עמוד 1 מתוך 1

קודם חורבן בית שני נשנית משנה זו

פורסם: ו' יולי 14, 2023 5:26 pm
על ידי עושה חדשות
גיטין דע"ט: מתני' כתב לשום מלכות שאינה הוגנת לשום מלכות מדי לשום מלכות יון לבנין הבית לחורבן הבית היה במזרח וכתב במערב במערב וכתב במזרח תצא מזה ומזה.

וברמב"ן שם - מתני' כתב לשם מלכות שאינה הוגנת. פי' בזמן שהאומות מונין למלכיהם ומלכיות מקפידין בדבר, וי"מ לשם אלו דוקא שהם שם מלכות, ובנין הבית חשיבותא דידן ומלכות שלמה, וחורבנו נמי תוקף מלכות נבוכדנצר וחשיבותא דידן הוא שמונין להפסק מלכות שלנו ולא לתחלת מלכות של אחרים, אבל ליצירה בכבוד שמים אין אדם מקפיד ולא תקנו כן, תדע מדלא קתני ליצירה דרבותא היא טפי מחורבן הבית.

מה הכריח את הרמב"ן לפרש את המשנה דוקא על בנין וחורבן בית ראשון?

Re: קודם חורבן בית שני נשנית משנה זו

פורסם: א' יולי 16, 2023 11:14 pm
על ידי באמונתו
עושה חדשות כתב:גיטין דע"ט: מתני' כתב לשום מלכות שאינה הוגנת לשום מלכות מדי לשום מלכות יון לבנין הבית לחורבן הבית היה במזרח וכתב במערב במערב וכתב במזרח תצא מזה ומזה.
וברמב"ן שם - מתני' כתב לשם מלכות שאינה הוגנת. פי' בזמן שהאומות מונין למלכיהם ומלכיות מקפידין בדבר, וי"מ לשם אלו דוקא שהם שם מלכות, ובנין הבית חשיבותא דידן ומלכות שלמה, וחורבנו נמי תוקף מלכות נבוכדנצר וחשיבותא דידן הוא שמונין להפסק מלכות שלנו ולא לתחלת מלכות של אחרים, אבל ליצירה בכבוד שמים אין אדם מקפיד ולא תקנו כן, תדע מדלא קתני ליצירה דרבותא היא טפי מחורבן הבית.
מה הכריח את הרמב"ן לפרש את המשנה דוקא על בנין וחורבן בית ראשון?

לכאורה, "חשיבותא דידן", היא בבניין הבית ראשון - היא עת מלכות שלמה (ושושלתו) דווקא.
חורבנו נמי, חשיבותא דידן הוא, שמונין להפסק מלכות שלנו הנ"ל.
אמנם מסתבר ש"חזרה מלכות לישראל" בבית שני, אינה נחשבת כחשיבות כ"כ, ראה נחלת יעקב.

Re: קודם חורבן בית שני נשנית משנה זו

פורסם: ג' יולי 18, 2023 5:28 pm
על ידי HaimL
דווקא נראה שמה שהכריחו לרמב"ן ז"ל לפרש כן הוא משום שלא חשיבא מלכות רומי, ואין חשיבות להפסק מלכות דידן נגד תוקף מלכות רומי. אבע"א משום שהם בזויים, כמפורש בנבואת עובדיה. אבע"א משום המפורש בדברי התוספות ז"ל הידועים,
---
ה"ג כל נשיאיה ולא כל שריה פרט לקטיעה וכו'. ולא גרס שריה ולא כל שריה דקרא כתיב מלכיה וכל נשיאיה ואור"י דנשיא הוא הישיש שמפורש בספר יוסיפון שנשבעו רומיים שלא להמליך עליהם עוד מלך בשביל אחד שלקח אשה אחת בחזקה אלא שהיו ממנים ישיש אחד ולו שלש מאות יועצים ולסוף כמה שנים מלך עליהם אחד בחזקה שמתה אמו בלדתה ונבקעת בטנה ומצאוהו חי ומלך עליהם ונקרא קיסר בלשון רומי והוא לשון כרות בעברית ועל שמו נקראו כל המלכים שלאחריו קיסר: