מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

טיפים לחזנים

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

טיפים לחזנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' אוגוסט 29, 2021 11:17 pm

לפני כשנתיים, ישבתי ודפדפתי במחזור, וכתבתי כמה טיפים לחזנים, והרי התוצאות לפניכם:
מצטער שאינני כותב בדיוק לפי הסדר, אבל העיקר שיהיו הדברים לתועלת.
הדברים נכתבו לפי מנהגי חב"ד, וכל אחד ייקח מכאן את מה שמתאים לו, ויעיר את הערותיו כרוח ה' הטובה עליו...


אתחיל בדבר חשוב, שנוגע דווקא לחזנים בימות החול:
כמעט בכל תפילה - יש מנהגים שונים איך להמשיך אחרי קדיש תתקבל.
לכן כדאי להתרגל להגיד בקול רם את התחלת הפיסקא שאחריו.

בפרט בתקופה זו שאומרים לדוד ה' אורי.

ועד"ז בעשי"ת כדאי לחזן חב"די להתחיל בקול את התחנון, שיידעו שהוא לא מתחיל עכשיו "אבינו מלכנו".

וכן כל כיו"ב, והחכם עיניו בראשו.


צריך להתכונן עם ניגונים מתאימים לקטעי התפילה שנוהגים לשיר אותם.
בפרט:
לכה דודי וא-ל אדון - אם חל בשבת.
זכרנו לחיים, מכלכל חיים - יש כאלו שעושים מנגינות שונות בכל פעם (יש 4 בר"ה ו4 ביום כיפור), ויש כאלו שמעדיפים מנגינות קבועות.

כנ"ל לגבי היום הרת עולם וארשת שפתינו.
יש כאלו שעושים "היום הרת עולם" במנגינה העממית של "אבינו מלכנו חננו ועננו"
ארשת - אפשר בהרבה מנגינות. כגון: תרננה שפתי, הוא אלוקינו, ועוד...

בדרך כלל - הפיוטים שנאמרים בגוף ראשון בלשון יחיד - נאמרים רק ע"י החזן בקול רם, והציבור לא מצטרף.
כגון: מסוד חכמים, והפיסקא הראשונה אחריו בשחרית. הנני העני. וגם "שולחתי במלאכות סגל חבורה".

ה' מלך ה' מלך (בשני הימים של ראש השנה, בשחרית) - מתאים מאוד לשיר אותו במנגינה שרגילים לשיר בה את "אשרי".
פיוט "מלך עליון" בשחרית יום ב - אפשר להלביש עליו ניגונים במבנה רגיל, כי הוא מחולק ל8 ביטויים.
אבל ה"מלך עליון" של היום הראשון במוסף - מחולק ל5 ביטויים בלבד, והניגון שמתלבש עליו הכי טוב לפענ"ד הוא "תרננה שפתי".


"אתה הוא אלוקינו בשמים ובארץ" וכל כיו"ב - אני מעדיף לומר אותו בהטעמה כזאת שיהיה ניכר הפיסוק המקורי, ודלא כנהוג לעוות אותו ע"י חיתוך כל שורה לשתים.
(כלומר: אינני משנה מהנהוג, אלא אומר "אתה הוא אלוקינו" בלשון קריאה, ואז "בשמים ובארץ' כמסיים את הפסוק. ועד"ז בכולם.
אבל ב"לא-ל עורך דין" איני מקפיד, כי אין שם קשר ברור בין שני חלקי השורה.

ממקומך - אפשר לשיר בניגון "רחמנא". או "סטאו יא פיטו" (שהוא גם ניגון של תשובה ותפילה). או "אנעים זמירות" (שהוא ניגון שקשור קצת ליום כיפור).
למי שלא שר ניגון ארוך על ממקומך - שמעתי חזן אחד ששר "ועינינו תראינה" במנגינת "שמחה לארצך", וזה משתלב יפה.

"קדשנו במצוותיך" - הרבה חזנים מכניסים שם מנגינות לפי מצב הרוח.
בתפילת ר"ה (לקהל שמכיר את הניגון שחיבר ישראל גרנובטר לפרק קג) - אפשר להתחיל מ"ומלכותו בכל משלה"...

ובספר חיים - יש שמנגנים אותו במנגינה ידועה (ניגון שחסידי ברסלב קיבלו ממהר"מ שפירא - מייסד הדף היומי)
אבינו מלכנו חננו ועננו - תלוי בקהל אם לנגן.
ואם שרים - אני רגיל לסמן שיסגרו את הארון תוך כדי שחוזרים על "עשה עמנו" לאחר שסיימו את הפעם הראשונה.

כל פעם שאומרים יג מידות - ראוי לומר אותם בקול רם, כדי שתהיה אמירתם בעשרה ולא כל אחד בפ"ע,
בדגש על:
הוצאת ס"ת.
מנחה של יו"כ בפיסקא "יום קוראי בשמך" (לקראת סיום הפיוטים).
נעילה - בפיוט אזכרה אלוקים וכו' (ובל"נ אכתוב עליו בהמשך).

הנני העני - יש שנוהגים לומר כמעט את כולו בקול רם (ולומר בלחש רק את "ונא אל תפשיעם" וכיו"ב)
ויש שנהגו לומר רק את ההתחלה והסוף בקול רם, והשאר בלחש.
וכל הלבבות דורש ה'.

בתחילת חזרת הש"ץ - לשים לב לומר "א-דני שפתי תפתח" וגו' לפני שמתחילים את מנגינת ההקדמה שלפני ברוך אתה וכו'.

ונתנה תוקף - יש ששרים את כבקרת רועה עדרו עם ניגונים שונים. ב770 נהוג לשיר את "בראש השנה ייכתבון" וכו' בניגון של "עסן עסט זיך".
(יש ששרים את ונתנה תוקף במנגינה שמקורה מיהודים שלא שמרו תומ"צ, וצ"ע אם ראוי הדבר, ומי שמתלבט - ישאל את רבו).

אין קצבה - יש כמה ניגונים מתאימים, כגון:
[*]הוא אלוקינו
[*]מארש ר"ח כסלו
[*]המנגינה ששרים בבתי הספר בברכת המזון על "יראו את ה' קדושיו".

ועל כן נקוה - אני רגיל לשיר אותו במנגינה ששרים בבתי הספר וכו', ועוצרים ב"ה' ימלוך לעולם ועד", ואח"כ אני משלים את ה"ונאמר והיה ... אחד ושמו אחד" לקראת סיום הברכה...

אוחילה לא-ל - יש ששרים אותו במנגינה שחיבר ר' הלל פלאי שליט"א.

עלינו לשבח - החזן צריך לאומרו כולו בקול, כי הוא חלק מחזרת הש"ץ (ובפרט סיומו - וידעת היום וגו' - הוא נחשב ע"פ הלכה כפסוק של מלכויות), ולהאריך בסיום "הוא אלוקינו אין עוד ... ועל הארץ מתחת אין עוד" כדי לתת לקהל זמן להגיד את פסוקי "אתה הראת", ואז אומרים יחד "אוחילה".
לדעת אדמו"ר הזקן - החזן לא אומר את פסוקי אתה הראת.

האוחז ביד מידת משפט - שמעתי חזנים שפשוט שרים אותו מתחילה ועד סוף.
אפשר לדוגמא במנגינת "זאל שוין זיין די גאולה" (המנגינה ה"רגילה" של "יחי אדוננו").
(ויש שנהגו לומר בהמשך אחד "וצדקנו במשפט המלך המשפט האוחז ביד מידת משפט")

שאו שערים שבחזרת הש"ץ - הרבה חזנים רגילים לשיר. רק להיזהר לא לחזור על המילים.

כה אמר ה' זכרתי לך חסד נעורייך וגו' - אפשר לשיר באחת המנגינות הידועות.
וכן הבן יקיר לי, והי' ביום ההוא.

הללוי' הללו א-ל בקדשו - אפשר להלביש מנגינה (לדוגמא: המארסלייז).

וקרב פזורינו - בר"ה אומרים אותו פעמיים במוסף, ואפשר לעשות במנגינות שונות.
גם ל"שים שלום" אפשר להלביש מנגינות שונות.

"וביום שמחתכם" שבסיום ברכת שופרות - כמובן ששרים...

ראיתי בתי כנסת - כנראה בעיקר מחסידי ברסלב - שנוהגים למחוא כפים אחרי "המלך הקדוש".
אז תדעו שלא מתכוונים למחוא כפים לחזן אלא למלך...

לאלו שמכניסים שירים מודרניים ולא רק ניגוני חב"ד,
הייתי ממליץ על:
שמו מפארים - משפחת וואך
יעלה ויבוא - פרחי מיאמי
רצה ה' אלוקינו - אברהם פריד
אבינו מלכנו זכור רחמיך - משפחת וואך

היום תאמצנו - שמעתי לפחות 3 ניגוני חב"ד על זה, אבל אני תמיד עושה את ניגון ההקפות של האבא של הרבי.

עד כאן לראש השנה.
מתחיל עם יום כיפור.

לתכנן מראש ניגונים ל"סלח נא אשמות" ו"אמנם כן", ולבדוק שהניגון באמת משתלב בפיוט בצורה נעימה לאוזן...
אם חל יוה"כ בשבת אני עושה אותם בניגוני שבת ("שלום עליכם" ו"אשת חיל"), ומשלב ניגוני שבת במקומות נוספים בתפילה (כגון "מכלכל חיים" או "זכרנו", ובפרט את "שערי ארמון" (הנאמר בשעתא דרעוא דכל רעוין) אני שר בניגון של "בני היכלא").
בחול - אפשר לדוגמא לעשות בניגון "אנעים זמירות".

"אמרו לאלוקים" ו"מעשה אלוקינו" (שחרית ומוסף) - אפשר לשיר אותם במנגינה החב"דית שרגילים לשיר אותה ב"א-ל אדון", או במנגינה הדומה-קצת "ואלוקים מלכי מקדם".

על ישראל אמונתו - יש חזנים ששרים. צריך לתכנן מנגינה בהתאם לבחירתך.

האדרת והאמונה - יהיה יפה אם יעשו אותו במנגינה שונה ממה ששרו לפני ברוך שאמר.
פעם הייתי חזן שחרית והגבאי בדיוק שכח לשלוח מישהו לפתוח את הארון, אז ניצלתי את הזמן לשיר את ההקדמה של המארסלייז...

והביאותים אל הר קדשי (בכל תפילות יום הכיפורים, וגם בסיום מוסף דר"ה) - אפשר לשיר במנגינה, אם זה מתאים לקהל...

מה אנו מה חיינו - יש ששרים אותו בניגון השלישי והפחות מפורסם של האדרת והאמונה.

כי אנו עמך - ראיתי מקומות ששרים בארבע התפילות הראשונות את הניגון "הארוך" ובנעילה את הקצר.


בפיסקה "יום אשר אשמנו" - אפשר לשיר את "ונסלח".
ועד"ז ב"יום ידרשוך" - את "כי ביום הזה".
כמו"כ בפיסקה "יום דפינו" אפשר להתחזן על "סלח נא ... ושם נאמר".
גם במוסף ובמנחה יש פיסקאות בסדרת ה"יום..." שאפשר להתחזן/לשיר בהם.
בפרט במנחה חשוב לומר עם הקהל את יג המידות.

ואביתה תהילה - בפיסקה האחרונה, ראוי להטעים יפה את חמשת השמות של הנשמה שמוזכרים שם (אגב: אשמח אם מישהו יבאר לי מדוע הסדר הוא נרחנ"י במקום נרנח"י).

בכל סיומי הפיוטים דג' תפילות היום - נראה לי מתאים לומר "בנשימה אחת" את "תעבור על פשע לעם שבי פשע ככתוב על יד נביאך מי א-ל כמוך נושא עוון ועובר על פשע"

כאוהל הנמתח - רגילים לשיר במנגינה המוכרת גם על המילים "כמופת הייתי לרבים"

והכהנים - יש ארבע פיסקאות כאלו. בשניה (זו שאין לפניה "וכך היה אומר") - לא כורעים ולא משתחווים, אז אפשר לעשות את החזנות בנחת....

נעילה, שערי ארמון - כדאי להכין מנגינה. אפשר לדוגמא בני היכלא (בפרט בשבת, כנ"ל) או אנעים זמירות.

להשתדל לא להאריך יותר מדי בכתר של נעילה - לרחם על אלו שעייפים מהצום וקשה להם לעמוד.

אחרי יג מידות שאחרי "מרובים צרכי עמך" - מגיעים כמה קטעים קצרים מתוך פיוטי הסליחות שלפני ר"ה (לא כולם נאמרים בחב"ד).
לפענ"ד ראוי לומר אותם במנגינת פזמוני סליחות.
בפרט "זכור ברית" הוא מהסליחות לער"ה (שעל שמו נקראים הסליחות דער"ה "סליחות זכור ברית") ואם מתבוננים - רואים שיש פזמון לסירוגין: פעם "והשב שבות אהלי יעקב והושיענו למען שמך" ופעם "ושוב ברחמים על שארית ישראל והושיענו למען שמך".

בפיוט "אזכרה אלוקים ואהמיה", יש שנוהגים לומר כפי שכתוב במחזור (וכן בסידורי חב"ד בסליחות לשני תניינא) - שחוזרים י"ג מידות בין פיסקה לפיסקה, אבל יש שנוהגים לומר י"ג מידות בתחילה ובסוף בלבד (ראיתי זאת לא רק בחב"ד). לאור חילוקי המנהגים האלו, נלפענ"ד שבמקום שאין מנהג ברור של הקהל - יותר ראוי לומר אותם גם בין פיסקה לפיסקה, ומשני טעמים: א. כך כתוב במחזור, ומהיכי תיתי לנהוג אחרת?! ב. רק לפני כמה שנים נודע לי שיש בזה חילוקי מנהגים, ומי יודע כמה שנים יצא שאמרתי את זה בלי הקהל מתוך מחשבה שמסתמא הקהל אומר זאת עכשיו. ועד"ז בוודאי ישנם אנשים רבים שרואים את מה שכתוב במחזור ואומרים י"ג מידות, אז כבר עדיף שיאמרו זאת כל הציבור כדי לא לגרום ליחידים לומר דבר שבקדושה שלא עם הציבור. כך נהגתי בכל השנים כשהייתי ש"צ בנעילה, ואמרתי בקול רם עם כל הציבור את הי"ג מידות גם בין פיסקה לפיסקה.

"רחם נא קהל עדת ישורון", וכן "שערי שמים פתח" - אני רגיל לאומרם בניגון של הושענות, שהרי משם מגיעות שתי הפיסקאות האלו...
(אגב, נוסח אדה"ז בסידורו הוא "תושיענו וריב אל תמתח" ולא "תושיע" כבמחזורי חב"ד, וצ"ע)

מארש נפוליון - לפני התקיעה.
אחרי התקיעה (ובקשת "לשנה הבאה בירושלים") - סוגרים את ארון הקודש (מובא גם במחזורים הישנים - באותיות הקטנות שלפני נעילה).

והעיקר שנזכה אנחנו לשנה הזאת בירושלים, שהקב"ה ישיב כהנים לעבודתם ולויים לשירם ולזמרם, במהרה בימינו אמן.

לבי במערב
הודעות: 9296
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 01, 2021 6:39 am

המקור לכפילת הי"ג מדות בכל פסקא מבואר בליקוט טעמים ומקורות לסליחות, ד"ה 'במוצאי מנוחה' (במהדו"ח - ע' 200). וכ"ה במחזור מהדו' גולדשמידט (ס"ע 663).

אראל
הודעות: 3383
הצטרף: ג' יוני 01, 2010 8:48 am

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי אראל » ד' ספטמבר 01, 2021 7:01 am

ייש"כ
והיות שכבר יש לי חזקה שנים רבות לשמש בעל תפלה ביוה"כ בשחרית, אשמח אם תפרט איזה 'הצעות' על 'אמרו לאלקים', פיוט ארוך שאני מתקשה בכל שנה להתאים ניגון קל, והציבור יתרצו 'לעזור' אותי...
וגם אם אפשר לציין מה זה ניגון 'מרסלייז' שהזכרת

לבי במערב
הודעות: 9296
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 01, 2021 7:47 am

אראל כתב:וגם אם אפשר לציין מה זה ניגון 'מרסלייז' שהזכרת

מענה איש
הודעות: 1028
הצטרף: ה' יולי 06, 2017 12:14 pm

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי מענה איש » ד' ספטמבר 01, 2021 9:26 am

אינני משמש כחזן.
אך כמה טיפים לעייפות הקול.
א. להחליף סולם (לרדת טון או לעלות בלשון העם) כשמחליפים סולם אז פשוט משנים את איזורי הלחץ על המיתרים ופעמים שהדבר מכניס קצת גיוון וחיות חדשה לתפילה ולציבור
ב. להרפות את מיתרי הקול ביני וביני (כשהציבור עונה בסוף קטע וכדו')
ג. להתפלל במנעד רחב יותר כך שהלחץ מתפזר ולא במקום אחד (שירים למשל זה מנעד רחב, 'נוסח' פחות אך תמיד אפשר לשחק)
ד. שתיקה מוחלטת כשאתה לא חזן.
ה. לחזני שחרית רצוי לקום מוקדם.
ו. לא להתפלל על השובע (עיקר הבעיה בערבית דכיפור)
ז. הלחץ מעייף את הקול ואף פוגם בקולו של החזן.

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 01, 2021 12:46 pm

לבי במערב כתב:המקור לכפילת הי"ג מדות בכל פסקא מבואר בליקוט טעמים ומקורות לסליחות, ד"ה 'במוצאי מנוחה' (במהדו"ח - ע' 200). וכ"ה במחזור מהדו' גולדשמידט (ס"ע 663).

לא הבנתי מה ראית להביא מהמקורות האלו לעניננו.
בראשון כתוב שבדרך כלל חוזרים על פזמונים, אבל הוא לא מדבר על הפיוט הזה.
ובשני - נדפס "יי" בסיום כל פיסקה, ומה ראית חידוש בזה לעומת כל הסידורים והמחזורים שגם בהם נדפס "יי" או "יי יי"?

והמנהג בקהילות רבות (גם בחלק מקהילות חב"ד, וגם ראיתי פעם אחת בבית כנסת ליטאי כשאמרו את הפיוט הזה) שאין אומרים את הי"ג מידות בין בתי הפיוט, אלא רק בתחילתו ובסופו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 01, 2021 12:52 pm

אראל כתב:ייש"כ
והיות שכבר יש לי חזקה שנים רבות לשמש בעל תפלה ביוה"כ בשחרית, אשמח אם תפרט איזה 'הצעות' על 'אמרו לאלקים', פיוט ארוך שאני מתקשה בכל שנה להתאים ניגון קל, והציבור יתרצו 'לעזור' אותי...
וגם אם אפשר לציין מה זה ניגון 'מרסלייז' שהזכרת

הזכרתי שיש ניגון חב"די שרגילים לשיר אותו על "א-ל אדון", ויש ניגון קצת דומה לו, ששרים אותו בחב"ד על "ואלוקים מלכי מקדם", והמבנה של שניהם מתאים ממש לפיוטי "אמרו לאלוקים".
קבצים מצורפים
ואלוקים מלכי מקדם.mp3
(1.09 MiB) הורד 139 פעמים

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 01, 2021 12:59 pm

לבי במערב כתב:
אראל כתב:וגם אם אפשר לציין מה זה ניגון 'מרסלייז' שהזכרת
האדרת והאמונה במנגינת המארסלייז.mp3

א. המארסלייז (או המארסייז - תלוי בהגייה וכו') הוא המנון צרפת - https://www.hamichlol.org.il/%D7%94%D7% ... 7%A4%D7%AA - שהרבי מליובאוויטש הצמיד אליו את מילות "האדרת והאמונה", ומאז זה התקבל בחב"ד כניגון.
ב. ההקדמה שדיברתי עליה - זה התוספת ששרים בקובץ המצורף לפני "ההוד וההדר", ובדרך כלל אין רגילים בחב"ד לשיר אותה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » ד' ספטמבר 01, 2021 1:04 pm

עזריאל ברגר כתב:
אראל כתב:ייש"כ
והיות שכבר יש לי חזקה שנים רבות לשמש בעל תפלה ביוה"כ בשחרית, אשמח אם תפרט איזה 'הצעות' על 'אמרו לאלקים', פיוט ארוך שאני מתקשה בכל שנה להתאים ניגון קל, והציבור יתרצו 'לעזור' אותי...
וגם אם אפשר לציין מה זה ניגון 'מרסלייז' שהזכרת

הזכרתי שיש ניגון חב"די שרגילים לשיר אותו על "א-ל אדון", ויש ניגון קצת דומה לו, ששרים אותו בחב"ד על "ואלוקים מלכי מקדם", והמבנה של שניהם מתאים ממש לפיוטי "אמרו לאלוקים".

מצו"ב גם הניגון של "א-ל אדון".
קבצים מצורפים
א-ל_אדון.mp3
(3.61 MiB) הורד 190 פעמים

לבי במערב
הודעות: 9296
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי לבי במערב » ד' ספטמבר 01, 2021 8:03 pm

עזריאל ברגר כתב:בראשון כתוב שבדרך כלל חוזרים על פזמונים, אבל הוא לא מדבר על הפיוט הזה. ובשני - נדפס "יי" בסיום כל פיסקה, ומה ראית חידוש בזה לעומת כל הסידורים והמחזורים שגם בהם נדפס "יי" או "יי יי"?
זו הנקודה... אין סיבה שיהי' דיון על הפיוט הספציפי הזה, אלא כמעשהו בכולם כך אף בו.
אין 'חדוש' במהדו' גולדשמידט, מלבד אמינותו ודייקנותו.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי לייטנר » ד' ספטמבר 01, 2021 9:37 pm

ראשית, ייש"כ על הטיפים הטובים והרבים.

א. את 'הנה כחומר' כדאי לשיר במנגינה של שלום חריטונוב (מוכר יותר בשימוש בשיר 'שכב בני').
ב. בשנים האחרונות יש ששרים את 'יעלה תחנוננו' בלחנו של ר' אביתר בנאי 'יש לי סיכוי'.
ג. קצת מגוחך לכתוב את ההערה על הלחן של 'ונתנה תוקף', כשבאותה הודעה מומלץ לשיר פיוט מסויים במנגינת המארסילייז...

דרומי
הודעות: 9114
הצטרף: ב' פברואר 20, 2017 11:26 am

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי דרומי » ה' ספטמבר 02, 2021 9:49 am

לגבי הפיוטים 'אמרו לאלקים' ו'מעשה אלקינו' - הייתי ממליץ להתאימם למנגינת 'אסדר לסעודתא' (המוכרת כיום בחב"ד, אבל כנראה שמדובר במנגינה עממית). מתאים במיוחד כשיום הכפורים חל בשבת...
קבצים מצורפים
12-02 - Asader L'Se'udasa -- Heichal Neginah.mp3
(1.24 MiB) הורד 154 פעמים

בן ראובן
הודעות: 970
הצטרף: ב' אוקטובר 15, 2012 10:29 pm

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי בן ראובן » ו' ספטמבר 03, 2021 12:13 am

מבעל תפילה מובהק שמעתי, שגם כאשר מתאימים ניגונים ושירים שונים לפיוטי התפילה, מן הראוי לשוררם רק על חלק מהפיוט, ולהשאיר חלק מהפיוט לאמירה בנוסח המקובל.

לדוגמא: הפיוט "האוחז ביד - וכל מאמינים", שיש לו גם נוסח מקובל וגם ניגון חב"די בעל ניחוח מיוחד - יש לשיר את הניגון רק על חלק מהחרוזים. ואילו כאן מציעים לשיר את כולו במנגינת "זאל שוין זיין די גאולה"... למה שלא נשיר כך את כל התפילה ברצף, מ"הודו" עד "היום תאמצנו"?...

לבי במערב
הודעות: 9296
הצטרף: א' מאי 14, 2017 12:58 pm
מיקום: עקב צמצום שהותי כאן בע"ה, לענינים נחוצים - נא לפנות בהודעה פרטית. תודה מראש.

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי לבי במערב » ו' ספטמבר 03, 2021 3:09 am

והיינו, מן הסתם, כאזהרת מהרי"ל שלא לשנות הניגונים - דנקוט מיהא פלגא.

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 05, 2021 5:20 pm

דרומי כתב:לגבי הפיוטים 'אמרו לאלקים' ו'מעשה אלקינו' - הייתי ממליץ להתאימם למנגינת 'אסדר לסעודתא' (המוכרת כיום בחב"ד, אבל כנראה שמדובר במנגינה עממית). מתאים במיוחד כשיום הכפורים חל בשבת...

נראה לי שאינו מתאים מבחינת משקל השיר - "אמרו לאלוקים" ו"מעשה אלוקינו" מתחלקים לששה חלקים, ואילו "אסדר לסעודתא" מתחלק לשמונה.

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 05, 2021 5:22 pm

בן ראובן כתב:מבעל תפילה מובהק שמעתי, שגם כאשר מתאימים ניגונים ושירים שונים לפיוטי התפילה, מן הראוי לשוררם רק על חלק מהפיוט, ולהשאיר חלק מהפיוט לאמירה בנוסח המקובל.

לדוגמא: הפיוט "האוחז ביד - וכל מאמינים", שיש לו גם נוסח מקובל וגם ניגון חב"די בעל ניחוח מיוחד - יש לשיר את הניגון רק על חלק מהחרוזים. ואילו כאן מציעים לשיר את כולו במנגינת "זאל שוין זיין די גאולה"... למה שלא נשיר כך את כל התפילה ברצף, מ"הודו" עד "היום תאמצנו"?...

לבי במערב כתב:והיינו, מן הסתם, כאזהרת מהרי"ל שלא לשנות הניגונים - דנקוט מיהא פלגא.

האריך בזה הרמ"מ ברונפמן בגיליון כפר חב"ד היו"ל בימים אלו.

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 05, 2021 5:24 pm

לייטנר כתב:ראשית, ייש"כ על הטיפים הטובים והרבים.

א. את 'הנה כחומר' כדאי לשיר במנגינה של שלום חריטונוב (מוכר יותר בשימוש בשיר 'שכב בני').
ב. בשנים האחרונות יש ששרים את 'יעלה תחנוננו' בלחנו של ר' אביתר בנאי 'יש לי סיכוי'.
ג. קצת מגוחך לכתוב את ההערה על הלחן של 'ונתנה תוקף', כשבאותה הודעה מומלץ לשיר פיוט מסויים במנגינת המארסילייז...

א. לא טרחתי לכתוב זאת, כי הדברים נכתבו במקור לחסידי חב"ד, שאין להם הוו"א שלא לשיר ניגון זה על פיוט זה.
ב. איני מכיר. ועכ"פ בחב"ד יש ניגון שנקרא "יעלה תחנונינו", ולכן לא חיפשתי לזה ניגון אחר.
ג. אפשר להתווכח על זה, וכבר נידון במקום אחר בארוכה, ולמעשה כתבתי - מי שמתלבט שישאל את רבו.

לייטנר
הודעות: 5599
הצטרף: א' אוגוסט 14, 2011 9:42 pm

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי לייטנר » א' ספטמבר 05, 2021 5:38 pm

אה, לא ראיתי את הכותרת 'לחסידי חב"ד'.

לגבי אותו לחן, אני לא מקבל תמלוגים מהשימוש בו. הצבעתי על הגיחוך שבשימוש בלחנים שמקורם אינו טהור תוך כדי אמירה על לחנים אחרים שבעניינם יש צורך בשאלת רב.

עזריאל ברגר
הודעות: 13108
הצטרף: ג' אוקטובר 14, 2014 3:49 pm
מיקום: בת עין יע"א

Re: טיפים לחזנים

הודעהעל ידי עזריאל ברגר » א' ספטמבר 05, 2021 5:47 pm

לייטנר כתב:לגבי אותו לחן, אני לא מקבל תמלוגים מהשימוש בו. הצבעתי על הגיחוך שבשימוש בלחנים שמקורם אינו טהור תוך כדי אמירה על לחנים אחרים שבעניינם יש צורך בשאלת רב.

בקצרה: יש רבים הסבורים, שרק לצדיקים גדולים יש כוח "להוציא ניגון מבין הקליפות". ועפ"ז יש חילוק מהותי בין ניגון שהאדמו"ר מליובאוויטש בעצמו הפך אותו ל"ניגון חסידי", לבין ניגון שאנחנו רוצים לקחת אותו ולהכניס אותו אל הקדושה.


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 16 אורחים