בסליחות עם פי' באר יעקב שיו"ל בשנה זו במהדורא חדשה עם הוספות, מביא בהקדמה לדון במש"כ הפוסקים דקודם כל סליחה יש לומר "אלקינו ואלקי אבותינו" דהלשון הוא קודם כל סליחה, אבל פתיחה אינה בכלל. ומביא שם הרבה דפוסים ישנים שבפתיחות אין שם אלקינו ואלקי אבותינו, ומציין שם מאיזה דפוס התחילו לכתוב גם בפתיחה כך. למעשה הוא נשאר עם הנוסח הישן ולא הקדים "אלקינו ואלקי אבותינו" לפיוטי הפתיחות.
נפשי בשאלתי לפני החו"ר דפה:
א. האם פיוטי הפתיחה יש להם מאפיינים מיוחדים יותר מפיוטי הסליחות. אמנם כמדומ' שבדר"כ מסתיימים בכי על רחמיך אנו שעונים/תמוכים וכדו', כמילות קישור לקטע הבא "כי על רחמיך הרבים", אבל השאלה היא אם גם מבחינת התוכן יש להם תוכן שונה? (לענ"ד הבלתי מבינה הסליחה שנאמרה היום [נוסח ליטא] אין מי יקרא בצדק שעוסקת בש"ץ, יכולה גם היא להיות פתיחה).
ב. גם אכן יש תוכן שונה, האם יש בזה סיבה מהותית לא לפנות בזה לקב"ה בפני' ישירה כמו בכל הסליחות?