מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

תיובתא דפלוני תיובתא

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 11, 2022 5:15 am

מדוע לפעמים נקט בגמרא בכפל לשון ״תיובתא דפלוני תיובתא״ ופעמים פעם אחת ״תיובתא״.

אגב, שמעתי לפרש שכוונת הגמרא תיובתא דפלוני? תיובתא!

אולם ברש״י יבמות לג: מבואר לא כן דז״ל שם בד״ה אלא לאו לר"ש - ומדמודה במליקה ש"מ דהא דפליג בהנך היכא דאיתרמו בכולל הוא דפליג אבל באיסור בת אחת מיחייב תרתי ותיובתא דבר קפרא תיובתא

מבואר מדבריו שאין זה בלשון שאלה ותשובה.

יבנה
הודעות: 3757
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי יבנה » ב' אפריל 11, 2022 8:50 am

כפלו לחיזוק הענין. וכמעט תמיד כשכפול אין הלכה כן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 11, 2022 9:44 pm

יבנה כתב:כפלו לחיזוק הענין. וכמעט תמיד כשכפול אין הלכה כן.

אין הלכה כן - כלומר דאיתותב לגמרי, ונדחו דבריו.
ועד"ז כשאמרו "שמע מינה כך וכך שמע מינה" - כפילת הדברים באה להכריע שאכן זוהי המסקנה וההלכה.

אגב, היכן מצאת שנאמרה לשון כזאת ולא נפסק להלכה כפי הכרעתה?

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 11, 2022 9:58 pm

מפורטל דף היומי:

ברכות כג ע"ב

"כל היכא דאמרינן תיובתא דפלוני תיובתא, נדחין דברי אותו פלוני שבאה עליו התיובתא ולית הלכתא כוותיה כל עיקר" (הליכות עולם שער ה פ"ג אות יג).

לעומת זאת, כאשר המילה תיובתא כתובה רק פעם, יש אומרים (הג"ה מדפ' קרימונא על הכריתות, חלק ה שער ג אות סט) שאין בזה פסק חותך, אלא הכל תלוי באומד הדעת. מהר"ץ חיות בסוגייתנו (בהגהותיו לש"ס) מביא שכך דעת הרשב"ם (בבא בתרא נב ע"ב): "היכא דאמרינן תיובתא פעם אחת יכול להיות הלכה כמותו והיכא דאמרינן תיובתא דפלוני תיובתא אין הלכה כמותו בשום פעם". [לא מצאתי את דבריו ברשב"ם, הרשב"ם מדבר שם על ההבדל בין תיובתא לקשיא, וצ"ע].

עם זאת, יש יוצאים מן הכלל. יש מקומות שלמרות שהסתיימה הסוגייה ב"תיובתא דפלוני תיובתא", הגמרא פוסקת כצד המוקשה. לעיתים אף הגמרא עצמה שואלת: "תיובתא והלכתא"? (עי' עירובין י ע"ב, בבא קמא טו ע"ב), ומתרצת לפי העניין: או שהאמורא סמך על ברייתא אחרת, או שסמך על סברא שמחלקת בין הברייתא ממנה הקשו לבין דבריו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 11, 2022 10:05 pm

שמואל דוד כתב:עם זאת, יש יוצאים מן הכלל. יש מקומות שלמרות שהסתיימה הסוגייה ב"תיובתא דפלוני תיובתא", הגמרא פוסקת כצד המוקשה. לעיתים אף הגמרא עצמה שואלת: "תיובתא והלכתא"? (עי' עירובין י ע"ב, בבא קמא טו ע"ב), ומתרצת לפי העניין: או שהאמורא סמך על ברייתא אחרת, או שסמך על סברא שמחלקת בין הברייתא ממנה הקשו לבין דבריו.

בעירובין ובב"ק (וכן בכתובות מא,ב - סוגיא מקבילה לסוגיא בב"ק) אמנם יש "תיובתא והלכתא", אבל אין שם את חריצת הדיון "תיובתא דפלוני תיובתא".

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 11, 2022 10:54 pm

עיין שבת כ:

תיובתא דרבין תיובתא וע״ש במהרש״א בתוד״ה אנן שירא

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 11, 2022 10:58 pm

עוד מראה מקום בזה:
668726C1-4DAC-437A-9FE5-59CF8293A395.jpeg
668726C1-4DAC-437A-9FE5-59CF8293A395.jpeg (652.43 KiB) נצפה 1134 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 11, 2022 11:43 pm

שמואל דוד כתב:עיין שבת כ:

תיובתא דרבין תיובתא וע״ש במהרש״א בתוד״ה אנן שירא

המהרש"א והמהרש"ל שם - מוחקים את "תיובתא דרבין"...

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ב' אפריל 11, 2022 11:48 pm

עזריאל ברגר כתב:
שמואל דוד כתב:עיין שבת כ:

תיובתא דרבין תיובתא וע״ש במהרש״א בתוד״ה אנן שירא

המהרש"א והמהרש"ל שם - מוחקים את "תיובתא דרבין"...

צדקת, אבל ע״ש במהרש״א שמצינו תיובתא ואח״כ ואי ביית אימא…

יבנה
הודעות: 3757
הצטרף: ד' אפריל 15, 2015 6:28 pm

Re: תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי יבנה » ב' אפריל 11, 2022 11:50 pm

כדבריי מבואר בהליכות עולם, ובכללי הגמ' אות י"ג, המצורף.

מהר"ץ חיות מסכת ברכות דף כג עמוד ב
גמרא אף על גב דתני תיובתא דשמואל הלכה כמותו. נ"ב ע' רשב"ם (ב"ב נ"ג ע"ב) דהביא היכא דאמרינן תיובתא פעם אחת יוכל להיות הלכה כמותו והיכא דאמרינן תיובתא דפלוני תיובתא אין הלכה כמותו בשום פעם ע"ש. וכאן אמרינן בלשון תיובתא דשמואל תיובתא ומ"מ הלכה כמותו ואפשר דוקא הפוסקים לא יוכלו לפסוק כוותיה היכי דאיפרוך בגמרא אבל הגמרא עצמה יכולה לפסוק כמותו אף על גב דאיפרוך ועיין לקמן כ"ד ע"א דאמר רב אשי על זה אטו בחדא מחתא וכו' היכא דאתמר אתמר:
קבצים מצורפים
אוצר החכמה_הליכות עולם -מהדורה חדשה- - ישועה בן יוסף הלוי_287.pdf
(1.51 MiB) הורד 84 פעמים
נערך לאחרונה על ידי יבנה ב ג' אפריל 12, 2022 12:01 am, נערך פעם 1 בסך הכל.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ב' אפריל 11, 2022 11:58 pm

יבנה כתב:כדבריי מבואר בהליכות עולם, ובכללי הגמ' אות י"ג.

יישר כח גדול, ושם ציין לגמרא בסנהדרין כז,א, שאמרו "תיובתא דאביי תיובתא" ולמסקנא הלכה כמותו, משום שהברייתא ההיא כרבי יוסי, וממשנה יש ראיה שהלכה כרבי מאיר החולק עליו.

שמואל דוד
הודעות: 6543
הצטרף: ו' אפריל 08, 2016 10:11 am

Re: תיובתא דפלוני תיובתא

הודעהעל ידי שמואל דוד » ג' אפריל 12, 2022 12:57 am

יבנה כתב:
מהר"ץ חיות מסכת ברכות דף כג עמוד ב
גמרא אף על גב דתני תיובתא דשמואל הלכה כמותו. נ"ב ע' רשב"ם (ב"ב נ"ג ע"ב) דהביא היכא דאמרינן תיובתא פעם אחת יוכל להיות הלכה כמותו והיכא דאמרינן תיובתא דפלוני תיובתא אין הלכה כמותו בשום פעם ע"ש. וכאן אמרינן בלשון תיובתא דשמואל תיובתא ומ"מ הלכה כמותו ואפשר דוקא הפוסקים לא יוכלו לפסוק כוותיה היכי דאיפרוך בגמרא אבל הגמרא עצמה יכולה לפסוק כמותו אף על גב דאיפרוך ועיין לקמן כ"ד ע"א דאמר רב אשי על זה אטו בחדא מחתא וכו' היכא דאתמר אתמר:


דבריו צ״ע שהרי הרשב״ם לא חילק בין תיובתא פעם אחת לתיובתא דפלוני תיובתא, וכבר העירו בזה.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 233 אורחים