עמוד 1 מתוך 1

תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: ב' אוגוסט 12, 2013 11:41 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
כידוע נהגו בני אשכנז לתקוע בשופר כל ימי חודש אלול וכידוע אצל הספרדים לא נהגו ככה. והנה בביה"כ שבו אני מתפלל אין מן האשכזנים שרוצים לתקוע בשופר ולכן בכל יום יש ספרדי אחד שהוא מומחה בכך שהוא תוקע השופר לקיים מנהג האשכנזים. היום חשבתי לעצמי האם עדיף שאחד מן האשכנזים יתקע בשופר כדי לקיים מנהג זה שהרי הספרדי איננו "בר חיובא" והוי' כמעשה קוף בעלמא כיון שאין זה מנהגו. מה דעתכם?

Re: תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2013 8:42 am
על ידי בברכה המשולשת
מה שייך כאן "מעשה קוף"- הרי כאן הוא מחוייב מצוות בדיוק כמו השומעים רק לא נהג במנהג מסויים?

Re: תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2013 8:54 am
על ידי ר_חיים_הקטן
אבל אם איננו "בר חיובא" לא עדיף ממעשה קוף בעלמא. ובאמת מסופק אני אם יש כזה מושג "בר חיובא" במנהגים. ואולי י"ל דאה"נ גם קטן יכול לתקוע באלול לקיים המנהג. ועל זה אנו דנין.

Re: תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: ג' אוגוסט 13, 2013 9:20 am
על ידי אוצר החכמה
לא מובן בכלל הדיון. ברור שיכול.

Re: תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2013 4:01 am
על ידי גאולה בקרוב
א. אמנם גם הספרדים תוקעים בשופר בסליחות, והיה אפ"ל שא"כ גם הם במנהג זה, ומ"מ יתכן ששינוי המקום מעיד על מנהג שונה, ויש לעיין.

ב. מסתבר יותר שגם ספרדי מועיל, בגלל שכל הענין הוא לעורר את העם לתשובה, היתקע שופר בעיר וכו', וא"כ העיקר הוא השמיעה, וגם כשאינו בר חיובא. [ואע"פ שבתקיעת שופר דר"ה צריך בר חיובא גם למ"ד שהעיקר השמיעה, מ"מ שם שאני, שגילו לנו חז"ל חידוש שעכ"פ צריך שמיעה של תקיעת מצוה, אבל כאן לפי טעם הענין אין צורך לחדש שצריך בר חיובא]

Re: תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2013 8:27 am
על ידי אוצר החכמה
אתה צודק בדבריך שאין כאן עניין של בר חיובא כי אין כאן דין להוציא. ומעבר לזה בר חיובא הוא רק מה שחייבתו ופטרתו תורה, חילוק המנהגים לא הופך אדם לבר חיובא או ללא בר חיובא.

Re: תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: ד' אוגוסט 14, 2013 8:30 am
על ידי ר_חיים_הקטן
גאולה בקרוב כתב:ב. מסתבר יותר שגם ספרדי מועיל, בגלל שכל הענין הוא לעורר את העם לתשובה, היתקע שופר בעיר וכו', וא"כ העיקר הוא השמיעה, וגם כשאינו בר חיובא. [ואע"פ שבתקיעת שופר דר"ה צריך בר חיובא גם למ"ד שהעיקר השמיעה, מ"מ שם שאני, שגילו לנו חז"ל חידוש שעכ"פ צריך שמיעה של תקיעת מצוה, אבל כאן לפי טעם הענין אין צורך לחדש שצריך בר חיובא]

אתה אומר שלאו המנהג אינו מעין המצווה דאורייתא. ומה אם תקע קטן? או השמיעו הקטלה של תקיעת שופר?

Re: תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: ו' אוגוסט 23, 2013 12:40 pm
על ידי רחמים
הנה כמה דוגמאות שספרדי שלא מחייב יכול להוציא אשכנזים שכן מחוייבים לפי מנהגם:

ילקוט יוסף קצוש"ע אורח חיים סימן תצד - הלכות חג השבועות
כה. מנהג נכון לקרות מגילת רות בחג השבועות בלא ברכה. ושליח צבור ספרדי העובר לפני התיבה במנין אשכנזי, אינו רשאי לברך "על מקרא מגילה" כמנהגם, אלא אחד מהקהל יברך והוא יקרא. ומכל מקום אם עבר ובירך מוציא אותם ידי חובת הברכה, ואינם צריכים לחזור ולברך. אבל ספרדי שנזדמן בבית כנסת של אשכנזים בתענית ציבור במנחה, והזמינוהו לעליית שלישי שצריך להפטיר לפי מנהגם, אף על פי שנכון להתחמק מלעלות לספר תורה, אם כבר קראוהו בשמו, יעלה ויפטיר בברכות. [יביע אומר ח"א סי' כט. ילקו"י מועדים עמ' תמה].

Re: תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: ש' אוגוסט 24, 2013 11:05 pm
על ידי משולש
פשוט שלפי הנוהגים במנהג מסויים הוא אינו מוגבל לעדות. ולכן מבחינת האשכנזים גם הספרדי חייב, ולכן אין סיבה שהוא לא יתקע להם.

Re: תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: ש' אוגוסט 24, 2013 11:08 pm
על ידי ר_חיים_הקטן
משולש כתב:פשוט שלפי הנוהגים במנהג מסויים הוא אינו מוגבל לעדות. ולכן מבחינת האשכנזים גם הספרדי חייב, ולכן אין סיבה שהוא לא יתקע להם.

זה פשוט לך??

Re: תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: ש' אוגוסט 24, 2013 11:32 pm
על ידי דניאל
משולש כתב:פשוט שלפי הנוהגים במנהג מסויים הוא אינו מוגבל לעדות. ולכן מבחינת האשכנזים גם הספרדי חייב, ולכן אין סיבה שהוא לא יתקע להם.

לי פשוט להיפך.

Re: תקיעות שופר באלול ע"י ספרדי

פורסם: א' אוגוסט 25, 2013 12:55 am
על ידי רחמים
משולש כתב:פשוט שלפי הנוהגים במנהג מסויים הוא אינו מוגבל לעדות. ולכן מבחינת האשכנזים גם הספרדי חייב, ולכן אין סיבה שהוא לא יתקע להם.


אם היתה זו מחלוקת בפוסקים והאשכנזים היו נוקטים להלכה לחובה הרי שהייתה יכול לומר שלשיטתם גם הספרדים חייבים אבל כיון שזה מנהג שכל כחו מזה שקיבלו על עצמם לנהוג כך וכך לא שייך לחייב מי שלא נהג.