עמוד 1 מתוך 1

איך ממליכים?

פורסם: ב' ספטמבר 04, 2017 10:44 pm
על ידי יונת אלם
יש נושא שמטריד אותי הרבה שנים בימי האלול ככל שמתקרבים לר"ה. כולנו יודעים שעבודת היום בר"ה הוא 'אמרו לפני מלכויות כדי שתמליכוני עליכם', האם מאן דהו יכול לתת עצות פרקטיות כיום ערב ראש השנה תשע"ח איך ממליכים את בורא עולם מלבד אמירת פסוקי המלכויות?
תודה מראש

Re: איך ממליכים?

פורסם: ב' ספטמבר 04, 2017 10:53 pm
על ידי דרומי
ובמה? - בשופר!

Re: איך ממליכים?

פורסם: ג' ספטמבר 05, 2017 10:10 am
על ידי הא לחמא עניא
קבלת עול.
החלטה וקבלה חזקה של התבטלות העבד לכל רצונות ודרישות אדונו, גם מתי ובאופן שלא מתחשק או שלא נוח.
או בבחינת עשיית רצונו של בן לאביו.

Re: איך ממליכים?

פורסם: ג' ספטמבר 05, 2017 10:24 am
על ידי מענה איש
לא יודע למה מקשרים את עניין תיקון המעשים לעניין של המלכה
להמלכת הקב''ה יש ערך בפני עצמו, וכמובן שברגע שהאדם מרגיש מלכותו ית' ממילא זה מוביל לשיפור המעשים
אבל להעמיד את תיקון המעשים כאילו שזה ההמלכה מה הקשר?
הרי יש הרבה אנשים שמעשיהם מתוקנים ולא חשים כלל ממלכותו ית'

ולעצם העניין עצה פשוטה
הרי בכל יום אנו מזכירים הרבה פעמים את עניין מלכותו ה' מלך, בכל ברכה אומרים 'מלך העולם' עלינו לשבח וכן ע"ז הדרך, כך שאם האדם יכווין בכל פעם שהוא מזכיר בתפילה ובברכות את המילה מלך הרי לנו חיזוק גדול בעניין ההמלכה לקראת ראש השנה

Re: איך ממליכים?

פורסם: א' ספטמבר 10, 2017 9:07 pm
על ידי מיכאל1
הגרמ"מ פרבשטיין ר"י חברון נוהג לומר בדרשותיו שהדרך שלנו להראות המלכה היא בבקשות הפרטיות והנצרכות לנו על אף דברי הזוהר שלא נהיה ככלבים הצועקים הב הב, בזה שאנו מבקשים מהקב"ה אנו מראים שהוא בעל היכולת ואין אנו תלויים אלא בו.

Re: איך ממליכים?

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2017 2:25 pm
על ידי איש גלילי
הערבוב בין קבלת עול מלכות שמים ובין קבלת עול מצוות נפוץ למדי.

להמליך את ה' זה לא לקבל על עצמי לקיים את כל מצוותיו. יתכן שאני מקיים כל המצוות וה' עדיין איננו מלך עלי, כי סוף כל סוף אני החלטתי לקיים את המצוות, והאמת שבאופן זה אין שום ערך למצוות, וע"ז אמר ר' יהושע בן קרחה 'שיקבל עליו עומ"ש תחילה ואח"כ עול מצוות".

כשממליכים מלך בשר ודם, אין בהכרזה זאת משום הכרזה שאנו מעצמנו נעשה כדעתו, אלא שאנו ממנים אותו לקבוע מה נעשה, וכאשר לא נעשה כדבריו יכפה עלינו המלך לעשות כרצונו. לכן כשאנו רוצים להמליך מלך, אנו צריכים להיות משוכנעים לפני זה שהוא האיש הטוב ביותר והחכם ביותר שיש, כך נהיה בטוחים שהחוקים שהוא יקבע ויאכוף יהיו טובים לנו, אנו גם צריכים להיות משוכנעים שהוא יותר חכם ממני בעצמי, דאל"כ הרי אוכל בעצמי לקבוע מה טוב לי, אלא שאני יודע שאינני יודע מספיק מה טוב לי כמו אותו מלך, ואני מעדיף שהוא יקבע מה אני צריך לעשות, ועל אף שאני בטעותי ותאותי אמשך לעשות אחרת מדבריו - הרי הוא ייסרני בשוטים ובעקרבים לעשות את הטוב בעיניו.

ומשכך, כשחטאו ישראל בעגל - לא הפסידו את מה שאמרו על הים - ה' ימלוך לעולם ועד. אלא אדרבה, בהכרזת ה' ימלוך לעולם ועד קיבלו ישראל על עצמם שכשיעשו עגל יכם ה' במגפה ויענישם קשות, כי הוא בחכמתו יודע שהטוב האמתי הוא בשבילנו לא לעשות עגל, ואנו רוצים שהוא יכריח אותנו לעשות כרצונו.

ע"פ דברי מו"ר שליט"א.

Re: איך ממליכים?

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2017 2:28 pm
על ידי קו ירוק
איך ממליכים? שויתי ה' לנגדי תמיד. וביאור השו"ע והרמ"א סעיף א בזה.
לקום בבוקר אפילו שקשה מאוד, מפני שהולכים לעבודת הבורא זו המלכה ולא רק קיום מצוה.
שופר זה כבר המעלה הגדולה של המלכתו עלינו כעם.

Re: איך ממליכים?

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2017 2:32 pm
על ידי שלמה בן חיים
יונת אלם כתב:יש נושא שמטריד אותי הרבה שנים בימי האלול ככל שמתקרבים לר"ה. כולנו יודעים שעבודת היום בר"ה הוא 'אמרו לפני מלכויות כדי שתמליכוני עליכם', האם מאן דהו יכול לתת עצות פרקטיות כיום ערב ראש השנה תשע"ח איך ממליכים את בורא עולם מלבד אמירת פסוקי המלכויות?
תודה מראש

יש הרבה להאריך בזה אבל הנה מאמר אחד שכתבתי בנושא אשמח להערות

Re: איך ממליכים?

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2017 2:35 pm
על ידי איש גלילי
מיכאל1 כתב:על אף דברי הזוהר שלא נהיה ככלבים הצועקים הב הב

אגב, דברי הזוה"ק נאמרו על יוה"כ (תקו"ז כב.).

Re: איך ממליכים?

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2017 2:53 pm
על ידי חייפענער
שמעתי משל נפלא על זה.
בזמן של בחירות, מצוי שישנם אנשים שבוער בעצמותיהם הרצון שפלוני ימלוך, ולשם כך הם מקהילים קהילות ודורשים בשבחו, וכן מזילים הון רב למען בחירותו. ולפעמים מדובר באנשים שכלל אינם גרים במדינה הזו, אך הם מבינים שהדבר הכי טוב שיהיה הוא, שדווקא פלוני ימלוך.
זה נקרא המלכה, בניית פטריוטיות בלב פנימה שהקב"ה יהיה המלך, כלומר שכולם יכירו בכך.
אכן, מה רבה תהיה בושתו של אותו אדם שנלחם למען מועמד פלוני, באם אחרי הבחירות יתפרסם תיעוד בו הוא נראה מכניס לקלפי את הפתק של המועמד המתחרה. הלא ללעג וקלס ייחשב, אחרי שזמן כה רב עמד ונלחם עבור מלכותו של זה, ואילו ברגע האמת בוגד הוא בו בצורה כה נאלחת.
כמו כן הוא גם בעניין המלכת ה', מה רבה תהיה הבושה שאדם שהמליך את הקב"ה, ואילו ברגע של נסיון הוא ימעד ויתכחש למלכות ה'.
הוי אומר, מהות ההמלכה היא, שהקב"ה יהיה מלך. אך הפועל יוצא מהמלכה אמיתית הוא, הנהגה בצורה שתתאים למלכות הזו.

Re: איך ממליכים?

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2017 7:58 pm
על ידי הגרח
יש אימרה של רי"ס. שבק"ש אדם ממליך את הקב"ה על כל העולם חוץ ממנו.
וכי"ב אמר ר ירוחם . שמי שבק"ש לא מרגיש התנגדות פנימית להמלכת ה עליו. כנראה שלא ממש המליכו.
כלומר הם סברו שזה מעבר להצהרת פטריוטיות.

Re: איך ממליכים?

פורסם: ב' ספטמבר 11, 2017 8:50 pm
על ידי ונתנו ידידים
אף א' לא הביא את דברי הרמב"ן בריש ספר המצוות, בענין החילוק בין קבלת עמ"ש וקבלת עול מצוות

Re: איך ממליכים?

פורסם: א' ספטמבר 17, 2017 9:12 pm
על ידי עושה חדשות
איש גלילי כתב:
מיכאל1 כתב:על אף דברי הזוהר שלא נהיה ככלבים הצועקים הב הב
אגב, דברי הזוה"ק נאמרו על יוה"כ (תקו"ז כב.).

נשתוממתי כשעה חדא לראות דברי הזוהר, שאינם כפי המורגל לצטט, שהרי הוא מזכיר גם את בקשת המחילה ביו"כ בחדא מחתא, וא"כ כל המבאר ע"פ הזוהר את נוסח התפילה של ר"ה, דמה"ט הבקשות הם על מלכות שמים ולא על זכיה בדין, יהיה חייב לבאר א"כ למה ביו"כ עסוקים בבקשת מחילה בנוסח התפילה.

ויפן כה וכה וירא כי אין איש אלא איש דרכו פנו בעסקין דילהון באורחין דילהון איש לבצעו מקצהו בבצעא דהאי עלמא לירתא האי עלמא ולאו אינון מסטרא דאלין דאתמר בהון אנשי חיל יראי אלקי"ם אנשי אמת שונאי בצע אלא כלהו צווחין בצלותין ביומא דכפורי ככלבים הב הב לנא מזונא וסליחו וכפרה וחיי כתבנו לחיים ואינון עזי נפש ככלבים דאינון אומין דעלמא דצווחי לגביה ולית לון בשת אנפין דלא אית מאן דקרא ליה בתיובתא דיחזור שכינתיה לקודשא בריך הוא דאיהי מרחקא מיניה למהדר לגביה ואדמיין לכלבים דאתמר בהון ויתערבו בגוים וילמדו מעשיהם ואינון ערב רב דכל חסד דעבדין לגרמייהו עבדין

Re: איך ממליכים?

פורסם: א' ספטמבר 17, 2017 10:09 pm
על ידי משולש
שמעתי מר"א בידרמן שליט"א (ואני מצטט ממש בערך, יתכן שטעיתי בהעברת הדברים) שאדם שצריך את הפרנסה בשביל שיוכל לעסוק בתורה בוודאי יתפלל על הפרנסה בר"ה שזה בקשה רוחנית.
ועוד אמר, מילא אלו שהם ברמה רוחנית כזו שלא מעניין אותם גשמיות ומסתפקים במועט ובוטחים בקב"ה, ניחא. אבל אותם שטרודים כל ימיהם על הפרנסה והכלכלה, ומחפשים כל הזמן איך להשיג עוד כסף, ופתאום בר"ה הם נהיים צדיקים? ויש לחשוש שזה בא מחוסר אמונה שפרנסה משמים, לכן עושה כל טצדקי להרבות ממונו חוץ מלהתפלל לקב"ה.