למי שפנה אלי באישי.
אבקש לציין לסליחות ליום ששי תערוג אליך כאיל וכו' שבדקתי בכמה סליחות עם פירוש ואין ביניהם אחד שמבין פשט בתהלים בפרק זה וכל המעיין היטב בתהלים אמרו נכחידם מגוי מתקומם לראות איך מפרשי הסליחות לא הבינו מאומה - איני מכיר את כל הסליחות הסתכלתי בכמה שיש לי בבית וכולם נאלחו.
ועוד חזון למועד
ואבקש סליחה מראש אם מישהו כתב לפרש פשט בסליחות על פי האמת ולא ראיתי את הסליחות שלו.
הכוונה בתהלים הוא כך.
שאמרו נכחידם ולא יזכר שם ישראל עוד וכו' לטענתם אם לא ישאר זכר מכלל ישראל והבית המקדש ממילא לא ייזכר גם שמו יתברך ועיין שם היטב ברש"י וזהו אשר מסיים בסוף הפיוט
בנו נקרא שמך אל יתחלל וגו' כלומר, אמרו נכחידם וגו' היות ושמך ה' נזכר רק כאשר ישראל קיים עיין שם כל העניין.
ויש לי עוד להאריך בזה.
וגם בשאר הפיוטים.
וכפי שכתבתי ועוד חזון למועד.
--
כאן לשונו של רש"י ועל זה בנוי הפיוט תערוג אליך ובסופו בנו נקרא שמך.
רש"י תהלים פרק פג
(ב) אל דמי לך - אל תתן שתיקה לעוותתינו שאויבינו מריעים לנו:
(ו) עליך ברית יכרותו - ברית זו אינה אלא עליך להשכיח את שמך שאין אתה קרוי אלהים אלא לנו אלהי ישראל ומאחר שלא יזכר שם ישראל אף שמך הגדול אינו נזכר כך מצאתי:
(ט) גם אשור - אף אשור שהיה נזהר עד היום משאר עצה סכלה ולא יתחבר עם מרעים כמה דאת אמר (בראשי' י') מן הארץ ההיא יצא אשור שיצא מעצת דור הפלגה, כאן נלוה עמם ועזרם לרעה:
(בפירושים אחרים מצאתי כן), גם אשור נלוה עמם וגו' - גם זה שהיה מחבב מתחלתו מע"ט שפירש מעצת נמרוד שנאמר מן הארץ ההיא יצא אשור אף הוא חזר להיות רשע לכך נשתתף להחריב ביתך, בראשית רבה:
היו זרוע - כל אלה נתנו כח ועזרה למואב עמון שכנינו לבא עלינו:
(י) עשה להם כמדין - ע"י גדעון:
כסיסרא - ע"י ברק:
(יא) נשמדו בעין דאר - איני יודע איזו מן המלחמות היתה בעין דאר של גדעון או של ברק:
היו דומן - זבל מפוזר, ת"י:
(יג) אשר אמרו - הגוים האלו האמורים למעלה אדום וישמעאל וכל חבריהם:
נירשה לנו את נאות אלהים - את נוה בית אלהים:
(יד) שיתמו כגלגל - וכקש הנדפים מפני רוח ומהו גלגל הוא ראשי קוצי השדה הקרויים קרדנ"ש בלעז, וכשמגיעין ימי החורף ניתקים ונשחתים מאליהם ופורחין מעט מעט ודומה אותו הניתק מהם כמין גלגלי אופן עגלה והרוח מוליכתן:
(טז) ובסופתך - טורביליו"ן בלעז:
--
אגב, בפיוט ליום ששי הנ"ל - ראיתי בכמה מחזורים שפי' דיכתנו במקום
תנים שהכוונה
לנחשים ארסיים ותמה אני שהרי תנים הכוונה ל
שועלים ודיכיתנתו במקום תנים הכוונה במדבר מסוכן מקום השועלים, וכפי שמסיים שם גיא צלמוות ומדוע העתיקו מן המצודות שתנים הכוונה לנחשים בשעה שהוא
שגיאה וכפי שביררתי בזמנו.
רש"י ישעיהו פרק לד
נוה תנים - הוא מדבר שהוא דרך להיו' בו תנים שהוא מין חיה רעה: