עמוד 2 מתוך 2

Re: בגדי שבת בסליחות?!

פורסם: ד' ספטמבר 05, 2018 9:55 pm
על ידי משולש
הפשוט בפשטותו כתב:
קרית מלך כתב:גם על מגילת איכה אמר מרן החזו"א שבודאי נאמרה בשמחה! כי אין הנבואה שורה אלא מתוך שמחה.
פשוט וברור שהלשונות של אבל ובכי ומספד שנאמרו לגבי תשובה אין משמעותם כמו שמקובל היום להשתמש עם המושג "אבלות", נפשו עליו תאבל מבטא את הצער והכאב על החטאים שחטא בהם האדם, אך אין הביאור הוא שצריך להרגיש כאבל ר"ל. וכי יש מי שמדמה בדעתו שעצבות ואבלות - במובנם המקובל היום - יכולים לסייע לשוב בתשובה? הרגשת חדלון ואין אונים וחוסר יכולת לשנות את המצב [כמו באבלות או במי ששרוי בעצבות] אין משמעותה לשוב בתשובה, אדרבה, תשובה מסמלת את היכולת לשנות ולתקן ולהשיב את המצב לקדמותו כמו שהיה לפני שחטא.
הדרך לכך היא בהכרה בעומק החטא ועד כמה גרוע הוא, כל דברי רבנו יונה סובבים אודות יסוד פשוט וברור זה.

אגב, החזו"א לא הוה ניחא ליה כלל מה שנוהגין בקצת מקומות לומר בשבת חזון כמה פסוקים בניגון איכה ואמר שהוא אבילות בשבת

מה הבעיה לומר בניגון איכה? הרי לפי החזו"א עצמו מגילת איכה גופא נאמרה בשמחה. אז זה לא אבלות...

Re: בגדי שבת בסליחות?!

פורסם: ה' ספטמבר 06, 2018 8:04 am
על ידי איש גלילי
משולש כתב:
הפשוט בפשטותו כתב:
קרית מלך כתב:גם על מגילת איכה אמר מרן החזו"א שבודאי נאמרה בשמחה! כי אין הנבואה שורה אלא מתוך שמחה.
פשוט וברור שהלשונות של אבל ובכי ומספד שנאמרו לגבי תשובה אין משמעותם כמו שמקובל היום להשתמש עם המושג "אבלות", נפשו עליו תאבל מבטא את הצער והכאב על החטאים שחטא בהם האדם, אך אין הביאור הוא שצריך להרגיש כאבל ר"ל. וכי יש מי שמדמה בדעתו שעצבות ואבלות - במובנם המקובל היום - יכולים לסייע לשוב בתשובה? הרגשת חדלון ואין אונים וחוסר יכולת לשנות את המצב [כמו באבלות או במי ששרוי בעצבות] אין משמעותה לשוב בתשובה, אדרבה, תשובה מסמלת את היכולת לשנות ולתקן ולהשיב את המצב לקדמותו כמו שהיה לפני שחטא.
הדרך לכך היא בהכרה בעומק החטא ועד כמה גרוע הוא, כל דברי רבנו יונה סובבים אודות יסוד פשוט וברור זה.

אגב, החזו"א לא הוה ניחא ליה כלל מה שנוהגין בקצת מקומות לומר בשבת חזון כמה פסוקים בניגון איכה ואמר שהוא אבילות בשבת

מה הבעיה לומר בניגון איכה? הרי לפי החזו"א עצמו מגילת איכה גופא נאמרה בשמחה. אז זה לא אבלות...

לפי הסיפורים שמסרו פה מהחזו"א, סבירא ליה לחלק בין אבלות לעצבות. וממילא איכה נכתבה באבלות אבל לא בעצבות, ואילו בשבת גם אבלות אסורה.