עמוד 1 מתוך 1

מנהג אמירת הרחמן הוא ינחילנו ליום שכולו טוב בר"ה בברהמ"ז-מקורות

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 7:18 pm
על ידי א גאליציאנער
כידוע ישנה מחלוקת גדולה האם יש ענין שמחה בראש השנה או לא, [ורשימה חלקית הביא הרב אלף המגן בסי' תקפ"ג] אולם פרט לזה ישנם חילוקי מנהגים באמירת הרחמן הוא ינחילנו ליום שכולו טוב וכו' בכל מיני מקומות, דהיינו, האם אומרים כלל הרחמן הוא ינחילנו ליום שכולו טוב וכו' בר"ה בברהמ"ז או אין אומרים אותו כלל.
קודמת לכל היא העובדה שבחלק מהמחזורים נדפס בברהמ"ז ובחלק לא,וכן בטעמי המנהגים ראיתי להביא דעות לכאן ולכאן, האם יש למי מחו"ר המקום ידיעה באשר למקורות ומנהגי העדות השונים?
יישר כח וברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

Re: מנהג אמירת הרחמן הוא ינחילנו ליום שכולו טוב בר"ה בברהמ"ז-מקורות

פורסם: א' ספטמבר 25, 2016 9:00 pm
על ידי בברכה המשולשת
למיטב זכרוני היה על כל עניין הרחמנים מאמר בכתב העת המעיין לפני מס' שנים

Re: מנהג אמירת הרחמן הוא ינחילנו ליום שכולו טוב בר"ה בברהמ"ז-מקורות

פורסם: ב' ספטמבר 26, 2016 2:44 am
על ידי א גאליציאנער
בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני היה על כל עניין הרחמנים מאמר בכתב העת המעיין לפני מס' שנים

יישר כח כבוד הרב המברך בשילוש, [אגב בטח שמעת על ''ביאור'' קטע החזנות של החזן לייבלה גלאנץ ה'מנסה' לפרש את המילים בשלוש צורות, -ברכנו בברכה המשולשת, בברכה המשולשת בתורה, המשולשת בתורה הכתובה וכו', משהו כזה קראתי פעם שכתבו 'גאון' אחד בתחום... ודומה לזה יימצא כאן - בנימה רצינית יותרhttp://www.hebrewbooks.org/pagefeed/hebrewbooks_org_27839_25.pdf] אולם אם תוכל לתרום מראה מקום ממשי, אודה לך עוד יותר.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

Re: מנהג אמירת הרחמן הוא ינחילנו ליום שכולו טוב בר"ה בברהמ"ז-מקורות

פורסם: ב' ספטמבר 26, 2016 2:45 am
על ידי מה שנכון נכון
א גאליציאנער כתב:
בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני היה על כל עניין הרחמנים מאמר בכתב העת המעיין לפני מס' שנים

יישר כח כבוד הרב המברך בשילוש, [אגב בטח שמעת על ''ביאור'' קטע החזנות של החזן לייבלה גלאנץ ה'מנסה' לפרש את המילים בשלוש צורות, -ברכנו בברכה המשולשת, בברכה המשולשת בתורה, המשולשת בתורה הכתובה וכו', משהו כזה קראתי פעם שכתבו 'גאון' אחד בתחום...] אולם אם תוכל לתרום מראה מקום ממשי, אודה לך עוד יותר.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

viewtopic.php?t=24183#p241791

Re: מנהג אמירת הרחמן הוא ינחילנו ליום שכולו טוב בר"ה בברהמ"ז-מקורות

פורסם: ב' ספטמבר 26, 2016 2:58 am
על ידי א גאליציאנער
מה שנכון נכון כתב:
א גאליציאנער כתב:
בברכה המשולשת כתב:למיטב זכרוני היה על כל עניין הרחמנים מאמר בכתב העת המעיין לפני מס' שנים

יישר כח כבוד הרב המברך בשילוש, [אגב בטח שמעת על ''ביאור'' קטע החזנות של החזן לייבלה גלאנץ ה'מנסה' לפרש את המילים בשלוש צורות, -ברכנו בברכה המשולשת, בברכה המשולשת בתורה, המשולשת בתורה הכתובה וכו', משהו כזה קראתי פעם שכתבו 'גאון' אחד בתחום...] אולם אם תוכל לתרום מראה מקום ממשי, אודה לך עוד יותר.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

viewtopic.php?t=24183#p241791

טוב, אז כמובן ש'חמרא למאריה וטיבותא לשקייה', אמנם יישר כח לשניכם, הרב הנכון למה שנכון, והרב המבורך בשילוש, אמנם,מעיון מהיר ראיתי שאין שם איזכור לשאלתי, אלא אזכור קטנטן שהמג"א אומר שא"א הרחמן הוא ינחילנו יום שכולו טוב וכו' בחוה"מ לפי שאינו יו"ט. [וכן כמובן האם אומרים את נוסחו הארוך של ההרחמן ליו"ט בכל יו"ט או רק בפסח כמובא מהמהרי"ל, ונהרא ונהרא ופשטיה בזה ואכמ"ל,] אך תו ליכא מידי,בכן שבה שאלתי,קמה וגם ניצבה, יישר כחכם למפרע ולהבא!
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער

Re: מנהג אמירת הרחמן הוא ינחילנו ליום שכולו טוב בר"ה בברהמ"ז-מקורות

פורסם: ב' ספטמבר 26, 2016 8:53 am
על ידי שאלת תם
אינני מבין את עומק הדיון בזה, הרי 'יום שכולו טוב' הכוונה לעוה"ב, ומתי יותר מתאים לבקש על כך מאשר בר"ה? מה גם שר"ה בוודאי נחשב יו"ט, הן מצד הלכותיו והן מצד מנהגיו ברוב הדברים (מסתפרים, רוחצים, לובשים לבנים, אוכלים מאכלי יו"ט), ומה זה קשור לנדון אם יש מצות שמחה בר"ה או לא?

Re: מנהג אמירת הרחמן הוא ינחילנו ליום שכולו טוב בר"ה בברהמ"ז-מקורות

פורסם: ג' ספטמבר 27, 2016 3:57 pm
על ידי א גאליציאנער
שאלת תם כתב:אינני מבין את עומק הדיון בזה, הרי 'יום שכולו טוב' הכוונה לעוה"ב, ומתי יותר מתאים לבקש על כך מאשר בר"ה? מה גם שר"ה בוודאי נחשב יו"ט, הן מצד הלכותיו והן מצד מנהגיו ברוב הדברים (מסתפרים, רוחצים, לובשים לבנים, אוכלים מאכלי יו"ט), ומה זה קשור לנדון אם יש מצות שמחה בר"ה או לא?

המציאות היא זו המכריחה את הימצאות השאלה, שבמחזורים אלו נדפס ובאחרים אינו, וכן הלאה, ומה כוונת מילות ה'רחמן' דנן אינה עניין לכאן מכיוון שברור שאמירתו ולא משמעותו היא הנדונה.
בברכה שלימה ונאמנה
א גאליציאנער