יבמות דף קיט, הצעת פיתרון לעגונה
פורסם: ג' יוני 23, 2020 11:52 pm
יבמות פרק בתרא
האשה שהלך בעלה וצרתה למדינת הים ובאו ואמרו לה מת בעליך לא תנשא ולא תתייבם עד שתדע שמא מעוברת היא צרתה... ותחלוץ ממה נפשך אביי בר אבין ורבי חנינא בר אבין אמרי תרוייהו גזירה שמא יהא ולד בן קיימא ונמצא אתה מצריכה כרוז לכהונה וליצרכה דלמא איכא דהוי בחליצה ולא הוי בהכרזה ואמרי קשרו חלוצה לכהן.
שו"ע אבהע"ז קנו
הלך בעלה וצרתה למדינת הים, ובאו שנים ואמרו לה: מת בעלך, הרי זו לא תחלץ ולא תתיבם עד שתדע אם ילדה צרתה או לא ילדה. ואם היתה אסורה לכהנה מתחלה, הרי זו חולצת לאחר ט' חדשים:
- - -
יש לפנינו אשה שאין לה היתר להתחתן מחמת הספק שהיא זקוקה ליבום וחליצה. יש לכאו' פיתרון פשוט שהיא תחלוץ מספק ובינתיים תינשא למישהו שאינו כהן, אבל זה עלול לגרום שאם יתברר אח"כ שהחליצה היתה לחינם (כי צרתה ילדה בן לבעלה) אז היא באמת מותרת לכהן, ולכשתבוא להינשא לכהן כבר יהיו כאלו שיטעו ויחשבו שחלוצה מותרת לכהן.
לכאו' היה יותר פשוט לאסור אותה להתחתן עם כהן על כל פנים, מלהשאירה בכבלי עגינותה. או בנוסח אחר, מה יהיה הדין אם תידור נדר ע"ד רבים שאין לו הפרה שהיא לא תינשא לכהן, ולכאו' בטל החשש הנ"ל, האם באמת תהיה מותרת עכשיו ע"י חליצה. ומצינו שחז"ל השתמשו בפיתרונות שכאלו במס' גיטין על המוציא אשתו משום נדר, ועוד כיו"ב, ולמה כאן לא חששו חז"ל לעגינותה.
האשה שהלך בעלה וצרתה למדינת הים ובאו ואמרו לה מת בעליך לא תנשא ולא תתייבם עד שתדע שמא מעוברת היא צרתה... ותחלוץ ממה נפשך אביי בר אבין ורבי חנינא בר אבין אמרי תרוייהו גזירה שמא יהא ולד בן קיימא ונמצא אתה מצריכה כרוז לכהונה וליצרכה דלמא איכא דהוי בחליצה ולא הוי בהכרזה ואמרי קשרו חלוצה לכהן.
שו"ע אבהע"ז קנו
הלך בעלה וצרתה למדינת הים, ובאו שנים ואמרו לה: מת בעלך, הרי זו לא תחלץ ולא תתיבם עד שתדע אם ילדה צרתה או לא ילדה. ואם היתה אסורה לכהנה מתחלה, הרי זו חולצת לאחר ט' חדשים:
- - -
יש לפנינו אשה שאין לה היתר להתחתן מחמת הספק שהיא זקוקה ליבום וחליצה. יש לכאו' פיתרון פשוט שהיא תחלוץ מספק ובינתיים תינשא למישהו שאינו כהן, אבל זה עלול לגרום שאם יתברר אח"כ שהחליצה היתה לחינם (כי צרתה ילדה בן לבעלה) אז היא באמת מותרת לכהן, ולכשתבוא להינשא לכהן כבר יהיו כאלו שיטעו ויחשבו שחלוצה מותרת לכהן.
לכאו' היה יותר פשוט לאסור אותה להתחתן עם כהן על כל פנים, מלהשאירה בכבלי עגינותה. או בנוסח אחר, מה יהיה הדין אם תידור נדר ע"ד רבים שאין לו הפרה שהיא לא תינשא לכהן, ולכאו' בטל החשש הנ"ל, האם באמת תהיה מותרת עכשיו ע"י חליצה. ומצינו שחז"ל השתמשו בפיתרונות שכאלו במס' גיטין על המוציא אשתו משום נדר, ועוד כיו"ב, ולמה כאן לא חששו חז"ל לעגינותה.