עמוד 1 מתוך 1

מקור השם "תוספות"

פורסם: א' יולי 12, 2020 10:20 pm
על ידי יהושפט
היה כאן אשכול - שנעלם משום מה - ובין היתר דנו בו על מקור הכינוי "תוספות" לחיבורי הראשונים מאשכנז וצרפת על הש"ס
חיים שאול כתב:
אהרן תאומים כתב:עדיין לא מצאתי מניין הכינוי "תוספות"

בראשוני האחרונים כבר כ׳ כך ואולי אף בכמה ראשונים כ"כ

ראשית כבר הרמב"ן מצטט את דבריהם בשם "תוספות" מאות פעמים, כידוע לכל חובשי בית המדרש
אבל האמת שמראשית הדרך נקראו חיבוריהם בפיהם עצמם תוספות, ככל הידוע לנו ראשון בעלי התוספות הוא הריב"א הראשון, וכבר רבינו תם בספר הישר מזכיר את ספרו בשם תוספות,חידושים סימן שטו: ומה שמתרץ הרב ר' יב"א הוא לא תירץ והוא לא עשה אותם תוספות המעתיקים קראום על שמו. ולא תסמכו עליהם כי רובם שגיאות. ושם סימן תריז, מזכיר את תוספות אביו. ובתשובות סימן ד מזכיר את תוספות רבי יוסף תלמיד רשב"ם ועוד.

Re: מקור השם "תוספות"

פורסם: ג' יולי 14, 2020 5:52 pm
על ידי חיים שאול
נכון, ברמב"ן וברשב"א ובריטב"א וכו׳ מופיע מאות פעמים הכינוי תוספות

Re: מקור השם "תוספות"

פורסם: ג' יולי 14, 2020 8:17 pm
על ידי אהרן תאומים
יישר כח , אני מחפש עדיין מי הראשון ומדוע כינו זאת כך "תוספות" ולא פירוש רגיל ככל פירושי שאר הראשונים, למשל למקור השם "קונטרס" לפירוש של רש"י יש הסבר כי זה היה מופץ בקונטרסים

Re: מקור השם "תוספות"

פורסם: ג' יולי 14, 2020 8:27 pm
על ידי לכשיבקע
ותוספות הוא תוספת על ביאור רש''י. הרי מטרתם הייתה לעשות התלמוד ככדור כלשון מהרש''ל, וזה תוספת על ביאור הגמרא עצמה.

Re: מקור השם "תוספות"

פורסם: ג' יולי 14, 2020 8:54 pm
על ידי אהרן תאומים
הריטב"א לא מוסיף על רש"י?

Re: מקור השם "תוספות"

פורסם: ד' יולי 15, 2020 5:31 pm
על ידי לכשיבקע
אהרן תאומים כתב:הריטב"א לא מוסיף על רש"י?



זה שייך ל'חידושים'. תוספות זה נידונים על פירש''י וכן יישוב הסתירות בתלמוד.

Re: מקור השם "תוספות"

פורסם: ד' יולי 15, 2020 6:37 pm
על ידי פלגינן
אורבך, בעלי התוספות, א.JPG
אורבך, בעלי התוספות, א.JPG (118.48 KiB) נצפה 2275 פעמים

Re: מקור השם "תוספות"

פורסם: ד' יולי 15, 2020 6:40 pm
על ידי פלגינן
וראה עוד א' ליפשיץ, 'ה"תוספות", התלמוד ומה שביניהם', בתוך: חינוך ודת: סמכות ואוטונומיה, ירושלים תשעא.

Re: מקור השם "תוספות"

פורסם: ד' יולי 15, 2020 8:53 pm
על ידי מכון חכמי ליטא
לכשיבקע כתב:הרי מטרתם הייתה לעשות התלמוד ככדור כלשון מהרש''ל, וזה תוספת על ביאור הגמרא עצמה.

לא! כתב שזו היתה מטרתם