מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

הגדרת הנס שאנו בטוחים בו בר"ה

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
לעמל יולד
הודעות: 760
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

הגדרת הנס שאנו בטוחים בו בר"ה

הודעהעל ידי לעמל יולד » ב' ספטמבר 21, 2020 2:38 pm

ברמב"ן ויקרא כ"ג כ"ד כתב: והנה זה מבואר כי הכל תלוי בתשובה אלא בראש השנה מתיחד במדת הדין ומנהיג עולמו וביום הכפורים במדת הרחמים והוא מאמרם (ר"ה לב) מלך יושב על כסא דין וכו' ראש השנה יום דין ברחמים ויום הכפורים יום רחמים בדין

***
איתא בטור תקפ"א אבל ישראל אינן כן, לובשים לבנים ומתעטפים לבנים ומגלחים זקנם ומחתכים צפרניהם ואוכלים ושותים ושמחים בראש השנה, לפי שיודעים שהקב"ה יעשה להם נס, לפיכך נוהגים לספר ולכבס בערב ר"ה ולהרבות מנות בר"ה, עכ"ל. (וכן הוא בירושלמי ראש השנה פ"א ה"ג).

ולכאורה הנס המדובר הוא שניכתב וניחתם לאלתר לחיים טובים בר"ה.

אבל פסק הרמב"ם בפ"ג דהלכות תשובה: 
לפיכך צריך כל אדם שיראה עצמו כל השנה כולה כאילו חציו זכאי וחציו חייב. וכן כל העולם חציו זכאי וחציו חייב. חטא חטא אחד הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף חובה וגרם לו השחתה. עשה מצוה אחת הרי הכריע את עצמו ואת כל העולם כולו לכף זכות
, והיינו שעלינו לראות את עצמנו כבינונים, ואיך נהיה בטוחים שנכתבנו ונחתמנו לאלתר לחיים, וגם נראה את עצמנו כבינונים?
(וכן הוא בתפילת ונתנה תוקף, שנקט בפשטות שבר"ה יכתבון וביו"כ יחתמון, וכבר ביארו ראשונים שנקט שאנו בינונים).

עוד יש לתמוה, שהלא רואים אנו שהרבה לא נעשו להם נס כי ימותו או יתיסרו, ואיך יבוש  הבוטח בה' באמת, איך יתכן שיבטחו בה' ויחזור בטחונם ריקם? ועל סמך מה הביטחון על הנס, כשרואים בחוש שהיו שבטחו בו ולא נושעו? ובאמת על נס גלוי כזה שיכתבו כל עם ישראל לחיים (וכדברי רבינו בבחוקתי שזה נס גדול) מי סמכינן?
(ויתכן שעל הרוב ידבר, כי כנסת ישראל ינצל באופן כללי, ואין בזה בכדי להניח את דעתי).

ונ"ל שעיקר נס זה, שהקב"ה קם מכסא לדין ועובר לכסא רחמים הוא גופא שהקב"ה ידחה את גמר דיננו ליוה"כ שהוא יום רחמים, כי ידון אותנו כבינונים.
והיינו שעכ"פ ינצלו מדין קשה, וידונו אותם ביום הרחמים.
ולכן נראה עצמינו כבינונים, כי כך אנו באמת אחרי שיעשה איתנו נס, ולכן גם יתכן שימותו או יתיסרו כי אזי נאמר שעכ"פ לא נעשה כאן דין קשה והכל היה ברחמים גדולים.

ליטוואק פון בודאפעסט
הודעות: 2727
הצטרף: ב' מאי 16, 2016 8:17 pm

Re: הגדרת הנס שאנו בטוחים בו בר"ה

הודעהעל ידי ליטוואק פון בודאפעסט » ב' ספטמבר 21, 2020 3:30 pm

לרוב חרפתי, לא עיינתי בתוך מאמר החכמה להרמח"ל, אמנם שמעתי מאחרים האומרים שר"ה הוא הנהגת הייחוד ולא הנהגת הגמול של כל השנה.

פירושו, שבאמת יקשה מאד על זה שאנו יודעים שהכל תלוי במעשי בני אדם, והם המקיימים את הכל העולמות ע"י תומ"צ שלהם, וכדברי הנפה"ח המפורסמים. אם כן איך נסמוך על שום דבר שבטבע העולם, ומה שקמים להתפלל כוותיקין, אשר מחר הוא 6:45 בבקר, מי אמר לך? אולי יקיים צדיק אחד או כמה צדיקים מצוה גדולה, ותזרח השמש מקודם, או להיפך ח"ו? קושיא זו נקרה במוחה זה כמה שנים, ובר"ה ראיתי בהמשך תרס"ו מאמר ליום ב' דר"ה שהק' כעין קושיא זו, דכבר כתיב 'עוד כל ימי הארץ וגו'', ואיך שייך שתתמוגג הארץ ע"י ביטול קיום המצוות.

ולי הק' נר' שדברי הנפה"ח אינם בדקדוק, שבאמת יש הנהגת הייחוד, שהקב"ה מקיים את עולמו ללא מעשי בני אדם, והוא מרוב טובו וחסדו, ובזה באמת לא תתקיים תכליתו בעולמו כהוגן, שתהיה הכל ע"י מעשי בני אדם. אמנם לנו ניתן ההזדמנות לעבוד ולעשות ולפעול להיות שותפים במעשי בראשית שבכל יום ע"י מצוות ומעש"ט.

בר"ה חוזרים להנהגת הייחוד, דהיינו שהקב"ה מחליט על עולמו כפי הנהגת הייחוד גרידא, ובודק את מעשי בני אדם האם מעשיהם תואמים הנהגה זו או לא, ועפ"ז פוסק עליהם את חייהם. (וזהו המקור להסעודה שבליל ר"ה, שבאמת יפלא מתי נגזר עלינו שיהיה לנו את הסעודה ההיא, מאיזה חשבון היא באה? השנה שעברה נגמרה, והשנה החדשה טרם נגזרה)

הבטחון שלנו הוא שתישרד הנהגת הייחוד והקב"ה יקיים את עולמו בכל אופן. התפלות שלנו הם שהקיום הזה תהיה על ידי פעולותינו, ולא ע"י ייחוד לבדו, שאין זה תכלית הבריאה.

(אני כותב מה שעלה במחשבתי במשך ימי החג, ללא סדר או מקור. אם יש מקור או פירכא על דברי, אשמח לשמוע ולראות)

לעמל יולד
הודעות: 760
הצטרף: א' יולי 07, 2019 11:36 pm

Re: הגדרת הנס שאנו בטוחים בו בר"ה

הודעהעל ידי לעמל יולד » ב' ספטמבר 21, 2020 3:59 pm

דברי הנפה"ח כתובים בדקדוק, אבל הביאור הוא שהקב"ה ידע מראש שלא יהיה רגע ללא קיום המצוות מאז שנתן את התורה, ולא יהיה סתירה שלימה בין מעשי אדם לחוקי הבריאה שקבע.

והיינו שחוקי הבריאה לא ישתנו לעולם, כי העמידם לעד כמו שכתב הרמב"ן בהתחלת התורה ובשער הגמול (אם כי נחלק על הרמב"ם שיהיה זה רק עד אחרי יומות המשיח ולא לעולם ממש) והרמב"ם במו"נ.
אבל כל סיבת הווית העולם אינו אלא בשביל ישראל והתורה שנקרא ראשית, שהם קבעו את חוקי הבריאה ממש, והמשך קיומם הוא סיבה לרצון ה' הראשון להמשך קיום העולם.
ולולי שישראל יקיימו את התורה לא היה העולם קיים, כי בטלה סיבתו, אבל הקב"ה ידע מראש שעכ"פ הסיבה יתקיים, כי לעולם ישמרו את התורה עכ"פ, ולכן אין סתירה בין הנהגת הייחוד והנהגת המשפט.
***

ועי' מה שכתבתי כאן
viewtopic.php?f=46&t=48190&start=160#p658431
מבואר ברמב"ן שישראל נתונים תחת השגחת הכללית (לא הנהגת המשפט) וזה מחייב את המשך הישרדותם, וזה יהיה לך למקור נאמן לדבריך.
***

אליבא דאמת, עניינו של ר"ה בהנהגת הייחוד, אינו גורע מזה שהקב"ה דן את העולם ע"פ דין ממש, כי זה עיקרו של יום (עי' רמב"ן ויקרא כג כט שהוא יום הדין ברחמים, ויו"כ יום הרחמים בדין), כי מלך במשפט יעמיד ארץ.
רק הנהגת הייחוד (שורשו ברחמים) מחליט איך להמשיך את הבריאה וכו', והוא עיקר המבט של ראש השנה, והוא גם המציל את העולם מדין גמור, כי יסודו הרחמים ששיתף הקב"ה, והוא ממלא את כוונת הבריאה שהיה אצלו ית' בראשונה ואכמ"ל.

והנה הדין הוא גם מצד מעשי האדם הפרטי, ומצד מעשי הרבים (והוא בזכרונות), וגם מצד תהלוכות הבריאה כולה (שהוא במלכות).

אגב כמדומני שמה שכתבת שעיקר ר"ה הוא בהנהגת הייחוד, הוא ממחזור הרמח"ל (קכ"ה ע"ב), ולא ראיתי שכתב על עניין זה במאמר החכמה, הגם שבודאי כיון לזה ועל זה מבוסס כל מה שכתב בעניין הטוב והרע שם במאמר, אבל כתב הדברים להדיא במחזור.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 57 אורחים