מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

כתובות עט, ב - והוא שאכלה דרך כבוד

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

כתובות עט, ב - והוא שאכלה דרך כבוד

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ב' אוגוסט 10, 2020 2:16 pm

הנה בכתובות (עט, ב) איתא, גבי בעל שהוציא הוצאות לצרכי נכסי מילוג של אשתו, וגירשה, האם מקבל אחרי זה את ההוצאות שהוציא, ותנן התם דבין אם הוציא הרבה ואכל קצת ובין אם הוציא קצת ואכל הרבה, מ"מ חוזרים הנכסים לאשה כמות שהם, ואינו מוטל בחזרה את הוצאותיו, ולא מחזיר מה שאכל. אך אמרינן דאם הוציא ולא אכל אפילו קמעא – אזי כשמגרשה עליו לישבע כמה הוציא, ויטול את ההוצאות שהוציא.

והכי תנן התם, "המוציא הוצאות על נכסי אשתו, הוציא הרבה ואכל קימעא, קימעא ואכל הרבה – מה שהוציא הוציא ומה שאכל אכל. הוציא ולא אכל – ישבע כמה הוציא ויטול".

ובגמ' שם מפרשינן כמה הוא "קימעא" – שנאמר שאם אכל לפחות קימעא מפירות נכסי המילוג – אינו יכול לקבל אח"כ את הוצאותיו: "וכמה קימעא, אמר רב אסי אפילו גרוגרת אחת, והוא שאכלה דרך כבוד", ע"כ.

ובשיטה מקובצת שם כתב לפרש בשם תלמידי רבינו יונה: "גמ' והוא שאכלה דרך כבוד. כלומר שלא אכלה ברשות הרבים, ולא על דרך גזל, אלא אכלה על שולחנו בשופי, ולפיכך סגי באכילה כל שהוא. תלמידי רבינו יונה ז"ל", עכ"ל.

[הרי חזינן מזה, ד"דרך כבוד" – הוא גם לא לאכול גרוגרת ברשות הרבים, ולאו דווקא פת. אך אין מזה קושיא ע"ד ר"ת בקידושין (מ, ב) דס"ל דרק בפת נאמר דינא דהאוכל בשוק דומה לכלב ופסול לעדות, דר"ת מיירי לפוסלו לעדות, דדווקא פת דגנאי יותר (כלשון ר"ת) מיפסיל לעדות, אבל אה"נ וגם פירות (כמו גרוגרת) אי"ז דרך כבוד לאכלו ברשות הרבים].

אך הנה בעצם הא דאמרי' בגמ' דאפי' גרוגרת אחת, והוא שאכלה דרך כבוד, צ"ב דמה ענין זה לזה, הא כל הנידון הוא אם הבעל נהנה משהו מנכסי אשתו כבר או לא, וע"ז אמרינן ששיעור ההנאה הוא אפי' כגרוגרת אחת, ומאי אכפת לן אם אכל את הגרוגרת "דרך כבוד" או לא. [ובמסורת הש"ס שם ציין לקידושין מ"ה ב', ולא ידעתי מה עניינם זל"ז].

ועוד צ"ב בעצם דברי המשנה, דמה סברא יש בזה, דאם אכל קימעא – אז מה שאכל אכל ומה שהוציא הוציא, ואם לא נהנה כלום, יכול לישבע וליטול כמה שהוציא. וצ"ב למה תמיד לא ישבע ויטול, ומה ההבדל אם אכל קצת או לא, הרי אם אנו מניחים שמאמינים לשבועתו, למה שלא ישבע תמיד ויטול כמה שהוציא. וצ"ע.

אשמח לכל ביאור בדברי הגמ'.

אשרי יושבי ביתך
הודעות: 2094
הצטרף: ב' מרץ 16, 2020 1:29 pm

Re: כתובות עט, ב - והוא שאכלה דרך כבוד

הודעהעל ידי אשרי יושבי ביתך » ג' אוגוסט 11, 2020 1:59 pm

חכ"א שליט"א כתב לי בביאור הגמ':

יסוד הסוגיא בנוי על דעתא דאינשי. דהנה בנכסי מלוג, תמיד יש צד שא' יצא מופסד. ובגוונא שנשא אשה וקיבל שדה מליאה פירות ואכל הכל ומיד נתגרשה, הרי הבעל יצא עם ריווח נקי, ולהיפך אם השקיע בקרקע להשביחה לשנים עתידות [לא ע''ד יבול שנתי], ונתגרשה הפסיד הכל כמבואר בשמ''ק בשם תלמידי ר''י, ואף פעם אין הבעל או האשה יודעים מי יצא מורווח או מופסד מביניהם, ועל דעת כן נישאו זל''ז וקיבל הנכסי מלוג על כל אופניה, ומאי דהוי הוי.

אלא דסוגיין מיירי דהשקיע ע''מ להוציא יבול השנתי, וכל כה''ג דעתו 'לאכול' מהפירות וע''ד כן השקיע, ואשר לכן, כל שלא אכל כלום נשבע ונוטל הוצאה. אך כל שאכל קימעא בדרך כבוד ['בשופי' כל' תר''י, או כל' המאירי אכילת 'קבע על שלחנו'], תלינן דמעיקרא ע''ד כן הוציא, דהרי מעולם אין אדם יודע אם יצליח זריעתו או לא, וכ''א זורע בדמעה ועיניו נשואות למרום. ואשר לכן כל שאכל קימעא [ועי' פיהמ''ש אפילו כלשהו] בכבוד, או איסר או דינר שלא בכבוד, וספק בהאכיל בהמתו ככל הסוגיא שם, תלינן דע''ד כן השקיע ומוחל השאר.

ומפורש כ''ז בריטב''א כאן, וז''ל "ומסתברא דאפילו ברישא אם התנה בב"ד או בעדים שאינו מוחל ישבע כמה הוציא ויטול", הרי להדיא מטעם מחילה היא וככל אומדנא דחז''ל בדעתא דאינשי. וכ''כ הרשב''א ב''מ לט א' וז''ל והא המוציא הוצאות על נכסי אשתו שהוא זריז ונשכר ואפ"ה לא יהבינן ליה מאי דאשבח אלא מה שהוציא הוציא ומה שאכל אכל, י"ל דהתם מדין מחילה נגעו ביה דכיון שאינו מוציא אלא לרצונו ואין הנכסים יוצאים מתחת ידו אלא לרצונו אף הוא אינו יורד בהן לדעת שיטול כאריס, ותדע לך דמשום מחילה הוא מדמפלגינן בין אכל ללא אכל ובין אכל דרך כבוד ללא אכל דרך כבוד". וכנ''ל דהכל אומדנא דעת חז''ל הקדושים. במה מוחל וע''ד כן הוציא.

מה שציין מסורת הש''ס לקדושין מ''ה ב', פשוט דג''ש דוגמא לאומדנא דאינשי בענין 'דרך כבוד'. יעו''ש דתלינן שהאב מתפייס רק אם קידשו לבתו בדרך כבוד שלא בשוק ע''ש. ודומה פיוס דשם למחילה דסוגיין ודו''ק.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 113 אורחים