עמוד 2 מתוך 2

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 8:53 pm
על ידי ר' גרונם יקום פורקן
תולעת ספרים07 כתב:א: השדי חמד - הרד"ל - האבני נזר - ועוד וכפי שעיניך תיחזינה מישרים לא ידעו מהם סחים והרי הם כותבים טעם מדוע חייבים לכסות ע"ש.

בעיקר דבריו שולל הרד"ל את מנהג הכיסוי מכל וכל, אלא שבדרך דוחק, כדי שלא יהיה המנהג כחוכא ואטלולא, המציא לו נימוק וטעם. וכמובן שאילו היו המחברים יודעים שהמנהג בטעות נולד, לא היו טורחים בטעמו.

תולעת ספרים07 כתב:ב: המחבר עצמו מביא ראיה ממיקומו של הקטע ובסוף המאמר לא תירץ כלום ועדיין קשיא שהיה לו להביא דין זה בטרם יביא דיני שח בין התקיעות.

אין צריך לדייק במיקום עד כדי כך. אחרי הכל מדובר בהגהות שנכתבו על ספר המנהגים, והכא בדיני הפסק עסקינן ולא בדינים שלפני הברכות.

תולעת ספרים07 כתב:ג: מנין לך כדבר פשוט שאימון אינו נחשב להפסק ומדוע לא עלה על דל שפתיו של פוסק כל שהוא לכתוב חידוש גדול כזה להדיא שמותר להתאמן בין הברכה לתקיעה.

להלן באות ה' אתה מצהיר שאין ספק שתקיעה שלא כהוגן אינה נחשבת הפסק, וכאן אתה מתחבט כל כך בתקיעה שלא כהוגן בצורה מכוונת? והרי אימון של קולות מועטים בוודאי יהיו קצרים מתקיעות שלא כהוגן שיצאו מהוססות מפי התוקע.
על כל פנים, ברי שיש הבדל בין אמירת קפיטל תילים שלם לבין כמה תקיעות.
ואדרבה, מדוע לא עלה על דעת אדם לפניו לכתוב חידוש כה מופלא שצריך לכסות השופר בלי שום נימוק?

תולעת ספרים07 כתב:ד: ראה בסימן תקצ"ב סעיף ד' ובמ"ב שם ותווכח לנכון שאימון נחשב להפסק.

לא מצאתי בעניי.

תולעת ספרים07 כתב:ו: באתי רק להדגיש את הבעיתיות שבאמת המאמר אינו לפני וכל מה שקראתי זה ממה שהעלו כאן - ומלמעלה הדברים נראים כאילו הכל מתחלק לו לבעל מחבר המאמר ואין כל בעיה עם גירסה ג' עד שהוא כביכול הופך את כולם למטומטמים שטעו בין השלה וכדו' כאשר נכדו של בעל השל"ה כותב בעניין בשו"ת שלו. - והרב המחבר השו"ת היה מגדולי הפוסקים בהונגריה מלפני השואה.

מה נעשה עם העובדה הפשוטה שהדבר אינו בשל"ה?

תולעת ספרים07 כתב:ז: כל המשנה ידו על התחתונה - ועל ידי מחקרים של כתבי יד לא נבוא לשנות מנהגים בכלל ישראל מה גם שלא גרע ממנהג נשים שכתב הרשב"א בשו"ת שלו סימן ט' שאין לשנותו במידה ואין זה נוגד את ההלכה.

עי' בראש המאמר שהדבר בהחלט נוגד את ההלכה.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 8:58 pm
על ידי תולעת ספרים07
ר' גרונם יקום פורקן כתב:
תולעת ספרים07 כתב:
תולעת ספרים07 כתב:ז: כל המשנה ידו על התחתונה - ועל ידי מחקרים של כתבי יד לא נבוא לשנות מנהגים בכלל ישראל מה גם שלא גרע ממנהג נשים שכתב הרשב"א בשו"ת שלו סימן ט' שאין לשנותו במידה ואין זה נוגד את ההלכה.

עי' בראש המאמר שהדבר בהחלט נוגד את ההלכה.

כבודו מתכבד להוריד את הקובץ שכבר צירפתי וראה בדברי האבני נזר שחייבים לכסות.
לכסות את השופר מתוך קנין תורה לרבי אברהם דוד הורביץ זל.png
לכסות את השופר מתוך קנין תורה לרבי אברהם דוד הורביץ זל.png (18.5 KiB) נצפה 14183 פעמים

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 9:02 pm
על ידי ר' גרונם יקום פורקן
אתה צודק.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 9:30 pm
על ידי תולעת ספרים07
חלילה לא באתי לבטל את מסקנת בעל המאמר וגם לא לזלזל בכבודו - אני נמצאים כאן כדי להעשיר את ידיעתינו ואודה ולא אבוש שגם אני החכמתי מקריאת המאמר.
באתי לפלפל בלימוד ותו לא.
הבעיה היא שגם אתה צודק וגם אני צודק וכולנו צודקים חכמים ונבונים ואעפ"כ עלינו לספר בכיסוי השופר בר"ה.
אשמח מאוד לקרוא עוד מאמרים כאלו מידי פעם.
עצתי לך להביא בפעם הבא גם את ההערות וכל הנידון מסביב במידה ואינך/והינך מעוניין לשמוע דעה נוספת בעניין.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 9:34 pm
על ידי ר' גרונם יקום פורקן
תולעת ספרים07 כתב:עצתי לך להביא בפעם הבא גם את ההערות וכל הנידון מסביב במידה ואינך/והינך מעוניין לשמוע דעה נוספת בעניין.

הספר מצוי בחנויות וכל המעוניין באמת להעשיר את ידיעותיו, ייגש וירכוש.
מאוסה היא התגובה הרפלקסיבית העולה כל פעם שמישהו מפנה למאמר כלשהו: הב הב!

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 9:53 pm
על ידי חכם באשי
ר' גרונם יקום פורקן כתב:מאוסה היא התגובה הרפלקסיבית העולה כל פעם שמישהו מפנה למאמר כלשהו: הב הב!

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 10:03 pm
על ידי תולעת ספרים07
חכם באשי כתב:
ר' גרונם יקום פורקן כתב:מאוסה היא התגובה הרפלקסיבית העולה כל פעם שמישהו מפנה למאמר כלשהו: הב הב!

ברוך הנמצא ידידי חכם באשי
אמור לי כאחד המתמצא בדיני היסטוריה האם הרד"ל [רבי דוד לוריא] ז"ל - היה אמור לדעת איך עשה הגאון מוילנא ז"ל בבית כנסת שלו בנוגע לכיסוי השופר.
החכימיני ואשמח.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 10:05 pm
על ידי היא שיחתי
נעול

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 10:46 pm
על ידי שמח תשמח
המאמר של הרב גולדהבר נפתח כך:
חלק מהעמידה על משמר מנהג ישראל, הוא הטורח במלאכת הברירה, בין מנהג שמקורו מקודש למנהג מחוסר בסיס. יש מקום להבחין בין מנהג ששורשו מקמאי דקמאי, מראשית ההתיישבות היהודית בקהילות העתיקות באירופה ושורשיו נעוצים ביסודות איתנים, לבין מנהג שנוצר במשך הדורות, טלאי על גבי טלאי ואין מקורו מבורר.

לא הבנתי את ההנגדה. מראש דבריו נראה שרק מנהג שהוא מראשית ההתישבות היהודית באירופה יש לו זכות קיום, וצריך לעמוד על המשמר לקיימו. ומשמע שמנהג שנוצר נניח רק לפני 300 שנה מזמן הב"ח, הוא מנהג שאפשר לבטלו בקל. ("מנהג מחוסר בסיס") ושוב משמע שלא זמנו של המנהג קובע אלא העיקר שלא יהיה טלאי ע"ג טלאי. אתם הבנתם את זה?

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' אפריל 14, 2011 11:48 pm
על ידי חכם באשי
תולעת ספרים07 כתב:
חכם באשי כתב:
ר' גרונם יקום פורקן כתב:מאוסה היא התגובה הרפלקסיבית העולה כל פעם שמישהו מפנה למאמר כלשהו: הב הב!

ברוך הנמצא ידידי חכם באשי
אמור לי כאחד המתמצא בדיני היסטוריה האם הרד"ל [רבי דוד לוריא] ז"ל - היה אמור לדעת איך עשה הגאון מוילנא ז"ל בבית כנסת שלו בנוגע לכיסוי השופר.
החכימיני ואשמח.


איני מכיר את התחום,
עכ"פ למיעוט ידיעתי בענין, אביו של הרד"ל היה מרואי פני הגר"א, ויש סבירות גבוהה שהמסורת של הרד"ל בנוגע לגר"א - היא אמינה.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 3:33 am
על ידי גימפעל
כל אלו שנזעקו להגן על קובץ עץ חיים וישורון ממלאים עתה את פיהם מים, האם יש הסבר לזה ?

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 1:48 pm
על ידי תולעת ספרים07
ר' גרונם יקום פורקן כתב:
תולעת ספרים07 כתב:משום מה בחר בעל המאמר להתעלם מן המט"א תקפ"ה ס"ג שאכן הביא את המנהג שמברכים כשהוא מכוסה במפה על השולחן - וכבר כתבו האחרונים שהמ"ב לא הביאו מטעם שצריך לאחוז בידו הדבר כשמברכים עליו. - ובאלף המגן הביא מסדור יעב"ץ לאוחזו בידו בשעת הברכה ומכוסה. ועוד הרבה.
ולסיום גם אוסיף לחזות בקובץ שהעליתי מתוך שו"ת קנין תורה לרבי אברהם דוד הורביץ ז"ל שכתב לדון מדוע צריך לכסות את השופר וכל הוספה למותר.

כל המקורות הללו נשנו ובאו במאמר, ותמוהה הביקורת הנחפזת קודם הקריאה. בטוחני שקריאה רגועה תתרץ כמה קושיות.
ולבסוף, אשתוקק לדעת מי הם האחרונים שכתבו כן בדעת המשנ"ב.

להלן שתי קבצים מתוך שו"ת ציץ אליעזר בעניין כיסוי השופר.
בענין כיסוי השופר  מתוך שות ציץ אליעזר_עמוד_1.png
בענין כיסוי השופר מתוך שות ציץ אליעזר_עמוד_1.png (110.8 KiB) נצפה 14097 פעמים

בענין כיסוי השופר  מתוך שות ציץ אליעזר_עמוד_2.png
בענין כיסוי השופר מתוך שות ציץ אליעזר_עמוד_2.png (55.91 KiB) נצפה 14099 פעמים

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 1:50 pm
על ידי ר' גרונם יקום פורקן
מה פשר האובססיה הזו לחפש מקורות מן הגורן ומן היקב לענין כיסוי השופר במקום להציץ במאמר המסודר ולראות שכל המקורות הללו הובאו בו דבר דבור על אופניו?

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ו' אפריל 15, 2011 3:36 pm
על ידי תולעת ספרים07
ר' גרונם יקום פורקן כתב:מה פשר האובססיה הזו לחפש מקורות מן הגורן ומן היקב לענין כיסוי השופר במקום להציץ במאמר המסודר ולראות שכל המקורות הללו הובאו בו דבר דבור על אופניו?

חלילה שום אובססיה – העניין הוא כזה:
מכל הפוסקים משמע שכיסוי השופר אינו נוגד את ההלכה - עכ"פ במידה והוא אוחז בו בידו וכפי שמסיק בעל הציץ אליעזר.
הגירסה המקורית לכסות את השופר יתכן בהחלט שהיא מקרטעת וכפי שהוכיח היטב בעל מחבר המאמר. – מאידך גיסא גם הגירסה החדשה שמאמץ מחבר המאמר שמותר לנסות את השופר גם היא מקרטעת במידה מסוימת – שהרי אין כל צורך בניסיון ותרגולים, ובמידה ואכן יש לו צורך בתרגול יתכן שיש בה משום חשש של הפסק בין ברכה לתקיעה והדבר אינו ברור מבין הפוסקים.
המסקנה המתבקשת היא שב ואל תעשה עדיף – ולא לשנות ממנהג נשים - ועל המחמירים וחוששים אם מותר לכסות, עליהם לכסות וגם להחזיק את השופר בשעת הברכה ואז לא יאונה להם כל רע.
המאמר וכל הנלווה אליו מרתק בפני עצמו, אך המסקנה אליה הגיע מחבר המאמר אינה בהכרח.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ג' אפריל 26, 2011 9:57 am
על ידי חוצפא יסגא
לכאורה יש לדמות טעות זו של "לכסות/לנסות" לטעות הדפוס שהצמיחה את מנהג ההימנעות מאכילת חלב ודגים יחדיו. גם שם מדובר בטעות הדפוס, ויש פורשין ויש דורשין.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ג' אפריל 26, 2011 11:21 am
על ידי שומע
תולעת ספרים07 כתב:א: השדי חמד - הרד"ל - האבני נזר - ועוד וכפי שעיניך תיחזינה מישרים לא ידעו מהם סחים והרי הם כותבים טעם מדוע חייבים לכסות ע"ש.

ב: המחבר עצמו מביא ראיה ממיקומו של הקטע ובסוף המאמר לא תירץ כלום ועדיין קשיא שהיה לו להביא דין זה בטרם יביא דיני שח בין התקיעות.

ג: מנין לך כדבר פשוט שאימון אינו נחשב להפסק ומדוע לא עלה על דל שפתיו של פוסק כל שהוא לכתוב חידוש גדול כזה להדיא שמותר להתאמן בין הברכה לתקיעה.

ד: ראה בסימן תקצ"ב סעיף ד' ובמ"ב שם ותווכח לנכון שאימון נחשב להפסק.

ה: ואם אין המדובר באימון אין כל צורך לומר שמותר הדבר ומדוע צריך לנסות ולא יתחיל תיכף לתקוע - ומה יפסיד בכך שהרי לא עלה על לב איש מעולם שתקיעה שאינה כהוגן נחשב להפסק.

ו: באתי רק להדגיש את הבעיתיות שבאמר המאמר אינו לפני וכל מה שקראתי זה ממה שהעלו כאן - ומלמעלה הדברים נראים כאילו הכל מתחלק לו לבעל מחבר המאמר ואין כל בעיה עם גירסה ג' עד שהוא כביכול הופך את כולם למטומטמים שטעו בין השלה וכדו' כאשר נכדו של בעל השל"ה כותב בעניין בשו"ת שלו. - והרב המחבר השו"ת היה מגדולי הפוסקים בהונגריה מלפני השואה.

ז: כל המשנה ידו על התחתונה - ועל ידי מחקרים של כתבי יד לא נבוא לשנות מנהגים בכלל ישראל מה גם שלא גרע ממנהג נשים שכתב הרשב"א בשו"ת שלו סימן ט' שאין לשנותו במידה ואין זה נוגד את ההלכה.



כל דבריך נראים כטעות.

א. ע"ז בא בעל המאמר לומר שנתלו בגירסא מוטעית. הם טרחו ליישב את מה שעמד לפניהם, אבל אם היו יודעים מה הגירסא האמתית לא היו נדחקים ואין מה לדבר שתירוץ האבני נזר בנוגע למעבירין על המצוות הוא דחוק גדול.

ב. כבר ענו ע"ז.

ג-ד-ה. כבר ענו שאין הכוונה בדווקא להשמעת קולות, אם כי אינני בטוח שפירוש כזה יהיה מופרך. בפוסקים לא הביאו, אבל הגהת מנהגים כתב. מה קשה כ"כ?

ו. קשה להבין מה רצונך.

ז. לא קרב זה אל זה כל היום וכל הלילה. אין המדובר על מחקר כת"י חדש שהופך מסורת, אלא על בירור דברי הגהת מנהגים, מה נכתב בדיוק במקור. וההבדל עצום. בכת"י חדש באים לשלול מסורת על סמך מסורת/כתב יד שונה ואילו כאן מדובר על בירור המסורת בעצמה. הרשב"א לא מדבר על מנהגים כלל וכלל יעו"ש. וגם אם היה מדבר על מנהגים, הרי יש הבדל בין דבר שאינך יודע מה מקורו ואין לך במה להתלות כדי להוכיח שבטעות יסודו, לבין מנהג שאנו יודעים מאין הגיע ואנו בודקים את מהותו. מה מקורו, כיצד הוא נכנס ומה האמת שבו. מלבד השמרנים הקיצוניים המוזכרים באשכול הסמוך כל משמ"ר הלוי, דומני שכולם יסכימו שמנהג טעות אינו מנהג. ומי שרוצה בדווקא להראות עצמו שומר מסורת, יוכל להתלות בכך שהאחרונים המעשיים (שועה"ר, קיצוש"ע, מ"ב) לא הזכירו את המנהג הלזה בכלל. ואם כן הוא נכנס דרך המחזורים ומדפיסיהם.

מלבד זאת, המנהג הזה כנראה נוגד את ההלכה של עובר לעשייתן. אם מחזיקים בשופר מתחת למפה, אולי אינו נוגד. אולי.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' יוני 30, 2011 3:02 pm
על ידי מיוחס
מישהו יכול להביא את המאמר במלואו
ולזכות בו את עמישראל

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' יוני 30, 2011 6:12 pm
על ידי הבונה
אינני יודע מה פשר ההקפצה, אולי מישהו כבר מרגיש קרוב לר"ה
עכ"פ, הסיכום שלי לכל הענין, כי המחבר החליף גירסה מוקשית ולא מובנה בגירסה אחרת שאף היא בדיוק כך, לא מצאתי כאן אף אחד שהסביר מה זה "לנסות השופר בשעת הברכות", כיצד יברך ויתקע יחדיו?
אם כבר, ניתן לקבל רק את גירסת ר' רפאל אהרון בן שמעון בשם מחזור פולין ישן נושן: "יכול לנסות השופר לפני הברכות". אולם לגבי גירסה זו נטען כאן שהיא נוסח שאינו קיים בשום מהדורה.
כיון שכך עדיין העניין לא סגור.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: א' ספטמבר 11, 2011 3:19 pm
על ידי בן המחבר
תולעת ספרים07 כתב:עצתי לך להביא בפעם הבא גם את ההערות וכל הנידון מסביב במידה ואינך/והינך מעוניין לשמוע דעה נוספת בעניין.


מאמרו של ר' יחיאל גולדהבר מצורף כאן לתועלת המעוניינים, באדיבות המחבר והמערכת.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ו' ספטמבר 16, 2011 3:49 pm
על ידי בן המחבר
לכבוד ר"ה שלח ר' יחיאל היום לרשימת התפוצה שלו את מאמרו, והוסיף את הדברים האלה:
מוגש לפניכם בזה מאמר יסודי ומקיף שזכיתי לפרסם בזו השנה בשנתון המהולל 'ירושתנו' ספר חמישי, תשע"א, היוצא לאור ע"י מכון מורשת אשכנז (נדפס לקראת חג הפסח השנה). המאמר עוסק בבירור מנהג הנפוץ בימינו בכל תפוצות ישראל כמעט ללא יוצא מן הכלל, והוא מנהג כיסוי השופר בשעת הברכות שלפני התקיעה, על כל צדדיו. רבות התעמקתי כדי לברר את יסודות המנהג, השתלשלותו ונספחיו. ולשם כך עברתי על כחמש מאות ספרים, הן בדפוס והן בכת"י: ספרי הלכה, מנהג, מחזורים וכדומה. המאמר מנסה להתחקות אחר שורשיו הראשונים, ומעלה מסקנה מביכה. לאחר מכן הוא דן בטעמיו השונים של המנהג שנאמרו ונשמעו במהלך הדורות. רבות עמלתי כדי להוציא דבר מושלם מתחת ידי ולקבץ כמה שידי מגעת את כל מה שנמצא בנושא עלום זה.
ובאשר מסקנת המאמר היא מחודשת מאוד, וידענא גם ידענא, שקשה לקבל מסקנה שכזו, ובפרט בנוגע למנהג הנהוג באחד מרגעי ההתעלות היותר משמעותיים בשנה, ובמיוחד כשהוא נוגע למצות תקיעת שופר שמהפך מדת דין למדת רחמים, לפיכך אני שוטח את בקשתי המפורשת בפני הקוראים, שיועילו נא להנאות אותי בתגובתם ובהתרשמותם. כבר לאחר פרסום המאמר ב'ירושתנו' קיבלתי תגובות רבות ומגוונות, אבל אחת מהן לא הפריכה את מסקנתי.
אם קהל הקוראים ייענה לבקשתי ויגיב, זה בכה וזה בכה, על הדברים, ויתאספו הערות שונות שיש בהן טעם, אערוך אי"ה בשבוע הבא גליון של תוספות לענין זה, עם כמה היבטים חדשים שעלו אחרי כתיבת המאמר הנ"ל, ואצרף לו כמובן תגובות רבות שנשמעו בעקבות מסקנת המאמר המחודשת, תגובות המתייחסות לשאלה האם ניתן לסמוך על הממצאים הלכה למעשה, וכיצד צריכה להיות ההתייחסות לענין זה וכו', או האם מותר להעלות מסקנה כגון זו בפרהסיה וכו'. אשמח לכל תגובה, מן המיימינים ומן המשמאילים, שכבר אמרו חכמינו, קבל את האמת ממי שאמרה.

כתובת הדואר האלקטרוני שלו: goldhaber.y@gmail.com.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ד' ספטמבר 28, 2011 3:16 pm
על ידי בן המחבר
והנה ההוספות למאמר שנשלחו היום.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2011 11:47 am
על ידי יאיר
נתבקשתי לפרסם:

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: א' ספטמבר 16, 2012 12:30 am
על ידי צאנזער
הגר"י גולדהבר שלח לידידיו השנה תוספת למאמרו על מנהג כיסוי השופר. לוטה בזאת.
במייל שהגיע נכתב שאת תצלום כתב היד קיבל "מאת מכובדי הרב שלום הלל בנו יקירו של הגאון המקובל רבי יעקב הלל שליט"א ראש ישיבת 'אהבת שלום'".

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: א' ספטמבר 16, 2012 3:01 am
על ידי הזעצער
במאמר ב"המבשר", הביא את השערה זו מ"ירושתינו", וגם הוא לא הסביר מהו ה"לנסות", שנדחק במאמר לבאר . והוסיף לסיום, אם זה נכון אז במנהג כיסוי השופר זכינו בקיום מצוות לא תסור לפי ביאור החינוך שכאשר טעו החכמים יש לעשות כדבריהם...
ושאלה על העניין, הרי הרמ"א מביא הרבה ממנהגי רבי אייזיק מטירנא, ולמה כאן לא מצא לנכון לצטטו? (ולפי חשבון השנים, ראה הרמ"א את המהדורה הראשונה, אותה לא מצא הכותב .)

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: א' ספטמבר 16, 2012 8:54 am
על ידי צאנזער
הזעצער כתב:ושאלה על העניין, הרי הרמ"א מביא הרבה ממנהגי רבי אייזיק מטירנא, ולמה כאן לא מצא לנכון לצטטו? (ולפי חשבון השנים, ראה הרמ"א את המהדורה הראשונה, אותה לא מצא הכותב .)

מקור המנהג - בגרסת "לנסות" - הוא רק בהגהות מנהגים ולא במנהגים עצמם. ובמאמר מעלה השערה מסתברת שההגהות לא נדפסו בשתי הדפוסים הראשונים כי אם במהדורה השלישית שהיא נמצאת לפנינו.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ד' אוגוסט 28, 2013 2:42 pm
על ידי החזן
ראיתי בירושתנו החדש מאמר (נדפס במכתבים למערכת) שמסביר כמה תעלומות בנוגע למנהג כיסוי השופר ובעיקר מיהו בעל השמועה בשם הב"ח והשל"ה. לפום ריהטא נראה שהוא עלה על גילוי נפלא.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ד' אוגוסט 28, 2013 3:42 pm
על ידי חכם באשי
אולי תעלה את המאמר לכאן, לזכות את אלו שלא זכו לרכוש את הכרך?

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ד' אוגוסט 28, 2013 3:52 pm
על ידי החזן
חכם באשי כתב:אולי תעלה את המאמר לכאן, לזכות את אלו שלא זכו לרכוש את הכרך?

לצערי גם אני נמנה בין אלו שלא "זכו" לרכוש את הכרך, ואיככה אעלה?
יבואו בעלי הזכויות ויזכו את הרבים (שמעתי שכותב המאמר משוטט כאן לפעמים).

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2013 1:45 pm
על ידי החזן
החזן כתב:
חכם באשי כתב:אולי תעלה את המאמר לכאן, לזכות את אלו שלא זכו לרכוש את הכרך?

לצערי גם אני נמנה בין אלו שלא "זכו" לרכוש את הכרך, ואיככה אעלה?
יבואו בעלי הזכויות ויזכו את הרבים (שמעתי שכותב המאמר משוטט כאן לפעמים).


נשלח אליי באישי.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ו' אוגוסט 30, 2013 6:12 pm
על ידי איש_ספר
קבלתי מחבר, מכתב של רי"ח טוב מפראג אופלטקה, מתוך הדברים מבואר שהוא כתב בחבצלת מאמר על ענין זה ושם העלה את ההשערה של לנסות תחת לכסות, והגיבו אחרים לסתור דבריו, ובמכתב זה הוא משיב להם. ואיני יודע אם גם המכתב פורסם בחבצלת
שימו לב לסוף היפה: ונזכה לשופרו של משיח ואז נראה אם יכסה או ינסה...
ריח טוב.jpg
ריח טוב.jpg (459.14 KiB) נצפה 13149 פעמים

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ב' ספטמבר 22, 2014 7:18 pm
על ידי תוך כדי אכילת פרס
כיסוי וגילוי בשופר.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ב' ספטמבר 29, 2014 10:18 am
על ידי איש_ספר
איש_ספר כתב:קבלתי מחבר, מכתב של רי"ח טוב מפראג אופלטקה, מתוך הדברים מבואר שהוא כתב בחבצלת מאמר על ענין זה ושם העלה את ההשערה של לנסות תחת לכסות, והגיבו אחרים לסתור דבריו, ובמכתב זה הוא משיב להם. ואיני יודע אם גם המכתב פורסם בחבצלת
שימו לב לסוף היפה: ונזכה לשופרו של משיח ואז נראה אם יכסה או ינסה...
ריח טוב.jpg

קבלתי כעת באישי מחכם היושב בכרכי הים, הפניה למכתב שפורסם בחבצלת. העותק שבספה"ל קרוע וחסר במקום זה, באופן שכתב היד משלים את הדברים שבדפוס. וברוך שמסר וגו'.
והנה הפניה למכתב כאן.
ועוד הפניה לדבריו המקוריים של רי"ח טוב שגררו תגובות וכמענה עליהם כתב את המכתב הנזכר. כאן

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ב' ספטמבר 29, 2014 3:16 pm
על ידי חשבונות רבים
מכל הפולמוס הארוך הנני מודה בבושת פנים שלא הבנתי איך מותר -לפי ההגהה- לנסות את השופר, הן אסור לתקוע תקיעה שאינה של מצוה!

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ב' ספטמבר 29, 2014 3:36 pm
על ידי מה שנכון נכון
לצורך תקיעה של מצוה שרי. ראה במ"ב תקצו,ד מהמ"א.
ובלא"ה דעת האו"ז דשרי כמובא בד"מ סימן תקפח, ואפשר שכן ס"ל להגהות מנהגים. [וראה עוד בברכ"י שכתב שלא ראה שנזהרים בזה]

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ב' ספטמבר 29, 2014 9:03 pm
על ידי חשבונות רבים
מה שנכון נכון כתב:ובלא"ה דעת האו"ז דשרי כמובא בד"מ סימן תקפח, ואפשר שכן ס"ל להגהות מנהגים.
כך חשבתי גם אני ליישב.
מה שנכון נכון כתב:לצורך תקיעה של מצוה שרי. ראה במ"ב תקצו,ד מהמ"א.
כוונת מר להוכיח ממה שכתב המ"א שאסור להתלמד מיום ראשון ליום שני משום הכנה דבאותו יום עצמו מותר לתקוע להתלמד. יש"כ, זו ראיה יפה ונכונה.
ואמנם היה בידי להתעקש ולחלק בין מי שצריך להתלמד ובלא זה לא יוכל לתקוע למי שיודע לתקוע ורצה רק "לנסות השופר", אך אין זה אמת.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ג' ספטמבר 30, 2014 11:45 am
על ידי שרוליק
הייתי מאוד שמח לקבל מאמרים כאלה ובסגנון הזה במייל, אם אפשר לכתוב פה מיילים של מאמרים בנוגע למנהגים והקהילות וההיסטוריה היהודית. תודה

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ג' ספטמבר 20, 2016 11:29 am
על ידי יוצא פוניבז'
בספר הליכות האיש הנד"מ, מובא שהגריש"א הורה לתוקע שיחזיק את השופר בידו ובגלוי, ודלא כאותן המחביאים אותו תחת הכיסוי.

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ש' ספטמבר 23, 2017 8:48 pm
על ידי מה שנכון נכון

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א <מנהג כיסוי השופר בשעת התקיעות>

פורסם: ו' ספטמבר 04, 2020 2:10 pm
על ידי פלגינן
עדכון חדש מכתב-יד מתקופת הראשונים:
viewtopic.php?f=7&t=52765&p=656296#p656296

Re: ירושתנו ספר חמישי, תשע"א

פורסם: ה' אוגוסט 19, 2021 6:27 pm
על ידי עץ הזית
חוצפא יסגא כתב:לכאורה יש לדמות טעות זו של "לכסות/לנסות" לטעות הדפוס שהצמיחה את מנהג ההימנעות מאכילת חלב ודגים יחדיו. גם שם מדובר בטעות הדפוס, ויש פורשין ויש דורשין.

שם זו לא טעות דפוס אלא טעות סופר.