מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
יוֹסֵפֶר
הודעות: 285
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » א' ספטמבר 29, 2019 11:40 am

עפר תחת רגליכם כתב:אני הקטן מאוד קורא את הדברים וחסר לי דבר אחד.... ההודייה! משל לאבא בשר ודם שמיטיב עם ילדו ללא גבול והילד ממשיך לומר לאביו שהוא מפחד מעונשים מצד האב. אני, כאבא, הייתי כועס על עצם הכפירה בכל הטוב שהילד זוכה לו. בראש השנה, אני עומד משתומם על כל הטובה שה' השפיע עליי בשנה שעברה: לימוד ללא מיצרים, בריאות טובה, ילדים ההולכים בדרך הישרה. הכל מתנות חינם! הודו לה' כי טוב, כי לעולם חסדו!

לפני כמה שנים שמעתי מר' בנימין פינקל כדבריך, ועצתו הנפלאה היתה: שקודם הקידוש אדם יעביר במחשבתו את כל הזכיות והמתנות שהמלך נתן לו בשנה החולפת, וברגשות שמחה של הודיה יכניס את כל מחשבותיו אלו לתוך מילות הברכה: שהחיינו וקיימנו והגיענו לזמן הזה!

חבר פורום אוצר החכמה
הודעות: 1246
הצטרף: א' ינואר 15, 2017 9:05 pm

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי חבר פורום אוצר החכמה » א' ספטמבר 29, 2019 11:55 am

עפר תחת רגליכם כתב:אני הקטן מאוד קורא את הדברים וחסר לי דבר אחד.... ההודייה!

תקרא שוב
איש_ספר כתב:שבחות והודאות, בקשות ודביקות, אהבה ויראה.

יוֹסֵפֶר
הודעות: 285
הצטרף: ה' יוני 13, 2019 10:35 pm

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי יוֹסֵפֶר » א' ספטמבר 29, 2019 12:00 pm

אני הבנתי שהוא מתכוון באופן כללי לדיבורים על ר"ה שלא מדגישים כ"כ את ההודיה, וכלל לא על דבריו המתוקים מדבש של רבי איש ספר.

נוטר הכרמים
הודעות: 8552
הצטרף: א' אוקטובר 17, 2010 8:19 pm

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי נוטר הכרמים » ה' אוקטובר 03, 2019 10:47 pm

בדבר עבודת הזמן של עשרת ימי תשובה, מצינו בספר שערי תשובה (שער ג פיסקא יד) דברים חוצבים:
בעשרת ימי תשובה, הירא את דבר השם, לבו יחיל בקרבו, בדעתו שכל מעשיו בספר נכתבים, ובעת ההיא האלקים יביא במשפט את כל מעשה על כל נעלם אם טוב ואם רע, כי האדם נדון בראש השנה וגזר דין שלו נחתם ביום הכפורים. ובעת אשר ידע האדם כי יביאו את דינו לפני מלך בשר ודם, הלא יחרד חרדה גדולה וישית עצות בנפשו, ובכל דרכי חריצות יחיש מפלט לו, ולא תעלה על רוחו לפנות על ימין או על שמאל ולהתעסק ביתר חפציו, ולא ישגיח לפתח ולשדד אדמתו, ולא יפנה דרך כרמים, ולא יתרפה ביום צרה מהכין לב להנצל כצבי מיד. לכן מה נואלו היוצאים לפעלם ועבודתם עדי ערב, בימים הנוראים ימי הדין והמשפט, ואינם יודעים מה יהיה משפטם! הלא להגותם יהגה לבם ביום שידובר בם, שנאמר (שיר השירים ח, ח): "מה נעשה לאחותנו ביום שידובר בה".
וראוי לכל ירא אלקים למעט בעסקיו ולהיות רעיוניו נחתים, ולקבוע ביום ובלילה עתים, להתבודד בחדריו, ולחפש דרכיו ולחקור, לקדם אשמורות, ולהתעסק בדרכי התשובה וכשרון המעשה, ולשפוך שיח, ולשאת תפלה ורנה, ולהפיל תחנה, והעת עת רצון והתפלה נשמעת בה וכו'.


היה ראוי להאריך ולבאר כל ביטוי ומשמעותו הנוראה, [ולמשל 'להנצל כצבי', והיינו כי הצבי לא ינום ולא יישן, ואף בעת שנתו עינו אחת פקוחה להנצל מיד רודפיו, או למשל הביטוי 'להתבודד בחדריו' היינו התבודדות לבדו בחדריו, וצריך להיות בעיתים קבועים בזה ביום ובלילה!, או למשל הביטוי שלא לפנות על ימין שלכאורה כוונתו גם לכל מיני עסקי מצוות, ואפילו מצות ארבעת המינים!].

ועתה נתבונן במשמעות הביטוי: "כשרון המעשה", ולכאורה מקורו בפסוק בקהלת (ד, ד): וְרָאִ֨יתִֽי אֲנִ֜י אֶת־כָּל־עָמָ֗ל וְאֵת֙ כָּל־כִּשְׁר֣וֹן הַֽמַּעֲשֶׂ֔ה כִּ֛י הִ֥יא קִנְאַת־אִ֖ישׁ מֵרֵעֵ֑הוּ גַּם־זֶ֥ה הֶ֖בֶל וּרְע֥וּת רֽוּחַ. ובדברי המפרשים שם מצינו פירושים שונים אם קאי על תורה ומעשים טובים או על תיקון מעשה האדם.

ברם נראה ללמוד כוונת רבינו יונה מדברי עצמו להלן (שער ג פיסקא ג): ו
המשל בזה לאדם החפץ ללכת אל עיר, ויאמרו לו כי הדרך משובשת בצנים ופחים ואבני נגף, ולצרכו אל המקום ההוא לא יחדל מלכת, והיה כי יאמרו אליו כי שחל בדרך ונמר שוקד עליו, אז יכלה רגליו מן הדרך ההיא. על כן אמר שלמה עליו השלום (משלי א, ב): "לדעת חכמה ומוסר להבין", פירוש: כשרון המעשה ועזיבת העבירות יקרא חכמה, כענין שנאמר (דברים ד, ו): "כי היא חכמתכם ובינתכם".

ולכאורה היינו שיודע אל נכון את מעשי המצוות וגם את הדרך אשר יכשר לקיימם באופן המועיל לפי עניינו, והיינו בדומה למי שהולך בדרך שעליו להיות מודע היטב ולהכין עצמו כראוי לכל מה שמחכה לו בדרכו.

הרי שמתפקיד עשי"ת איפוא מלבד העסק בדרכי התשובה, להתעסק גם בכשרון המעשה, היינו בהתאמת מצבו והאפשרויות שלו ודרכי ההתמודדות שלו באופן קיום המצוות לפרטיהן, ולחפש עצות ותחבולות מיוחדות לפי מצבו האישי כיצד לנצח את המלחמה הגדולה.

-----

לשון מרן החזו"א (אמונה ובטחון פ"ד אות א): מרוב ההרגל נקבע בלב רבים שהשלימות היא בעלת איברים נפרדים, אבל באמת בשרשם אין כאן רק מידה אחת טובה ומידה אחת רעה, המדה הרעה היא ההזנחה את החיים הטבעיים על מהלכם הטבעי, ובלי כל השתדלות ישתלם במידות הרעות כולן, יהיה כעסן מצוין, נוקם מצוין, גאה מצוין וכן הלאה, לא יחסר לו מכל המדות הרעות שמנו חכמים מאומה.
והמידה הטובה היא ההסכמה המוחלטת לבכר את הרגש המוסרי על רגש התאווני, ומנקודה זו הוא לוחם נגד כל המידות הרעות יחד, ולא יתכן שתהיה הסכמה זו לחצאין, שזה האיש אשר אור השכל וסגולת הנפש הקיצוהו וישפיעו עליו לבחירת הטוב, הוא שואף בשעה הטובה לטוב בלי מצרים, ואינו רואה שובע לנפשו בכל הטוב שיעשה, והוא רואה עולם נצחי בלתי קץ ובלתי תכלית, וכרגע יתעב את כל המידות הרעות יחד.


והנה עיקר דבריו של מרן זצוק"ל שם נסובים סביב תורת המידות, בענין שקידת חכמי היראה לפרקם למדות מספר, יעו"ש עוד באריכות, אבל אגב גררא למדנו מדבריו כמה הלכות גדולות בהגדרת מלחמת היצר.

המדה הרעה היא ההזנחה את החיים הטבעיים על מהלכם הטבעי, שאדם בכל דרגה שהיא כאשר הוא מתנהל ללא הפעלת כח בחירה, ואינו חש במלחמה תמידית, אלא נותן לחיים 'לזרום' על מהלכם הטבעי, זו המדה הרעה הכוללת את כל המדות הרעות, כי הזרימה הרגילה של החיים ללא שום מלחמה במהלך טבעי פירושו שאדם מוציא לפועל בכל עת את רצונו ותאוותו האנוכיים והטבעיים, וגם אם רוב רצונותיו ותאוותיו הינם חיוביות ומועילות, כי הורגל בחיי קיום התורה והמצוות, מ"מ הנסיונות התכופות של המידות יכריעוהו, והמלחמה הכבדה תפילהו חלל.

ראשית ההתייצבות על דרך טוב היא להפנים שאתה מצוי במלחמה בכל העת, וזרימת החיים כמות שהם היא כשלון בטוח.

והמדה הטובה היא ההסכמה המוחלטת לבכר את הרגש המוסרי על רגש התאווני. כאן ישנו חידוש עצום בהגדרה. אנו מורגלים לחשוב שהמלחמה היא בין השכל לרגש, וכך זה מופיע הרבה בלשונות הקדמונים, שהמלחמה היא בין השכל לרגש או לדמיון, וכאן בא החזו"א והעניק לנו כלי נוסף במערכה ששמו 'רגש מוסרי'.

הן כולנו ממששים מהו רגש תאווני, מה שעולה ברצונו ובתאוותו של אדם והינו חש ומרגיש רגש זה בכל הווייתו, אולם מהו רגש מוסרי?

כאשר המלחמה נטושה בין השכל לרגש, אף לו יהי שהכרת השכל הינה חדה וברורה, אבל הרגש מוחשי בהרבה, זו לא רק הבנה, זו הרגשה, והמרחק הוא כרחוק שמים מארץ. וכאן הוא מקומו של ה'רגש המוסרי'. רגש מול רגש, השכל מוליד רגש.

דוגמא לכך הינם האיסורים החמורים שאינם בתחום בחירתו של אדם כמו אכילת נבילות וטריפות וכיוצא בזה שהנפש קצה בהם ומרחיקתם, והיינו שהיות ואין להכרת השכל שום התנגדות מצד הרגש התאווני, כאן הרגש המוסרי פועם בכל תוקפו ועוזו.

הבעיה שלנו היא בעבירות פחות מוחשיות, כאשר התאוה וההוראת היתר גדולים יותר, אבל גם כאן יש את הרגש המוסרי שהוא תולדה של השכל. כאשר אדם מתבונן היטב בשכלו, המחשבות מתפתחות לכדי רגשות, ויש לו גם הרגשת הלב, מוחשית יותר, מה ראוי על פי התורה ועל פי המוסר, ומה לא, וכאן המלחמה יותר שיויונית.

המערכה היא איפוא לבכר את הרגש על הרגש, ומן הסתם בכל העדפה כזאת אין כאן רק נצחון מקומי, אלא יש כאן התגברות ותוספת העצמה לרגש הכללי הזה על פני הרגש הכללי הזה.

ההפעלה הראשונית של הרגש המוסרי היא אותה הפנמה יסודית כי המלחמה נטושה בכל עת בין הזרימה הנוחה של האנוכיות הרגעית לבין הראיה המפוכחת של "עולם נצחי בלתי קץ ובלתי תכלית".

כאשר מפנימים זאת, כל חוסר הזנחה ומאמץ התגברות נעשה מעצמו שלב בסולם שראשו מגיע השמימה, והרגל נעשה טבע לשרש מעצמו את הטבע המולד לזרום עם החיים, אלא להתהלך לפני ד' בארצות החיים, לצעוד לאורו של השכל ולהקשיב אל סגולת הנפש.

גמר חתימה טובה.

גביר
הודעות: 2990
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי גביר » ד' אוגוסט 11, 2021 4:25 pm

מצו"ב טיוטה של רשימה ישנה העוסקת באגרתו הידועה של ר' ישראל מסלנט המתארת את האווירה שהייתה שוררת בעבר בחדש אלול, המצביעה על הסיבות לדעיכתה ומציעה דרכים לחידושה. עניינה של הרשימה הוא להראות את הדרך שבה משקפת איגרת זו את העקרונות הבסיסיים של שיטת המוסר. לשונו של ר' ישראל אינה קלה להבנה, בין השאר גם מפאת שימושו בסמנטיקה ובתחביר השונים מהמקובל כיום. ברשימה ניסיון להסביר את דבריו ולהצביע על העקרונות הגלומים בהם.
קבצים מצורפים
אלול.docx
(35.87 KiB) הורד 228 פעמים

עושה חדשות
הודעות: 12844
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ש' ספטמבר 24, 2022 8:43 pm

לְדָוִד
ה' אוֹרִי וְיִשְׁעִי מִמִּי אִירָא
ה' מָעוֹז חַיַּי מִמִּי אֶפְחָד

ואמרו חז"ל; אוֹרִי בראש השנה.
וי"ל עוד, מָעוֹז חַיַּי זה ראש השנה
כדכתיב ביה כִּי חֶדְוַת ה' הִיא מָעֻזְּכֶם.

אַשְׁרֵי הָעָם יוֹדְעֵי תְרוּעָה ה' בְּאוֹר פָּנֶיךָ יְהַלֵּכוּן
בְּשִׁמְךָ יְגִילוּן כָּל הַיּוֹם וּבְצִדְקָתְךָ יָרוּמוּ
כִּי תִפְאֶרֶת עֻזָּמוֹ אָתָּה וּבִרְצֹנְךָ תָּרוּם קַרְנֵנוּ

אוֹר פָּנֶיךָ זה ראש השנה
בְּשִׁמְךָ יְגִילוּן כִּי תִפְאֶרֶת עֻזָּמוֹ אָתָּה
כדכתיב אַל תֵּעָצֵבוּ כִּי חֶדְוַת ה' הִיא מָעֻזְּכֶם.

כתיבה וחתימה טובה.

גביר
הודעות: 2990
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי גביר » ש' אוגוסט 31, 2024 11:52 pm

לקראת ר"ח אלול, הבא עלינו ועל כל ישראל לטובה ולברכה.

צופה_ומביט
הודעות: 5345
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ש' אוגוסט 31, 2024 11:57 pm

עושה חדשות כתב:בשנים עברו הצטברו אצלי כמה ראיות שההשתדלות לזכות בדין איננה בגדר צורך הדיוט אלא הוי צורך גבוה. ז"א, רצונו ית' שאנו נזכה בדין, וזה מחייב אותנו להשתדל בענין הזה בכל מאי דאפשר. כעת נשכח ממני קצת מעיקרי הדברים, אנסה לשחזר ואשמח לעזרתכם.
מצוות שופר באה לזיכרון, (לפי הריטב"א בר"ה דט"ז אז טעם המצווה של שופר הוא מפורש בתורה עד שאין להק' בסתמא למה תוקעין), וכנ"ל אמרו לפני זכרונות כדי שיעלה וכו'.
הרי, שיש מצוות מיוחדות שנקבעו לצורך הענין הזה, כדי שישראל יזכו בדין ויעלה זכרונם לטובה וכו'.
וכמדומני שהגרצ"מ זילברברג מאריך בזה בהרבה מטבעות לשון על גודל העבודה לקיים רצונו ית' שנזכה בדין.
ולכאו' ע"פ שורשי הדברים הרי כל ענין המשפט בא בעבור צד הזכות ולא בשביל צד החובה, וא"כ ע"כ שזה הרצון העליון.
וזה נותן טעם באריכות הזמן המוקדש על אמירת לשנה טובה וכו' דאי"ז איחול בעלמא, אלא מעיקרי ענין היום.
וכל ליקוטי העצות לזכייה בדין, אי"ז רק כדי להרויח לעצמינו וכו', אלא כמו עיצות לאפיית מצות כראוי וכד'.

יש לכם עוד בענין?

רעיא מהימנא אמור צט, ב:
וניחא קמיה מאן דאשתזיב מן דיניה. ואי תימא מנ"ל האי אתמסר לחכימין. ואפי' למאן דלא ידעי מאן דבעי לאסתכלא ישגח במה דאיהו באתגלייא וידע במה דאיהו בסתרא דהא כלא כגוונא חדא כל מה דפקיד קב"ה בארעא כלא איהו כגוונא דלעילא. יומא דר"ה איהו יומא דדינא ומלכא יתיב בכרסייא דדינא סנטירא קא אתי וחפי פתחא דמלכא ותבע דינא. ואע"ג דקב"ה רחים ליה לדינא כד"א כי אני יי' אוהב משפט נצח רחימוי דבנוי לרחימו דדינא. ובשעתא דסנטירא קם למטען מלין עלייהו. פקיד למתקע בשופר בגין לאתערא רחמי מתתא לעילא בההוא שופר סלקא ההוא קלא כלילא באשא ורוחא ומיא. ואתעביד מנייהו קלא חדא ואתער קלא אחרא לעילא. כד ההוא קלא אתער מעילא ומתתא כדין כל טענות דקא טעין ההוא מקטרגא מתערבי.

גביר
הודעות: 2990
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי גביר » ו' ספטמבר 13, 2024 1:17 pm

השבוע נזדמן לי לשמוע שיחה לחדש אלול מר' אלימלך בידרמן [שמעתי עליו, כמובן, כבר בעבר, אולם זאת פעם ראשונה ששמעתי אותו, היה סנדק ונתן שיחה אחרי הברית]
שמתי לב שבמשך שיחה של קרוב לשעה לא הזכיר כלל ביטויים שהתרגלנו לשמוע בשעתו באלול ממשגיחים, כמו 'חרדת הדין' ''עצות לזכות ביום הדין' ואפילו לא 'יצר הרע' ו'עולם הבא'', דומני שאפילו הביטוי 'יום הדין' הוזכר בה רק שלש פעמים.
דיבר בעיקר על כך שבימי אלול התפילה נשמעת ומתוך כך יש בהם הזדמנות להתפלל, להתחזק, ולזכות לשנה טובה.

יתכן שיש בכך לאפיין את ההבדל בין גישתו, שהיא אולי גישה חסידית רווחת, לבין הגישה שהכרנו אצל המשגיחים בישיבות.

האם אכן כך או שהדבר מייחד אותו או חסידויות מסוימות, בעוד שאצל אחרים, גם אצל החסידים, הגישה לאלול היא כמו של בעלי המוסר והמשגיחים?

השיחה נמצאת כאן -
https://www.youtube.com/watch?v=Rb6k6JOvP5w

רון
הודעות: 911
הצטרף: ב' מרץ 21, 2016 9:02 am

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי רון » ב' ספטמבר 16, 2024 7:19 am

גביר כתב:השבוע נזדמן לי לשמוע שיחה לחדש אלול מר' אלימלך בידרמן [שמעתי עליו, כמובן, כבר בעבר, אולם זאת פעם ראשונה ששמעתי אותו, היה סנדק ונתן שיחה אחרי הברית]
שמתי לב שבמשך שיחה של קרוב לשעה לא הזכיר כלל ביטויים שהתרגלנו לשמוע בשעתו באלול ממשגיחים, כמו 'חרדת הדין' ''עצות לזכות ביום הדין' ואפילו לא 'יצר הרע' ו'עולם הבא'', דומני שאפילו הביטוי 'יום הדין' הוזכר בה רק שלש פעמים.
דיבר בעיקר על כך שבימי אלול התפילה נשמעת ומתוך כך יש בהם הזדמנות להתפלל, להתחזק, ולזכות לשנה טובה.

יתכן שיש בכך לאפיין את ההבדל בין גישתו, שהיא אולי גישה חסידית רווחת, לבין הגישה שהכרנו אצל המשגיחים בישיבות.

האם אכן כך או שהדבר מייחד אותו או חסידויות מסוימות, בעוד שאצל אחרים, גם אצל החסידים, הגישה לאלול היא כמו של בעלי המוסר והמשגיחים?

השיחה נמצאת כאן -
https://www.youtube.com/watch?v=Rb6k6JOvP5w


מצו"ב קונטרס שיצא לאור השנה ושמו "קונטרס הגעגועים",
והוא מאמרים קצרים של הארות וחיזוק לימי האלול לפי סדר ימי חודש אלול,
ולמעיין שם בהקדמה תתיישב התמיה של הרב גביר
הקונטרס מומלץ מאד........
קבצים מצורפים
קונטרס הגעגועים.pdf
אזל מהשוק אין להשיגו אלא בדיגיטל מכאן
(1.71 MiB) הורד 44 פעמים

גביר
הודעות: 2990
הצטרף: ה' אפריל 03, 2014 4:33 pm

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי גביר » ב' ספטמבר 16, 2024 8:29 am

יישר כח גדול!

עושה חדשות
הודעות: 12844
הצטרף: ו' ספטמבר 18, 2015 9:23 am

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי עושה חדשות » ו' ספטמבר 27, 2024 3:55 pm

שאלות בעניני 'מלכויות'.

א. במושג של קבלת עול מלכות שמים נכלל ענין שהוא מוקדם ל"קבלת גזרותיו" של המלך, והיינו עצם קבלת מלכותו. (כמבואר בחז"ל ובספרים וכו'). ולכאו' המכוון הוא להכרה בסמכותו ובעלותו לגזור גזירות. האם זה ההסבר? או שיש תוכן בקבלת מלכות בלי שום קשר לגזירות עתידיות?

ב. נעלם ממני כעת הביאור הפשוט בבקשת "מלוך על כל העולם כולו". עד השתא סברתי שבניגוד לשאר התפילות בהם (לפי פשוטו) מתפללים בני האדם על צורכי עצמם, בקשה זו מיוחדת היא שהתייחדה לבקש על "צורך גבוה" (כביכול). ואמנם לימדונו שגם כאשר האדם מתפלל על פרנסה וכד' ישים מגמתו על כבוד שמים, ומאידך הרי פשיט"ל שהבורא אינו 'צריך' לשום דבר, מ"מ יש כאן חילוק בצורת הבקשה. עד שההרגשה היא שבקשת "מלוך" היא בעצם קבלת עומ"ש ממש. כעת התעוררתי לחשוב שאולי בקשה זו אף היא כפשוטה בקשת הצרכים, שהרי מה צורך לאדם יותר מכך שלא ימלכו עליו רשעים ורעים ואף תאוות ויצרים, ושלטונם רע ואין בו מועיל, ולכן מבקש הוא מאדון הכל הטוב והמטיב שבידו הכל, למלוך עליו ועל כל העולם ובכך ייטב לכולם ממש. משל למדינה אחת שהיה להם מלך רע או שלא היה להם מלך בכלל, ומצבם אכן היה רע מאד. ופנו למלך של מדינה אחרת בבקשה ובתחינה שימלוך עליהם וינהיגם בחסדו וילחם מלחמותיהם וכו'. ג. ובעצם, גם כשהגר"א היה שמח שמחה גדולה וכו' כמו בני המדינה בשעה שממליכים את המלך וכו', האם השמחה היא מחמת ההטבה שתעלה לבני המדינה מההמלכה, או מחמת אהבתם למלך?
בקיצור כנראה שיש לי טעות (או כמה) בהבנת ענין המלכויות. עזרתכם נחוצה.

צופה_ומביט
הודעות: 5345
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » ו' ספטמבר 27, 2024 4:08 pm

א. בפשטות ההכרה בכך שהוא הבעלים עלי, והכוח היחיד הפועל עלי. שגורלי נתון בידו, ורק בידו. לכן שמע ישראל הויה אלקינו הויה אחד = הויה הוא אחד ויחיד והוא הכוח הפועל האחד והיחיד - נקרא מלכות שמים.
ולכן זו עבודת ראש השנה שהוא הוא היום שבו אדון כל הארץ קובע הכל לנבראים לכל השנה, כי הוא "קונה הכל". [ואחריה באה עבודת יוכ"פ ("בעשור לחודש השביעי הזה"): היכן אני עומד בקבלת גזירותיו. בדיוק כסדר המשנה בברכות על פרשיות קרי"ש].
זו המשמעות הפשוטה של "מלך" בכל מקום. וחלק הגזירות והאימה וכו' הוא רק פועל יוצא מזה ו/או אמצעי לשרת מטרה זו. [המלכות אינה היכי תמצי לגזור גזירות, ולא רקע לעניין הגזירות. אלא להיפך].
הקשר בין המלכות לבין הגזירות היא כי מלך אימתו עליך וחובה לשמוע בקולו - כדי שיממש את מלכותו שהיא תמיד לטובת הנמלכים. [אחרת הוא מושל, "בריון", ולא מלך. זו בדיוק הסיבה שמלך צריך שיקבלו ברצון את מלכותו].
וכלפי ישראל אמר להם הקב"ה: אני מלככם היחיד. זה נתון. אתם תלויים רק בי. כשאיטיב לכם - שום כוח לא יוכל להזיק ולהרע לכם. כשארע לכם - שום כוח לא יוכל להציל אתכם ולהיטיב לכם. אתם תלויים אך ורק בי. ובמה תלוי האם אנהיג אתכם כך או כך? בקיום גזירותיי. והטעם בזה גופא, כי גזירותיי גופא הן לטוב לכם כל הימים. הן הן אורחות החיים הטובות שאני כמלככם מיטיב לכם בהן. ואם לא תשמעו - אכריח אתכם לשמוע, כי אין טוב אחר לכם מלבד גזירותיי. והרי בזה אני מלככם: היחיד שאתם בידו, למטרת הטבה לכם.

צופה_ומביט
הודעות: 5345
הצטרף: ד' אפריל 29, 2015 5:26 pm

Re: רוממות הימים הנשגבים - אז נדברו

הודעהעל ידי צופה_ומביט » א' ספטמבר 29, 2024 12:37 am

צופה_ומביט כתב:א. בפשטות ההכרה בכך שהוא הבעלים עלי, והכוח היחיד הפועל עלי. שגורלי נתון בידו, ורק בידו. לכן שמע ישראל הויה אלקינו הויה אחד = הויה הוא אחד ויחיד והוא הכוח הפועל האחד והיחיד - נקרא מלכות שמים.
ולכן זו עבודת ראש השנה שהוא הוא היום שבו אדון כל הארץ קובע הכל לנבראים לכל השנה, כי הוא "קונה הכל". [ואחריה באה עבודת יוכ"פ ("בעשור לחודש השביעי הזה"): היכן אני עומד בקבלת גזירותיו. בדיוק כסדר המשנה בברכות על פרשיות קרי"ש].
זו המשמעות הפשוטה של "מלך" בכל מקום. וחלק הגזירות והאימה וכו' הוא רק פועל יוצא מזה ו/או אמצעי לשרת מטרה זו. [המלכות אינה היכי תמצי לגזור גזירות, ולא רקע לעניין הגזירות. אלא להיפך].
הקשר בין המלכות לבין הגזירות היא כי מלך אימתו עליך וחובה לשמוע בקולו - כדי שיממש את מלכותו שהיא תמיד לטובת הנמלכים. [אחרת הוא מושל, "בריון", ולא מלך. זו בדיוק הסיבה שמלך צריך שיקבלו ברצון את מלכותו].
וכלפי ישראל אמר להם הקב"ה: אני מלככם היחיד. זה נתון. אתם תלויים רק בי. כשאיטיב לכם - שום כוח לא יוכל להזיק ולהרע לכם. כשארע לכם - שום כוח לא יוכל להציל אתכם ולהיטיב לכם. אתם תלויים אך ורק בי. ובמה תלוי האם אנהיג אתכם כך או כך? בקיום גזירותיי. והטעם בזה גופא, כי גזירותיי גופא הן לטוב לכם כל הימים. הן הן אורחות החיים הטובות שאני כמלככם מיטיב לכם בהן. ואם לא תשמעו - אכריח אתכם לשמוע, כי אין טוב אחר לכם מלבד גזירותיי. והרי בזה אני מלככם: היחיד שאתם בידו, למטרת הטבה לכם.

רואים זאת מיד בפתיחת הסליחות, ובהרבה מאד סליחות. אפשר לומר שזהו המוטיב המרכזי של הסליחות:
מצדיקים את הדין, דהיינו [לא תולים בשום כוח אחר אלא] מכירים ומודים שכל מה שעבר ועובר עלינו הוא מאת ה' [הכוח היחיד] - והוא התנהג עמנו כך [לא כי אינו רוצה להיטיב ולא בגלל חוסר צדק בדינו אלא] בגלל מעשינו [לא קיימנו גזירותיו שהן לטוב לנו], ועל כן אנו שואפים להיטיב את מעשינו מכאן ולהבא [לקיים גזירותיו הטובות] וממילא לזכות לחיים טובים [מבעל הכוח היחיד שהוא מלכנו המיטיב לנו] בדין השנה הבאה.
דוק מאד מאד שכל עבודת הימים הנוראים [ר"ה, עשי"ת, יוהכ"פ] כלולה כאן [= בסליחות] בתמצות.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 12 אורחים