עמוד 1 מתוך 1

לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: א' אוקטובר 09, 2016 8:05 pm
על ידי קראקובער
לשיטתו שכל העבירות של מי שדיברו עליו הולך למספר וכן הפוך לגבי מצוות ואם תמחול הכל יחזור כבראשונה..

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: א' אוקטובר 09, 2016 8:09 pm
על ידי עזריאל ברגר
קראקובער כתב:לשיטתו שכל העבירות של מי שדיברו עליו הולך למספר וכן הפוך לגבי מצוות ואם תמחול הכל יחזור כבראשונה..

א. המעביר על מידותיו מעבירין לו על כל פשעיו, אז מה אתה דואג לעברות שלך אחרי שאתה מוחל?!
ב. האם באמת כתוב שם שאם ימחול הכל יחזור כבראשונה?
ג. כמה אפשר לחיות עם יראת העונש?!

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: א' אוקטובר 09, 2016 8:31 pm
על ידי קראקובער
לגבי הפשעים אתה צודק, אבל מה עם המצוות שתפסיד?

זה שהכול חוזר אמינא מסברא וסברא דאורייתא.

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: א' אוקטובר 09, 2016 9:02 pm
על ידי איש לוי
קראקובער כתב:לשיטתו שכל העבירות של מי שדיברו עליו הולך למספר וכן הפוך לגבי מצוות ואם תמחול הכל יחזור כבראשונה..


עד שאתה דן אם כדאי למחול, אולי תבאר את עצם הרעיון הזה, שהכל עובר וכו' וכו' זה הרי נשמע הזוי לכאו' לא?

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: א' אוקטובר 09, 2016 9:05 pm
על ידי קראקובער
עד שאתה דן אם כדאי למחול, אולי תבאר את עצם הרעיון הזה, שהכל עובר וכו' וכו' זה הרי נשמע הזוי לכאו' לא?[/quote]

אתה צודק, אבל זה מה שהוא כותב.

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: א' אוקטובר 09, 2016 9:45 pm
על ידי אום אני חומה
קראקובער כתב:לשיטתו שכל העבירות של מי שדיברו עליו הולך למספר וכן הפוך לגבי מצוות ואם תמחול הכל יחזור כבראשונה..

זה חשבון נכון, ואעפ"כ מכיון שרצון ה' שימחלו עלינו למחול (שמעתי מהגר"ח מישקובסקי בשם מרן הגראי"ל שליט"א)

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: א' אוקטובר 09, 2016 10:00 pm
על ידי עושה חדשות

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: א' אוקטובר 09, 2016 10:19 pm
על ידי לעומקו של דבר
אי אפשר למחול ולשייר הזכויות?...

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: ב' אוקטובר 10, 2016 9:15 am
על ידי קראקובער
לעומקו של דבר כתב:אי אפשר למחול ולשייר הזכויות?...


מילתא דליתא בשליחות ליתא בתנאי....

והנה בספר מועדים וזמנים [4]-[5] ובספר לתשובת השנה [8] הביאו את חידושו של הגר"י בלזר בגדר חובת הפיוס, שהחטא צריך להשפיל עצמו בפני מי שפגע בו, ודנו בהרחבה במקור לדבריו מהסוגיא במסכת יומא [1] במעשה עם רב שהמציא עצמו בסמוך לטבח שפגע בו, כדי שהלה ישפיל עצמו יבקש ממנו מחילה [שאם לא כן, סבר רב שזה מעכב בכפרתו]. ומדברי מדרש תנחומא המובא במרדכי [2] "והקב"ה רואה שהשפיל עצמו ומרחם עליו", שנראה כי הכפרה היא מפני שבשעת בקשת המחילה החוטא השפיל עצמו, וללא השפלה זו, לא מתכפר לו [וראה במש"כ באז נדברו [5]].

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: ב' אוקטובר 10, 2016 9:34 am
על ידי פרנצויז
קראקובער כתב:לשיטתו שכל העבירות של מי שדיברו עליו הולך למספר וכן הפוך לגבי מצוות ואם תמחול הכל יחזור כבראשונה..

ראה בס' איילת השחר על התורה, (למרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א), פ' קדושים, על הפסוק (ויקרא י"ט ט"ז) לא תלך רכיל, שמבואר מדבריו שאינו מפסיד בכך שמוחל להם, עיי"ש שכתב: "כשימחול למדברים לה"ר עליו, הזכויות יחזרו לזה שדיבר עליו, ומ"מ הזכות שיש לו במה שמוחל, שוקל הרבה כנגד כל הזכויות שעברו אליו והחזירם ע"י מחילתו".
[הובא בגליון "שבת קודש" של יתד נאמן, גליון 50, פרשת נצבים תשע"ו, (כ"ז אלול תשע"ו), עמ' 7].

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: ב' אוקטובר 10, 2016 10:06 am
על ידי איש גלילי
קראקובער כתב:לשיטתו שכל העבירות של מי שדיברו עליו הולך למספר וכן הפוך לגבי מצוות ואם תמחול הכל יחזור כבראשונה..

איננו עושים את המצוות בשביל השכר! עיין כאן: viewtopic.php?f=17&t=28624

אגב, תיקון קטן: הוא לא אמר שכל העבירות עוברים, ושכל המצוות עוברים, אלא חלק מהם.

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: ב' אוקטובר 10, 2016 3:53 pm
על ידי לעומקו של דבר
פרנצויז כתב:
קראקובער כתב:לשיטתו שכל העבירות של מי שדיברו עליו הולך למספר וכן הפוך לגבי מצוות ואם תמחול הכל יחזור כבראשונה..

ראה בס' איילת השחר על התורה, (למרן הגראי"ל שטיינמן שליט"א), פ' קדושים, על הפסוק (ויקרא י"ט ט"ז) לא תלך רכיל, שמבואר מדבריו שאינו מפסיד בכך שמוחל להם, עיי"ש שכתב: "כשימחול למדברים לה"ר עליו, הזכויות יחזרו לזה שדיבר עליו, ומ"מ הזכות שיש לו במה שמוחל, שוקל הרבה כנגד כל הזכויות שעברו אליו והחזירם ע"י מחילתו".
[הובא בגליון "שבת קודש" של יתד נאמן, גליון 50, פרשת נצבים תשע"ו, (כ"ז אלול תשע"ו), עמ' 7].

יש להבין, מאן לימא שלא היה למדבר עליו זכותים גדולים מאוד מאוד בדחילו ורחימו וצערא. וכיצד נאמר בוודאי שזכות אחת זו גדולה מהם, והלא ייתכן שאין בה קושי וצערא כלל כי היה לה"ר קל וכבר עבר זמן רב ואינו בכעסו כעת.
וע"כ שהבין הגראי"ל כפשוט שאין הכוונה שכל הזכויות של המספר עוברות קומפלט בהעברה בנקאית למסופר.
וראה כאןהסבר הרב דסלר.

Re: לפי החובת הלבבות לא כדאי למחול על לשה"ר

פורסם: ד' יולי 07, 2021 1:42 am
על ידי פולסברג
ר' ישראל יעקב פישר זצוק''ל, שו''ת אבן ישראל ח''ט סי' קסד א