עמוד 1 מתוך 1

מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: ו' פברואר 12, 2021 6:27 am
על ידי במסתרים
ברכות דף טז עמוד ב
א"ר אלעזר מאי דכתיב כן אברכך בחיי בשמך אשא כפי כן אברכך בחיי זו ק"ש בשמך אשא כפי זו תפלה ואם עושה כן עליו הכתוב אומר כמו חלב וָדֶשֶן תשבע נפשי

וכתב מהרש"א: עליו הכתוב אומר כמו חלב ודשן וגו' כמו שהייתי מקריב חלב אמורין לגבי מזבח ודשן מלשון דשן בסגול כמו שהייתי מקיים תרומת הדשן במזבח בכל יום שהתפלה במקום עבודת הקרבן

כוונתו מבוארת לפרש "ודשן" מלשון אפר ולא מענין חֵלב הסמוך לו, אבל קצ"ע במ"ש "דשן בסגול"?

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: ו' פברואר 12, 2021 6:45 am
על ידי לבי במערב
לאפוקי מ'וְדָשֵׁן' (ראה ישעי' לד, ו־ז).

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: ו' פברואר 12, 2021 6:56 am
על ידי במסתרים
בפירושו מלשון אפר אין שינוי בתיבת דשן מכפי שמנוקדת בפסוק (המובא כאן בגמרא) ומה צריך לציין הניקוד? וכי הוצרך להזהירנו לבל נכניס כאן טעות בכפיה?

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: ו' פברואר 12, 2021 7:05 am
על ידי לבי במערב
כת"ר ראה הפסוק דישעי' שציינתי?

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: ו' פברואר 12, 2021 7:28 am
על ידי במסתרים
ראיתי עיינתי חשבתי, ועדיין לא ידעתי למה ידבר אדוני כדברים האלה.

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: ו' פברואר 12, 2021 12:37 pm
על ידי ביקורת תהיה
במסתרים כתב:כוונתו מבוארת לפרש "ודשן" מלשון אפר ולא מענין חֵלב הסמוך לו, אבל קצ"ע במ"ש "דשן בסגול"?
הפולנים קוראים: 'ירויון מדיישן ביתך', 'כמו חיילב ודיישן תשבע נפשי'; אבל 'תרומת הדשן'.

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: ו' פברואר 12, 2021 1:50 pm
על ידי HaimL
ביקורת תהיה כתב:
במסתרים כתב:כוונתו מבוארת לפרש "ודשן" מלשון אפר ולא מענין חֵלב הסמוך לו, אבל קצ"ע במ"ש "דשן בסגול"?
הפולנים קוראים: 'ירויון מדיישן ביתך', 'כמו חיילב ודיישן תשבע נפשי'; אבל 'תרומת הדשן'.


אבל כך הם משבשים את הגיית הסגול עצמו, וא"כ מאי קמ"ל הגאון מהרש"א?

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: ו' פברואר 12, 2021 4:45 pm
על ידי במסתרים
ביקורת תהיה כתב:אבל 'תרומת הדשן'.

אינו נכון.

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: ש' פברואר 13, 2021 7:47 pm
על ידי לבי במערב
במסתרים כתב:ראיתי עיינתי חשבתי, ועדיין לא ידעתי למה ידבר אדוני כדברים האלה.
הכוונה, בפשטות, לאפוקי ממשמעות דבר שמן ומשובח ('דָשֵׁן') - כבפסוקים הנזכרים. יש לזכור כי אין ניקוד בגמרות...

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: א' פברואר 14, 2021 7:21 pm
על ידי במסתרים
הלא התיבה היא בפסוק שבגמרא (והיא מענין שמן לפי פשוטה, גם בלי שינוי הניקוד לקמץ וכו') והחידוש בדברי מהרש"א הוא בפירושה בלבד ואין שינוי בניקוד על ידו.
(ולמה לא ניקד את חלב בצירי, כי הלומד קורא בלי ניקוד לפי שמכיר את הפסוק או שמבין מתוך הענין.)

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: א' פברואר 14, 2021 7:29 pm
על ידי לבי במערב
לא זכיתי להבין השאלה.
אם הכוונה היא 'פירוש המילות' גרידא - מהו 'מלשון דשן בסגול' - ע"ז השבתי.
מהו הצורך בציון הדבר - זו כבר שאלה אחרת, ועכ"פ גבי חֵלֶב לא הוצרך לזה
(כיון שנסמכה לו תיבת הבהרה: 'חלב אמורין').

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: ג' פברואר 16, 2021 4:30 am
על ידי במסתרים
לבי במערב כתב:מהו הצורך בציון הדבר - זו כבר שאלה אחרת

נראה שלא הובנתי. זו היתה כוונת השאלה מתחִלּה [ומשמע לכאורה ממה שהקדים "ודשן מלשון דשן בסגול" שיש חידוש בזה ועל פיו מתפרש לשון תרומת הדשן, ועל זה תמהתי.
ולדבריך האחרונים - כשם שאתה מבין חלב אמורין, כן היינו מבינים מ"תרומת הדשן" מהו דשן, אפילו אם היה צורך לנקד לנו הפסוק].

Re: מהרש"א ברכות טז ב "דשן בסגול"

פורסם: ג' פברואר 16, 2021 4:56 am
על ידי לבי במערב
שומע.