עמוד 1 מתוך 1

למה רבי לא בכה?

פורסם: ב' אפריל 29, 2024 11:53 pm
על ידי משה לוי11
"יצתה בת קול ואמרה אדון זה מזומן לחיי העולם" (תענית כט.).
צ"ע למה רבי לא בכה כמו בע"ז י: יז. יח.

Re: למה רבי לא בכה?

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 2:39 am
על ידי אבי-העזרי
אולי רבי לא נולד אז (או היה מאד קטן), ובאינך כבר נולד ?

Re: למה רבי לא בכה?

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 10:33 am
על ידי משה לוי11
אבי-העזרי כתב:אולי רבי לא נולד אז (או היה מאד קטן), ובאינך כבר נולד ?

אם המעשה היה עם רבן גמליאל דיבנה, וכך נראה, שהיה סבו של רבי, אז אולי.

Re: למה רבי לא בכה?

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 11:24 am
על ידי HaimL
השאלה מתבקשת, ונראה לתרץ בדוחק דבכל הנך דע"ז בכה רבי משום שהיה רוצה לזכות למעלתן, דקטיעה בר שלום הציל את היהודים במה שניצח את המלך וגם עשה תשובה ומל את עצמו לפני שמת, ורבי אלעזר בן דורדיא מת מחמת תשובתו, וקלצטונירי מסר את נפשו כדי למהר את מיתתו של רבי חנינא בן תרדיון, אבל האדון, במעשה דרבן גמליאל בתענית, החליף את מיתתו של רבן גמליאל במיתת עצמו, וס"ל לרבי דאסור, דמאי חזית דדמא דרבן גמליאל סומק טפי, דילמא דמא דידיה סומק טפי. ול"ד לקלצטונירי, ששם היה הוא עצמו שליח של מלכות הרשעה להמית את רבי חנינא בן תרדיון.

Re: למה רבי לא בכה?

פורסם: ג' אפריל 30, 2024 12:42 pm
על ידי אבי-העזרי
אבל אם הבת קול העידה שמזומן חיי העוה"ב, אז רבי מן הסתם לא סבר אחרת,
(לא בגלל שיצאה ב"ק, אא פשוט לא מסתבר, אא"כ יש משהו מפורש).
אך אולי משום כיבוד אב (וסבו הוא בכלל זה), לא בכה, שלא יראה כמצטער על שהצילו את סבו.

Re: למה רבי לא בכה?

פורסם: ד' מאי 01, 2024 12:19 am
על ידי HaimL
י"ל דוודאי היה האדון מזומן לחיי העוה"ב, כיוון דסבר בפשיטות שמה שהוזהרו ב"נ וְאַ֨ךְ אֶת־דִּמְכֶ֤ם לְנַפְשֹֽׁתֵיכֶם֙ אֶדְרֹ֔שׁ וגו' אינו בהורג את עצמו כדי להציל את חברו, בדיוק מהך סברא דמאי חזית דדמא דידי סומק טפי, דילמא דמא דחבראי סומק טפי. אבל רבי שידע דסברת מאי חזית תליא במעשה בידיים או בממילא, כמבואר בתוספות, דאם הושיבוהו ח"ו על תינוק שיתמעך, דרשאי הוא שלא לקום, דמאי חזית דדמא דהתינוק סומק טפי, ואה"נ הכא להיפוך, דכיוון דעלה לגג ונפל ומת, דהוא מעשה בידיים, באמת אסור, דמאי חזית דדמא דרבן גמליאל סומק טפי, לכן רבי לא נתאווה לזכות למעלתו של האדון, אף שלפום סברת האדון זכה לחיי העוה"ב.

Re: למה רבי לא בכה?

פורסם: ד' מאי 01, 2024 2:52 am
על ידי אבי-העזרי
HaimL כתב:י"ל דוודאי היה האדון מזומן לחיי העוה"ב, כיוון דסבר בפשיטות שמה שהוזהרו ב"נ וְאַ֨ךְ אֶת־דִּמְכֶ֤ם לְנַפְשֹֽׁתֵיכֶם֙ אֶדְרֹ֔שׁ וגו' אינו בהורג את עצמו כדי להציל את חברו, בדיוק מהך סברא דמאי חזית דדמא דידי סומק טפי, דילמא דמא דחבראי סומק טפי. אבל רבי שידע דסברת מאי חזית תליא במעשה בידיים או בממילא, כמבואר בתוספות, דאם הושיבוהו ח"ו על תינוק שיתמעך, דרשאי הוא שלא לקום, דמאי חזית דדמא דהתינוק סומק טפי, ואה"נ הכא להיפוך, דכיוון דעלה לגג ונפל ומת, דהוא מעשה בידיים, באמת אסור, דמאי חזית דדמא דרבן גמליאל סומק טפי, לכן רבי לא נתאווה לזכות למעלתו של האדון, אף שלפום סברת האדון זכה לחיי העוה"ב.

דבריך מעניינים, כי בגמ' מובא שהאדון שאל תחילה את ר"ג אם אני מצילך האם תביאני לחיי העוה"ב, ואמר לו הן.
ויוצא שרבי הוא לא כסבו רשב"ג. או אולי ר"ג לא ידע באיזה אופן יצילהו וסבר שלא ישלח יד בנפשו?
עוד במדרש דב"ר ב כד, בימי ר"ג הנז' שיועץ המלך בלע טבעתו ומת כדי להציל את ישראל, ועלו חכמי ישראל אצל אשתו להראות לה פנים. משמע הסכימו עם מעשהו. וביחוד אח"כ כשנודע להם שהתגייר ונעשה יהודי, אמרו עליו "נדיבי עמים נאספו אם אלוקי אברהם".
ולא נראה שסתם באו להחניף לה.
ואולי הצלת כלל ישראל שאני? ויש לעיין בכל זה.
אגב בסיפור השני לא מוזכר שיצתה ב"ק.

Re: למה רבי לא בכה?

פורסם: ד' מאי 01, 2024 2:53 am
על ידי אבי-העזרי
אבי-העזרי כתב:
HaimL כתב:י"ל דוודאי היה האדון מזומן לחיי העוה"ב, כיוון דסבר בפשיטות שמה שהוזהרו ב"נ וְאַ֨ךְ אֶת־דִּמְכֶ֤ם לְנַפְשֹֽׁתֵיכֶם֙ אֶדְרֹ֔שׁ וגו' אינו בהורג את עצמו כדי להציל את חברו, בדיוק מהך סברא דמאי חזית דדמא דידי סומק טפי, דילמא דמא דחבראי סומק טפי. אבל רבי שידע דסברת מאי חזית תליא במעשה בידיים או בממילא, כמבואר בתוספות, דאם הושיבוהו ח"ו על תינוק שיתמעך, דרשאי הוא שלא לקום, דמאי חזית דדמא דהתינוק סומק טפי, ואה"נ הכא להיפוך, דכיוון דעלה לגג ונפל ומת, דהוא מעשה בידיים, באמת אסור, דמאי חזית דדמא דרבן גמליאל סומק טפי, לכן רבי לא נתאווה לזכות למעלתו של האדון, אף שלפום סברת האדון זכה לחיי העוה"ב.

דבריך מעניינים, כי בגמ' מובא שהאדון שאל תחילה את ר"ג אם אני מצילך האם תביאני לחיי העוה"ב, ואמר לו הן.
ויוצא שרבי הוא לא כסבו ר"ג. או אולי ר"ג לא ידע באיזה אופן יצילהו וסבר שלא ישלח יד בנפשו?
עוד במדרש דב"ר ב כד, בימי ר"ג הנז' שיועץ המלך בלע טבעתו ומת כדי להציל את ישראל, ועלו חכמי ישראל אצל אשתו להראות לה פנים. משמע הסכימו עם מעשהו. וביחוד אח"כ כשנודע להם שהתגייר ונעשה יהודי, אמרו עליו "נדיבי עמים נאספו אם אלוקי אברהם".
ולא נראה שסתם באו להחניף לה.
ואולי הצלת כלל ישראל שאני? ויש לעיין בכל זה.
אגב בסיפור השני לא מוזכר שיצתה ב"ק.