מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
בתוך הגולה
הודעות: 819
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ה' ספטמבר 03, 2020 6:45 pm

העיריני חכג"א שלכא' בראש השנה, שנמנעים מלאכול דברים מרים, יהיה ראוי להימנע מלאכול חסה (אפי' בסלט וכד'). שהרי אנו מחזיקים את החסה כירק מר שיוצאים בו אכילת מרור, וא"כ אין מן הראוי לאוכלו בריש שתא.

מה דעת חו"ר הפורום?

עזריאל ברגר
הודעות: 13143
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 03, 2020 8:09 pm

בגמרא פרק הרואה במעשה דבר הדיא, משמע שיש בחסה צד חיובי וצד שלילי.

בתוך הגולה
הודעות: 819
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הודעהעל ידי בתוך הגולה » ה' ספטמבר 03, 2020 9:41 pm

מן הסתם זה יהני לחלק הדרוש והסוד (והלוא גם באכילתו כמרור מצאו טעם ע"ד דרוש ומלש' חס רחמנא (וידועים דברי החת"ס שיש לקיימו גם בתמכא))
אבל בפשט אם חשיב דבר מר לכא' ראוי שלא לאוכלו בר"ה?

עזריאל ברגר
הודעות: 13143
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ה' ספטמבר 03, 2020 9:43 pm

בתוך הגולה כתב:מן הסתם זה יהני לחלק הדרוש והסוד (והלוא גם באכילתו כמרור מצאו טעם ע"ד דרוש ומלש' חס רחמנא (וידועים דברי החת"ס שיש לקיימו גם בתמכא))
אבל בפשט אם חשיב דבר מר לכא' ראוי שלא לאוכלו בר"ה?

אבל החסה כפי שהיא - איננה מרה!
אלא רק שאם ישאירו אותה בקרקע יותר מדי - אז היא תהיה מרה, וכמבואר שזהו הרמז לשעבוד מצרים, שתחילתו מתוק וסופו מר.

בתוך הגולה
הודעות: 819
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הודעהעל ידי בתוך הגולה » א' ספטמבר 06, 2020 3:46 pm

רוב הפוסקים ס"ל שהחסה הנאכלת למרור אינה מרה בדוקא והטעם כי די לנו בכך שהגדרת הירק היא ירק מר. ולכא' היה נראה שבר"ה שעיקר העניין הוא הסמליות, ודאי היה ראוי לכא' להימנע מלאכול דבר שהוא ממיני המרור.

[אמנם לחזו"א וסייעתו שיש לאכול למרור דוקא את החסה המרה ניחא טפי ומ"מ קצ"ע על שלא נזכר בשום מקום להימנע מאכילת חלקים אלו בר"ה].

ובאמת הסתפקתי לאור דברי הרב נוה"כ לגבי הזית שי"מ שאף הוא תחילתו מר וסופו מתוק. האם אכן נמנעים מלאכלו בר"ה?
(אמנם אלו שנמנעים גם מדברים חריפים כמבווא בלקט"י על התרוה"ד שנמנע אף מבצל מבושל! א"כ בלא"ה יש לעיין)
ומדומה הייתי שהמנהג לא לאכול זיתים אבל חיפוש קל באוצה"ח מעלה שבהרבה מקומות אכלו זיתים בר"ה ויל"ע עוד.

אור עולם
הודעות: 1376
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הודעהעל ידי אור עולם » א' ספטמבר 06, 2020 4:23 pm

אפשר בבקשה מקור לאי אכילת מאכלים חריפים בר"ה.
והאם מצינו איזה מקום (חוץ מעניין ר"ה) המייצר קונוטציה שלילית ל"חריף"?

ישראל אליהו
הודעות: 1801
הצטרף: ב' מרץ 02, 2015 9:32 pm

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הודעהעל ידי ישראל אליהו » א' ספטמבר 06, 2020 4:35 pm

'כרתי' הוא חריף.

אור עולם
הודעות: 1376
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הודעהעל ידי אור עולם » א' ספטמבר 06, 2020 4:40 pm

ישראל אליהו כתב:'כרתי' הוא חריף.

אני מכיר רק אנשים האוכלים אותו מטוגן ואז אינו חריף כי אם מתוק, כדרך משפחת הבצלים

בתוך הגולה
הודעות: 819
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הודעהעל ידי בתוך הגולה » א' ספטמבר 06, 2020 4:50 pm

דברי הלקט יושר שהזכרתי לגבי בצלים (גם מבושלים. לתשומת לב הרב אור עולם) הם לכא' מקור.

ויל"ע גם בדברי הפוסקים שהפלפלים שבדגים אינם במניעה זו ומשמע שהיה שיצאו מהכלל משום שבאו לטיבול אבל באמת גם חריף בכלל.

העדויות על מנהגו של מהר"ם מרוטנבורג ש'אינו נזהר מלאכול שומים ובצלים ולא אגוזים ולא שום דבר' (תפו"מ א סי' תקכב) משמע קצת שבא להפקיע מאלו שהחמירו בכגון דא. ויל"ע בזה

אור עולם
הודעות: 1376
הצטרף: ד' ספטמבר 02, 2020 8:26 pm
מיקום: "שבתי בבית הוי"ה כל ימי חיי"

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הודעהעל ידי אור עולם » א' ספטמבר 06, 2020 5:01 pm

בתוך הגולה כתב:דברי הלקט יושר שהזכרתי לגבי בצלים (גם מבושלים. לתשומת לב הרב אור עולם) הם לכא' מקור.

ויל"ע גם בדברי הפוסקים שהפלפלים שבדגים אינם במניעה זו ומשמע שהיה שיצאו מהכלל משום שבאו לטיבול אבל באמת גם חריף בכלל.

העדויות על מנהגו של מהר"ם מרוטנבורג ש'אינו נזהר מלאכול שומים ובצלים ולא אגוזים ולא שום דבר' (תפו"מ א סי' תקכב) משמע קצת שבא להפקיע מאלו שהחמירו בכגון דא. ויל"ע בזה

אין לי מנוי לאוצר, כך שיועיל לי מאד אם תוכל לתת מקורות מדויקים או אפ' להעלות לכאן אם אין זה טרחה גדולה.

בתוך הגולה
הודעות: 819
הצטרף: א' יולי 25, 2010 1:05 pm

Re: אכילת חסה [מרור] בראש השנה

הודעהעל ידי בתוך הגולה » א' ספטמבר 06, 2020 8:56 pm

אור עולם כתב:אין לי מנוי לאוצר, כך שיועיל לי מאד אם תוכל לתת מקורות מדויקים או אפ' להעלות לכאן אם אין זה טרחה גדולה.


את דברי הלקט יושר תוכל לראות גם בהיברו בוקס (אם כי רק במהדורה הישנה).

דברי הפוסקים על הפלפלים בדגים, מקורם כמדומה בערוה"ש והרי פתחו מקוון לכל

ומה שהבאתי מתפו"מ. מאחר שגם לי אין גישה לאוצה"ח, אני מעלה סריקה של הסי' הנזכר עיי"ש בהערות במקורות.
מהרם רוטנבורג.jpeg
מהרם רוטנבורג.jpeg (539.22 KiB) נצפה 1730 פעמים


[הרבה יש להאריך בכל פרט ופרט (החל מניסיון למצוא אחידות במנהגו של מהר"ם עם מנהגים אחרים ידועים שלו דוג' השינה בר"ה, עבור דרך דברי פוסקים אחרים שהתירו אכילת דבר חריף וכלה בבירור אדיקותם של בני ליטא באכילת דגים עם פלפלים...) אבל אני חפץ להשאיר את האשכול במסלולו אודות דברים המוגדרים מרים ומ"מ אין נמנעים מלאוכלם...]


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 18 אורחים