מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

סוטה מט. - רש"י תמוה

הערות, בירורים וחידושים במרחבי התלמודים. לומדי דף היומי וכל חבורות הלומדים
עמנואל דאנן
הודעות: 1
הצטרף: ב' יוני 20, 2022 6:39 pm

סוטה מט. - רש"י תמוה

הודעהעל ידי עמנואל דאנן » ג' פברואר 21, 2023 2:32 pm

שלום וברכה לכולם
האם תוכלו לבאר דברי רש"י המשוללים הבנה
וז"ל בסוטה מט ע''א
אחד מת - ע"י חבירו שהרגו בשוגג וזה גולה לערי מקלט ואם אין כאן מיתה סימן למיתה וגלות סימן לגלות שאחד מת ואחד גולה. ע''ש ברש"ש שכבר עמד על זה
תודה

זיז שדי
הודעות: 555
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 21, 2023 3:04 pm

כתבתי בצידו, נראה דכוונת רש"י דאם אינם כאן ביחד שיהרוג אחד את חבירו בשוגג, עדיין עונשם הוא שאחד מת ואחד גולה ויש ליישב לשונו בדוחק. (ובא רש"י לתרץ הא דכתבה הגמרא אחד מת ואחד גולה, ולא כתבה כלשון דלעיל הקב"ה מזמנן לפונדק אחד)

סמל אישי של המשתמש
אהרן תאומים
הודעות: 2563
הצטרף: ב' יולי 30, 2018 9:15 am
מיקום: בארא פארק
שם מלא: אהרן פרנקל תאומים
יצירת קשר:

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי אהרן תאומים » ג' פברואר 21, 2023 4:13 pm

שלום וברכה לכולם
האם תוכלו לבאר דברי רש"י המשוללים הבנה
חס ושלום לכתוב דברי רש"י משוללים הבנה, הנכון יותר לכתוב לא הבנתי דברי רש"י
נראה לי ליישב בפשט לשון רש"י (לא בדקתי כלל דברי הרש"ש) משולב בדברי רש"י בצבע
אחד מת. אחד מאנשי העיר מת ע''י חבירו מישהו אחר מבני העיר שהרגו בשוגג וזה התלמיד חכם גולה כדין מי שגלה מגלין רבו עמוגולה לערי מקלט. ואם אין כאן מיתה שהרי לא הת"ח עצמו מתסימן למיתה וגלות סימן לגלות שאחד אדם אחר מת ואחד גולה:

נוריאל עזרא
הודעות: 1898
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' פברואר 21, 2023 4:42 pm

אין לי כעת הפנאי לעיין כראוי ולא עיינתי בדברי קודמי [ואולי אחד מהם כיוון להסבר שבספר שאציין אליו - לא קראתי דבריהם] אבל בחיפוש באוצר ראיתי לפום ריהטא הסבר שנראה מניח הדעת:
https://tablet.otzar.org/#/book/101098/ ... 0/end/96/c

HaimL
הודעות: 921
הצטרף: ה' נובמבר 05, 2020 2:33 pm

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי HaimL » ג' פברואר 21, 2023 6:13 pm

אני הבנתי את דברי רש"י, דבזמן שנוהג מיתת בי"ד וערי מקלט, אחד נהרג בבי"ד ואחד גולה לעיר מקלט. ובזמן שאינם נוהגים, יש כאן סימן מיתה וגלות, היינו שאחד מת בקיצור שנים ח"ו, ואחד גולה, משום שנטרד ממקומו ח"ו. והוא כעין מ"ש בסנהדרין דין ארבע מיתות לא בטלו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 21, 2023 6:33 pm

HaimL כתב:אני הבנתי את דברי רש"י, דבזמן שנוהג מיתת בי"ד וערי מקלט, אחד נהרג בבי"ד ואחד גולה לעיר מקלט. ובזמן שאינם נוהגים, יש כאן סימן מיתה וגלות, היינו שאחד מת בקיצור שנים ח"ו, ואחד גולה, משום שנטרד ממקומו ח"ו. והוא כעין מ"ש בסנהדרין דין ארבע מיתות לא בטלו.

או ש"סימן מיתה" הכוונה היא שיהיה לו עונש שחשוב כמיתה (כגון ירידה מנכסיו, או שאין לו בנים, או סומא, או מצורע - שעל ארבעתם אמרו חז"ל שנחשבים כמתים).

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 21, 2023 7:27 pm

אין כוונתי לדבור זה דווקא
אלא לעצם הלשון
הלשון "תמוה" לפחות מופיעה הרבה בדברי האחרונים ביחס לראשונים ולא מובן לי למה יש בעיה לייחס אותו לרש"י

נוריאל עזרא
הודעות: 1898
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' פברואר 21, 2023 7:46 pm

כמדומה שבדר"כ כותבים לכאורה לפני בצירוף נסיון יישוב וכדו'.

ובכל אופן אין מה להזדעק על השואל היקר שבוודאי כוונתו לכאורה כי מה לו לבקש יישוב אם כבר קבע שהוא משולל הבנה? אלא וודאי כוונתו לכאורה כיוון שמבקש יישוב וכנ"ל.

זיז שדי
הודעות: 555
הצטרף: ג' נובמבר 29, 2022 10:15 pm

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי זיז שדי » ג' פברואר 21, 2023 7:53 pm

נוריאל עזרא כתב:אין לי כעת הפנאי לעיין כראוי ולא עיינתי בדברי קודמי [ואולי אחד מהם כיוון להסבר שבספר שאציין אליו - לא קראתי דבריהם] אבל בחיפוש באוצר ראיתי לפום ריהטא הסבר שנראה מניח הדעת:
https://tablet.otzar.org/#/book/101098/ ... 0/end/96/c

לא נפתח לי, אתה יכול לכתוב מה הוא אומר

כדכד
הודעות: 8527
הצטרף: ה' פברואר 09, 2017 11:30 am

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי כדכד » ג' פברואר 21, 2023 7:57 pm

נוריאל עזרא כתב:כמדומה שבדר"כ כותבים לכאורה לפני בצירוף נסיון יישוב וכדו'.

ובכל אופן אין מה להזדעק על השואל היקר שבוודאי כוונתו לכאורה כי מה לו לבקש יישוב אם כבר קבע שהוא משולל הבנה? אלא וודאי כוונתו לכאורה כיוון שמבקש יישוב וכנ"ל.

לא תמיד כותבים לכאורה ולא תמיד מנסים ליישב

נוריאל עזרא
הודעות: 1898
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' פברואר 21, 2023 8:03 pm

בוודאי אתה צודק וגם אנכי לא אמרתי 'תמיד' אלא 'בדר"כ' וגם פתחתי בכמדומה כי קטונתי מלהקיף מספיק חומר לימודי כדי לקבוע מסמרות. עכ"פ עיקר כוונתי להסביר השואל שנראה לי כך כוונתו.

נוריאל עזרא
הודעות: 1898
הצטרף: א' אפריל 12, 2020 1:00 am
שם מלא: נוריאל עזרא

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי נוריאל עזרא » ג' פברואר 21, 2023 8:09 pm

זיז שדי כתב:לא נפתח לי, אתה יכול לכתוב מה הוא אומר

בבקשה צירפתי כקובץ(אם הקישור לא נפתח אולי לא נרשמת לאוצר המקוון? כי מי שנרשם[בחינם] יכול לראות עד 150 עמודים).
קבצים מצורפים
ביאור ברש''י.pdf
(562.95 KiB) הורד 52 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13242
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: רש"י תמוה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ג' פברואר 21, 2023 9:32 pm

נוריאל עזרא כתב:
זיז שדי כתב:לא נפתח לי, אתה יכול לכתוב מה הוא אומר

בבקשה צירפתי כקובץ(אם הקישור לא נפתח אולי לא נרשמת לאוצר המקוון? כי מי שנרשם[בחינם] יכול לראות עד 150 עמודים).

יישר כח. וברוך שכיוונתי.


חזור אל “בית התלמוד”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 153 אורחים