עמוד 3 מתוך 3

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

פורסם: ה' ספטמבר 01, 2016 3:46 pm
על ידי לעומקו של דבר
ש"י משולש, פורים שנפל באלול :)
אבל עיקר הבעיה היא לכאורה דסגידנא וכו'... ושמא יש לשנות "דסגיד אנא"... אמנם יש קפידא במניין התיבות דבריך שמיה ולכן צריך למחוק במקביל מילה אחת.

===

המשגיח ר' יחזקאל לווינשטיין היה מעורר שרוקדים מה אהבתי תורתך וכו' בשמחת תורה כשס"ת בידיהם והרי זה כעין נקיטת חפץ.

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

פורסם: ו' ספטמבר 02, 2016 2:36 am
על ידי משולש
לא הבנתי למה זה פורים'דיקע יותר מהוורט של "דאיכא אנא".

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

פורסם: א' אוקטובר 09, 2016 8:35 pm
על ידי דוד הלוי כהן
כידוע, היו גדולי תורה שהתנגדו לשינויים בנוסח של "נחם" בתשעה באב, מתוך טענה שכל עוד לא נבנה המקדש, עדיין אפשר לקרוא לירושלים חרבה ובזויה. לפי שיטה זו, אין שום בעיה גם להמשיך לומר את נוסח רבנו גרשום בפיוט "זכור ברית": "העיר הקודש והמחוזות היו לחרפה ולביזות", או את רוב האזכורים האחרים של ירושלים החרבה שנמצאים בסליחות.

אבל נראה לי לע"ד שאף לפי שיטה זו, ועל אחת כמה וכמה לפי השיטה שלפיה יש לשנות בימינו את הנוסח של "נחם", קשה לומר בדור שלנו את הבית דלהלן בפזמון שנאמר מחר ובתפילת נעילה:

אֶזְכְּרָה אֱלֹקִים וְאֶהֱמָיָה
בִּרְאוֹתִי כָּל עִיר עַל תִּלָּהּ בְּנוּיָה
וְעִיר הָאֱלֹקִים מֻשְׁפֶּלֶת עַד שְׁאוֹל תַּחְתִּיָּה
וּבְכָל זֹאת אָנוּ לְיָ-הּ וְעֵינֵינוּ לְיָ-הּ

הנקודה הייחודית כאן היא שהפייטן (ר' אמתי ב"ר שפטיה) מקונן על כך שהוא רואה ערים אחרות בנויות על תילן, וזה מזכיר לו שירושלים עדיין חרבה. נראה לי שההשוואה לערים אחרות, שמעולם לא היה בהם בית מקדש שבו הקב"ה שיכן את שמו, מורה על כך שכאן מדובר דווקא בחורבן הפיזי של ירושלים. הפייטן אמנם חי באיטליה, אבל ייתכן שהוא היה מודע לכך שבאותה תקופה -- תקופת השלטון העבאסי -- ירושלים היתה באמת ממש במצב של חורבן פיזי, מאחר שהשליטים התעלמו מהעיר ולא שיפצו את מבניה (למעט מסגד אל-אקצא וכיפת הסלע) אחרי רעידת האדמה שפגעה בה בשנת ד'תק"ח, כמאה שנים לפני כן.

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7 ... 7%99%D7%AA

אז אם כן, כשזכינו בימינו לראות את עיר האלוקים בנויה ומשגשגת -- לפחות בקנה המידה שבו מודדים ערים אחרות, קנה המידה הפיזי -- לע"ד קשה לומר את הבית הזה בנוסחו המקורי.

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 9:36 am
על ידי ירח בן יומו
דעת הגרשז"א שהרואה את ירושלים חייב לקרוע בגלל הגויים והכנסיות שלא נעקרו ממנה ואף החולקים מסתמא יודו שניתן לומר שעיר האלוקים מושפלת

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 1:21 pm
על ידי משולש
דוד הלוי כהן כתב:כידוע, היו גדולי תורה שהתנגדו לשינויים בנוסח של "נחם" בתשעה באב, מתוך טענה שכל עוד לא נבנה המקדש, עדיין אפשר לקרוא לירושלים חרבה ובזויה. לפי שיטה זו, אין שום בעיה גם להמשיך לומר את נוסח רבנו גרשום בפיוט "זכור ברית": "העיר הקודש והמחוזות היו לחרפה ולביזות", או את רוב האזכורים האחרים של ירושלים החרבה שנמצאים בסליחות.

אבל נראה לי לע"ד שאף לפי שיטה זו, ועל אחת כמה וכמה לפי השיטה שלפיה יש לשנות בימינו את הנוסח של "נחם", קשה לומר בדור שלנו את הבית דלהלן בפזמון שנאמר מחר ובתפילת נעילה:

אֶזְכְּרָה אֱלֹקִים וְאֶהֱמָיָה
בִּרְאוֹתִי כָּל עִיר עַל תִּלָּהּ בְּנוּיָה
וְעִיר הָאֱלֹקִים מֻשְׁפֶּלֶת עַד שְׁאוֹל תַּחְתִּיָּה
וּבְכָל זֹאת אָנוּ לְיָ-הּ וְעֵינֵינוּ לְיָ-הּ

הנקודה הייחודית כאן היא שהפייטן (ר' אמתי ב"ר שפטיה) מקונן על כך שהוא רואה ערים אחרות בנויות על תילן, וזה מזכיר לו שירושלים עדיין חרבה. נראה לי שההשוואה לערים אחרות, שמעולם לא היה בהם בית מקדש שבו הקב"ה שיכן את שמו, מורה על כך שכאן מדובר דווקא בחורבן הפיזי של ירושלים. הפייטן אמנם חי באיטליה, אבל ייתכן שהוא היה מודע לכך שבאותה תקופה -- תקופת השלטון העבאסי -- ירושלים היתה באמת ממש במצב של חורבן פיזי, מאחר שהשליטים התעלמו מהעיר ולא שיפצו את מבניה (למעט מסגד אל-אקצא וכיפת הסלע) אחרי רעידת האדמה שפגעה בה בשנת ד'תק"ח, כמאה שנים לפני כן.

https://he.wikipedia.org/wiki/%D7%A8%D7 ... 7%99%D7%AA

אז אם כן, כשזכינו בימינו לראות את עיר האלוקים בנויה ומשגשגת -- לפחות בקנה המידה שבו מודדים ערים אחרות, קנה המידה הפיזי -- לע"ד קשה לומר את הבית הזה בנוסחו המקורי.

גם לא כתוב שם שעיר האלקים אינה בנויה, אלא רק שהיא מושפלת. וזה בהחלט נכון.

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

פורסם: ו' אוגוסט 04, 2017 1:30 pm
על ידי דרומי
עיר האלוקים (המקורית והאמיתית, זו שבין החומות) מושפלת מאוד. האירועים שהיו לאחרונה רק מחזקים תחושה זו. וה' ינחמנו בכפליים

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

פורסם: ד' אוגוסט 23, 2017 11:08 pm
על ידי נקדש את שמך בעולם
עדיף שעיר האלוקים לא תהיה בנויה על תילה מאשר שתהיה בנויה ויקרקרו בה אויביו של אלוקינו, (וזה כוונת הפיוט שכל עיר על תילהּמפיק ה' בנויה בפריז צרפתים ובברלין גרמנים ולא להיפך מה שאין כן בעיר אלוקינו בעווה''ר).


מעניין לעניין בנושא כותרת האשכול, אשמח לקבל הפניה לדיון בנושא הפיוטים שיש בהם פניה למתים או למידותיו של הקב''ה, וההצעות לשינויי נוסח בזה.

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 12:40 am
על ידי מעט דבש
נקדש את שמך בעולם כתב:מעניין לעניין בנושא כותרת האשכול, אשמח לקבל הפניה לדיון בנושא הפיוטים שיש בהם פניה למתים או למידותיו של הקב''ה, וההצעות לשינויי נוסח בזה.

מעניין, חיפשתי ולע"ע לא מצאתי אשכול. אולי יפתח מר אשכול על הענין (או שנמתין, אולי יזכר מישהו באשכול קיים).

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

פורסם: ה' אוגוסט 24, 2017 2:03 am
על ידי משולש
מעט דבש כתב:
נקדש את שמך בעולם כתב:מעניין לעניין בנושא כותרת האשכול, אשמח לקבל הפניה לדיון בנושא הפיוטים שיש בהם פניה למתים או למידותיו של הקב''ה, וההצעות לשינויי נוסח בזה.

מעניין, חיפשתי ולע"ע לא מצאתי אשכול. אולי יפתח מר אשכול על הענין (או שנמתין, אולי יזכר מישהו באשכול קיים).

הערתי בדרך אגב כאן: viewtopic.php?t=23821&start=40#p239640
אבל זה לא התפתח לשום מקום.

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

פורסם: ה' ינואר 17, 2019 3:59 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
הנה, רוב הסליחות נתקנו לשעתם באופן שהיה אמת, שאכן קמו באשמורת וקדשו צום וכו׳.

אמנם מה נעשה לסליחות שובבי"ם, שנתקנו לאומרם כתענית ציבור באמצע שמו"ע או לאחמ"כ. ומה אומרים? בפרשת בשלח אומרים ׳חוקר הכל וסוקר׳, ובאמצע מזכירים ׳לך אכונה עטרת, בשלישי אשמורת׳.

האם יש למישהו פתרון?

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר שקרים

פורסם: ה' פברואר 14, 2019 8:49 pm
על ידי ליטוואק פון בודאפעסט
ובסליחות של יום חמישי לפרשת תצוה, נדפס לומר י"ג מדות, ביחד עם 'אפפונו מים עד נפש', אשר שם אומרים 'פצנו בהסכמה אחת, תענית שני וחמישי ושני'.

אם בסליחות בה"ב נתקנו למתענים בה"ב, מ"מ שובבי"ם אינו אלא ביום חמישי. ואיך נבין את הדברים?

Re: אוסף המקומות שיש לשנות בלשון הסליחות כדי לא להיות דובר ש

פורסם: ה' ספטמבר 05, 2019 9:52 pm
על ידי אליהו בן עמרם
אוצר החכמה כתב:
אבל נדמה לי שיש קושי לבנות טיעון משכנע למחילה על חטאים של מי שנולד לפני עשרים שלושים או ארבעים שנה על סמך זה ש"מאז ועד עתה אנחנו נדחים, נהרגים נשחטים ונטבחים"


אני חושב שמיתת ששה מליון בני אדם שרבים מהם סבינו או אבות סבינו ממלאת לצערנו את הטיעון הזה בהרבה מאד.

באופן כללי איני מבין כאן את הדיון.
יש הבדל מהותי בין אמירת בקשות שאדם מנסח לעצמו שאז הוא אמור לבטא את רגשותיו הוא בהתאם למצבו וצרכיו לבין אמירת נוסחים קבועים.
בכל אמירת נוסחים קבועים הן אם מדברי דהמע"ה או מדברי פייטנים מאוחרים אדם יודע שאין הוא המנסח ואין הכוונה רק על עצמו אלא על כלל ישראל כולו הן לטוב והן למוטב ובזה האופן באה הכוונה.


מצאתי דבר מענין הדיון כאן, שאיני יודע אם מתיישב עם דברי הטעם הללו שכתב מר:
ברמב"ם הל' ביכורים פ"ד הל' ד' פסק גבי הקונה 2 אילנות בתוך שדה של חבירו שמביא ביכורים ואינו קורא.
ובטעם הדבר, איתא בגמ' ב"ב פב. שני טעמים. אחד מהם, משום שמיחזי כשקרא, כי ספק אם יש לו קרקע וא"כ לא יכול לומר מראשית פרי האדמה אשר נתת לי
והרא"ש (הובא גם בשטמ"ק בב"ב שם בשם תוס' הרא"ש) כתב שהוא איסור דאוריתא.
ונחלקו המפרשים מהו אותו איסור, שבגללו אסור לקרוא מקרא ביכורים.
ובדרך אמונה על הרמב"ם שם בבאהה"ל ד"ה מביא, כתב בסו"ד וז"ל (וקיצרתי קצת):
"ואפשר שאין כוונת הרא"ש משום "מדבר שקר תרחק", אלא כשמדבר לפני הקב"ה צריך לדבר באימה וביראה ולא לומר לפניו שקרים, והוא בכלל את ה' אלקיך תירא, ואפילו דבר שנראה כשקר אין לומר, דהווי זלזול במורא שמים..., וכ"ש כאן שאומר לפני הקב"ה בביהמ"ק הנה הבאתי את ראשית פרי האדמה אשר נתת לי, וזה שקר, שמעולם לא היה לו קרקע, דהווי זלזול בכבוד שמים, ועובר על מורא הקב"ה, ורשב"ם (ב"ב פ"ב.) שכתב דכתיב דובר שקרים לא יכון לנגד עיני, י"ל דמודה ג"כ דהוא איסור דאורייתא, ולחזק הענין להראות שיש בזה זלזול גדול כתב כן", עכ"ל.

אחר הדברים האלה, האם לא צריך להרהר מחדש בחילוקים שבין מקרא ביכורים לבין תפילותינו, בייחוד שיש ב"דובר שקרים" זלזול גדול, ואפילו בדברים שרק נראים כשקר - איסור דאוריתא ממש?