עמוד 1 מתוך 1

חולין י. - סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

פורסם: א' יוני 21, 2020 5:58 am
על ידי סליחות
"סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי"
המונח הזה קשה לי להבנה. איך ייתכן להפריד בין הדברים?
אם יש ריעותא בסכין באופן 'אוטומטי' יש ריעותא בבהמה.

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

פורסם: א' יוני 21, 2020 9:02 am
על ידי שמואל דוד
אין לי ביאור מספיק אבל התוספות בחולין י. כבר הרגישו בזה. ועיין תפארת יעקב ואמת ליעקב שם.

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

פורסם: א' יוני 21, 2020 10:35 am
על ידי ביקורת תהיה
וכי מנין להם לתלמידי הרב גוגל לדעת?
יושבי בית המדרש, ההוגים באותיות מודפסות ובמהדורות עדכניות, יודעים גם יודעים.

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

פורסם: א' יוני 21, 2020 10:43 am
על ידי שמואל דוד
זה תגובה להודעתי?

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

פורסם: א' יוני 21, 2020 11:10 am
על ידי ביליצר
סליחות כתב:"סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי"
המונח הזה קשה לי להבנה. איך ייתכן להפריד בין הדברים?
אם יש ריעותא בסכין באופן 'אוטומטי' יש ריעותא בבהמה, והראיה לכך זה שאי אפשר לאכול ממנה והיא ספק נבילה.


עיין רשי שם -בבדיקה לפני ושהייה אחרי,

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

פורסם: א' יוני 21, 2020 5:41 pm
על ידי סליחות
ביקורת תהיה כתב:וכי מנין להם לתלמידי הרב גוגל לדעת?
יושבי בית המדרש, ההוגים באותיות מודפסות ובמהדורות עדכניות, יודעים גם יודעים.

מן הסתם כבודו סכינא חריפא כפי שאנו רגילים לראות בהודעותיו החריפות והמלאות בקיאות. לא זכיתי אני הקטן מתלמידיו של הרב גוגל להגיע למעלת כבודו ולהבין את מה שפשוט כל כך לכבודו, יושב בית המדרש, ההוגה באותיות מודפסות ובמהדורות עדכניות, והיודע גם יודע.

Re: סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

פורסם: א' יוני 21, 2020 6:01 pm
על ידי סליחות
ביליצר כתב:
סליחות כתב:"סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי"
המונח הזה קשה לי להבנה. איך ייתכן להפריד בין הדברים?
אם יש ריעותא בסכין באופן 'אוטומטי' יש ריעותא בבהמה, והראיה לכך זה שאי אפשר לאכול ממנה והיא ספק נבילה.


עיין רשי שם -בבדיקה לפני ושהייה אחרי,

לאיזה רש"י הכוונה?
אם הכוונה לזה:
בהמה לא אתרעאי - וכיון דלאו בגופה ממש אתיליד אלא בדבר אחר לא דמי לטבילה ולא אתי ספק דריעותא דסכין ומוציא אותו מידי שחיטה ודאית דודאי עצם פגם.
רש"ילכאורה מסביר שמדובר במקרה שהעצם ודאי פגם.

השאלה שלי נוגעת לספרים שכתבו להסביר את החילוק בדברי הרמב"ם בהתבסס על סכין איתרעי בהמה לא איתרעי.
במה מדובר? הרמב"ם כתב שהשוחט ולא בדק בסימנים היא נבילה ודאי, בעוד מי שמצא את הסכין שלו פגומה לאחר שחיטה היא ספק נבילה. החילוק הזה בדברי הרמב"ם גרם לקושי רב אצל רבים. יש שהסבירו את החילוק בין הדינים הנ"ל בסכין איתרעי בהמה לא איתרעי (ולכן ספק נבילה, משא"כ בלא בדק בהמה איתרעי).

ועל זה הקושי! מה החילוק בין סכין איתרעי ובהמה איתרעי, הרי סו"ס יש כאן ריעותא בשחיטה (מה זה משנה אם זה מצד הבהמה או מצד הסכין, בשניהם זה אמור להיות ספק נבילה או נבילה ודאי).
אודה מאוד למי שמבין אם ישתף אותני בהבנתו, מסתמא חסרה לי הבנה כלשהיא.

Re: חולין י. - סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

פורסם: ב' יוני 29, 2020 1:43 am
על ידי עקביה
סליחות כתב:"סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי"
המונח הזה קשה לי להבנה. איך ייתכן להפריד בין הדברים?
אם יש ריעותא בסכין באופן 'אוטומטי' יש ריעותא בבהמה, והראיה לכך זה שאי אפשר לאכול ממנה והיא ספק נבילה.

מה משמעות ראיה זו?
הרי רב חסדא הוא זה שסובר "סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי", ולשיטתו הבהמה כשרה.

Re: חולין י. - סכין איתרעאי בהמה לא איתרעאי

פורסם: ב' יוני 29, 2020 4:17 am
על ידי סליחות
טעיתי. ייש"כ.
אפשר לוותר על 'הראיה' (שאמחק) ועדיין הקושי במקומו עומד.
וגם עדיין לא הבנתי איך הסבירו עם סכין איתרעי וכו' את הקושי בדברי הרמב"ם.