חד ברנש כתב:הפיוטים הארצישראליים (ש'ונתנה תוקף' נמנה עמם) נתקבלו במנהג איטליה ומשם למנהגות צרפת ואשכנז. ואילו ספרד מבוססת על מנהג בבל הקדום.
באשכנז, שם קיבלו (כאמור) מנהג איטלי"א, שקיבלה מא"י.אור עולם כתב:מגנצא היכן היא?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:בסידור מנצור זה נדפס זה נוסח באגדד.
לבי במערב כתב:באשכנז, שם קיבלו (כאמור) מנהג איטלי"א, שקיבלה מא"י.אור עולם כתב:מגנצא היכן היא?
לבי במערב כתב:באשכנז, שם קיבלו (כאמור) מנהג איטלי"א, שקיבלה מא"י.אור עולם כתב:מגנצא היכן היא?
יוסף חיים אוהב ציון כתב:למה רוב הספרדים אינם נוהגים לאומרו?
שמעתי שחכם שלום הכהן אומרו בישיבת פורת יוסף.
יוסף חיים אוהב ציון כתב:הגר"צ בוארון אומרו בתוך החזרה של מוסף.
תא חזי כתב:יוסף חיים אוהב ציון כתב:הגר"צ בוארון אומרו בתוך החזרה של מוסף.
מעניין. האם כמו שאר הפיוטים? או שדווקא אומר אותו ולא אחרים?
קמנו ונתעודד כתב:אאל"ט מנהג בני לוב שמישהו שאינו החזן אומר אותו בתוך החזרה בעוד החזן שותק.
מהיכן לקחת זאת? אדרבה, כתוב במפורש שדעת האר"י שאת פיוטי הקדמונים כגון הקליר מותר לומר גם בתוך התפילה.מי אנוכי כתב:כי א"כ זה צ"ע גדול כי האר"י הקפיד מאוד לא לומר שום פיוט בתוך התפילה.
עץ הזית כתב:מהיכן לקחת זאת? אדרבה, כתוב במפורש שדעת האר"י שאת פיוטי הקדמונים כגון הקליר מותר לומר גם בתוך התפילה.מי אנוכי כתב:כי א"כ זה צ"ע גדול כי האר"י הקפיד מאוד לא לומר שום פיוט בתוך התפילה.
מי אנוכי כתב:עץ הזית כתב:מהיכן לקחת זאת? אדרבה, כתוב במפורש שדעת האר"י שאת פיוטי הקדמונים כגון הקליר מותר לומר גם בתוך התפילה.מי אנוכי כתב:כי א"כ זה צ"ע גדול כי האר"י הקפיד מאוד לא לומר שום פיוט בתוך התפילה.
עיין בכה"ח (סי' ס"ח סק"א) שהביא את המהרח"ו שכתב שהאר"י לא אמר את הפיוטים והקדושות של האחרונים כגון: ריה"ל ור' שלמה אבן גבירול וכדו' והאחרונים אלא רק את של הראשונים דהיינו תפילות התנאים ופיוטי ר' אלעזר הקלירי.
בספר סדר הדורות וכן החיד"א במחב"ר (סי' קי"ב סק"ד) כתבו שר' אלעזר הקלירי -היה תנא.
ורואים שהאר"י אמר את הפיוטים והתפילות של התנאים ולא של הראשונים.
ור' אמנון ממגנצא היה אחרי ריה"ל ור' שלמה אבן גבירול כמעט 200 שנה (לפי ספר "סדר הדורות" - הוא כותב שהוא נפטר בשנת ה'א.) וא"כ כמעט ברור שהאר"י לא אמר את הפיוט הזה (כמו שאר הפיוטים של אותו הזמן) וא"כ זה מה ששאלתי צ"ע שהרי האר"י הקפיד לא לומר שום פיוט של האחרונים (הוספה) בתוך התפילה?!
סליחה על איחור התגובה....
עץ הזית כתב:מי אנוכי כתב:עץ הזית כתב:מהיכן לקחת זאת? אדרבה, כתוב במפורש שדעת האר"י שאת פיוטי הקדמונים כגון הקליר מותר לומר גם בתוך התפילה.מי אנוכי כתב:כי א"כ זה צ"ע גדול כי האר"י הקפיד מאוד לא לומר שום פיוט בתוך התפילה.
עיין בכה"ח (סי' ס"ח סק"א) שהביא את המהרח"ו שכתב שהאר"י לא אמר את הפיוטים והקדושות של האחרונים כגון: ריה"ל ור' שלמה אבן גבירול וכדו' והאחרונים אלא רק את של הראשונים דהיינו תפילות התנאים ופיוטי ר' אלעזר הקלירי.
בספר סדר הדורות וכן החיד"א במחב"ר (סי' קי"ב סק"ד) כתבו שר' אלעזר הקלירי -היה תנא.
ורואים שהאר"י אמר את הפיוטים והתפילות של התנאים ולא של הראשונים.
ור' אמנון ממגנצא היה אחרי ריה"ל ור' שלמה אבן גבירול כמעט 200 שנה (לפי ספר "סדר הדורות" - הוא כותב שהוא נפטר בשנת ה'א.) וא"כ כמעט ברור שהאר"י לא אמר את הפיוט הזה (כמו שאר הפיוטים של אותו הזמן) וא"כ זה מה ששאלתי צ"ע שהרי האר"י הקפיד לא לומר שום פיוט של האחרונים (הוספה) בתוך התפילה?!
סליחה על איחור התגובה....
הפיוט ונתנה תוקף נזכר בפירושי הרוקח על הפיוטים כך שאם ר' אמנון אכן נפטר בשנת ה'א' אז הפיוט לא חובר בסוף ימיו, וצריך לומר שר' אמנון אמר את הפיוט הקדום הזה כי אפשר לפרשו על מה שהיה עימו אבל הפיוט חובר דורות רבים לפניו, וכבר הוכיחו שמאחד מפיוטי ר' אלעזר הקליר ניכר שהוא הכיר פיוט זה, כך שזה פיוט שקדם לקליר וודאי הוא מיוסד על פי סוד כמו פיוטי הקליר, ומותר לאמרו בתוך התפילה גם לפי האר"י.
משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 49 אורחים