מפרשי האוצר
חיפוש גוגל בפורום:

להתאים את ה'קבלה' לעצמנו

הלכות חג בחג, חקרי מנהג. מאמרים לעיון והורדה
ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

להתאים את ה'קבלה' לעצמנו

הודעהעל ידי ש. ספראי » ג' אוקטובר 04, 2016 8:57 pm

קטע מתוך מאמר שייתפרסם בס"ד בסוף השבוע ב'קוראים אלעד':

כולנו יודעים שכשאנו צריכים לשוב בתשובה ולקבל קבלות טובות לשיפור לקראת השנה החדשה, אסור לנו לקבל "קבלות" גדולות מידי, שיחזיקו מעמד שבוע-שבועיים, ולאחר מכן יתפוגגו וייעלמו, ולו משום שהקבלה היתה קשה וגדולה. ידוע שגדולי בעלי המוסר ייעצו לקבל קבלה קטנה, ולאחר מכן לחצות את הקבלה לשתיים ולקבל אותה חצויה, כדי שנוכל לעמוד בה ברצינות.
נכון, הכל נכון אך ודאי שהתשובה פירושה לשוב בתשובה על כל כל העוונות והחטאים שלנו, כל סוגי החסרונות וכל המידות הרעות. אם אדם צריך לשוב על המון נושאים ועוונות, והוא מתמקד רק בפרט אחד קטן ולא שב בתשובה רצינית על כל הבעיות החמורות שלו, אם כן, הוא נשאר אותו דבר, חוץ מפרט קטן אחד.
ניקח לדוגמא אדם שכועס כל הזמן. הכעס אוכל אותו וגורם לו להתנהג בגסות לבני משפחתו, לחבריו, לשכניו ולכל אדם שבא בסביבתו. הכעס היא המידה המגונה שגורמת לו אסונות רוחניים רבים בכל מהלך יומו. והנה אדם זה שמע שאי אפשר להשתנות ביום אחד, ושאי אפשר להיות אדם מושלם ביום אחד, ושאסור לקבל "קבלות" גדולות מידי. לכן הוא קיבל על עצמו לברך ברכת המזון מתוך סידור, בכוונה וברצינות...

לברך ברכת המזון מתוך סידור היא קבלה נהדרת וחשובה מאין כמותה ואלפי יהודים מקבלים אותה עליהם מידי שנה, ובצדק. (רבינו הרוקח כותב שהמברך ברכת המזון בכוונה- זוכה לקבל מאה מיני ורדים, הגדלים סביב גן עדן. המשנה ברורה כותב בשם החינוך שנזהר לברך ברכת המזון בכוונה, יהיו מזנותיו מצויין לו בכבוד כל ימיו, וכידוע שמרן הגרא"מ שך זי"ע עורר פעמים רבות על גודל הענין לברך ברכת המזון מתוך סידור). אך היא לא קבלה רוחנית שתסייע לאותו אדם להתקדם, ולו במילימטר אחד, בנושא מידת הכעס שלו, ההורסת בנפשו כל חלקה טובה.

מסיבה זו עלינו לבחור בקבלה לעתיד האמורה לגעת בעצב החשוף שלנו, כזה שאמור לגרום לנו לשינוי מהותי, או לפחות כזה שיסיע אותנו במסלול הנכון של הנושאים היסודיים שאנו צריכים להשתפר בהם.

לשם כך צריך, קודם כל, לשבת עם עצמנו ולחשוב מה הם הדברים המרכזיים שמרחיקים אותנו מהקב"ה, מה הם הנקודות הרגישות והמרכזיות במידותינו, שגורמות לנו להיות כמו שאנחנו. אצל ראובן מפעמת מידת העצלות והיא זאת שגורמת לו להמון בעיות וירידות בעבודת ה'. שמעון מכור לאינטרנט, ולכן הוא עובר עבירות חמורות ביותר כתוצאה מהגלישה במחשב, (כולל העבירה החמורה מכל- עוון ביטול תורה). ולוי מרגיש שהבעיה המרכזית שלו היא שהוא עצבני במיוחד, ואם הוא יהיה שלו ורגוע יותר- יהיה לו יותר זמן ללמוד תורה, הוא לא יתפרץ על אשתו וילדיו כל כך הרבה והוא לא יגיע לחיכוכים תמידיים בבית הכנסת עם הגבאים והמתפללים. יהודה מרגיש ומכיר בעצמו שדוקא החסרון באמונה ובטחון שלו, בכך שהקב"ה דואג לפרנסתו ועליו מוטל רק להשתדל ולא להפריז בכך, היא זאת שגורמת לו להסתחרר בכל יום בעבודות על גבי עבודות, בשקיעה לא נורמלית בעסק ובאי הקדשת זמן לתורה, לתפילה ולחינוך ילדיו בנחת וברוגע, ואילו זבולון חושב שעיקר הבעיות הרוחניות שלו נגרמות כתוצאה מרדיפת הכבוד שלו.
והנה כל אותם אנשים, שדיברנו עליהם כעת, קיבלו על עצמם להשתנות ו... לברך ברכת המזון מתוך סידור. למי מהם הועילה הקבלה הזאת כדי להשתנות?- ליהודה!

יהודה, כפי שסיפרנו, עשה שקלול כולל של מצבו הרוחני והגיע למסקנה שהנקודה המרכזית שמטרידה אותו וגורמת לו להרבה חסרונות וקשיים ועבירות בחיי היום-יום, היא האמונה הרופפת שלו בכך שהקב"ה הוא הזן ומפרנס לכל. והנה כעת יהודה קיבל על עצמו לברך בכל יום ברכת המזון במתינות וברוגע, מתוך סידור ובכוונה. יהודה יתחיל לחשוב על המילים ויפנים שהקב"ה הוא הזן את העולם בטובו ובחסדו. הוא המכלכל, המפרנס והמרחם ומבלעדיו אין כלום. יהודה יתקדם בס"ד עוד ועוד בנושא זה עצמו, והנה, הוא התייצב על דרך טובה.

קבלה על ברכת המזון בכוונה תועיל גם לאלו שרוצים להשתפר בנושא של הכרת הטוב להקב"ה, לאלו שסבורים שהגיע הזמן להשתנות בנושא של כוונה בברכות. אך היא לא תקדם את האדם שהחסרון שלו הוא בתאווה או במראות אסורות, במידת הכעס או במידת העצלות. אדם כועס צריך לקבל על עצמו ללמוד את דברי חז"ל הקדושים בגנות מידת הכעס או שלא לכעוס בכל יום לפחות ברבע השעה הראשונה שהוא שב מהכולל או מהעבודה. משם, מהקבלה המתאימה והקשורה לחסרונותיו, הוא יוכל להתקדם הלאה, ללמוד עוד על הנושא, להשתלם, לחשוב ולהתקדם לעוד ועוד שעות ביום ללא כעס. אדם שיודע שהאינטרנט הוא זה שגורם לו לחוסר סבלנות, לירידה ביראת שמים ולכל דבר רע- שיקבל על עצמו קבלות שקשורות לאינטרנט, לא לברכת המזון...

ידידי הרה"ג רבי אליהו גוט שליט"א, שלח לי לאחרונה מאמר נפלא שפירסם לא מכבר בעיתונות החרדית. הרב גוט סיפר על יחצנ"י שיטת דיאטה מסוימת, שהצליחה מאוד במגזר החילוני, שרצו לפרסם את השיטה גם במגזר החרדי. הם הוציאו כסף רב על פרסום מתמשך לשיטת הדיאטה, אך החרדים לא קנו את השיטה בכלל. היחצני"ם תהו מה לא טוב בפרסומת, שכל כך כשלה במגזר שלנו, ואז התברר שהמודעה שלהם סיפרה אל האדם שיושב בסלון מול המרקע כשבידו צלחת עם סלט, והוא שופך עוד ועוד רוטב על הסלט, וכך הוא משמין. השיטה לא הצליחה במגזר החרדי, משום שהיא לא מתאימה לנו. אצלנו אין מרקע מרצד בסלון, ואף אחד לא משמין מרוטב ששופכים על סלט. אצלנו משמינים מעוד מנה מיותרת של טשולנט בליל שישי או מעוד כמה מציות והערינג בקידוש בשבת בבוקר...

והמסר ברור. רוצים לשוב בתשובה ולקבל קבלות טובות? הבה נתאים אותם קודם כל לעצמנו. שנכיר את עצמנו, מה הם הנקודות הבעייתיות אצלנו, ומה גורם לנו לריחוק ולחטא ועוון. ואז, כשנבין את הנקודה, נטפל בה עצמה ונקבל בנושא הזה עצמו קבלות תואמות. לא "קבלות" גדולות מידי, אבל כאלו שקשורות בקשר ישיר לבעיות הרוחניות הפרטיות שלנו, שיוכלו לפתוח לנו פתח כחודו של מחט, לקראת המשך ההתקדמות בעוד ועוד שלבים.

(המשך המאמר עוסק ב'טיפול עשרת אלפים' של כמה וכמה בעיות יחד, ע"י לימוד המוסר/התבוננות יומימית/פנקס חשבון הנפש היומי וכו').

בברכה המשולשת
הודעות: 14269
הצטרף: ג' ינואר 24, 2012 9:00 am
שם מלא: רועי הכהן זק

Re: להתאים את ה'קבלה' לעצמנו

הודעהעל ידי בברכה המשולשת » ג' אוקטובר 04, 2016 9:40 pm

ייש"כ גדול.
ב"ה זכיתי לכוון לדעת גדולים, שכן גם אני הקטן אמרתי מהלך דומה בד"ת אחרי התפילה בשבת האחרונה

חוקר ודורש
הודעות: 866
הצטרף: ד' אוגוסט 17, 2016 11:39 am

Re: להתאים את ה'קבלה' לעצמנו

הודעהעל ידי חוקר ודורש » ד' אוקטובר 05, 2016 3:54 pm

ידוע מרבי ישראל מסלאנט שהקבלה הכי טובה זה לימוד מוסר בכל יום.

ש. ספראי
הודעות: 1708
הצטרף: ב' יולי 06, 2015 12:21 am

Re: להתאים את ה'קבלה' לעצמנו

הודעהעל ידי ש. ספראי » ד' אוקטובר 05, 2016 5:31 pm

חוקרנוביץ כתב:ידוע מרבי ישראל מסלאנט שהקבלה הכי טובה זה לימוד מוסר בכל יום.

\
אכן, זה החלק הבא במאמר, והנה הוא לפניכם:
ומה נעשה עם יש לנו המון נושאים שונים בהם אנו צריכים להשתפר, ואין שום קשר בין נושא לנושא? מה נעשה אם בדקנו בלבבנו וגילינו שאנחנו גם בעלי גאווה, גם בעלי תאווה, גם כעסנים וגם עקשנים, גם עצלנים וגם לא בוטחים מספיק בהקב"ה?
על כך הציעו לנו רבותינו לקבל קבלה פשוטה, ללמוד בספרי מוסר בכל יום. לימוד המוסר, או כל סוגי חשבון הנפש הידועים (כמו פנקס רישום יומי, התבודדות ביערות או בחדר העבודה/הלימוד שלנו וכו' וכו'), גורמים לאדם להתייצב על דרך טובה בכל הנושאים, משום שאדם שקובע לעצמו רבע שעה יומיומית ללימוד מוסר ולחשבון נפש פרטי- הוא מבריא את נפשו בקביעות. קבלה על לימוד מוסר יומי הוא "קבלה" למרפא כל החלאים הרעים, כי כשנשב ללמוד מוסר ונחשב חשבון נפש בכל יום, נתעורר לתקן וללמוד, פעם על הנושא המציק הזה ופעם על הנושא המעיק הזה. כך נשתלם בעוד נושאים לעומק ולרוחב, נבדוק את עצמנו בתמידות ונשתפר. לא נעמוד רק בתחנה, אלא ניסע עוד ועוד ועוד, בדרך אל היעד הנכון.
ובהצלחה לכולנו!!

ירושלים
הודעות: 111
הצטרף: ד' אוגוסט 19, 2015 10:58 am

Re: להתאים את ה'קבלה' לעצמנו

הודעהעל ידי ירושלים » ה' אוקטובר 06, 2016 11:25 am

דברי הרש"ש ז"ל מובאים בפלא יועץ ערך ראש השנה: ויקבל כל אחד ממנו לשוב מאיזה עון שבידו, ואל יפחות כל אחד ממנו לשוב מאיזה חטא, קל או חמור, כי בזה זוכה להיות צדיק, בעל תשובה, ומכריע את עצמו ואת כל העולם לכף זכות עכ"ל. ונפלא!


חזור אל “אלול וימים נוראים”



מי מחובר

משתמשים הגולשים בפורום זה: אין משתמשים רשומים ו־ 46 אורחים