קיום מצוה לשם כבוד גרע טפי
פורסם: ג' ספטמבר 13, 2022 8:30 pm
במעשה של נקדימון בן גוריון המובא בגמ' [כתובות סז, א] מבואר שאף שעשה נקדימון צדקה וחסד, מכל מקום כלה ממונו היות ועשה זאת לשם כבוד. והקובץ שיעורים [כתובות אות רכד] כתב דוודאי נקדימון שהיה צדיק גדול עשה את המצוה גם לשם מצוה וגם לשם כבוד, ומאי שנא מהנותן צדקה על מנת שיחיה בני.
וכתב הגר"א וסרמן:
ומבואר דהעושה מצוה לשם כבוד גרע טפי משלא לשמה.
ויש להבין, האם השערי תשובה לרבינו יונה [ג, קמז] מבואר סתירה ליסוד זה של הגרא"ו, היות וכותב הרביונ יונה שיש תועלת גדולה בכבוד חכמים:
ומבואר שגם תלמוד תורה לצורך כבוד חכמים, נאמר בזה מתוך שלא לשמה בא לשמה, וצ"ע.
וכתב הגר"א וסרמן:
ושמא י"ל, דלכבודו גרע טפי ממכוין ע"מ שיחיה בני, דהוא כעובד בשיתוף כמ"ש בחובת הלבבות, וכן נראה מהא דחסד לאומים חטאת שאין עושין אלא להתפאר בהן, ב"ב י'.
ומבואר דהעושה מצוה לשם כבוד גרע טפי משלא לשמה.
ויש להבין, האם השערי תשובה לרבינו יונה [ג, קמז] מבואר סתירה ליסוד זה של הגרא"ו, היות וכותב הרביונ יונה שיש תועלת גדולה בכבוד חכמים:
והשנית - בראות בני אדם את כל כבודם ילמדו לקח לנחול כבוד ותרבה הדעת. ואמרו רבותינו זכרונם לברכה (פסחים נ, ב): לעולם יעסוק אדם בתורה ואפילו שלא לשמה, כי מתוך שלא לשמה בא לשמה.
ומבואר שגם תלמוד תורה לצורך כבוד חכמים, נאמר בזה מתוך שלא לשמה בא לשמה, וצ"ע.