עמוד 1 מתוך 1

תמיהה בגמרא וברש"י ז"ל, ברכות ג.

פורסם: ג' ינואר 03, 2023 1:51 pm
על ידי HaimL
ואב"א כולהו סוף משמרות קא חשיב וכי תימא אחרונה לא צריך למאי נפקא מינה למיקרי ק"ש למאן דגני בבית אפל ולא ידע זמן ק"ש אימת כיון דאשה מספרת עם בעלה ותינוק יונק משדי אמו ליקום וליקרי.

ואשה מספרת עם בעלה – כבר הגיע קרוב ליום, ובני אדם מתעוררים משינתן, והשוכבים יחד מספרים זה עם זה:
---

ויש לתמוה ע"ז קצת, דא"כ, ל"ל סימן, דכיוון שהקיץ משנתו, איהו גופיה ה"ל סימן שהגיע היום. וא"ל דקאי על מי שניעור כל הלילה, דלשון הגמרא הוא למאן דגני בבית אפל, ופשיטא דקאי על הניעור משנתו, ולא ידע אי יממא אי ליליא, ואמאי לא ידון מגופו.

Re: תמיהה בגמרא וברש"י ז"ל, ברכות ג.

פורסם: ג' ינואר 03, 2023 1:52 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
וכי לא ייתכן שקם לפני עה"ש?

Re: תמיהה בגמרא וברש"י ז"ל, ברכות ג.

פורסם: ג' ינואר 03, 2023 5:10 pm
על ידי HaimL
אפרקסתא דעניא כתב:וכי לא ייתכן שקם לפני עה"ש?

ייתכן וייתכן. אבל אם הוא שומע תינוק יונק ואישה מספרת עם בעלה, מסתבר שא"צ לשמוע את כל התינוקות והנשים בעולם, אלא כיוון ששומע בגו ביתא, או את שכניו וכדומה, ע"כ דנים ע"פ הרוב (דאל"ה, יש לשאול כשאלתך, שמא התינוק והאישה גם הם קודם עלוה"ש). ואם דנים ע"פ הרוב, אמאי לא נדון מגופו עצמו.