עמוד 1 מתוך 1

להקביל פני רבי יהושע בפקיעין, מה חידוש חידשו היום

פורסם: ה' יולי 13, 2023 11:32 pm
על ידי תורה מפוארת
בגמרא (חגיגה ג.): 'מעשה ברבי יוחנן בן ברוקה ורבי אלעזר חסמא שהלכו להקביל פני רבי יהושע בפקיעין. אמר להם: מה חידוש היה בבית המדרש היום?. אמרו לו: תלמידיך אנו, ומימיך אנו שותין'.

לכאורה, מעשה זה היה בחג/שבת עצמו, וכלשון הגמרא 'מה חידוש חידושו בבית המדרש היום'. ויש להעמיק, אחר שמושב הסנהדרין היה אז ביבנה, וכפי שמוכח גם מהמשך הדברים 'שבת של ראב"ע היתה' - שהיה נשיא אחר מעשה דר"ג, כיצד הילכו ריב"ב ורא"ח עד לפקיעין שבצפון אצל רבי יהושע בחג ועברו על תחומין.

ראיתי שיש מבארים שפקיעין זה עיירה בין לוד ליבנה, אך לא מצאתי את מקורם.

אשמח לתשובה

Re: להקביל פני רבי יהושע בפקיעין, מה חידוש חידשו היום

פורסם: ו' יולי 14, 2023 12:54 am
על ידי צופה_ומביט
בוודאי שפקיעין זו היא בין לוד ליבנה, שהרי באותה תקופה שהיתה הסנהדרין ביבנה בראשות ר"ג, היו חברים קבועים בה ר"א ור"י - שהיה אף סגן הנשיא, ר"א גר בלוד ור"י בפקיעין, ובוודאי שהכוונה ששניהם גרו קרוב ליבנה, ובאו אליה מדי יום. לא ייתכן שהם גרו רחוק. בנוסף, ר"א ור"י ברי פלוגתא קבועים, והכיצד ייתכן זה אם גרו במרחק גדול זה מזה. ובכלל מרכז היהדות היה אז ביבנה, ואין שום סיבה שרבי יהושע [סגן הנשיא כנ"ל] ירחיק עד לצפון. רבי עקיבא תלמידם [והיה תקופה בלוד, כדאיתא במשנה ר"ה א, ו] הרחיק מעט צפונה לבני ברק. לא יותר.

המקור שפקיעין בין לוד ליבנה הוא בנוסח המעשה המופיע בתוספתא סוטה ז, ט:
מעשה בר' יוחנן בן ברוקה ור' לעזר חסמא שבאו מיבנה ללוד והקבילו פני ר' יהושע בפקיעין.


אגב, עיין במשנה ר"ה שם, דמשמע שמלוד למקומו של רבן גמליאל היה יותר מתחום שבת. ואם ר"ג היה אז ביבנה [ולכאורה שם היה. אבל בתפארת ישראל כותב שהיה בירושלים, וצ"ע] - יוצא מכאן שבין יבנה ללוד יש יותר מתחום שבת, וא"כ קשה על החכמים שיצאו בשבת מיבנה ללוד.

Re: להקביל פני רבי יהושע בפקיעין, מה חידוש חידשו היום

פורסם: ו' יולי 14, 2023 9:02 am
על ידי עזריאל ברגר
שמא באו אליו במוצאי השבת?

Re: להקביל פני רבי יהושע בפקיעין, מה חידוש חידשו היום

פורסם: ב' יולי 24, 2023 12:46 am
על ידי תלמוד_ישן
תורה מפוארת כתב:בגמרא (חגיגה ג.): 'מעשה ברבי יוחנן בן ברוקה ורבי אלעזר חסמא שהלכו להקביל פני רבי יהושע בפקיעין. אמר להם: מה חידוש היה בבית המדרש היום?. אמרו לו: תלמידיך אנו, ומימיך אנו שותין'.

לכאורה, מעשה זה היה בחג/שבת עצמו, וכלשון הגמרא 'מה חידוש חידושו בבית המדרש היום'. ויש להעמיק, אחר שמושב הסנהדרין היה אז ביבנה, וכפי שמוכח גם מהמשך הדברים 'שבת של ראב"ע היתה' - שהיה נשיא אחר מעשה דר"ג, כיצד הילכו ריב"ב ורא"ח עד לפקיעין שבצפון אצל רבי יהושע בחג ועברו על תחומין.

ראיתי שיש מבארים שפקיעין זה עיירה בין לוד ליבנה, אך לא מצאתי את מקורם.

אשמח לתשובה

ע' בהון עשיר (ראש השנה דף כה. ד"ה במקלך, הראשון)

Re: להקביל פני רבי יהושע בפקיעין, מה חידוש חידשו היום

פורסם: ב' יולי 24, 2023 7:32 pm
על ידי טור תלגא

Re: להקביל פני רבי יהושע בפקיעין, מה חידוש חידשו היום

פורסם: ג' יולי 25, 2023 1:34 am
על ידי תורה מפוארת
טור תלגא כתב:עי' בן יהוידע https://hebrewbooks.org/pdfpager.aspx?r ... =&pgnum=81


תודה רבה

Re: להקביל פני רבי יהושע בפקיעין, מה חידוש חידשו היום

פורסם: ג' יולי 25, 2023 5:20 am
על ידי טור תלגא
חסדי דוד סוטה פרק ז
וצ"ל שהיו הולכין בי"ט מזו לזו ע"י בורגנין וכיוצא