עמוד 1 מתוך 1

רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

פורסם: ג' מאי 24, 2022 5:15 am
על ידי מגופת חבית
קובץ שיטות קמאי מסכת בבא בתרא דף קנו עמוד ב
ומעשה באימן של בני רוכל שהיתה חולה ואמרה תנתן כבינתי לבתי. פירוש, ינתן רדידי לבתי, תרגום [ישעיה ג' כ"ג] והצניפות והרדידים וכיתרא וכבינתא. ובלשון ישמעאל קורין לו רדא [תרגום: בגד עליון]. והיא בשנים עשר מנה מפני שהיתה אותה כבינה מפוארת ביותר, והיו דמיה יקרים כל כך. ומתה וקיימו חכמים את דבריה, ונתנו הכבינה לבת בצואתה בדברים בלבד בלי דבר אחר. אמר להם בני רוכל תקברם אמם, מפני שרשעים היו, לפי שהיו עוברים על דברי חכמים, ולפיכך קיימו חכמים את דבריה ונתנו הכבינה לבת, שמותר הוא לאבד ממונם. אבל הבת לא קנתה הכבינה בצואת אמה קנין גמור.

[רבינו ישמעאל בן חכמון].

היאך מבינים קטע זו, האם פמני שהי' מפואה ויקרה ביותר להכי תיקנו מתנת שכיב מרע, או הכונה שאע''פ שהיו מתנה מרובה אפ''ה תיקנו מתנת שכיב מרע

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

פורסם: ג' מאי 24, 2022 7:51 am
על ידי בברכה המשולשת
הכוונה היא לענות לתמיהה המעשית- איך יכול להיות שהכבינה הייתה כ"כ יקרה.

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

פורסם: ה' יוני 23, 2022 10:18 pm
על ידי HaimL
מגופת חבית כתב:קובץ שיטות קמאי מסכת בבא בתרא דף קנו עמוד ב

[רבינו ישמעאל בן חכמון].

היאך מבינים קטע זו, האם פמני שהי' מפואה ויקרה ביותר להכי תיקנו מתנת שכיב מרע, או הכונה שאע''פ שהיו מתנה מרובה אפ''ה תיקנו מתנת שכיב מרע


בפשטות, משום שהייתה הכבינה כ"כ יקרה, עד שאין לומר שיש לנו אומדנא, שהאחים מחלו לאחותם, במתנה מועטת, אלא על כרחך מתנת שכ"מ קונה קניין גמור. ולרבי אלעזר אין כלל ראיה, משום דבני רוכל תקברם אמם.

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

פורסם: ה' יוני 23, 2022 10:35 pm
על ידי HaimL
אבל תימה אחריתי איכא, דרש"י פירש הכא, דקנסו חכמים לקיים מתנתה בלא קניין, משום דרשעים היו. ובגיטין פירש, משום דרשעים היו, לא הוזכרו בבית המדרש, ואין לדקדק מהם את הדין.

ואולי יש לומר דכוונת רש"י ז"ל לרמוז, דבגיטין, דאין שם מקומו, אין לנו לדקדק ממעשה הרשעים, דאינו ראוי, שיוזכרו בביהמ"ד. אבל בב"ב דאיירי בהו במתניתין, יש לנו לדקדק וללמוד ממעשה רב, דעיקר הטעם שקיימו את מתנתה הוא באמת מטעם קנסא.

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

פורסם: ה' יוני 23, 2022 10:59 pm
על ידי אהרן תאומים
HaimL כתב:אבל תימה אחריתי איכא, דרש"י פירש הכא, דקנסו חכמים לקיים מתנתה בלא קניין, משום דרשעים היו. ובגיטין פירש, משום דרשעים היו, לא הוזכרו בבית המדרש, ואין לדקדק מהם את הדין.

ואולי יש לומר דכוונת רש"י ז"ל לרמוז, דבגיטין, דאין שם מקומו, אין לנו לדקדק ממעשה הרשעים, דאינו ראוי, שיוזכרו בביהמ"ד. אבל בב"ב דאיירי בהו במתניתין, יש לנו לדקדק וללמוד ממעשה רב, דעיקר הטעם שקיימו את מתנתה הוא באמת מטעם קנסא.

בבא בתרא זה רשב"ם ובגיטין זה רש"י ומה לנו לתרץ סתירה ביניהם, ועוד לכתוב בלשון תימה

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

פורסם: ו' יוני 24, 2022 12:17 am
על ידי HaimL
אהרן תאומים כתב:
HaimL כתב:

בבא בתרא זה רשב"ם ובגיטין זה רש"י ומה לנו לתרץ סתירה ביניהם, ועוד לכתוב בלשון תימה


כן זה נכון. שכחתי שב"ב מחזקת הבתים ואילך זה הרשב"ם. א"כ, ברשות כבודו, אשכתב.

אבל *תימה* אחריתי איכא, מפני מה נטה רש"י ז"ל לפרש, דלא ככמה ראשונים ז"ל, שפירשו מטעם קנסא, דנראה שהוא פשוט.
דהרי מפורש בגמרא ב"ב שם,

ורבי אליעזר לטעמיה דתנן המקיים קוצים בכרם רבי אליעזר אומר קדש וחכמים אומרים לא קדש אלא דבר שכמוהו מקיימין

א"כ מפורש דלרבנן ל"ה רשעים, ולא תקברם אמם, ואם לא רצה ר"א לדקדק במעשיהם, כדי ללמוד משם את הדין, עכ"פ ה"ל לקבל את עדות חבריו דלטעמייהו ל"ה רשעים, ויש לדקדק בהם כיצד היה דינם, ויקבל מהם עדות על חכמים הראשונים, שקיימו את מתנת שכ"מ של אמם.

Re: רבינו ישמעאל בן חכמון ב''ב דף קנו

פורסם: ו' יוני 24, 2022 2:25 am
על ידי אהרן תאומים
עיין בסוכת דוד בגיטין כן ראיתי שציין בהערות בפירוש חברותא