עמוד 1 מתוך 1

עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: ש' ספטמבר 19, 2015 9:27 pm
על ידי גימפעל
למה אין אומרים עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת ?

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: ש' ספטמבר 19, 2015 9:33 pm
על ידי מה שנכון נכון
הטעם שאומרים השלום בתפלה הוא בגלל שזו הגימטריה של המלאך ספריא"ל שהוא הסופר הכותב בספר החיים. ואולי זה שייך רק לתפלה [ואף לקדישים שבה] שמתפללים על כתיבה לחיים ולא לבהמ"ז.

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: ש' ספטמבר 19, 2015 9:46 pm
על ידי גימפעל
שו"ר בספר 'אוצר מנהגי חב"ד' עמ' פו שיחה מהאדמו"ר מליובאוויטש ששאל את חמיו הרבי הריי"צ ואמר לו שאין אומרים, אך אין הסבר שם.

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: א' ספטמבר 20, 2015 12:26 am
על ידי משולש
המקור של עושה השלום זה תחליף לברכת "המברך את עמו ישראל בשלום" לפי מנהג כל האשכנזים באירופה.
רק בגלל התנגדות של כמה פוסקים, (לעומת תמיכה שבשתיקה של רוב הפוסקים, ותמיכה גלויה של כמה מהם) ביטלו את המנהג הזה, וכנראה מאז העבירו לעושה שלום במרומיו.
וכנראה ההתפתחות של המנהג עדיין לא הסתיימה, ואולי בעקבות האשכול הזה לאט לאט זה יכנס גם לברכת המזון.

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: א' ספטמבר 20, 2015 8:29 am
על ידי בברכה המשולשת
וכידוע שיש שנהגו לא לשנות בשום מקום (יעויין אזור אליהו)

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: א' ספטמבר 20, 2015 1:34 pm
על ידי אנא עבדא
כמדומה שבסוף שמו"ע ב'עושה שלום' כשעוקר רגליו, גם לא כולם נוהגים לומר 'עושה השלום'

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: א' ספטמבר 20, 2015 8:26 pm
על ידי גימפעל
כאן הגרא"ח נאה הסתפק בזה.

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: ב' ספטמבר 21, 2015 7:57 am
על ידי גימפעל
מה שנכון נכון כתב:הטעם שאומרים השלום בתפלה הוא בגלל שזו הגימטריה של המלאך ספריא"ל שהוא הסופר הכותב בספר החיים. ואולי זה שייך רק לתפלה [ואף לקדישים שבה] שמתפללים על כתיבה לחיים ולא לבהמ"ז.

ראיתי במהרי"ל שכותב כן על סיום שמו"ע, וא"כ אין לזה כל קשר לקדיש.

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: ב' ספטמבר 21, 2015 10:36 am
על ידי מה שנכון נכון
רוב הנוהגים לומר השלום בעשי"ת עושים כן בגלל דברי האר"י בשעה"כ ולא בגלל המהרי"ל.
גם בדברי האר"י נזכר רק 'אחר העמידה'.
ונחלקו הדעות והמנהגים לענין הקדישים: י"א דה"ה בכל קדיש, וי"א רק בקדיש תתקבל, וי"א שא"א בשום קדיש.

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: ג' אוקטובר 04, 2016 10:11 pm
על ידי עושה חדשות
שאילה פשוטה, מש"כ הריצ"ג בשם רה"ג ועמא מוסיף המלך עושה השלום, האם הכוונה במקום המברך את עמו ישראל בשלום, או במקום עושה שלום במרומיו? ואת"ל כאפשרות הא' (כך מסתמא הפשטות), האם זה מתקיים אצל החותמים עושה השלום, או שהדגש הוא על איזכור המלך?

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2016 9:27 am
על ידי בברכה המשולשת
עושה חדשות כתב:שאילה פשוטה, מש"כ הריצ"ג בשם רה"ג ועמא מוסיף המלך עושה השלום, האם הכוונה במקום המברך את עמו ישראל בשלום, או במקום עושה שלום במרומיו? ואת"ל כאפשרות הא' (כך מסתמא הפשטות), האם זה מתקיים אצל החותמים עושה השלום, או שהדגש הוא על איזכור המלך?


ודאי שהכוונה כאפשרות הראשונה

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2016 6:05 pm
על ידי איש גלילי
מה שנכון נכון כתב:הטעם שאומרים השלום בתפלה הוא בגלל שזו הגימטריה של המלאך ספריא"ל שהוא הסופר הכותב בספר החיים.

אגב, הטעם שראיתי לאלו שאינם משנים ל'השלום', הוא מפני שאת הגימטריא הזאת יש כבר בתיבת 'עושה' שלפניה. והסכילו לעשות מדפיסי סידור 'מאור החיים' של ויז'ניץ, שכתבו 'שלום' (כמנהג ויז'ניץ), וכתבו 'עשה' חסר וי"ו...

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: ד' אוקטובר 05, 2016 11:38 pm
על ידי לעומקו של דבר
אגב,

שמעתי מיהודי שאצל עיירת אבותיו באונגארין נתעוררה מחלוקת האם לסיים בתפילה עושה השלום או המברך את עמו ישראל בשלום
וסוף של דבר נחלקה העיירה לשני בי"כ, שני קבוצות ושני קהילות. אלו קרויים "מברכיאנעס" ואלו "עושאנעס"....

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: ה' אוקטובר 06, 2016 3:54 am
על ידי ירושלים
לעומקו של דבר כתב:אגב,

שמעתי מיהודי שאצל עיירת אבותיו באונגארין נתעוררה מחלוקת האם לסיים בתפילה עושה השלום או המברך את עמו ישראל בשלום
וסוף של דבר נחלקה העיירה לשני בי"כ, שני קבוצות ושני קהילות. אלו קרויים "מברכיאנעס" ואלו "עושאנעס"....



כבר סיפר זאת רבינו החתם סופר ז"ל כנודע.

Re: עושה השלום בברכת המזון בעשי"ת

פורסם: ש' אוקטובר 08, 2016 11:17 pm
על ידי משולש
ירושלים כתב:
לעומקו של דבר כתב:אגב,

שמעתי מיהודי שאצל עיירת אבותיו באונגארין נתעוררה מחלוקת האם לסיים בתפילה עושה השלום או המברך את עמו ישראל בשלום
וסוף של דבר נחלקה העיירה לשני בי"כ, שני קבוצות ושני קהילות. אלו קרויים "מברכיאנעס" ואלו "עושאנעס"....



כבר סיפר זאת רבינו החתם סופר ז"ל כנודע.

העיקר חסר מן הספר. העוקץ העיקרי בסיפור הוא: "ומשלום זה נעשה מחלוקת..."