מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
שלח
הודעות: 1536
הצטרף: ד' אפריל 03, 2013 11:16 am

הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי שלח » א' ספטמבר 15, 2013 1:17 pm

שאנו מגיעים לעל חטאים שאנו חייבים עליהם 4 מיתות בית דין, האם גם שם דופקים על הלב, ראיתי שבאשמנו בגדנו כולם דופקים על הלב, אבל ברשימה האחרונה חטאים שאנו חייבים עליהם מיתה וכרת וכו" לא דופקים, האם יש מקור לדבר?

מחולת המחנים
הודעות: 3257
הצטרף: ה' דצמבר 13, 2012 12:49 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי מחולת המחנים » א' ספטמבר 15, 2013 2:58 pm

מי אמר שלא דופקים, דופקים גם דופקים.

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי החזן » א' ספטמבר 15, 2013 3:18 pm

המנהג הוא לדפוק בתיבת "חטאנו" (והוא הדין שיש לדפוק ב"אבל אנחנו [ואבותינו] חטאנו"). ואכן אין המנהג לדפוק ברשימה האחרונה של סוגי העונשים. כך אמר לי ר' אליהו ליכטנשטיין ז"ל.

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי משולש » א' ספטמבר 15, 2013 5:53 pm

תלוי איפה.
האם יש מקור? בהרבה מקומות דופקים גם ב'ועל חטאים'.

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' ספטמבר 15, 2013 6:58 pm

החזן כתב:המנהג הוא לדפוק בתיבת "חטאנו" (והוא הדין שיש לדפוק ב"אבל אנחנו [ואבותינו] חטאנו"). ואכן אין המנהג לדפוק ברשימה האחרונה של סוגי העונשים. כך אמר לי ר' אליהו ליכטנשטיין ז"ל.

גם אני ראיתי שכן נוהגים הצבור, אך הדבר תמוה, כי הרשימה האחרונה של העונשים היא החלק הקדום של הוידוי, רק היא מופיעה במקורות הגאוניים בעוד שכל האלפא ביתא היא ממנהג האיטלקים והאשכנזים.

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי החזן » א' ספטמבר 15, 2013 7:44 pm

חכם באשי כתב:
החזן כתב:המנהג הוא לדפוק בתיבת "חטאנו" (והוא הדין שיש לדפוק ב"אבל אנחנו [ואבותינו] חטאנו"). ואכן אין המנהג לדפוק ברשימה האחרונה של סוגי העונשים. כך אמר לי ר' אליהו ליכטנשטיין ז"ל.

גם אני ראיתי שכן נוהגים הצבור, אך הדבר תמוה, כי הרשימה האחרונה של העונשים היא החלק הקדום של הוידוי, רק היא מופיעה במקורות הגאוניים בעוד שכל האלפא ביתא היא ממנהג האיטלקים והאשכנזים.


בכל מקום שהמנהג רפוי בידך, הלך אחר טעמו. מהו טעם הדפיקה על החזה?

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' ספטמבר 15, 2013 8:17 pm

להראות שהיצר השוכן בין מפתחי הלב הוא האשם באותן חטאים. ולטעם זה אין כל הבדל בין הרשימה האלפבתית לרשימת החטאים האחרונה.

החזן
הודעות: 314
הצטרף: ו' אוקטובר 12, 2012 2:17 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי החזן » א' ספטמבר 15, 2013 8:28 pm

חכם באשי כתב:להראות שהיצר השוכן בין מפתחי הלב הוא האשם באותן חטאים. ולטעם זה אין כל הבדל בין הרשימה האלפבתית לרשימת החטאים האחרונה.


בוודאי שיש הבדל. כאשר החוטא מתוודה על חטאיו בגוף ראשון ("חטאתי" או "חטאנו") יש טעם למהר להאשים את היצר ולהצביע עליו. אבל כאשר מזכירים חטא באופן סתמי ("על חטאים"), לשם מה זאת?

יתר10
הודעות: 945
הצטרף: ד' יוני 01, 2011 12:07 am

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי יתר10 » א' ספטמבר 15, 2013 8:28 pm

בכל אופן לא הבנתי את ה'תמיהה' וכי מה קשור קדמותו של חלק זה או אחר מן הוידוי לענין הדפיקה?

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי מ.ל. » א' ספטמבר 15, 2013 8:31 pm

חכם באשי כתב:להראות שהיצר השוכן בין מפתחי הלב הוא האשם באותן חטאים.

דרך אגב, סיפר רי"ש קסטלניץ ז"ל על אחד מהחסידים שענה לשם ר' אליעזר מביאליסטוק, שהיה מכה בכל חלקי גופו, בראשו ובחזהו וכו'. ושאלוהו הרי צריך להכות על החזה ששם משכנו של הלב. נענה ואמר: איך זוך א שטיקל הארץ...

למעשה, המג"א (סי' תרז סק"ג) הביא בזה פלוג' אם להכות על החזה (כתבי האר"י), או להכות על הלב, כלומר אתה גרמת לי, (מדרש קהלת).

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' ספטמבר 15, 2013 8:58 pm

החזן כתב:בוודאי שיש הבדל. כאשר החוטא מתוודה על חטאיו בגוף ראשון ("חטאתי" או "חטאנו") יש טעם למהר להאשים את היצר ולהצביע עליו. אבל כאשר מזכירים חטא באופן סתמי ("על חטאים"), לשם מה זאת?

לשון 'על חטאים' נקבעה על ידך 'כאופן סתמי' רק בגלל המנהג המאוחר (יחסית) שקודם לכן מתוודים בגוף ראשון ('שחטאתי'), אך המנהג המוקדם והמקורי (אם ניתן להתבטאות כך) שבכלל לא אמרו 'על חטא שחטאתי' אלא מיד 'על חטאים', הרי המילים 'על חטאים' נמשכים למשפט הראשוני: "יהי רצון... שתכפר לנו על כל חטאותינו" וכו'.
על כל פנים, אם אנו מקפידים להכות על הלב בחלק הוידוי המאוחר, מדוע שלא נכה גם בזה המוקדם? יציבא בארעא וגיורא בשמי שמיא?!

מ.ל.
הודעות: 612
הצטרף: ה' אוגוסט 01, 2013 6:20 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי מ.ל. » א' ספטמבר 15, 2013 9:27 pm

אם לדין, לכאורה היה אפשר לחלק, שבעל חטאים שאנו חייבים עליהם סקילה שריפה וכו', אע"פ שיודע שלא עשה כאלו חטאים חמורים, מ"מ זה מדין "ערבות", וכמש"כ בספר חסידים (סי' תרא), ולכן בסברא יש לומר באופן כללי. משא"כ שאר "על חטא" שזה נוגע כמעט לכל אדם.

ומכל מקום לעד"נ שאין לחלק לעניין ההכאה ביניהם, וכדברי חכם באשי.

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » א' ספטמבר 15, 2013 11:04 pm

אבל המנהג הבבלי הקדום ממש לא כלל אפילו את אשמנו (כפי שהראה וידר)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי חכם באשי » א' ספטמבר 15, 2013 11:36 pm

אתה בטוח?! היכן הוא כתב כן?
עכ"פ החלק 'על חטאים' הוא הקדום ביותר, ומקורו מזמן הגאונים.

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ספטמבר 16, 2013 9:10 am

יעויין במאמרו לחקר מנהג בבל הקדמון, תרביץ לז, עמ' 136 - 142 (ומשם לספרו, עמ' 14 ואילך)
במנהג בבל הקדמון היה רק על חטאים, ולא אשמנו בגדנו ולא שאר העל חטא, (ויעויין בהערה 25, שם)

חכם באשי
הודעות: 9975
הצטרף: ה' מאי 06, 2010 2:05 am

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי חכם באשי » ב' ספטמבר 16, 2013 11:36 am

נו, הוא אשר אמרתי, שהחלק 'על חטאים' הוא החלק הקדום ביותר!

משולש
הודעות: 5562
הצטרף: ה' יוני 06, 2013 2:54 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי משולש » ב' ספטמבר 16, 2013 11:41 am

החזן כתב:
חכם באשי כתב:להראות שהיצר השוכן בין מפתחי הלב הוא האשם באותן חטאים. ולטעם זה אין כל הבדל בין הרשימה האלפבתית לרשימת החטאים האחרונה.


בוודאי שיש הבדל. כאשר החוטא מתוודה על חטאיו בגוף ראשון ("חטאתי" או "חטאנו") יש טעם למהר להאשים את היצר ולהצביע עליו. אבל כאשר מזכירים חטא באופן סתמי ("על חטאים"), לשם מה זאת?

שכחת שכתוב "שאנו חייבים".

בברכה המשולשת
הודעות: 14277
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ב' ספטמבר 16, 2013 12:29 pm

חכם באשי כתב:נו, הוא אשר אמרתי, שהחלק 'על חטאים' הוא החלק הקדום ביותר!


בודאי שכן הוא, דברי היו מוסבים על פרטי המנהג הקדום- ולא באו לחלוק על מה שכתב כתר"ה, חלילה

לעומקו של דבר
הודעות: 3523
הצטרף: ב' ינואר 11, 2016 1:46 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי לעומקו של דבר » ה' ספטמבר 01, 2016 6:45 pm

וכנודע הקוצקער ווערטיל שראה פעם מישהו דופק באשמנו ואמר לו "נישט דא וואס צו קלאפן, דער בעל הבית איז נישט דא" [אין מה לדפוק, בעל הבית לא נמצא]...

כתבתי קוקצער לפי מהות הוורט, איני זוכר מי אמר אותו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13252
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 01, 2016 10:30 pm

לעומקו של דבר כתב:וכנודע הקוצקער ווערטיל שראה פעם מישהו דופק באשמנו ואמר לו "נישט דא וואס צו קלאפן, דער בעל הבית איז נישט דא" [אין מה לדפוק, בעל הבית לא נמצא]...

כתבתי קוקצער לפי מהות הוורט, איני זוכר מי אמר אותו.

יש ווערטל נוסף, מאת הרשב"צ - חסיד חב"ד שהיה מלמד של שנים מהאדמורים:
מספרים שהוא אמר, שכאשר מכים "אשמנו" - צריך להכות עם מקל, כי אם מכים ביד אז היצר חושב שמלטפים אותו.

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ו' ספטמבר 02, 2016 12:55 pm

ראיתי בשם הגריש''א זצ''ל שאין המנהגלדפוק בכל חטא וחטא ומספיק מדי פעם כיון שאי''ז דין בהזכרת החטא או מדיניו אלא לעורר עצמו לשוב ולהתחרט.
איני זוכר המקור, לצערי.
נערך לאחרונה על ידי צבי וחמיד ב ו' ספטמבר 02, 2016 4:12 pm, נערך פעם 1 בסך הכל.

גימפעל
הודעות: 3500
הצטרף: ש' דצמבר 11, 2010 10:35 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי גימפעל » ו' ספטמבר 02, 2016 2:24 pm

צבי וחמיד כתב:ראיתי בשם הגריש''א זצ''ל שאי''צ לדפוק בכל חטא וחטא ומספיק מדי פעם כיון שאי''ז דין בהזכרת החטא או מדיניו אלא לעורר עצמו לשוב ולהתחרט.
איני זוכר המקור, לצערי.

אין כאן עניין של צריך או לא צריך, השאלה היא מה המנהג.

צבי וחמיד
הודעות: 177
הצטרף: ג' אוגוסט 23, 2016 11:51 pm

Re: הדפיקה על הלב באשמנו האם בכל הרשימה?

הודעהעל ידי צבי וחמיד » ו' ספטמבר 02, 2016 4:12 pm

צבי וחמיד כתב:ראיתי בשם הגריש''א זצ''ל שאין המנהגלדפוק בכל חטא וחטא ומספיק מדי פעם כיון שאי''ז דין בהזכרת החטא או מדיניו אלא לעורר עצמו לשוב ולהתחרט.
איני זוכר המקור, לצערי.

....


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 77 אורחים