עמוד 1 מתוך 1

"המקום יוציא ממך שני בנים כבבא בן בוטא"

פורסם: ש' פברואר 17, 2024 11:31 pm
על ידי איתן נוי
גמ' נדרים דף סו עמוד ב: "ההוא בר בבל דסליק לארעא דישראל, נסיב איתתא, אמר לה: בשילי לי תרי טלפי, בשילה ליה תרי טלפי, רתח עלה. למחר אמר לה: בשילי לי גריוא, בשילה ליה גריוא. אמר לה: זילי אייתי לי תרי בוציני, אזלת ואייתי ליה תרי שרגי. אמר לה: זילי תברי יתהון על רישא דבבא. הוה יתיב בבא בן בוטא אבבא וקא דאין דינא, אזלת ותברת יתהון על רישיה. אמר לה: מה הדין דעבדת? אמרה ליה: כך ציוני בעלי. אמר: את עשית רצון בעליך, המקום יוציא ממך שני בנים כבבא בן בוטא".
האם ידוע מי הם שיצאו ממנה?

Re: "המקום יוציא ממך שני בנים כבבא בן בוטא"

פורסם: א' פברואר 18, 2024 1:01 am
על ידי נוריאל עזרא
איתן נוי כתב:גמ' נדרים דף סו עמוד ב: "ההוא בר בבל דסליק לארעא דישראל, נסיב איתתא, אמר לה: בשילי לי תרי טלפי, בשילה ליה תרי טלפי, רתח עלה. למחר אמר לה: בשילי לי גריוא, בשילה ליה גריוא. אמר לה: זילי אייתי לי תרי בוציני, אזלת ואייתי ליה תרי שרגי. אמר לה: זילי תברי יתהון על רישא דבבא. הוה יתיב בבא בן בוטא אבבא וקא דאין דינא, אזלת ותברת יתהון על רישיה. אמר לה: מה הדין דעבדת? אמרה ליה: כך ציוני בעלי. אמר: את עשית רצון בעליך, המקום יוציא ממך שני בנים כבבא בן בוטא".
האם ידוע מי הם שיצאו ממנה?

יש לשאול האם בכלל נתקיימה הברכה.
מחיפוש באוצר נראה שיש כאלה שרק מצטטים ויש כאלה שנוקטים בפשטות שנתקיים.
וראיתי בספר אחד (הבינני ואשיחה) שכותב שלדעתו לא נתקיימה הברכה וז"ל:
https://tablet.otzar.org/#/book/176340/ ... /0/end/0/c
"אגב אורחא אומר כי לענ"ד ברכה זו לא התקיימה שהרי הגמ לא מסיימת כאן נפק מינה ר' פלוני כמו שמסיימת במס' שבת דף כג והטעם פשוט כי סוף סוף היה אסור לה לפגוע בכבוד ת"ח".

שו"ר שהזכיר מכל זה ועוד פה:
https://tablet.otzar.org/#/book/654390/ ... 0/end/66/c

Re: "המקום יוציא ממך שני בנים כבבא בן בוטא"

פורסם: א' פברואר 18, 2024 1:28 pm
על ידי HaimL
ח"ו שלא נתקיימה ברכת הצדיק, והא דלא הוזכרו בניה, נראה שהוא מאותו הטעם שהובא כאן, דסו"ס ביזתה ת"ח, וגנאי הוא לה ולבניה.

Re: "המקום יוציא ממך שני בנים כבבא בן בוטא"

פורסם: א' פברואר 18, 2024 4:13 pm
על ידי נוריאל עזרא
HaimL כתב:ח"ו שלא נתקיימה ברכת הצדיק, והא דלא הוזכרו בניה, נראה שהוא מאותו הטעם שהובא כאן, דסו"ס ביזתה ת"ח, וגנאי הוא לה ולבניה.

קבלתי. כנים הדברים.

Re: "המקום יוציא ממך שני בנים כבבא בן בוטא"

פורסם: ג' פברואר 20, 2024 3:55 pm
על ידי איתן נוי
נוריאל עזרא כתב:
איתן נוי כתב:גמ' נדרים דף סו עמוד ב: "ההוא בר בבל דסליק לארעא דישראל, נסיב איתתא, אמר לה: בשילי לי תרי טלפי, בשילה ליה תרי טלפי, רתח עלה. למחר אמר לה: בשילי לי גריוא, בשילה ליה גריוא. אמר לה: זילי אייתי לי תרי בוציני, אזלת ואייתי ליה תרי שרגי. אמר לה: זילי תברי יתהון על רישא דבבא. הוה יתיב בבא בן בוטא אבבא וקא דאין דינא, אזלת ותברת יתהון על רישיה. אמר לה: מה הדין דעבדת? אמרה ליה: כך ציוני בעלי. אמר: את עשית רצון בעליך, המקום יוציא ממך שני בנים כבבא בן בוטא".
האם ידוע מי הם שיצאו ממנה?

יש לשאול האם בכלל נתקיימה הברכה.
מחיפוש באוצר נראה שיש כאלה שרק מצטטים ויש כאלה שנוקטים בפשטות שנתקיים.
וראיתי בספר אחד (הבינני ואשיחה) שכותב שלדעתו לא נתקיימה הברכה וז"ל:
https://tablet.otzar.org/#/book/176340/ ... /0/end/0/c
"אגב אורחא אומר כי לענ"ד ברכה זו לא התקיימה שהרי הגמ לא מסיימת כאן נפק מינה ר' פלוני כמו שמסיימת במס' שבת דף כג והטעם פשוט כי סוף סוף היה אסור לה לפגוע בכבוד ת"ח".

שו"ר שהזכיר מכל זה ועוד פה:
https://tablet.otzar.org/#/book/654390/ ... 0/end/66/c

ראו כאן מה שהראוני:
רמ"ע מפאנו גילגולי נשמות סי' לו'. שהם היו תיקון לקורח ועדתו שעשו ליצנות.