עמוד 2 מתוך 2

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2015 9:18 pm
על ידי מה שנכון נכון
הלשון שם באו"ח עוד לפני ר"מ גאון הוא 'לאומרן', ובפשוטו קאי גם על אוחילה. וכ"ה שם בהלכות יו"כ. [פירושך בר"מ גאון נר' נכון].
ראה עוד מה שצינתי לספר מנהגי מרשיליאה.
הב"ח מעיד שכך מנהג ספרד, וצ"ב על מה מתבסס. [הרד"א כתב שאין ליחיד לאומרו].

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2015 10:06 pm
על ידי ברזילי
תודה רבה, אם כן היה מנהג כזה בפרובנס. יתרה מזו, בספר המנהגות מפורש שהוא הבין את דברי הרמב"ם כמתיחסים לתפלת לחש, ולא כפי שהצעתי.

אם בר"ה אפשר עוד להבין את אמירת אוחילה כהקדמה למלכויות, מה טעם לאמרו בתפלת לחש של מוסף יוה"כ? אולי תפסו את אוחילה כסיום הקטע של עלינו לשבח, וכך יש להבין את הנימוק שמוסיף הא"ח בהמשך המשפט על הקישור לעל-כן-נקוה, שהרי נימוק זה אינו נוגע לאוחילה, אבל לגופו של ענין קשה לראות איך אוחילה מתחבר לעלינו לשבח.

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2015 11:39 pm
על ידי יעקובי
מה שנכון נכון כתב:הב"ח מעיד שכך מנהג ספרד, וצ"ב על מה מתבסס.

לשון הב"ח: "...מנהג אשכנז שאין אומרים אוחילה ולא היום הרת עולם ביחיד, אבל בסידור הרמב"ם כתוב שאומרים אוחילה והיום הרת עולם, והוא מנהג ספרד".
וכמדומה שלא בא להוסיף עדות חיצונית על דברי הרמב"ם, רק שבא לבאר עצם דברי הרמב"ם, וכאילו אמר דמסתמא מיניה וביה יובן שזהו מנהג ספרד.

ויש להעיר, שבסידורי ספרד הראשונים שבדפוס (נפולי ר"נ, ויניציאה רפ"ד) אכן 'אוחילה' מופיע בתוך נוסח התפלה ממש, לאחר סיום פיסקת עלינו לשבח, קודם פיסקת על כן נקוה לך. וכנראה גם מסדר הדברים ברמב"ם. (ומסייע אית ביה לדברי הב"ח).

ויתכן שהב"י שהעיר על הטור שהמנהג לומר עלינו לשבח אפילו ביחיד, התכוין לכלול בזה אגב גררא גם אוחילה, שכאמור קצת נראה שהם כדבר אחד, (ודלא כדיוקו של המאמ"ר שהב"י העיר על הטור רק לגבי היום הרת עולם, ואילו לענין אוחילה שתיק לטור). אולם אינו מוכרח לגמרי.

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ד' ספטמבר 16, 2015 11:51 pm
על ידי מה שנכון נכון
פירושו של מר בכונת הב"ח נראה נכון, אע"פ שמלשון המאמ"ר נראה לכאורה שלא הבין כן בדבריו. וי"ל.

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2015 12:03 am
על ידי מבקש לדעת
יתר10 כתב:בס' אמרי פנחס כותב ש'היום הרת עולם' זה מאנשי כנה"ג כיון שיש על זה כוונות מהאר"י

לא ראיתי את הספר, אך זה לא כ"כ מובן משום שהמהרח"ו כותב במפורש בשם האר"י הקדוש שנהג לומר את פיוטי הקליר, שנאמרו לפי סדר העולמות (כמובן שאינני מצטט במדויק), ולכן אין ראי' שהוא מאנשי כנה"ג.

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2015 7:04 am
על ידי לםרבה המשרה
מה שהעירו שהפיוט האוחז ביד מדת משפט (וכל מאמינים) לדעת החוקרים נכתב על ידי יניי (רבו של הקליר), ואילו בכת"י אחד (והוא למהר"י קרא נדפס מחדש בזה השנה בשם פירוש קדמון במחזור אוצר הראשונים שע"י מכון על הראשונים) נתייחס לר' יוחנן, נראה דלק"מ ע' ברכות כט. אמר אביי הוא ינאי הוא יוחנן ומסתמא הפשט דינאי הוא השם היוני ליוחנן כמו ש"דשאן" John הוא השם הלאטיני (ע' ביוסיפון)

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ה' ספטמבר 17, 2015 7:08 am
על ידי צעיר_התלמידים
לםרבה המשרה כתב:מה שהעירו שהפיוט האוחז ביד מדת משפט (וכל מאמינים) לדעת החוקרים נכתב על ידי יניי (רבו של הקליר), ואילו בכת"י אחד (והוא למהר"י קרא נדפס מחדש בזה השנה בשם פירוש קדמון במחזור אוצר הראשונים שע"י מכון על הראשונים) נתייחס לר' יוחנן, נראב דלק"מ ע' ברכות כט. אמר אביי הוא ינאי הוא יוחנן ןמסתמא הפשט דינאי הוא השם היוני ליוחנן

אבל הלכה כמ"ד שינאי אינו יוחנן כמו שכתוב בספר יוסף בן מתתיהו.

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2018 4:09 am
על ידי במסתרים
חכם באשי כתב:אוסיף גם, שיש הסוברים שאת 'האוחז ביד' חיבר יהושע בן נון!...

מי ומה ולמה?

ספר נפש הרב כתב:בר"ה שחל בחול אסור להפסיק בין ברכת השופר לגמר כל התקיעות. והיה מנהגו של הגר"ח שלא לומר שום פיוטים (לרבות ונתנה תוקף) חוץ מהאוחז ביד מדת משפט שהוא מיוסד על נוסחאות עתיקות שמתקופת התנאים

מה היה ידוע על זה בזמן הגר"ח?

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ו' אוגוסט 31, 2018 4:34 pm
על ידי יראה- שלם
אגב הדברים. פיוט "וכל מאמינים" הוא הפיוט היחיד שיש עליו כוונות אר"י.

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ב' יולי 04, 2022 5:41 pm
על ידי בן מיכאל
לםרבה המשרה כתב:מה שהעירו שהפיוט האוחז ביד מדת משפט (וכל מאמינים) לדעת החוקרים נכתב על ידי יניי (רבו של הקליר), ואילו בכת"י אחד (והוא למהר"י קרא נדפס מחדש בזה השנה בשם פירוש קדמון במחזור אוצר הראשונים שע"י מכון על הראשונים) נתייחס לר' יוחנן, נראה דלק"מ ע' ברכות כט. אמר אביי הוא ינאי הוא יוחנן ומסתמא הפשט דינאי הוא השם היוני ליוחנן כמו ש"דשאן" John הוא השם הלאטיני (ע' ביוסיפון)

אשמח למ"מ.

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ג' יולי 05, 2022 2:26 am
על ידי שמואל שלומוביץ
בן מיכאל כתב:אשמח למ"מ.

חכם באשי כתב:אוסיף גם, שיש הסוברים שאת 'האוחז ביד' חיבר יהושע בן נון!...



כנראה כוונתך עזרא הסופר.
הראוני זאת פעם בנימוקי המחזור לרמח"ל שהו"ל הרב יוסף אביב"י (אלא ששם מייחס במקביל עלינו כתיקונו של יהושע והאוחז כתיקונו של עזרא).
מחזור רמחל.png
מחזור רמחל.png (7.67 KiB) נצפה 5732 פעמים


וכעת כשחיפשתי את המקור הזה, מצאתי לזה מקורות אחרים:

מחזור זולצבאך תקנד.png
מחזור זולצבאך תקנד.png (103.63 KiB) נצפה 5732 פעמים


ומופיע גם בדרושי הצל"ח דרוש טו:
2.JPG
2.JPG (14.07 KiB) נצפה 5732 פעמים

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ג' יולי 05, 2022 12:21 pm
על ידי בן מיכאל
שמואל שלומוביץ כתב:כנראה כוונתך עזרא הסופר.
הראוני זאת פעם בנימוקי המחזור לרמח"ל שהו"ל הרב יוסף אביב"י (אלא ששם מייחס במקביל עלינו כתיקונו של יהושע והאוחז כתיקונו של עזרא).
וכעת כשחיפשתי את המקור הזה, מצאתי לזה מקורות אחרים:

ומופיע גם בדרושי הצל"ח דרוש טו:

תודה. עכ"פ אני חיפשתי מ"מ שנתייחס לרבי יוחנן.

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ג' יולי 05, 2022 3:58 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
מחזור אוצר הראשונים שנזכר כאן לעיל נמצא באוצר ולע"ע לא מצאתי שם יחוס לרבי יוחנן.
ומה שמצאתי שמקור הקטע הנזכר במחזורים שהעליתי לעיל הוא מיוחס לרוקח בסו"פ לפיוט האוחז (מחזור אוצר הראשונים לר"ה עמוד תתלז) והוא מקור היחוס של הפיוט לעזרא הסופר.
פירוש הרוקח להאוחז.png
פירוש הרוקח להאוחז.png (14.31 KiB) נצפה 5687 פעמים

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ג' יולי 05, 2022 5:40 pm
על ידי חד ברנש
לשואלים בדבר ייחוס 'האוחז ביד' ליהושע בן נון.
עי' מאמרו של י"י סטל, אמירת נשמת כל חי ביום יום וכו', עמ' ריג בהערה:
האוחז123.jpg
האוחז123.jpg (191.26 KiB) נצפה 5677 פעמים

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ג' יולי 05, 2022 6:53 pm
על ידי שמואל שלומוביץ
ח"ב, על מה מבוססת ההנחה שחיברו יניי??

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ד' יולי 06, 2022 12:04 am
על ידי חד ברנש
מ' זולאי הדפיסו במהדורתו לפיוטי יניי (נמצא באוצר)
וכך מקובל במחקר לייחסו (בספק) ליניי.
למשל, אליצור, סוד משלשי קודש, עמ' 976;
אברמסון, טורי ישורון, כד
גרנט, אז מלפני בראשית וכו', עמ' 411.
ועוד

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2023 3:09 pm
על ידי עושה חדשות
בן מיכאל כתב:אני חיפשתי מ"מ שנתייחס לרבי יוחנן.

רבינוביץ.png
רבינוביץ.png (17.9 KiB) נצפה 3914 פעמים

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ה' אוגוסט 17, 2023 4:32 pm
על ידי בן מיכאל
תודה.

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ו' ספטמבר 15, 2023 3:45 pm
על ידי עושה חדשות
מה שנכון נכון כתב:למה היום הרת עולם קשור לתקיעות. וראה רמ"א תקצב,א שאומרים אותו אף בשבת.
אולי באמת צריך טעם למה חוזרים על אותה תפילה ג"פ, כשאיננה מתייחדת על התקיעות שתקעו, וגם לא מוזכר בה קבלת התפילה המסויימת שנאמרה קודם (כמו ב'ארשת' שמזכירים תקיעותינו וסדר מלכויותינו וכו'). ובפרט אם זה גם בתפילת יחיד. יש משהו?

נראה לכאו' שיש כאן הדגשה לקשר כל ברכה של מזו"ש בפני עצמה לענין ה'משפט', ובקשת רחמים על זה. וטעון ביאור.

וקצת יל"ע בנוסח הרמב"ם האם זה פיוט ש'נכנס' בין ברכה לברכה, (כעין אזכרה שאפשר להשלימה בין הברכות). ואם כהטוענים שבהכרח זה מסדר התפילה, יוצא שהתפילה הזו ששייכת לכאו' לברכה הקודמת מופיעה בתחילת הברכה הבאה, כך שברכות זכרונות שופרות והעבודה נפתחות בפיסקת היום הרת עולם, וצ"ע.

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: א' ספטמבר 17, 2023 9:09 pm
על ידי אפרקסתא דעניא
היום הבחנתי בדבר תמוה במוסף של ר"ה.
כידוע, הפתיחה למלכויות היא עלינו לשבח ועל כן נקוה.
והנה, בחזרת הש"ץ, בין עלינו לבין על כן הוצבו קטעי ההקדמה, שנושאם הוא בקשת סיעתא דשמיא לחזנים: תחילה הבקשה, שלפי תוכנה נאמרה על ידי הקהל, "היה עם פיפיות", ולאחר מכן בקשתו של החזן "אוחילה לאל". לאחר שהחזן מסיים יהיו לרצון אמרי פי, הוא ממשיך "ועל כן נקוה לך".
לכאורה זה חוכא ואטלולא. כל המשמעות של "על כן נקוה" היא המשך לסיום הקטע של עלינו לשבח, שבו אנו מצהירים על אמונתנו באל, כי ה' הוא האלוקים אין עוד, ומיד מתחננים שלכן נקוה שהמלכות תתגלה והאלילים כליל יכרתון.

איזו משמעות יש לעל כן נקוה, כשהיא מנותקת לחלוטין מעלינו לשבח על ידי התחינות לחזנים?
מדוע לא יהיה הסדר תחילה התחינות לחזנים, ולאחר מכן עלינו ועכ"נ ברצף?

מישהו יודע איך היה הדבר בתחילה?
ואם אכן חל כאן שיבוש, מתי הוא חל? ולמה?
והאם ניתן לתקן זאת?

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: א' ספטמבר 17, 2023 10:02 pm
על ידי עושה חדשות

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: א' ספטמבר 17, 2023 10:09 pm
על ידי יבנה
אפרקסתא דעניא כתב:היום הבחנתי בדבר תמוה במוסף של ר"ה.
כידוע, הפתיחה למלכויות היא עלינו לשבח ועל כן נקוה.
והנה, בחזרת הש"ץ, בין עלינו לבין על כן הוצבו קטעי ההקדמה, שנושאם הוא בקשת סיעתא דשמיא לחזנים: תחילה הבקשה, שלפי תוכנה נאמרה על ידי הקהל, "היה עם פיפיות", ולאחר מכן בקשתו של החזן "אוחילה לאל". לאחר שהחזן מסיים יהיו לרצון אמרי פי, הוא ממשיך "ועל כן נקוה לך".
לכאורה זה חוכא ואטלולא. כל המשמעות של "על כן נקוה" היא המשך לסיום הקטע של עלינו לשבח, שבו אנו מצהירים על אמונתנו באל, כי ה' הוא האלוקים אין עוד, ומיד מתחננים שלכן נקוה שהמלכות תתגלה והאלילים כליל יכרתון.

איזו משמעות יש לעל כן נקוה, כשהיא מנותקת לחלוטין מעלינו לשבח על ידי התחינות לחזנים?
מדוע לא יהיה הסדר תחילה התחינות לחזנים, ולאחר מכן עלינו ועכ"נ ברצף?

מישהו יודע איך היה הדבר בתחילה?
ואם אכן חל כאן שיבוש, מתי הוא חל? ולמה?
והאם ניתן לתקן זאת?

viewtopic.php?f=30&t=29028
viewtopic.php?t=47774
ובמאמר הזה viewtopic.php?t=47774#p577736

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ה' ספטמבר 21, 2023 11:44 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:
מה שנכון נכון כתב:למה היום הרת עולם קשור לתקיעות. וראה רמ"א תקצב,א שאומרים אותו אף בשבת.
אולי באמת צריך טעם למה חוזרים על אותה תפילה ג"פ, כשאיננה מתייחדת על התקיעות שתקעו, וגם לא מוזכר בה קבלת התפילה המסויימת שנאמרה קודם (כמו ב'ארשת' שמזכירים תקיעותינו וסדר מלכויותינו וכו'). ובפרט אם זה גם בתפילת יחיד. יש משהו?

נראה לכאו' שיש כאן הדגשה לקשר כל ברכה של מזו"ש בפני עצמה לענין ה'משפט', ובקשת רחמים על זה. וטעון ביאור.

וקצת יל"ע בנוסח הרמב"ם האם זה פיוט ש'נכנס' בין ברכה לברכה, (כעין אזכרה שאפשר להשלימה בין הברכות). ואם כהטוענים שבהכרח זה מסדר התפילה, יוצא שהתפילה הזו ששייכת לכאו' לברכה הקודמת מופיעה בתחילת הברכה הבאה, כך שברכות זכרונות שופרות והעבודה נפתחות בפיסקת היום הרת עולם, וצ"ע.


ראיתי בגליון של הג"ר יהושע גרינמן -
עי' בפוסקים דכשמתחיל הש"ץ רצה אז יעקרו הכהנים רגליהם, וכן הוא בקיצור שו"ע, ושמעתי דכן היה אומר אאמו"ר זללה"ה לכהנים לא לעקור רגליהם כשאומרים היום הרת עולם, גם הרי לדעת ראבי"ה כל שלא התחיל הברכה יכול לומר שם משיב הרוח וכו', ונ"מ נמי אם עקר בין לציון ומודים ומה דינו די"ל דיעלה.

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ב' אוקטובר 02, 2023 3:09 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:
בן מיכאל כתב:אני חיפשתי מ"מ שנתייחס לרבי יוחנן.
ואולי מוסב על פיוט מקביל של הפייטן רבי יוחנן?
רבי יוחנן הכהן בירבי יהושע.pdf
(152.81 KiB) הורד 76 פעמים

Re: מקור פיוטי הימים הנוראים

פורסם: ד' נובמבר 01, 2023 6:38 pm
על ידי עושה חדשות
עושה חדשות כתב:אולי באמת צריך טעם למה חוזרים על אותה תפילה ג"פ, כשאיננה מתייחדת על התקיעות שתקעו, וגם לא מוזכר בה קבלת התפילה המסויימת שנאמרה קודם (כמו ב'ארשת' שמזכירים תקיעותינו וסדר מלכויותינו וכו'). ובפרט אם זה גם בתפילת יחיד. יש משהו?

נראה לכאו' שיש כאן הדגשה לקשר כל ברכה של מזו"ש בפני עצמה לענין ה'משפט', ובקשת רחמים על זה. וטעון ביאור.

וקצת יל"ע בנוסח הרמב"ם האם זה פיוט ש'נכנס' בין ברכה לברכה, (כעין אזכרה שאפשר להשלימה בין הברכות). ואם כהטוענים שבהכרח זה מסדר התפילה, יוצא שהתפילה הזו ששייכת לכאו' לברכה הקודמת מופיעה בתחילת הברכה הבאה, כך שברכות זכרונות שופרות והעבודה נפתחות בפיסקת היום הרת עולם, וצ"ע.

אציין שכיו"ב מצינו גם בתפילת התעניות בנוסח הגאונים (נמצא באבודרהם וטואו"ח תקעט) שאחרי כל ברכה יש בקשת "היום וכו' אם כבנים וכו", לא רק אחרי ברכת זכרונות ושופרות אלא גם אחרי שאר הברכות הנוספות. ואמנם גם שם יש תקיעות לפני כן.