהו היכי דמי אילימא בחיגר שאינו יכול להתפשט וסומא שאינו יכול להתפתח השתא גדול פטור קטן מיבעיא לא צריכא בחיגר שיכול להתפשט וסומא שיכול להתפתח.
וברש"י שם: שיכול להתפתח. קודם שיגדיל:
ולכאורה מדוע צריך שיתפתח קודם שיגדיל. אם יכול להתפתח שנה או שנתיים אחרי שיגדיל אי אפשר להסתפק בספק זה?
תודה.
אשמח אם מישהו יוכל לעזור לי...
א]
בגמרא שם:השיב רבי תחת בית הלל לדברי בית שמאי וחנה לא עלתה כי אמרה לאישה עד יגמל הנער והביאותיו והא שמואל דיכול לרכוב על כתיפו של אביו הוה.
וזה לשון רש"י: עד יגמל. לסוף כ''ד חדש שכן תינוק יונק ומשנה ראשונה הוא יכול לרכוב על כתיפו של אביו כדי לעלות מירושלים להר הבית וכל שכן משילה למשכן:
מנין לרש"י שהמרחק בין שילה היה יותר קצר מירושלים להר הבית עד שאפשר לעשות "כל שכן"?
ב]
בגמרא שם : בעי רבי שמעון קטן חיגר לדברי בית שמאי וסומא לדברי שניהם מהו היכי דמי אילימא בחיגר שאינו יכול להתפשט וסומא שאינו יכול להתפתח השתא גדול פטור קטן מיבעיא לא צריכא בחיגר שיכול להתפשט וסומא שיכול להתפתח.
וברש"י שם: שיכול להתפתח. קודם שיגדיל:
ולכאורה מדוע צריך שיתפתח קודם שיגדיל. אם יכול להתפתח שנה או שנתיים אחרי שיגדיל אי אפשר להסתפק בספק זה?
תודה.