עמוד 1 מתוך 1

אבינו מלכנו

פורסם: א' אוגוסט 30, 2015 10:54 am
על ידי צולניק
מה טעם אין עונים אמן אחר אמירת אבינו מלכנו?

Re: אבינו מלכנו

פורסם: א' אוגוסט 30, 2015 4:34 pm
על ידי בברכה המשולשת
כמדומני שלמנהג הספרדים כן עונים אמן

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 12:25 am
על ידי משולש
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שלמנהג הספרדים כן עונים אמן

הספרדים עונים אמן על חלק מהאבינו מלכנו, ועל חלק אחר הם חוזרים.
באופן כללי לא נוהגים לענות אמן על כל בקשה בפני עצמה, וכאן יותר מזה שהציבור חוזרים על זה אז זה יותר מעניית אמן.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 11:12 am
על ידי צולניק
משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שלמנהג הספרדים כן עונים אמן

הספרדים עונים אמן על חלק מהאבינו מלכנו, ועל חלק אחר הם חוזרים.
באופן כללי לא נוהגים לענות אמן על כל בקשה בפני עצמה, וכאן יותר מזה שהציבור חוזרים על זה אז זה יותר מעניית אמן.

היה לי תמוה החילוק בין אבינו מלכנו לפיוט 'היום תאמצנו' שבזה הקהל גם עונה אמן וגם חוזר על הבקשה, אלא אם נאמר שהחזרה על הבקשה הוא שיבוש מאוחר.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 11:48 am
על ידי משולש
צולניק כתב:
משולש כתב:
בברכה המשולשת כתב:כמדומני שלמנהג הספרדים כן עונים אמן

הספרדים עונים אמן על חלק מהאבינו מלכנו, ועל חלק אחר הם חוזרים.
באופן כללי לא נוהגים לענות אמן על כל בקשה בפני עצמה, וכאן יותר מזה שהציבור חוזרים על זה אז זה יותר מעניית אמן.

היה לי תמוה החילוק בין אבינו מלכנו לפיוט 'היום תאמצנו' שבזה הקהל גם עונה אמן וגם חוזר על הבקשה, אלא אם נאמר שהחזרה על הבקשה הוא שיבוש מאוחר.

בוודאי שיבוש מאוחר לחזור על היום תאמצנו. ובכלל לא חוזרים אלא מקדימים את החזן ואומרים את הפיסקא הבאה.
ויותר תמוה בהודו של הלל שגם עונים "הודו" אחרי החזן, וגם אומרים את הפסוק הבא

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ב' אוגוסט 31, 2015 12:15 pm
על ידי גימפעל
ראיתי גם נוהגים בתפלת יום כיפור קטן בער"ח כשהחזן אומר רחמנא אידכר לן זכותא דאברהם רחימא עונין אחריו אמן.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ה' יולי 06, 2017 4:07 pm
על ידי א' זעירא
במט"מ תתא ובלבוש תקפד מובא שתפילת אבינו מלכנו נוסד כנגד שמונה עשרה, יעויין שם. האם ידוע לאי מי אם הקבלה זו כבר נכתב בספרות הראשונים?

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ב' אוגוסט 28, 2017 8:22 pm
על ידי מיכאל1
משולש כתב:ויותר תמוה בהודו של הלל שגם עונים "הודו" אחרי החזן, וגם אומרים את הפסוק הבא

כמדומה שבמשנ"ב בהלכות ר"ח כתב שבימים שאין גומרים את ההלל מעיקר הדין סגי לומר הודו ותו לא, אלא שיש חזנים שאין בקיאים להוציא ולכן יאמר בעצמו.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ב' אוגוסט 28, 2017 11:39 pm
על ידי משולש
מיכאל1 כתב:
משולש כתב:ויותר תמוה בהודו של הלל שגם עונים "הודו" אחרי החזן, וגם אומרים את הפסוק הבא

כמדומה שבמשנ"ב בהלכות ר"ח כתב שבימים שאין גומרים את ההלל מעיקר הדין סגי לומר הודו ותו לא, אלא שיש חזנים שאין בקיאים להוציא ולכן יאמר בעצמו.

והוא אומר לומר את זה "בנחת" (-בלחש). וגם בלשון של "טוב יותר".
(אם אני זוכר נכון יוצאי תימן מדלגים את כל הקטע הזה, אם כן לא נורא אם החזן לא יוציא אותו בקטע זה).

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 12:46 am
על ידי מיכאל1
צולניק כתב:מה טעם אין עונים אמן אחר אמירת אבינו מלכנו?

לכאורה אחרי כל ברכה שאין בה שם ומלכות לא נוהגים לומר אמן.
כמו ברוך שפטרני ומודים דרבנן, לא כן הוא?

משולש כתב:
מיכאל1 כתב:והוא אומר לומר את זה "בנחת" (-בלחש). וגם בלשון של "טוב יותר".

ייתכן שכך הוא, לא עיינתי כעת וכתבתי מהזיכרון.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 8:40 am
על ידי עזריאל ברגר
מיכאל1 כתב:
צולניק כתב:מה טעם אין עונים אמן אחר אמירת אבינו מלכנו?

לכאורה אחרי כל ברכה שאין בה שם ומלכות לא נוהגים לומר אמן.
כמו ברוך שפטרני ומודים דרבנן, לא כן הוא?

בברוך שפטרני - הרבי מליובאוויטש הקפיד לענות אמן.
מודים דרבנן - יש בו הזכרת השם גם בפתיחתו וגם בחתימתו, ומה"ת שלא לענות אמן?

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 2:30 pm
על ידי סגי נהור
משולש כתב:
צולניק כתב:
משולש כתב:הספרדים עונים אמן על חלק מהאבינו מלכנו, ועל חלק אחר הם חוזרים.
באופן כללי לא נוהגים לענות אמן על כל בקשה בפני עצמה, וכאן יותר מזה שהציבור חוזרים על זה אז זה יותר מעניית אמן.

היה לי תמוה החילוק בין אבינו מלכנו לפיוט 'היום תאמצנו' שבזה הקהל גם עונה אמן וגם חוזר על הבקשה, אלא אם נאמר שהחזרה על הבקשה הוא שיבוש מאוחר.

בוודאי שיבוש מאוחר לחזור על היום תאמצנו. ובכלל לא חוזרים אלא מקדימים את החזן ואומרים את הפיסקא הבאה.
ויותר תמוה בהודו של הלל שגם עונים "הודו" אחרי החזן, וגם אומרים את הפסוק הבא

אצל האשכנזים מקובל שהציבור צריך לומר הכל, גם את מה שנועד מלכתחילה לחזן. ומזה נולדו כל מיני אמירות המקדימות את החזן, בפיוטי הימים הנוראים בעיקר.
לעומת זאת, לספרדים אין שום בעיה עם זה שהחזן אומר כל מיני דברים שהציבור לא אומר.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 3:17 pm
על ידי פרי יהושע
סגי נהור כתב:אצל האשכנזים מקובל שהציבור (צריך?) רוצה! לומר הכל, גם את מה שנועד מלכתחילה לחזן. ומזה נולדו כל מיני אמירות המקדימות את החזן, בפיוטי הימים הנוראים בעיקר.
לעומת זאת, לספרדים אין שום בעיה עם זה שהחזן אומר כל מיני דברים שהציבור לא אומר.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ג' אוגוסט 29, 2017 9:18 pm
על ידי מיכאל1
עזריאל ברגר כתב:בברוך שפטרני - הרבי מליובאוויטש הקפיד לענות אמן.
מודים דרבנן - יש בו הזכרת השם גם בפתיחתו וגם בחתימתו, ומה"ת שלא לענות אמן?


בשערי אפרים כתוב לגבי ברוך שפטרנו לענות אמן רק אם המברך בירך בשם ומלכות, וכן עמא דבר.
במודים דרבנן חותמים בשם רק לדעת הגר"א כמדומני ומוזר לצטט בהודעה אחת את הגר"א ואת הרבי ובפתיחה לכו"ע אין הזכרת השם ובטח שלא מלכות.

ואל תשיבני מדברי המג"א רטו,ג שכבר עמד על זה הבצל החכמה ח"ה סי' פ"ט בישוב נכון.

וע"ע בהליכות שלמה פכ"ג סעיף מ' בהערה נ"ח, וברבבות אפרים ח"ה סי' קע"ב.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 9:15 am
על ידי עזריאל ברגר
מיכאל1 כתב:
עזריאל ברגר כתב:בברוך שפטרני - הרבי מליובאוויטש הקפיד לענות אמן.
מודים דרבנן - יש בו הזכרת השם גם בפתיחתו וגם בחתימתו, ומה"ת שלא לענות אמן?


בשערי אפרים כתוב לגבי ברוך שפטרנו לענות אמן רק אם המברך בירך בשם ומלכות, וכן עמא דבר.
במודים דרבנן חותמים בשם רק לדעת הגר"א כמדומני ומוזר לצטט בהודעה אחת את הגר"א ואת הרבי ובפתיחה לכו"ע אין הזכרת השם ובטח שלא מלכות.

ואל תשיבני מדברי המג"א רטו,ג שכבר עמד על זה הבצל החכמה ח"ה סי' פ"ט בישוב נכון.

וע"ע בהליכות שלמה פכ"ג סעיף מ' בהערה נ"ח, וברבבות אפרים ח"ה סי' קע"ב.

לא עיינתי בכל המקורות שציינת, אבל מודים דרבנן מתחיל "מודים אנחנו לך שאתה הוא ה' אלוקינו" ומסיים "ברוך א-ל ההודאות", והרי לך שמות שאינם נמחקים בפתיחה ובסיום.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ד' אוגוסט 30, 2017 2:15 pm
על ידי מיכאל1
ראשית במודים דרבנן אין מלכות.
שנית ה' אלוקינו בתחילה הוא בתור סיפור דברים ואמצע הברכה ולא פתיחתה ולכן אין זה מחשיב את המטבע- כנראה לענ"ד מהפוסקים שכתבו שאין שם ומלכות במודים דרבנן.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 2:59 pm
על ידי פרי יהושע
עזריאל ברגר כתב:
מיכאל1 כתב:
צולניק כתב:מה טעם אין עונים אמן אחר אמירת אבינו מלכנו?

לכאורה אחרי כל ברכה שאין בה שם ומלכות לא נוהגים לומר אמן.
כמו ברוך שפטרני ומודים דרבנן, לא כן הוא?

בברוך שפטרני - הרבי מליובאוויטש הקפיד לענות אמן.
מודים דרבנן - יש בו הזכרת השם גם בפתיחתו וגם בחתימתו?, ומה"ת שלא לענות אמן?

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 3:06 pm
על ידי מיכאל1
פרי יהושע כתב:
עזריאל ברגר כתב:מודים דרבנן - יש בו הזכרת השם גם בפתיחתו וגם בחתימתו?, ומה"ת שלא לענות אמן?


גם אני נתקשיתי בזה לעיל, וצריך לומר שבחב"ד נוהגים כהגר"א....

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 3:49 pm
על ידי עזריאל ברגר
פרי יהושע כתב:
עזריאל ברגר כתב:
מיכאל1 כתב:לכאורה אחרי כל ברכה שאין בה שם ומלכות לא נוהגים לומר אמן.
כמו ברוך שפטרני ומודים דרבנן, לא כן הוא?

בברוך שפטרני - הרבי מליובאוויטש הקפיד לענות אמן.
מודים דרבנן - יש בו הזכרת השם גם בפתיחתו וגם בחתימתו?, ומה"ת שלא לענות אמן?

מיכאל1 כתב:
פרי יהושע כתב:
עזריאל ברגר כתב:מודים דרבנן - יש בו הזכרת השם גם בפתיחתו וגם בחתימתו?, ומה"ת שלא לענות אמן?


גם אני נתקשיתי בזה לעיל, וצריך לומר שבחב"ד נוהגים כהגר"א....

יש נוהגים לקרוא תגובות קודמות לפני שהם מקשים קושיא שהקשו קודמיהם וכבר זכתה למענה, כגון זאת:
עזריאל ברגר כתב:מודים דרבנן מתחיל "מודים אנחנו לך שאתה הוא ה' אלוקינו" ומסיים "ברוך א-ל ההודאות", והרי לך שמות שאינם נמחקים בפתיחה ובסיום.

ויש מקילין, אבל ראיתי שחלק מהמקילין מוסיפים כיתוב "בלת"ק" שמשמעו: בלי לקרוא תגובות קודמות.
בהצלחה...

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 5:12 pm
על ידי כדכד
הרב עזריאל אולי הרב פרי יהושע לא קבל את דברי מר בגלל דברי הרב
מיכאל1 כתב:ראשית במודים דרבנן אין מלכות.
שנית ה' אלוקינו בתחילה הוא בתור סיפור דברים ואמצע הברכה ולא פתיחתה ולכן אין זה מחשיב את המטבע- כנראה לענ"ד מהפוסקים שכתבו שאין שם ומלכות במודים דרבנן.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 5:14 pm
על ידי כדכד
לי נראה שאין עונים אמן על מודים דרבנן מפני שהוא נאמר בלחש בשעת תפלת הש"ץ בקול.
לגוף שאלת פותח האשכול איני מבין מדוע לא עונים. הרי המשנ"ב כותב לומר אמן אחרי הרחמן שבברכת המזון (איני זוכר בדיוק היכן אבל בהלכות ברכות)

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 5:42 pm
על ידי עזריאל ברגר
כדכד כתב:הרב עזריאל אולי הרב פרי יהושע לא קבל את דברי מר בגלל דברי הרב
מיכאל1 כתב:ראשית במודים דרבנן אין מלכות.
שנית ה' אלוקינו בתחילה הוא בתור סיפור דברים ואמצע הברכה ולא פתיחתה ולכן אין זה מחשיב את המטבע- כנראה לענ"ד מהפוסקים שכתבו שאין שם ומלכות במודים דרבנן.

והיינו בלת"ק...

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ה' אוגוסט 31, 2017 10:22 pm
על ידי מיכאל1
דעת הגר"א היא שמודים דרבנן צריך לחתום בשם בא"י א- ל ההודאות, ושאר הפוסקים חולקים על זה.
ואיני מונח בסוגיא כעת, אך אם באמת א- ל הוא מהשמות שאינם נמחקים, והרי הוא שם שאינו נמחק, אמאי לא כתבו הפסוקים שבלאו הכי חותמים בשם?

וצריך לומר, שוב בלי להיות מונח בענין כלל, ששם א- ל בחתימת הברכה הוא כשבח להקב"ה, ואינו כפנייה כשאר מטבע הברכות ולכן לא נחשב כחתימה בשם.

ואולי יודע מישהו מחו"ר הפורום האם סברא זו יש לה בית אב בפוסקים?

Re: אבינו מלכנו

פורסם: א' ספטמבר 03, 2017 1:57 am
על ידי צורב מתחיל
א' זעירא כתב:במט"מ תתא ובלבוש תקפד מובא שתפילת אבינו מלכנו נוסד כנגד שמונה עשרה, יעויין שם. האם ידוע לאי מי אם הקבלה זו כבר נכתב בספרות הראשונים?

בסידור וילנא מובא כל אבינו מלכינו (הקדומים) לאיזה ברכה הוא מקביל. כמדומ' שהמקור מהאבודרהם.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ד' ספטמבר 27, 2017 3:14 pm
על ידי הגרח
על פניו נראה שא"מ התחבר במקטעים הנחה זו מבוססת א.על העדר עריכה בנושאי הבקשה ב. על כפילויות שחוזרות על עצמם.
לדוגמא ה4הראשונים שהם חטאנו לפניך,מלכות,למען שמך,ושנה טובה.מופיעים אחכ בצורות שונות
חטאנו לפניךמופיע ב4צורות .סלח ומחל.מחה.מחוק.סליחה ומחילה.
שנה טובה גם כיוב. חיים טובים .גאולה וישועה וכו.
למען שמך.עשה למען שמך.למענך.למען רחמיך.
בנוסף .בטל גזירות קשות בטל מחשבות שונאינו.הפר עצת .סתום פיות.קרע רוע.
אגב אצל הספרדים יש להם נוסח גם יותר קצר וגם שונה בחלק מהדברים.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 12:57 pm
על ידי אליהו בן עמרם
מיכאל1 כתב:דעת הגר"א היא שמודים דרבנן צריך לחתום בשם בא"י א- ל ההודאות, ושאר הפוסקים חולקים על זה.
ואיני מונח בסוגיא כעת, אך אם באמת א- ל הוא מהשמות שאינם נמחקים, והרי הוא שם שאינו נמחק, אמאי לא כתבו הפסוקים שבלאו הכי חותמים בשם?

וצריך לומר, שוב בלי להיות מונח בענין כלל, ששם א- ל בחתימת הברכה הוא כשבח להקב"ה, ואינו כפנייה כשאר מטבע הברכות ולכן לא נחשב כחתימה בשם.

ואולי יודע מישהו מחו"ר הפורום האם סברא זו יש לה בית אב בפוסקים?


כתב במשנ"ב סימן קכ"ז ס"ק י' מה טעם אומרין "כן יהי רצון" אחר אמירת הש"ץ פסוקי ברכת כהנים, וז"ל:
(י) ואין הצבור וכו' - דאמן לא שייך כ"א כשעונה אחר כהן המברך משא"כ הש"ץ שאינו אומר אלא דרך בקשה שיברכנו הש"י בברכה שהכהנים מברכים:

ולכאורה, הבנתי מדבריו, שאם כל אמירתו כ"בקשה", על זה לא שייך לענות אמן, אף אם יש בה שם.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ה' ספטמבר 28, 2017 1:00 pm
על ידי איש_ספר
הייתי אמש עם חבר ברחובות, כדי להשלים מנין התחלקנו לשני בתי כנסיות, הוא לבלדי ואנכי לשאמי. בראשון ענו אמן אחרי כל הכרזה ובשני ענו "אבינו מלכנו". אלו ואלו, הקהל שותק והש"ץ מבקש.

Re: אבינו מלכנו

פורסם: א' אוקטובר 01, 2017 2:47 am
על ידי משולש
איש_ספר כתב:הייתי אמש עם חבר ברחובות, כדי להשלים מנין התחלקנו לשני בתי כנסיות, הוא לבלדי ואנכי לשאמי. בראשון ענו אמן אחרי כל הכרזה ובשני ענו "אבינו מלכנו". אלו ואלו, הקהל שותק והש"ץ מבקש.

זה מנהג פשוט אצל הספרדים (שעונים אמן).

Re: אבינו מלכנו

פורסם: ג' ספטמבר 19, 2023 7:01 pm
על ידי חיים סופר
האם נכתב בספרים טעם לסדר אבינו מלכינו, לכאורה הוא מורכב מכמה בקשות ומהו מוקדם ומהו מאוחר ?