עמוד 1 מתוך 1

העולם נברא 'בשביל התשובה'

פורסם: ב' יולי 16, 2012 1:31 pm
על ידי חכם באשי
מצאתי כתוב:
ששני עולמות לא נבראו כי אם בשביל התשובה.

ועדיין לא ברור לי מקורו.
בפרקי דר"א, מהדורת היגר, ר"פ ג: "...כך הקב"ה, היה מחריבו לפניו את העולם ולא היה עומד, עד שברא את התשובה"; שם, ר"פ מב: "אילו לא נבראת התשובה לא היה העולם עומד".
ואין הדברים זהים ממש.

Re: העולם נברא 'בשביל התשובה'

פורסם: ב' יולי 16, 2012 1:54 pm
על ידי ארי במסתרים
וכן בפסחים נד, ב:
תניא שבעה דברים נבראו קודם שנברא העולם ואלו הן תורה ותשובה וגן עדן וגיהנם וכסא הכבוד ובית והמקדש ושמו של משיח. וכו'
תשובה דכתיב בטרם הרים יולדו וכתיב תשב אנוש עד דכא ותאמר שובו בני אדם

Re: העולם נברא 'בשביל התשובה'

פורסם: ב' יולי 16, 2012 1:57 pm
על ידי חכם באשי
ארי,
המאמר שהבאת (שאגב, מופיע גם בפרקי דר"א, ג, מיד אחרי הציטוט שהבאתי לעיל) בכלל לא שייך לנידון.

Re: העולם נברא 'בשביל התשובה'

פורסם: ב' יולי 16, 2012 6:50 pm
על ידי ברסלב
חכם באשי כתב:מצאתי כתוב:
ששני עולמות לא נבראו כי אם בשביל התשובה.

ועדיין לא ברור לי מקורו.


להרב חכם באשי ידידי.

לענ"ד
לא יתכן שהעולם הזה נברא בשביל התשובה ואין לזה כל הסבר, שהרי לא יתכן שיש עניין לחטוא ולעשות תשובה, מה גם, שבעת בריאת העולם עלתה במחשבתו שיחיו חיי נצח, ורק בהמשך נגזר עליו מיתה ואכן כאדם תמותון, כאשר ראה בשגם הוא בשר.
ולדעתי, שתי העולמות שנבראו בשביל התשובה, הכוונה בזה, בשביל הזיכוך, והיינו העולם הבא, ועיין דרך השם לרמח"ל, וכן העולם לעתיד לבוא, שאז יבואו הרשעים על תיקונם.

ועיין יבמות צ"ו עמוד ב', ובבכורות ל"א עמוד ב' וכי אפשר לאדם לגור בשני עולמים וכו'. וכתבתי אלא כמראה מקום ועדיין יש להאריך בזה טובא.
בברכה ברסלב

Re: העולם נברא 'בשביל התשובה'

פורסם: ג' יולי 17, 2012 12:52 am
על ידי בברכה המשולשת
השאלה היא מה ההגדרה של תשובה. אם נבין שהכוונה תשובה על חטא- אכן אינו מובן. אך תשובה זו עריגת המציאות כולה אל בוראה ית"ש. יעויין בהרחבה באורות התשובה, ואתי שפיר.

Re: העולם נברא 'בשביל התשובה'

פורסם: ד' יולי 18, 2012 5:27 pm
על ידי ברסלב
הרב בברכה, תודה על ההפניה, ועל שהיטבת להגדירה.

אך דומני שניתן לחלק אותם לג' קטגוריות.

א. תשובה אחר החטא. שגם אם זה נברא קודם בריאת העולם אך לא היה זה מטרת הבריאה.
ב. זיכוך הנשמה מכל סיג – ודבר זה מתרחש גם בעולם הבא וגם לעתיד לבוא.
ג. הפיכת החומר לחלק אלוקי, וזו בעצם הייתה מטרת בריאת העולם הזה, ומשום כך הצטמצם האין סוף. {וכידוע מה שכתבו להסביר מהו שאנו אומרים אלוקי נשמה שנתת בי, מיהו זה אשר אומר כן, אלא הכוונה, החומר הגוף שהזדכך ונעשה לחלק אלוקי. והדברים ארוכים}.

מוקירך ברסלב