עמוד 1 מתוך 1

מעשה דהלל. מסכת שבת (לא.)

פורסם: א' ינואר 24, 2021 8:26 pm
על ידי איתן נוי
"אמר לו: אתה הוא הלל שקורין אותך נשיא ישראל? - אמר לו: הן. - אמר לו: אם אתה הוא - לא ירבו כמותך בישראל".
ולכאורה לאחר שענה לו הלל שאכן הוא זה נשיאן של ישראל. מדוע כפל הלה את לשון הלל בכך שאמר לו: "אם אתה הוא". היה לו לומר או: "שלא ירבו כמותך בישראל" או: "אם כן, שלא ירבו כמותך בישראל"?

Re: מעשה דהלל. מסכת שבת (לא.)

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 8:20 am
על ידי לבי במערב
בפשטות, כעין מש"כ המפרשים על שאלתו הראשונה - בא לבטא זלזול וחציפות, כביכול אינו מאמינו שאכן הוא־הוא.

אגב, בדק"ס כ' דצ"ל 'אם אתה הוא הלל'. וראה ב'בן יהוידע' על־אתר, ד"ה 'והלל לא יקפיד'.

Re: מעשה דהלל. מסכת שבת (לא.)

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 10:21 am
על ידי HaimL
להבנתי, הפירוש הוא כזה.
אותו אדם סבר שטעה והגיע להלל אחר, ולכן שאלו אם אתה הוא הלל שהמרנו זה את זה עליו, אחרת, לא הפסדתי בהמרה.
משענה לו אני הוא, אמר אם אתה הוא, שבגלל זה אני מפסיד בהמרה, מטעם זה אל ירבו וכו'

Re: מעשה דהלל. מסכת שבת (לא.)

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 1:40 pm
על ידי איתן נוי
HaimL כתב:להבנתי, הפירוש הוא כזה.
אותו אדם סבר שטעה והגיע להלל אחר, ולכן שאלו אם אתה הוא הלל שהמרנו זה את זה עליו, אחרת, לא הפסדתי בהמרה.
משענה לו אני הוא, אמר אם אתה הוא, שבגלל זה אני מפסיד בהמרה, מטעם זה אל ירבו וכו'

נהנתי מהתשובה, יש"כ

Re: מעשה דהלל. מסכת שבת (לא.)

פורסם: ב' ינואר 25, 2021 1:41 pm
על ידי איתן נוי
לבי במערב כתב:בפשטות, כעין מש"כ המפרשים על שאלתו הראשונה - בא לבטא זלזול וחציפות, כביכול אינו מאמינו שאכן הוא־הוא.

אגב, בדק"ס כ' דצ"ל 'אם אתה הוא הלל'. וראה ב'בן יהוידע' על־אתר, ד"ה 'והלל לא יקפיד'.

חזק וברוך וברוך.
ויש"כ מיוחד על הרבא"ח.