עמוד 1 מתוך 1

דורש כל אתין שבתורה?

פורסם: ג' פברואר 22, 2022 10:28 pm
על ידי אהרן תאומים
האם באמת אפשר לדרוש את כל האתין? ומה הוא דרך הדרש? ריבוי?
לכאורה ברוב המקומות בש"ס שנכתב כיון שהגיע את ה' אלקיך פירש, רש"י מפרש לריבויא, והנה במסכת חגיגה יב. משמע שזו דרישה לאו דווקא בדרך הריבוי, ויש שאולי מצא חילוק זה שאינו באותו בעל המאמר, בעבר מצאתי שרבי נחמיה/שמעון העמסוני זה רבי נחום איש גמזו מצו"ב מאמרי בענין זה, וכן מצאתי במפרשי האוצר שהעיר זאת הענף יוסף בעין יעקב.
חשבתי ליישב שיסוד הדברים תלוי איפה נכתב האת כבד את, ואהבת את, את ה"א תירא, כל אלו מקומות שאין מדובר בענין מעשי טכני אלא הוראה בענין רוחני, וההוראה כוללת וממילא דרש "ריבוי", משא"כ את שהוא בסיפור דברים ויולד נח שלשה בנים את שם את חם את יפת, או אף בהוראה מעשית כגון ועשו את האפוד / הארון ועוד, אינו נדרש כלל ובוודא שבריבוי אינו נדרש, אבל כאן בחגיגה מדובר על ה"את" הראשון בתורה במעשה בראשית שזה היסוד לכל התורה, ולכן צריך להסביר אותו כיוצא מן הכלל אבל אי אפשר בריבוי כאמור כי כאן הוא סיפור דברים, ואולי אפשר לומר שאכן היה דורש כל אתין, פירושו שהיה מסביר כל את ואת כפי האפשר כי אין מילה יתירה בתורה, ובאותם מקומות בלבד שהם באופיים ריבוי כפי שנאמר לעיל היה דורש לרבות, אמנם מכלל המקומות בש"ס שמדובר על דרישת אתין (כגון נזיר סה:) לא משמע חילוק אלא שכל את ממש נדרש לריבוי
וצ"ע

Re: דורש כל אתין שבתורה?

פורסם: ד' פברואר 23, 2022 12:19 am
על ידי במסתרים
יש ספר "את לרבות" על כל אתין שבתורה.
כמדומה שיש עוד אחד ואת שמו אינני זוכר.

Re: דורש כל אתין שבתורה?

פורסם: ד' פברואר 23, 2022 5:49 pm
על ידי אהרן תאומים
יש"כ
ידידי הרה"ג ר' ישראל אפרתי שליט"א הפנה אותי למדרש רבה (וירא פר' נ"ג)וַיְהִי אֱלֹהִים אֶת הַנַּעַר וַיִּגְדָּל (בראשית כא, כ), רַבִּי יִשְׁמָעֵאל שָׁאַל אֶת רַבִּי עֲקִיבָא אָמַר לוֹ בִּשְׁבִיל שֶׁשִּׁמַּשְׁתָּ נַחוּם אִישׁ גַּם זוֹ עֶשְׂרִים וּשְׁתַּיִם שָׁנָה, אַכִים וְרַקִּים מִעוּטִים, אֶתִין וְגַמִּין רִבּוּיִם, הָדֵין אֶת דִּכְתִיב הָכָא מַהוּ, אָמַר לוֹ אִלּוּ נֶאֱמַר וַיְהִי אֱלֹהִים הַנַּעַר, הָיָה הַדָּבָר קָשֶׁה, אֶלָּא אֶת הַנַּעַר. אָמַר לוֹ (דברים לב, מז): כִּי לֹא דָּבָר רֵק הוּא מִכֶּם, וְאִם רֵק מִכֶּם, שֶׁאֵין אַתֶּם יוֹדְעִים לִדְרשׁ, אֶלָא אֶת הַנַּעַר, הוּא וְחַמָּרָיו וְגַמָּלָיו וּבְנֵי בֵיתוֹ.
על פי זה אפשר להבין שר"ע אכן למד שיש "את" שאינם נדרשים לריבוי ונצרכים בשביל לחלק כמו גם בבראשית,
ויעויין בתוספות ריש יב:

Re: דורש כל אתין שבתורה?

פורסם: ה' פברואר 24, 2022 4:40 pm
על ידי משה אסקוט
במסתרים כתב:יש ספר "את לרבות" על כל אתין שבתורה.
כמדומה שיש עוד אחד ואת שמו אינני זוכר.

ויש עוד "חמשה חומשי תורה : עם ביאור כל אתין שבתורה" מאת הרב אהרן יהושע פסין

כרך א' וכרך ב' באוצר
https://tablet.otzar.org/pages/?book=622916
https://tablet.otzar.org/pages/?book=622917

אתר הספר במוסד הרב קוק

Re: דורש כל אתין שבתורה?

פורסם: ה' פברואר 24, 2022 6:09 pm
על ידי יאיר
משה אסקוט כתב:
במסתרים כתב:יש ספר "את לרבות" על כל אתין שבתורה.
כמדומה שיש עוד אחד ואת שמו אינני זוכר.

ויש עוד "חמשה חומשי תורה : עם ביאור כל אתין שבתורה" מאת הרב אהרן יהושע פסין

כרך א' וכרך ב' באוצר
https://tablet.otzar.org/pages/?book=622916
https://tablet.otzar.org/pages/?book=622917

אתר הספר במוסד הרב קוק

שמא לזה כיוון הרב במסתרים

בתחילת הפורום זכורני ששאלתי את החכם באשי על זה ואמר שהרוקח כותב על הרבה 'אתין' שבתורה.

Re: דורש כל אתין שבתורה?

פורסם: ה' פברואר 24, 2022 10:18 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
בספר אם לבינה ליעב"ץ שיצא לאור לאחרונה דורש הרבה מן האת"ין שבתורה, אבל לא ממש שיטתי. אבל עדיין יש שם דברים מעניינים. ראה שם ותמצא נחת.
ראה: viewtopic.php?t=49558