עמוד 3 מתוך 3

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 3:27 pm
על ידי ברמן
עקביה כתב:
חד ברנש כתב:"יסד" = תיקן. כלומר, תיקן לומר את הפיוט (שכנראה הביאו עמו ממכורתו איטליה)

לא מסתבר שפירוש זה עלה על דעת האו"ז, שא"כ היה עליו לומר "יסד לומר ונתנה תוקף".


אםאכן כל ההוכחות על תיארוך זמן חיבורו של "ונתנה תוקף" נכון כפי שהבאתם בשם החוקרת ש' אליצור, והיות שנאמנו עלינו דברי רבותינו הראשונים רבינו יצחק מוינה בעל ה"אור זרוע" בשם רבי אפרים מבון. אם כן צריך לומר שרבי אמנון ממגנצא היה קדום מאד, עוד לפני הקליר וכו'. (אגב, היישוב במגנצא הוא קדום מאד. אולי עוד מתקופת בית שני!!!)

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 3:32 pm
על ידי צופר הנעמתי
עקביה כתב:
חד ברנש כתב:"יסד" = תיקן. כלומר, תיקן לומר את הפיוט (שכנראה הביאו עמו ממכורתו איטליה)

לא מסתבר שפירוש זה עלה על דעת האו"ז, שא"כ היה עליו לומר "יסד לומר ונתנה תוקף".


מה אתה מתכוון "פירוש זה עלה על דעת האו"ז"? הלשון "יסד" הוא מלשון האו"ז עצמו, לא מלשון רבינו רבינו אפרים.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 3:45 pm
על ידי עקביה
ברמן כתב:אםאכן כל ההוכחות על תיארוך זמן חיבורו של "ונתנה תוקף" נכון כפי שהבאתם בשם החוקרת ש' אליצור, והיות שנאמנו עלינו דברי רבותינו הראשונים רבינו יצחק מוינה בעל ה"אור זרוע" בשם רבי אפרים מבון. אם כן צריך לומר שרבי אמנון ממגנצא היה קדום מאד, עוד לפני הקליר וכו'. (אגב, היישוב במגנצא הוא קדום מאד. אולי עוד מתקופת בית שני!!!)

אי אפשר להקדים אותו ללא שיעור. "רבנא קלונימוס בן רבנא משולם בן רבנא קלונימוס בן רבנא משה בן רבנא קלונימוס" הנזכר בסוף דברי האו"ז, אותו לימד רבי אמנון את הפיוט, חי בערך בזמנו של רבינו גרשום מאור הגולה (ע"פ 'תולדות הפייטנים' ב'מחזור המבואר השלם').

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 3:47 pm
על ידי עקביה
צופר הנעמתי כתב:
עקביה כתב:
חד ברנש כתב:"יסד" = תיקן. כלומר, תיקן לומר את הפיוט (שכנראה הביאו עמו ממכורתו איטליה)

לא מסתבר שפירוש זה עלה על דעת האו"ז, שא"כ היה עליו לומר "יסד לומר ונתנה תוקף".

מה אתה מתכוון "פירוש זה עלה על דעת האו"ז"? הלשון "יסד" הוא מלשון האו"ז עצמו, לא מלשון רבינו רבינו אפרים.

כוונתי לפירושו של חד ברנש לתיבת 'יסד' שבדברי האו"ז, שבוודאי לא לכך התכוון האו"ז.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 10:15 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
ברמן כתב:
עקביה כתב:
חד ברנש כתב:"יסד" = תיקן. כלומר, תיקן לומר את הפיוט (שכנראה הביאו עמו ממכורתו איטליה)

לא מסתבר שפירוש זה עלה על דעת האו"ז, שא"כ היה עליו לומר "יסד לומר ונתנה תוקף".


אםאכן כל ההוכחות על תיארוך זמן חיבורו של "ונתנה תוקף" נכון כפי שהבאתם בשם החוקרת ש' אליצור, והיות שנאמנו עלינו דברי רבותינו הראשונים רבינו יצחק מוינה בעל ה"אור זרוע" בשם רבי אפרים מבון. אם כן צריך לומר שרבי אמנון ממגנצא היה קדום מאד, עוד לפני הקליר וכו'. (אגב, היישוב במגנצא הוא קדום מאד. אולי עוד מתקופת בית שני!!!)

ובגלל שנאמנו עלינו דברי ר"ת שהקליר היה בזמן התנאים, הרי שר' אמנון היה היהודי האשכנזי הקדום ביותר שידוע לנו...

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 10:21 pm
על ידי ישראל אליהו
האם יש למישהו תשובה על מה שתמהתי לעיל?
אליצור טוענת שכיון שמצאנו דמיון ברור בין ונתנה תוקף לפיוט אחר של הקלירי [והקלירי משוכלל יותר], אות הוא שהקלירי כשחיבר את פיוטו ראה את ונתנה תוקף - ואותו הוא שיכלל.
ואני אומר, שמא, היה פיוט קדמון שערוך ג"כ במתכונת "מי במים ומי באש וכו' וכו'", והוא הפיוט שעמד לפני הקלירי, והוא גם עמד לפני ר' אמנון ממגנצא כשחיבר את ונתנה תוקף.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 10:31 pm
על ידי פלגינן
לא התעמקתי, אך טענת אליצור (בהסתמכות גם על אחרים) שבסילוק 'אדן חוג' למשל ניכר שהקלירי היה נתון תחת אילוצי חריזה כדי להיצמד ל'ונתנה תוקף'. כאשר ניכרים אילוצים בפיוט X באופן המתאים לפיוט Y, יש בזה עקבות ברורים שפיוט X מושפע ישירות מפיוט Y ואין כל הסתברות שהיה פיוט נוסף שאינו ידוע לנו.
הפירוט המלא מצוי בספרה של אליצור עליו נסוב אשכול זה, עמ' 160-155.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 10:40 pm
על ידי ישראל אליהו
פלגינן כתב:אין כל הסתברות שהיה פיוט נוסף שאינו ידוע לנו.

ויותר מסתבר לומר שמ"ש האו"ז "יסד" היינו תיקן לאומרה בתפילה? וכן שאר לשונות שהביא הרב עקביא לעיל?
מי שבא לייצר סנסציה, ולשבור מוסכמות המקובלות בישראל, עליו לשלול שאר אופציות אפשריות.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 10:58 pm
על ידי מרדכי וינטרויב
מה הבעיה לומר שהאו"ז לא ידע שהמחבר אינו ר' אמנון?

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 11:00 pm
על ידי פלגינן
ישראל אליהו כתב:
פלגינן כתב:אין כל הסתברות שהיה פיוט נוסף שאינו ידוע לנו.

ויותר מסתבר לומר שמ"ש האו"ז "יסד" היינו תיקן לאומרה בתפילה? וכן שאר לשונות שהביא הרב עקביא לעיל?
מי שבא לייצר סנסציה, ולשבור מוסכמות המקובלות בישראל, עליו לשלול שאר אופציות אפשריות.

אם אתה שואל אותי, בוודאי שיותר מסתבר. אני גם לא חושב שזה עיקרי הדת להאמין שהאו"ז בירר זאת בחקירות ודרישות, ולא הביא בסה"כ מסורת מקובלת שרווחה אז.
אבל איני מבין מי הכריחך לקבל, הגברת בסך הכל מציגה נתונים ברורים, ובלי לייצר שום סנסציות [ומבחינת המחקר, זה גם לא שובר מוסכמות כמובן]. תרצה - תקבל. לא תרצה - לא תקבל.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 11:08 pm
על ידי ישראל אליהו
מרדכי וינטרויב כתב:מה הבעיה לומר שהאו"ז לא ידע שהמחבר אינו ר' אמנון?

פלגינן כתב:
ישראל אליהו כתב:
פלגינן כתב:אין כל הסתברות שהיה פיוט נוסף שאינו ידוע לנו.

ויותר מסתבר לומר שמ"ש האו"ז "יסד" היינו תיקן לאומרה בתפילה? וכן שאר לשונות שהביא הרב עקביא לעיל?
מי שבא לייצר סנסציה, ולשבור מוסכמות המקובלות בישראל, עליו לשלול שאר אופציות אפשריות.

אם אתה שואל אותי, בוודאי שיותר מסתבר. אני גם לא חושב שזה עיקרי הדת להאמין שהאו"ז בירר זאת בחקירות ודרישות, ולא הביא בסה"כ מסורת מקובלת שרווחה אז.
אבל איני מבין מי הכריחך לקבל, הגברת בסך הכל מציגה נתונים ברורים, ובלי לייצר שום סנסציות [ומבחינת המחקר, זה גם לא שובר מוסכמות כמובן]. תרצה - תקבל. לא תרצה - לא תקבל.

ראשית, אליצור עצמה לא טוענת זאת.
שנית, הראשונים כמלאכים ביררו כל דבר, הן בלימוד והן בעובדות היסטוריות. [ולכן ג"כ מדייקים כ"כ בלשון הראשונים, מזה שהקשה כך ולא כך משמע וכו'].
בנוסף הוא היה קרוב בזמן ובמקום לר' אמנון. כך שעל סמך איזה נתון שנמצא, ואפשר ליישבו בדרך נוספת, בכ"ז לומר שהוא טעה?

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 11:09 pm
על ידי שעת הכושר
כל האפשרויות שעלו או יעלו כאן:
א. רבי אמנון חיבר, הראיות של הגברת הם לא מאה אחוז.
ב. רבי אמנון העתיק, האו"ז לא בירר.
ג. רבי אמנון העתיק, ולזה התכוין האו"ז.
ד. רבי אמנון הביא, אבל הוא גם שיפץ.
ה. רבי אמנון היה לפני יניי.
ו. רבי אמנון כיון ברוה"ק לפיוט של יניי.
ז. הקליר ידע ברוה"ק את הפיוט של רבי אמנון.
ח...

עכשיו יש לי קושיא עצומה, ממש מרפסן איגרא, זהירות:

מה זה משנה???

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 11:12 pm
על ידי ישראל אליהו
אולי כדי שנוכל לומר דבר בשם אומרו, ויהיו שפתותיו דובבות

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 11:16 pm
על ידי פלגינן
ישראל אליהו כתב:...

אתה צודק. אל תאמין לחוקרים. תרגיש בנוח, אני בטוח שהם לא ייעלבו.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 11:19 pm
על ידי ישראל אליהו
מה שייך כאן להאמין? אם החוקר הביא עובדה מוצקה, נאמין.
אבל אם הביא עובדה, ועל פיה פלפל הוסיף ובנה בנין מדעתו, מה שייך להאמין לו?
בין אם ייעלב ובין אם לאו.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 25, 2017 11:31 pm
על ידי פלגינן
ישראל אליהו כתב:מה שייך כאן להאמין? אם החוקר הביא עובדה מוצקה, נאמין.
אבל אם הביא עובדה, ועל פיה פלפל הוסיף ובנה בנין מדעתו, מה שייך להאמין לו?
בין אם ייעלב ובין אם לאו.

אני לא מצליח להבין מדוע אתה מפלפל בחקירה זו? פתח את הספר ותעיין. פחות או יותר כל הדברים הועלו כאן, וגם נוסף הסבר מדוע לא יתכן שהיה פיוט שלישי.
זכותך המלאה לקבל או לא לקבל, וזה באמת לא משנה כמש"כ ג"א. איני רואה טעם להמשך ולדון ולהתווכח.

ונתנה תוקף תקופתה?

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 12:20 am
על ידי בית צדיקים
הפיוט ונתנה תוקף, אומרים שחיברו הגאון ר' עמרם אבל חייב להיות עוד לפני הגאונים מישהו יודע הענין?

Re: ונתנה תוקף תקופתה?

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 12:22 am
על ידי לענין
בית צדיקים כתב:הפיוט ונתנה תוקף, אומרים שחיברו הגאון ר' עמרם אבל חייב להיות עוד לפני הגאונים מישהו יודע הענין?


viewtopic.php?f=30&t=36366&hilit=%D7%95%D7%A0%D7%AA%D7%A0%D7%94+%D7%90%D7%9C%D7%99%D7%A6%D7%95%D7%A8#p190833

Re: ונתנה תוקף תקופתה?

פורסם: ג' ספטמבר 29, 2020 12:22 am
על ידי חד ברנש
על הסילוק 'ונתנה תוקף' כתב ר' אפרים מבונא שר' אמנון ממגנצא ייסדו, אבל כנראה הכוונה שהוא תיקן לאומרו ולא שהוא חיברו, כי הוא קדום לר' אמנון בהרבה והוא כנראה מזמנו של הקלירי.

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

פורסם: א' אוגוסט 22, 2021 7:39 pm
על ידי עץ הזית
שבטיישראל כתב:
פרי יהושע כתב:ייש"כ שהבאת הלשון של האו"ז [נסיתי אבל לא הצלחתי], בכותרת כותב האו"ז שהוא פיוט שייסד אמנון ממגנצא עי' שם, ועכ"פ הדברים מפורשים גם במה שהעתקת משם

אכן לא שמתי לב שבכותרת כתב האו"ז:
"מצאתי מכתב ידו של ה"ר אפרים מבונא בר יעקב. שר' אמנון ממגנצא יסד ונתנה תוקף על מקרה הרע שאירע לו וז"ל"

וכנראה שהאו"ז לא העתיק לשון זו מר' אפרים מבונא רק שכתב כותרת לדברי ר' אפרים ע"פ מה שהבין מדבריו כך שאולי אין כאן מקום לדיוק
ובאמת אם תמצא שהפיוט כבר קדם לר' אמנון אכן אין להקשות.

מה גם שאפשר לבאר תיבת "יסד" ע"ז שר' אמנון הוא זה שיסד המנהג האשכנזי לומר הפיוט "ונתנה תוקף" בתפילת המוספין במקום הסילוק הקלירית המקורי של הקדושתא "אופד מאז", אך אין הכוונה שעצם הפיוט הוא "מיסודו" של ר' אמנון, כי אם מנהג האמירה הוא מיסודו (ובפרט הא שר' אמנון היה זה שביקש לשלוח את הפיוט בכל תפוצות ישראל, כך "שר' אמנון ממגנצא יסד (מנהג אמירת הפיוט בר"ה) על המקרה הרע שאירע לו". ושוב לא קשה).

אם רבינו אפרים היה מספר רק סיפורים בודדים שאינו עד להם היה מסתבר לומר שלא סיפרם אלא אחר בירור ודקדוק והרי הוא כמעיד עליהם.
אך מכיון שהוא כתב סיפורים רבים נראים הדברים שלגבי דברים שלא היו בזמנו ובמקומו הוא סמך על שמועות, ואין הכרח שאכן השמועות נכונות.
(ושמעתי פעם שיש עוד מסיפוריו שיש ראיות נגדם.)

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ה' ספטמבר 09, 2021 11:36 pm
על ידי נחמת ארי
בקובץ מנורה בדרום - תשרי תשפ"ב שהועלה כאן, ישנו מאמר קצר מהרב אהרן גבאי בנושא זה (עמ' מג-מו).

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ו' ספטמבר 10, 2021 12:32 am
על ידי חרט
לכל המתדיינים האם "יסד" הכוונה חיבר או "יסד-לאומרו" וכיו"ב.
לפלא שלא עלה על דעת מי לערוך חיפוש תיבה זו בספר אור זרוע.
חיפוש פשוט, מעלה (15 תוצאות בסה"כ) שהמשמעות היא: חיבר, כתב.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ו' ספטמבר 10, 2021 1:43 am
על ידי תורת המן
נחמת ארי כתב:בקובץ מנורה בדרום - תשרי תשפ"ב שהועלה כאן, ישנו מאמר קצר מהרב אהרן גבאי בנושא זה (עמ' מג-מו).

מאמר יפה, תודה!
נידון שם כמעט כל הדברים הנידונים לעיל.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ו' ספטמבר 10, 2021 3:57 am
על ידי לבי במערב

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

פורסם: ו' ספטמבר 10, 2021 6:32 pm
על ידי בחפשי כותב
ספרן כתב:לא התחבר במגנצא | שולמית אליצור


עד כאן דברי שולמית אליצור, מכאן ואילך דברי מרן החתם סופר זי"ע, וזה לשונו (תשובות או"ח סימן טז):
"והגאון ר' עמרם מסדר תפלות ישראל מקומו במגנצא, וראיתי קברו, וכן בעל ונתנה תוקף ביתו עדיין שם".

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

פורסם: ו' ספטמבר 10, 2021 8:41 pm
על ידי תורת המן
אולי מדהא ליתא, הא נמי ליתא?

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

פורסם: א' ספטמבר 12, 2021 8:07 am
על ידי בחפשי כותב
אודות קבורתו של רב עמרם גאון ז"ל במגנצא, ראה ב'סדר הדורות' (ד אלפים תרו) שהביא מעשה נפלאה מזה, שרב עמרם גאון ז"ל נקבר במגנצא, עיין שם. אך הוסיף בסדר הדורות, שאינו יודע אם זה רב עמרם גאון שחיבר את 'סידור רב עמרם גאון', או גאון אחר הוא. אמנם בשו"ת חתם סופר הנ"ל נקט בפשטות שזה אכן רב עמרם גאון ז"ל בעל ה'סידור'.

ולא נעלם מעיני דברי ר' אריה ליב פרומקין ב'דברים אחדים' על 'סדר רב עמרם השלם' (דף טז ע"ב) שכתב בזה"ל: "הננו להעיר מענין רבינו הגאון הקדמון רב עמרם ז"ל, שטעות נזדקר לפני רבינו בעל החתם סופר באו"ח סי' ט"ו במה שכתב "והגאון רב עמרם מסדר תפלות ישראל מקומו במגנציא וראיתי קברו, וכן בעל ונתנה תוקף", עכ"ל. כי רבינו הגאון רב עמרם לא היה מעולם במגנצי"א, ושום אחד מקוראי הדורות לא הזכירו שהלך לשם, ואין ספק ששם בבבל מנוחתו כבוד ונפטר שם. ואמנם כן שכשהיה בעל החת"ס במגנצי"א הראוהו קברו של רב עמרם, אבל טעו והגידו לו זאת על שמו של מסדר התפלות, ובאמת איננו, אלא רב עמרם הנזכר באור סי' שצ"ג וכו', ונתחלף להמגידים לאמר אליו שהוא הגאון מסדר התפלות מבבל, וכבר העיר מזה א' מהאחרונים בס' המזרח".

אמנם רא"ל פרומקין לא הביא שום ראיה והוכחה לדבריו, רק כל השערתו מבוססת על הטענה כי "שום אחד מקוראי הדורות לא הזכירו שהלך לשם". וכבר למדנו חז"ל (כתובות דף כג ע"א) דלא ראינו אינו ראיה, ואולי החת"ס אכן ראה או שמע שזהו קברו של רב עמרם גאון ז"ל בעל הסידור. ואפילו אם יבואו אלף חכמים כרא"ל פרומקין, ויכחשו את דברי החת"ס, בלי שום ראיה והוכחה ברורה, אאמין יותר בקבלת החת"ס. ולענ"ד שעל דא וכגון דא אמרו חז"ל (עבודה זרה דף יט ע"ב) שאפילו שיחת חולין של ת"ח צריכה לימוד. דהיינו, למרות שיש מקום לפקפק ולהטיל ספק בשיחתו של ת"ח, אין לבטל שיחתו בשתי ידים ולומר "מדהא ליתא הא נמי ליתא".

בין כך ובין כך, לא באתי להכריע בין החוקרת שולמית אליצור והחוקר רא"ל פרומקין, לבין מרן החתם סופר זי"ע, רק אחרי שלא ראיתי שום אחד מהחברים כאן שיציינו לשו"ת חתם סופר, העתקתיו. למרות שיש לדחות ולומר ש'בעל' ונתנה תוקף, אין פירושו 'מחבר', רק 'מיסד' וכיו"ב, אעפ"כ העתקתיו לתוספות ידיעה חשובה בנידון דידן, והבוחר יבחר.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: א' ספטמבר 12, 2021 9:12 am
על ידי מרדכי וינטרויב
אם רב עמרם גאון קבור במגנצא, אזי גם הפייטן הקדום הקדם קלאסי שחיבר את "ונתנה תוקף" יכול גם הוא לבקר במגנצא ולהיקבר שם...

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 13, 2021 8:01 am
על ידי גימפעל

Re: הופיע - פיוטי הקליר לר"ה - מהדורה אקדמית

פורסם: ו' ספטמבר 17, 2021 4:34 am
על ידי תורת המן
בחפשי כותב כתב:
תורת המן כתב:
בחפשי כותב כתב:
ספרן כתב:לא התחבר במגנצא | שולמית אליצור


עד כאן דברי שולמית אליצור, מכאן ואילך דברי מרן החתם סופר זי"ע, וזה לשונו (תשובות או"ח סימן טז):
"והגאון ר' עמרם מסדר תפלות ישראל מקומו במגנצא, וראיתי קברו, וכן בעל ונתנה תוקף ביתו עדיין שם".

אולי מדהא ליתא, הא נמי ליתא?

אודות קבורתו של רב עמרם גאון ז"ל במגנצא, ראה ב'סדר הדורות' (ד אלפים תרו) שהביא מעשה נפלאה מזה, שרב עמרם גאון ז"ל נקבר במגנצא, עיין שם. אך הוסיף בסדר הדורות, שאינו יודע אם זה רב עמרם גאון שחיבר את 'סידור רב עמרם גאון', או גאון אחר הוא. אמנם בשו"ת חתם סופר הנ"ל נקט בפשטות שזה אכן רב עמרם גאון ז"ל בעל ה'סידור'.

ולא נעלם מעיני דברי ר' אריה ליב פרומקין ב'דברים אחדים' על 'סדר רב עמרם השלם' (דף טז ע"ב) שכתב בזה"ל: "הננו להעיר מענין רבינו הגאון הקדמון רב עמרם ז"ל, שטעות נזדקר לפני רבינו בעל החתם סופר באו"ח סי' ט"ו במה שכתב "והגאון רב עמרם מסדר תפלות ישראל מקומו במגנציא וראיתי קברו, וכן בעל ונתנה תוקף", עכ"ל. כי רבינו הגאון רב עמרם לא היה מעולם במגנצי"א, ושום אחד מקוראי הדורות לא הזכירו שהלך לשם, ואין ספק ששם בבבל מנוחתו כבוד ונפטר שם. ואמנם כן שכשהיה בעל החת"ס במגנצי"א הראוהו קברו של רב עמרם, אבל טעו והגידו לו זאת על שמו של מסדר התפלות, ובאמת איננו, אלא רב עמרם הנזכר באור סי' שצ"ג וכו', ונתחלף להמגידים לאמר אליו שהוא הגאון מסדר התפלות מבבל, וכבר העיר מזה א' מהאחרונים בס' המזרח".

אמנם רא"ל פרומקין לא הביא שום ראיה והוכחה לדבריו, רק כל השערתו מבוססת על הטענה כי "שום אחד מקוראי הדורות לא הזכירו שהלך לשם". וכבר למדנו חז"ל (כתובות דף כג ע"א) דלא ראינו אינו ראיה, ואולי החת"ס אכן ראה או שמע שזהו קברו של רב עמרם גאון ז"ל בעל הסידור. ואפילו אם יבואו אלף חכמים כרא"ל פרומקין, ויכחשו את דברי החת"ס, בלי שום ראיה והוכחה ברורה, אאמין יותר בקבלת החת"ס. ולענ"ד שעל דא וכגון דא אמרו חז"ל (עבודה זרה דף יט ע"ב) שאפילו שיחת חולין של ת"ח צריכה לימוד. דהיינו, למרות שיש מקום לפקפק ולהטיל ספק בשיחתו של ת"ח, אין לבטל שיחתו בשתי ידים ולומר "מדהא ליתא הא נמי ליתא".

בין כך ובין כך, לא באתי להכריע בין החוקרת שולמית אליצור והחוקר רא"ל פרומקין, לבין מרן החתם סופר זי"ע, רק אחרי שלא ראיתי שום אחד מהחברים כאן שיציינו לשו"ת חתם סופר, העתקתיו. למרות שיש לדחות ולומר ש'בעל' ונתנה תוקף, אין פירושו 'מחבר', רק 'מיסד' וכיו"ב, אעפ"כ העתקתיו לתוספות ידיעה חשובה בנידון דידן, והבוחר יבחר.

דברי החת"ס באים לחזק דבריו במעלת תפילה האשכנזית, וע"ז אמר כי מקומו של רב עמרם הוא במגנצא, ר"ל כי שם היה מושבו, ובזה יבואר כי נוסח אשכנז פאר הנוסחאות.
וע"ז אמרתי דליתא, כי רב עמרם בוודאי מקומו בבבל.

אך את"ל כדבריך, שכוונת החת"ס שרק קבור שם, וכמו שהביא סדר הדורות, איזה ראיה יש מזה, לדברי החתם סופר?

אם האמת נר לרגליך, כל הטיעונים בסגנון הזה, (שיחת ת"ח, אלפי חכמים כמותם, הבוחר יבחר, וכו'), אינם לענין כלל. וכבר אמר אריסטו: אהוב סקראט, אהוב אפלטון, אבל האמת אהבו יותר.
לדעתי אין זה ממעט כבוד החת"ס ז"ל מאומה, אם כשהיה במגנצא וראה קברו של רב עמרם, ושמע דברי העם וקיבל דבריהם, ואין חובת חכמי ישראל להיות היסטוריונים.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ו' ספטמבר 17, 2021 9:53 am
על ידי יאיר1
על אף שיתכן שגדולי ישראל במהלך הדורות טעו בכמה וכמה דברים.
וכבר חז"ל אמרו על פלוני שטעה, אף אם היה גדול ביותר...

עדיין, יש לזכור שמדובר באנשים ענקיים!!
לפני הקדושה והסייעתא דשמיא וכו'.
יכולת התפיסה שלהם היתה גדולה לאין ערוך ממה שאנו מסוגלים לדמיין [צרפו את האגדה סביב המהרי"ל דיסקין ...]

ואם כן, כל ההנחה שאולי האור זרוע לא דייק, בגלל שחוקר פלוני מצא סברות חזקות להפך.
הסיכוי שהאור זרוע פספס, הרבה יותר קטן מהסיכוי שאלף חוקרים יטעו בשוגג או בזדון או באונס...
זה בכלל לא כוחות..
וזה מעולה, שיש מחקר בענין, ויחקרו עוד ועוד, ותרבה הדעת.
אבל המסקנא איננה שהתברר שהמובן הפשוט בדברי האור זרוע אינו נכון, אלא יש להבינו בדרך אחרת.
אלא שיש לנו קושיא ולנו יש חוסר הבנה!
וכפי שאנו תמיד לומדים, וכן למדו הראשונים.
קשה לי וצריך עיון וכו'...

בלי להכיר איש.
החלוקה של היחס למחקר היא פרי חינוכי.
כאשר ראש הישיבה שלך הוא גם בעל תואר שני או ד"ר ונכבד על זה יותר מאילו לא היה כזה. ההכרה הערצה הכלה... של מחקרים שונים...

כל המחקר הזה, הוא באמת קשה, כי מגששים באפילה, ומנסים לבנות פאזל מרסיסי מידע.
וכאשר בא בן אדם שהיה אז, פשוט ראה באור... דעתו מכריעה לאין ערוך.
בדיוק כמו ויכוח בין מי שנמצא בזירת האירוע, לבין מי שמתבונן בה מבעד לחור שבדלת.
אין פה בכלל מחלוקת..
אין פה בכלל שאלה.
ולמרות כך טוב שנעשה מחקר, כי פעמים מתבררים דברים מעניינים ואולי אפי' חשובים.

לא באמת קריטי מי חיבר את הונתנה תוקף.

קריטי ביותר שלא נכשל בניסיון, להפר את המסורת שלנו על בסיס דבריו של יהודי זה או אחר, קל וחומר אם אין דבריו מיוסדים על דרך רבותינו.


כן הכוח שלנו לשרוד עוד מאתיים או אף אלפים שנות גלות [אילו חלילה יהיו] היא בכוח הפאנטיות שלנו.
חוסר ההסכמה לקבל שום חידוש מבחוץ ולא לשנות שום דבר.
ואלו שכן מסכימים יוכלו להאחז קצת בנו...
אבל אם אנו הגרעין הקשה נתרופף בכך אפי' מעט, לאחר שנים של העברת המסורת עלולה להתערער בעניינים יסודיים.
התפקיד שלנו להוות חוליה בשרשרת מסירת התורה.

ולא לברר ולחדש אי אלו דברים...
לא ניתן ל'עובדות' לבלבל אותנו.

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ו' ספטמבר 17, 2021 3:03 pm
על ידי מחשב מסלול
אגב, שמעתי מגאון אחד שאמר שכל הסיפור של רבי אמנון ממגנצא מופיע בגרסה המלאה בספרי המרדכי והתשב"ץ שלא עברו את הצנזורה, מי יכול לעזור לי בענין...

Re: האם רבי אמנון ממגנצא הוא אכן מחברו של "ונתנה תוקף" ?

פורסם: ב' ספטמבר 20, 2021 3:37 am
על ידי באמונתו
גרסה המקורית שביצירת "ונתנה תוקף" מן הגניזה:
https://maagarim.hebrew-academy.org.il/ ... 016&page=2

Re: "ונתנה תוקף"

פורסם: ש' ספטמבר 17, 2022 11:42 pm
על ידי עושה חדשות
נחוץ לי כעת (לצורך מסירת שיעור) למצוא מאמר או שניים העוסקים בפיוט המדובר, לא מבחינה מחקרית מתי נתחבר וע"י מי וכדומה, אלא לגופו של ענין בתכני הפיוט עצמו, על מה הוא מדבר ומה רומז וכו', מהו השופר הגדול ולמה נחפזים המלאכים, מהם הדימויים של חציר יבש ובמה הם קשורים לנידון הכללי וכו'. אני מדגיש שוב שאין לי צורך במחקר (בגוגל יש בשפע) אלא בסגנון של ביאורי תפילה. תודה למסייע ושכמ"ה!

Re: "ונתנה תוקף"

פורסם: א' ספטמבר 18, 2022 1:27 am
על ידי יעקל
עושה חדשות כתב:נחוץ לי כעת (לצורך מסירת שיעור) למצוא מאמר או שניים העוסקים בפיוט המדובר, לא מבחינה מחקרית מתי נתחבר וע"י מי וכדומה, אלא לגופו של ענין בתכני הפיוט עצמו, על מה הוא מדבר ומה רומז וכו', מהו השופר הגדול ולמה נחפזים המלאכים, מהם הדימויים של חציר יבש ובמה הם קשורים לנידון הכללי וכו'. אני מדגיש שוב שאין לי צורך במחקר (בגוגל יש בשפע) אלא בסגנון של ביאורי תפילה. תודה למסייע ושכמ"ה!

כל המחזורים המפורשים, מטה אהרן, מטה לוי, הרוו"ה (רעדעלהיים)