עמוד 1 מתוך 1

גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ב' ספטמבר 22, 2014 12:07 pm
על ידי גם זו לטובה
ויקי- גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות, ורק לאחר מכן הוצאו מחזרת הש"ץ

אם ידוע למאן דהוא מקור לדברים הנ"ל.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ב' ספטמבר 22, 2014 1:23 pm
על ידי צופר הנעמתי
עי' במבוא לקינות של גולדשמידט.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ב' ספטמבר 22, 2014 1:38 pm
על ידי גם זו לטובה
צופר הנעמתי כתב:עי' במבוא לקינות של גולדשמידט.


לא זכורי לי שהוא מביא את הדברים הנ"ל.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ב' ספטמבר 22, 2014 1:44 pm
על ידי תוך כדי אכילת פרס
גם זו לטובה כתב:
צופר הנעמתי כתב:עי' במבוא לקינות של גולדשמידט.

לא זכורי לי שהוא מביא את הדברים הנ"ל.

ומה בכך?

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ב' ספטמבר 22, 2014 2:51 pm
על ידי צופר הנעמתי
גם זו לטובה כתב:
צופר הנעמתי כתב:עי' במבוא לקינות של גולדשמידט.


לא זכורי לי שהוא מביא את הדברים הנ"ל.


תנסה בכל זאת.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ג' ספטמבר 23, 2014 3:22 pm
על ידי גביר
בסידורים מנהג רומי הקינות של תשעה באב מודפסות כנאמרות בתוך חזרת הש"ץ, אחרי בונה ירושלים [איני יודע כיצד נוהגים כיום למעשה בבתי הכנסת הספורים הנוהגים בנוסח זה, אבל בסידורים שנדפסו בעבר כמו דפוסי ונציה ודומיהם כך הוא] וכנראה שכך היה המנהג הקדום, ונראה שמכאן השתלשל המנהג לומר נחם בבונה ירושלים דווקא ולא ברצה.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ג' ספטמבר 23, 2014 3:24 pm
על ידי אלכסנדר וימפן
גביר כתב: וכנראה שכך היה המנהג הקדום, ונראה שמכאן השתלשל המנהג לומר נחם בבונה ירושלים דווקא ולא ברצה.
אני לא הבנתי למה שיגידו את זה ברצה.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ג' ספטמבר 23, 2014 3:58 pm
על ידי פניני
ראה בעיתון המבשר מוסף תורני שבוע שעבר מאמר מר' יעקב לויפר [לפנים בהמודיע]
אין הוא תחת ידי כעת

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ד' ספטמבר 24, 2014 5:32 pm
על ידי משולש
את הסליחות לתעניות אומרים אצלנו עד היום בתוך חזרת הש"ץ בברכת סלח לנו, כמנהג הקדמונים המובא בשו"ע.
ואת הסליחות לאשמורות בוודאי שלא אמורים להאמר בתוך התפילה כי עדיין אי אפשר להתפלל באשמורת.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ו' אוגוסט 14, 2015 11:33 am
על ידי סעדיה
גם זו לטובה כתב:ויקי- גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות, ורק לאחר מכן הוצאו מחזרת הש"ץ

אם ידוע למאן דהוא מקור לדברים הנ"ל.

תוספות ע"ז ח. ד"ה אם

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ו' אוגוסט 14, 2015 2:26 pm
על ידי גבול ים
זה הוא פשר השם סליחות, משום שנאמרו בברכת סלח לנו, וכמו יוצרות, זולתות קדושתות ודומיהן

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ש' אוגוסט 15, 2015 11:03 pm
על ידי חכם באשי
לשאלת פותח האשכול.
עי' פליישר, שירת הקודש, עמ' 70 ואילך
ולאחרונה: א' שמידמן, 'סליחות לעשרה בטבת מפרי עטו של ר' יוסף אבן אביתור', קבץ על יד, סד"ח, כג (לג), עמ' 13 ואילך.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 3:35 am
על ידי משולש
המקורות האלו הם על סליחות בלבד או גם על קינות?
זכור לי שיש משהו על קינות גם אצל גולדשמידט. זה נמצא באוצר? אם לא אוכל להעלות לכאן את הרלוונטי.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 10:01 am
על ידי חכם באשי
על סליחות.
אך גם הקינות היו משולבות במקורן בתפילת העמידה.
לאחרונה הרצה על כך ד"ר אבי שמידמן, "המעבר מקינות לסליחות בקרובות הקליריות לתשעה באב". והנה מפתיחת הרצאתו:
סדרי התפילה של תשעה באב שונים היו בארץ ישראל ובבבל, כפי שלימד אותנו פרופ' עזרא פליישר המנוח. הקהילות הארץ ישראליות נהגו לומר קינות, ואילו הקהילות הבבליות נהגו לומר סליחות. תוכן הפיוטים היה אמנם דומה למדיי - הן הקינות והן הסליחות עסקו בחורבן המקדש - אך סוגי פיוטים אלו נבדלו זה מזה במקומם הליטורגי. הסליחות שולבו בברכה השישית של העמידה – היא ברכת 'סלח לנו' - לעומת הקינות, ששולבו בברכה הארבע עשרה, היא ברכת ירושלים. הסליחות יוחדו גם בכך שהן לא נאמרו ברצף; לאחר כל סליחה נאמרו שלוש עשרה המידות, בליווי פסקת המבוא 'אל מלך' או 'אל הוריתנו'. לעומתן, הקינות נאמרו זו אחר זו, ולכל היותר נוספו ביניהן סטרופות מעבר שקישרו בין קינה לחברתה במילות שרשור.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 10:06 am
על ידי בברכה המשולשת
האם הרצאה זו פורסמה במלואה?

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 10:37 am
על ידי חכם באשי
עדיין לא.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 3:00 pm
על ידי צופר הנעמתי
משולש כתב:המקורות האלו הם על סליחות בלבד או גם על קינות?
זכור לי שיש משהו על קינות גם אצל גולדשמידט. זה נמצא באוצר? אם לא אוכל להעלות לכאן את הרלוונטי.


במבוא לקינות שלו, נמצא באוצר.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 4:45 pm
על ידי בברכה המשולשת
חכם באשי כתב:עדיין לא.


תודה רבה.
מתי ניתנה ההרצאה? ובאיזה מסגרת?

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 4:46 pm
על ידי חכם באשי
לרשום אצלי ההרצאה ניתנה ב: 28.07.13
יותר מכך אינני יודע.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 4:51 pm
על ידי בברכה המשולשת
תודה רבה.
בעז"ה אשאל את מע"כ ידידי הרב אברהם יוסף מרדכי שמידמן- אולי יש לו מאמר שהכין על בסיס ההרצאה הנ"ל

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 5:53 pm
על ידי חכם באשי
קצת מצחיק שאתה קורא לו: "הרב אברהם יוסף מרדכי שמידמן".
הוא לא רב ולא בן רב, והוא אף אינו סבור ש'מגיע לו' התואר 'הרב', כנהוג להכתיר כל אברכון. בטוחני, שהוא בהחלט ירגיש אי-נעימות גדולה אם תכתיר אותו 'הרב'.
הוא קורא לעצמו 'אבי שמידמן', ומדוע לך להוסיף. רצונו של אדם זהו כבודו.
(ואני מכירו מזה כמה וכמה שנים)

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 6:02 pm
על ידי בברכה המשולשת
ייש"כ על ההערה (אמנם, אני מכירו קצת יותר שנים, ואני משתדל לקרוא לו הרב עוד מהיותינו בחורים. כנ"ל לגבי השימוש בכל השמות)

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 8:59 pm
על ידי חכם באשי
שאלתי את ד"ר שמידמן בנוגע להרצאתו הנזכרת והוא השיבני:
יש לי מאמר שעתיד לראות אור בקרוב ממש, בגליון הבא של HUCA (כבר שלחו את ההגהות האחרונות), ובו אני מראה שאמנם הסליחות נועדו להיאמר בתפילת העמידה, אך לרוב הן נועדו לשילוב בנוסח הקבע של תפילת העמידה, ולא בקרובות. פותח האשכול שאל אם הסליחות נכתבו תמיד לשילוב בקרובות, ולדעתי התשובה היא שלילית, שכן לרוב נאמרו הסליחות בברכת 'סלח לנו' בנוסח הקבע, ולא כחלק מקרובות.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 10:27 pm
על ידי מחולת המחנים
טור או"ח סו"ס קכה: "וביום תענית מוסיף ש"צ סליחות בברכת סלח לנו".

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: א' אוגוסט 16, 2015 11:19 pm
על ידי משולש
מחולת המחנים כתב:טור או"ח סו"ס קכה: "וביום תענית מוסיף ש"צ סליחות בברכת סלח לנו".

השו"ע כותב לבטל את זה. איני יודע מתי בטל בפולין וליטא. באשכנז נהוג עד היום.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ב' אוגוסט 17, 2015 7:43 am
על ידי בברכה המשולשת
חכם באשי כתב:שאלתי את ד"ר שמידמן בנוגע להרצאתו הנזכרת והוא השיבני:
יש לי מאמר שעתיד לראות אור בקרוב ממש, בגליון הבא של HUCA (כבר שלחו את ההגהות האחרונות), ובו אני מראה שאמנם הסליחות נועדו להיאמר בתפילת העמידה, אך לרוב הן נועדו לשילוב בנוסח הקבע של תפילת העמידה, ולא בקרובות. פותח האשכול שאל אם הסליחות נכתבו תמיד לשילוב בקרובות, ולדעתי התשובה היא שלילית, שכן לרוב נאמרו הסליחות בברכת 'סלח לנו' בנוסח הקבע, ולא כחלק מקרובות.


ייש"כ גדול

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2015 12:45 am
על ידי גם זו לטובה
בט"ב ראיתי קינות עם פירוש קדמון, וכמד' שהקינות מסודרים שם כחלק מתפילת שמו"ע.

Re: גם הסליחות והקינות היו בתחילה קרובות?

פורסם: ב' אוגוסט 24, 2015 3:13 pm
על ידי משולש
גם זו לטובה כתב:בט"ב ראיתי קינות עם פירוש קדמון, וכמד' שהקינות מסודרים שם כחלק מתפילת שמו"ע.

זה הקרובות של תשעה באב שנוהגים לאמרם בקהילות אשכנז. (אפשר לראות שהקינה הראשונה של שחרית שבנויה על איכה מתחילה מהאות ס', כי י"ד האותיות הראשונות (מא' עד נ') נאמרו בחזרת הש"ץ בכל ברכה וברכה עד בונה ירושלים. (כל הקרובות של תשעה באב כנראה מסיימות בבונה ירושלים).