עמוד 1 מתוך 1

יו"כ קטן בערב ר"ה

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2013 11:45 pm
על ידי מאירי
מסתבר שישנם כמה 'סברות' מדוע אין יו"כ קטן בער"ה, כמו למשל משום שבלא"ה כבר אומרים סליחות ועסוקין בתשובה ובפרט בער"ה שמרבין בסליחות (אשכנזים), ואולי עוד סיבות
השאלה האם יתכן שהסיבה לכך היא בין היתר משום לערבב השטן שלא ידע אימתי ר"ה (שהרי עיקר יו"כ קטן הוא סביב ענין חידוש הלבנה, אלא שלטענה זו היה ניתן להקדים היו"כ קטן ביום שלפני כן)? האם מישהו יודע מקור כתוב לסיבה זו לגבי יו"כ קטן?

Re: יו"כ קטן בערב ר"ה

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2013 11:49 pm
על ידי מחולת המחנים
אולי הסיבה היא מפאת שאין אומרים תחנון בערב ר"ה, כשאר החדשים (חטאת סימן) שאין אומרים בהם סדר יו"כ קטן.

Re: יו"כ קטן בערב ר"ה

פורסם: ב' ספטמבר 02, 2013 11:51 pm
על ידי מאירי
מחולת המחנים כתב:אולי הסיבה היא מפאת שאין אומרים תחנון בערב ר"ה, כשאר החדשים (חטאת סימן) שאין אומרים בהם סדר יו"כ קטן.

מסיבה זו ניתן להקדים אבל למה לדחות לגמרי? (הפלא הוא שב'חטא"ת' רק תשרי יוצא דופן שהרי אלול שלפניו יש בו תחנון בכולו בשונה מחשון מחמת תשרי וטבת משום חנוכה ואייר משום ניסן).

Re: יו"כ קטן בערב ר"ה

פורסם: ג' ספטמבר 03, 2013 12:01 am
על ידי שבטיישראל
קודם כל תפרט כבר את ה"מקורות הקדומים" לאמירת יוכ"ק בכל ער"ח, ואח"כ נדאג לתרץ למה לא אומרים יוכ"ק בער"ה

Re: יו"כ קטן בערב ר"ה

פורסם: ג' ספטמבר 03, 2013 12:18 am
על ידי מאן דהו
אפשר לנחש עוד סברא מקורית, היות ובחודש זה יש יו"כ "גדול" א"כ שוב א"צ יו"כ קטן...

Re: יו"כ קטן בערב ר"ה

פורסם: ג' ספטמבר 03, 2013 2:40 am
על ידי איש.dot
מאן דהו כתב:אפשר לנחש עוד סברא מקורית, היות ובחודש זה יש יו"כ "גדול" א"כ שוב א"צ יו"כ קטן...

לענ"ד אין מסתבר כך, כיון שיו"כ קטן ענינו תשובה וכפרה על החודש שעבר כבר, ואין נוגע לנו מה שיתענה בחודש הקרוב (ראה משנ"ב סימן תיז ס"ק ד).
לעצם הענין, כבר כתב המחבר (סימן תקפ"א ס"ב) ד"נוהגין להתענות ערב ראש השנה". אמנם הרמ"א כתב שם "וכל אלו התעניות, אין צריכין להשלים ואין קורין בהם ויחל, אפילו ערב ראש השנה", והיינו "אפילו אותן שמתענין וקורין ויחל בכל ערב ראש חודש" (משנ"ב שם סקי"ז), וא"כ יש מקום לשאלה הנ"ל.