הודעהעל ידי בחפשי כותב » א' ספטמבר 12, 2021 8:07 am
אודות קבורתו של רב עמרם גאון ז"ל במגנצא, ראה ב'סדר הדורות' (ד אלפים תרו) שהביא מעשה נפלאה מזה, שרב עמרם גאון ז"ל נקבר במגנצא, עיין שם. אך הוסיף בסדר הדורות, שאינו יודע אם זה רב עמרם גאון שחיבר את 'סידור רב עמרם גאון', או גאון אחר הוא. אמנם בשו"ת חתם סופר הנ"ל נקט בפשטות שזה אכן רב עמרם גאון ז"ל בעל ה'סידור'.
ולא נעלם מעיני דברי ר' אריה ליב פרומקין ב'דברים אחדים' על 'סדר רב עמרם השלם' (דף טז ע"ב) שכתב בזה"ל: "הננו להעיר מענין רבינו הגאון הקדמון רב עמרם ז"ל, שטעות נזדקר לפני רבינו בעל החתם סופר באו"ח סי' ט"ו במה שכתב "והגאון רב עמרם מסדר תפלות ישראל מקומו במגנציא וראיתי קברו, וכן בעל ונתנה תוקף", עכ"ל. כי רבינו הגאון רב עמרם לא היה מעולם במגנצי"א, ושום אחד מקוראי הדורות לא הזכירו שהלך לשם, ואין ספק ששם בבבל מנוחתו כבוד ונפטר שם. ואמנם כן שכשהיה בעל החת"ס במגנצי"א הראוהו קברו של רב עמרם, אבל טעו והגידו לו זאת על שמו של מסדר התפלות, ובאמת איננו, אלא רב עמרם הנזכר באור סי' שצ"ג וכו', ונתחלף להמגידים לאמר אליו שהוא הגאון מסדר התפלות מבבל, וכבר העיר מזה א' מהאחרונים בס' המזרח".
אמנם רא"ל פרומקין לא הביא שום ראיה והוכחה לדבריו, רק כל השערתו מבוססת על הטענה כי "שום אחד מקוראי הדורות לא הזכירו שהלך לשם". וכבר למדנו חז"ל (כתובות דף כג ע"א) דלא ראינו אינו ראיה, ואולי החת"ס אכן ראה או שמע שזהו קברו של רב עמרם גאון ז"ל בעל הסידור. ואפילו אם יבואו אלף חכמים כרא"ל פרומקין, ויכחשו את דברי החת"ס, בלי שום ראיה והוכחה ברורה, אאמין יותר בקבלת החת"ס. ולענ"ד שעל דא וכגון דא אמרו חז"ל (עבודה זרה דף יט ע"ב) שאפילו שיחת חולין של ת"ח צריכה לימוד. דהיינו, למרות שיש מקום לפקפק ולהטיל ספק בשיחתו של ת"ח, אין לבטל שיחתו בשתי ידים ולומר "מדהא ליתא הא נמי ליתא".
בין כך ובין כך, לא באתי להכריע בין החוקרת שולמית אליצור והחוקר רא"ל פרומקין, לבין מרן החתם סופר זי"ע, רק אחרי שלא ראיתי שום אחד מהחברים כאן שיציינו לשו"ת חתם סופר, העתקתיו. למרות שיש לדחות ולומר ש'בעל' ונתנה תוקף, אין פירושו 'מחבר', רק 'מיסד' וכיו"ב, אעפ"כ העתקתיו לתוספות ידיעה חשובה בנידון דידן, והבוחר יבחר.